Kyllä samalla pellolla meillä vanha sotaratsu H7C Åkerman ja maakaapeleita vetävän yhtiön 210 Volvo olivatMatias98 kirjoitti:Aa no sitte, muistin että tuo tuli teille vuosi kaks sitte, mutta sekotan nyt johonki muuhun. My bad.Valmeksi kirjoitti:Kohta 10v tuota volvoa pyöritelty. Oli sillon 10 000h mittarissa, ihan uudet perusketjut vaihettuna ja tutulta urakoitsijalta, joka oli sitä pitänyt todella huolellisesti. Ensimmäinenkin omistaja oli tiedossa (englannissa jossain teollisuusalueella mättämässä kasoja paikasta a paikkaan b). En sanos ylihintaseks ja tuo EC200 on sitten ihan vaan pikkusen eri luokkaa kuin 140...Ja kyllä mä nyt tiiän että 200 on eri ku 140 ja uusi 140 volvo on melko varmasti tehokkaampi ku tuomonen vanha rohjo btw.
On se varmaan jos ajetaan työkseen. Mutta puhe tais olla maatilalle tulevasta koneesta jonka käyttö lasketaan muutamissa sadoissa tunneissa/vuosi, ei tuhansissa. Niin ihmettelen vaan onko siihen järkeä hankkia mitään 50t€ kuokkaa.Kasitonni kirjoitti:Kyllä uudempi kaivuri on suorastaa luksusta verrattuna vaikka johonki vanhaan Ääkkeriin. Niin liikkeiden kun hytin ja mahdollisten rototiltin ja kallistajan puolesta.
Aika paljon saa olla käyttöä koneella, että saa satoja tunteja vuodessa.Aecel kirjoitti:On se varmaan jos ajetaan työkseen. Mutta puhe tais olla maatilalle tulevasta koneesta jonka käyttö lasketaan muutamissa sadoissa tunneissa/vuosi, ei tuhansissa. Niin ihmettelen vaan onko siihen järkeä hankkia mitään 50t€ kuokkaa.Kasitonni kirjoitti:Kyllä uudempi kaivuri on suorastaa luksusta verrattuna vaikka johonki vanhaan Ääkkeriin. Niin liikkeiden kun hytin ja mahdollisten rototiltin ja kallistajan puolesta.
Ei tarte kun tuua kone pihalle niin alkaa jo väki kyselemään että kerkiäkkö käydä vähän kaivamassa.Ezmo kirjoitti:Aika paljon saa olla käyttöä koneella, että saa satoja tunteja vuodessa.Aecel kirjoitti:On se varmaan jos ajetaan työkseen. Mutta puhe tais olla maatilalle tulevasta koneesta jonka käyttö lasketaan muutamissa sadoissa tunneissa/vuosi, ei tuhansissa. Niin ihmettelen vaan onko siihen järkeä hankkia mitään 50t€ kuokkaa.Kasitonni kirjoitti:Kyllä uudempi kaivuri on suorastaa luksusta verrattuna vaikka johonki vanhaan Ääkkeriin. Niin liikkeiden kun hytin ja mahdollisten rototiltin ja kallistajan puolesta.
Mä oon toukokuun jälkeen kaivanut jo yli 1500 tuntia, tosin niistä maatalouteen kuuluvia on kolmisenkymmentä tuntia omien sarkaojien peittoa ja piiriojien perkausta...Pääosa tunneista tullut mehtässä muokatessa.Ezmo kirjoitti:Aika paljon saa olla käyttöä koneella, että saa satoja tunteja vuodessa.Aecel kirjoitti:On se varmaan jos ajetaan työkseen. Mutta puhe tais olla maatilalle tulevasta koneesta jonka käyttö lasketaan muutamissa sadoissa tunneissa/vuosi, ei tuhansissa. Niin ihmettelen vaan onko siihen järkeä hankkia mitään 50t€ kuokkaa.Kasitonni kirjoitti:Kyllä uudempi kaivuri on suorastaa luksusta verrattuna vaikka johonki vanhaan Ääkkeriin. Niin liikkeiden kun hytin ja mahdollisten rototiltin ja kallistajan puolesta.
Emmä ny ihan semmosia kukkapenkki keikkoja tarkottanu.mikebirdie kirjoitti:Tuntia tulee mutta tiliä ei niinkään. Naapureiden kaivelut on vaan lähinnä niitä parin tunnin keikkoja joista ei tilille pääse.
Raja on pikkusen tuossa häälyvä, onko tuo enään maatalouteen kuuluvaa kaivuuta vai kaivinkoneurakointia. Jos kaivinkoneella tulee 90 000€ liikevaihto ja maataloudella vaan joku 60 000e, niin alkaa mennä MYELin siasta YELin puolelle.Motokuski kirjoitti:Mä oon toukokuun jälkeen kaivanut jo yli 1500 tuntia, tosin niistä maatalouteen kuuluvia on kolmisenkymmentä tuntia omien sarkaojien peittoa ja piiriojien perkausta...Pääosa tunneista tullut mehtässä muokatessa.
On kyllä ihme. Meiltä kertaakaan tullu kukaan pyytämään kaivamaan mitään ja konetta kuitenkin seisotettu pihalla.Maon^ kirjoitti:Emmä ny ihan semmosia kukkapenkki keikkoja tarkottanu.mikebirdie kirjoitti:Tuntia tulee mutta tiliä ei niinkään. Naapureiden kaivelut on vaan lähinnä niitä parin tunnin keikkoja joista ei tilille pääse.Hyvin ainakin kesällä tuli vanhalle kaselle tiliä. Ja tulee vieläkin kun on yhden raviolla.
Joo siis tarkennettakoon että tuo on päätoimista kaivinkoneurakointia jossa olen itse vain palkollisena tällä kyseisellä yrittäjällä. Tämä meidän maataloustouhu ei taas ole tuohon missään yhteydessä, paitsi asiakkaana silloin tällöin. Jonkun verran oon ajatusta kypsytellyt oman koneen hankinnasta urakointiin mutta saas nyt nähdä.Ezmo kirjoitti:Raja on pikkusen tuossa häälyvä, onko tuo enään maatalouteen kuuluvaa kaivuuta vai kaivinkoneurakointia. Jos kaivinkoneella tulee 90 000€ liikevaihto ja maataloudella vaan joku 60 000e, niin alkaa mennä MYELin siasta YELin puolelle.Motokuski kirjoitti:Mä oon toukokuun jälkeen kaivanut jo yli 1500 tuntia, tosin niistä maatalouteen kuuluvia on kolmisenkymmentä tuntia omien sarkaojien peittoa ja piiriojien perkausta...Pääosa tunneista tullut mehtässä muokatessa.
Ennen kuin alettiin urakoimaan, niin kaikki vaan jotka tiesi että meillä oli kaivuri, niin kyselevät kaikenlaisiin kaivuu hommiin ja sen myötä urakoinnitkin alko.Aecel kirjoitti:On kyllä ihme. Meiltä kertaakaan tullu kukaan pyytämään kaivamaan mitään ja konetta kuitenkin seisotettu pihalla.Maon^ kirjoitti:Emmä ny ihan semmosia kukkapenkki keikkoja tarkottanu.mikebirdie kirjoitti:Tuntia tulee mutta tiliä ei niinkään. Naapureiden kaivelut on vaan lähinnä niitä parin tunnin keikkoja joista ei tilille pääse.Hyvin ainakin kesällä tuli vanhalle kaselle tiliä. Ja tulee vieläkin kun on yhden raviolla.
Ja sama kyllä kun kattelee parin muun tutun maajussin ketä omistaa kaivurin urakoita; suurimmat tunnit tulee omien kaiveluista.
Ja sekin on eri asia, onko maatilalla, varsinkin karjatilalla, muutakin tekemistä kuin olla syömässä maanrakennusyrittäjien leipää.
Aika paljon saa olla maata, jos vuosia putkeen voi kaivaa satoja tunteja vuodessa. Sadassa tunnissakin kaivaa suhteellisen paljon. Mulla varmaan tulee joku 20h omia kaivuutöitä keskimäärin vuodessa.Motokuski kirjoitti: Joo siis tarkennettakoon että tuo on päätoimista kaivinkoneurakointia jossa olen itse vain palkollisena tällä kyseisellä yrittäjällä. Tämä meidän maataloustouhu ei taas ole tuohon missään yhteydessä, paitsi asiakkaana silloin tällöin. Jonkun verran oon ajatusta kypsytellyt oman koneen hankinnasta urakointiin mutta saas nyt nähdä.Pelkkään maatilakäyttöön koneen ostaminen on niin tilakohtanen juttu, tiedän useempiakin kenellä tulee pelkästään omista maatalouden kaivuista useampi sata tuntia vuodessa, mutta esimerkiks meillä tosiaan vuotuiset kaivamiset on tähän asti ollu vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa, jolloin ei olis kyllä mitenkään perusteltua pitää omaa konetta maatalouden kaivamisien takia.
Mun laskuopin mukaan tuota ei kannata myydä pois, sillä on sen verran tehty, että se on maksanu ittesä takasi ja eikä tuosta vuodessa oo paskaakaan kuluja enään.mikebirdie kirjoitti:Tommosilla tunneilla ei ole ainakaan minkään huonommankaan laskuopin mukaan kannattavaa hommata edes sitä 20 000 euron louskua pihaan öljyä valuttamaan...
Se on totta. Viimeiset vuodet on ollu siellä kova tahti peltojen kunnostusten ja raivausten kanssa. Mutta lienee kone jo hintansa tienannut moneen kertaan, kun kyseessä vanha H10 Ååkkeri joka on vielä sattunut menemään tosi pienillä remonteilla.Ezmo kirjoitti: Aika paljon saa olla maata, jos vuosia putkeen voi kaivaa satoja tunteja vuodessa. Sadassa tunnissakin kaivaa suhteellisen paljon. Mulla varmaan tulee joku 20h omia kaivuutöitä keskimäärin vuodessa.
Tuo kone ostettiin joskus 2002 muistaakseni, kun pellon raivaus kannatti. Enään ei oo sitäkään hommaa, kun on riittävästi tuetonta peltoa.Motokuski kirjoitti:Se on totta. Viimeiset vuodet on ollu siellä kova tahti peltojen kunnostusten ja raivausten kanssa. Mutta lienee kone jo hintansa tienannut moneen kertaan, kun kyseessä vanha H10 Ååkkeri joka on vielä sattunut menemään tosi pienillä remonteilla.Ezmo kirjoitti: Aika paljon saa olla maata, jos vuosia putkeen voi kaivaa satoja tunteja vuodessa. Sadassa tunnissakin kaivaa suhteellisen paljon. Mulla varmaan tulee joku 20h omia kaivuutöitä keskimäärin vuodessa.
Mä taas laskeskelin että jos sillä ei tee mitään ni sen myymällä tekee 20k voittoa.Ezmo kirjoitti:Mun laskuopin mukaan tuota ei kannata myydä pois, sillä on sen verran tehty, että se on maksanu ittesä takasi ja eikä tuosta vuodessa oo paskaakaan kuluja enään.mikebirdie kirjoitti:Tommosilla tunneilla ei ole ainakaan minkään huonommankaan laskuopin mukaan kannattavaa hommata edes sitä 20 000 euron louskua pihaan öljyä valuttamaan...