Morjesta vaan tasapuolisesti kaikille!
Joo elikkäs minä olen Koivusalon Jarno 26-vuotias pojan kloppi ja asutan Koivusalon tilaa täällä Varsinais-Suomen Mellilässä. Tila keskittyy lypsilehmiin joita tällä hetkellä on 55. Eläimiä on kaikkiaan reilu 70. Vanhempani asustavat edelleen tilalla, mutta sukupolvenvaihto tehtiin jo pari vuotta sitten.Isä ja äiti hoitavat lähes kaikki navetta työt, minä taas häärin pellolla ja on tuossa pajassa jonkin näköinen pikku korjaamokin, jossa lähinnä talvella korjaan/huollan kyläläisten autoja ja joskus myös raskaanpaakin kalustoa. Korjaamotouhu on kyllä lähinnä harraste puuhaa, koska aika ei tahdo riittää ja työkalusto ei ole aivan uusinta tekniikkaa...
Mutta jos palataan takaisin tähän tilaan. Eli tilalla on peltoa karvan verran yli 120 hehtaaria. Pelloista noin 80 hehtaaria on heinämaata ja lopulla viljellään viljaa pääasiassa ohraa ja vehnää. Tilalla on myös viitisenkymmentä hehtaaria metsää, joita isän kanssa hoidetaan. Juu ja on meillä jo kolmaskin kuski, siskon poika, joka asuu tuolla kylillä on erittäin innoskas traktorikuski vaikka onkin vasta 12-vuotias.
Joo kai teitä tilan koneetkin kiinnostaa... Uusin raktori on 2011 ostettu John Deere 6830 premium. Kuikka siinä on nokalla ja nostolaitekin sillon otettiin niin sai ostaa etuniittokoneenkin.

Toinen kone jolla raskaita töitä tehdään on Case 5150 pro. Ostettiin vuonna -98 ja muistaakseni 2001 siihen laitettiin 750 leviät kummit taakse. Toi on ainut meidän talon vehkeistä jota ¨kunnolla¨ kutiteltu, siittä on reilu 180 saatu tapista. 7000h ajaa pärryytelty senkin jälkeen ja vielä on kestäny...

Sitten on 903 valmetti missä keslan kuormaaja, sillä tehään mettätyöt ja karhotetaan rehuaikaan. Navetta raktorina isällä on tommonen Samen raato ja sitten nurkkaraktorina on 702ässä.
Tuossa kuvaa tuosta meikäläisen pajasta siellä on 702 oottamassa että joku vaihtais uuden turpon, vanha hajosi vanhuuttaan olihan se 13 000h pyörinytkin...

Ja tossa kuvaa talon kuivurihässäkästä. Vanha ja melkonen viritelmä, mutta toimii ja välttää ihan hyvin sillä määrällä mikä me kuivataan ja yleensä osa viljoista on kylän yhteisessä kuivurissa.

Mutta siinä teille tarinaa! Palaillaan seuraavassa päivityksessä, jahka saan kevät hommat alulle. Tarjolla on paskanelvitystä kuten kuvista saattooi huomata.
E:
Jatketaan nyt sitte eka päivitys tähä...