Mutta että ensimmäinen askel kohti todenmukaisempaa pelimaailmaa on kansalaisen karttapaikka:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ml?lang=FI
Tuohan on vieläpä siitä hyvä että siellä on myös ilmakuvat nähtävillä, mikä mahdollistaa esim. peltojen muotojen hahmottamisen. Elikkä ensimmäisenä nappaat kuvaruutukaappauksen alueesta jonka kartallesi tahdot ja tallennat sen koneellesi. Kuvaruutukaappauksen saat napattua kätevästi vaikkapa Irfan View:llä (Options --> Capture Screenshot jne).
Seuraavaksi avaat Sketchupin ja tuot kuvan sinne (File --> Import).

Seuraavaksi käyt Karttapaikalla mittaamassa esim. jonkin rakennuksen pituuden; sen avulla saat skaalattua kartan mitan kohdilleen myös Sketchupissa Scale -toiminnolla. Tämän jälkeen käytkin vain "maalailemaan" tahtomiasi alueita, tässä esimerkkitapauksessa rakennukset, tie ja ratsastuskenttä:

Kun olet saanut haluamasi jutut valmiiksi, poistat kuvan taustalta, värität kaiken molemmilta puolilta...

...tallennat perinteiseen tapaan Collada -muodossa (File --> Export --> 3D Model.
Seuraavaksi avaat Blenderin ja tuot vasta tallentamasi Collada tiedoston sinne (File--> Import --> Collada 1.4). Jos mitään ei näy, zoomailet vähän etäämmälle jotta saat "muotoja näkyviin". Kun niin käy, klikkaat jotakin kartankappaletta hiiren oikeanpuoleisella napilla (reunat muuttuvat vaaleanpunaisiksi) ja valitset Select --> Select/Deselect All vaihtoehdon KAHDESTI ennen kuin klikkaat Objects -valikosta Join Objects kohtaa. Seuraavaksi tallennat mallin i3d:nä (File--> Export--> Giants i3d).
Tuon tiedoston avaat Giants editorilla ja mikäli olet puljannut Sketchupissa metrisen järjestelmän kanssa (kuten suosittelen), pienennät i3d:si mitat 0,04:ään (valitset siis Scenegraph listalta ylimmäisen kohdan, avaat Window -valikosta Attributes kohdan (jos ei ole jo auki) ja isket kohtiin Scale X, Y ja Z sen 0,04. Suljet Giants Editorin ruksista ja vastaat tallennuskysymykseen kyllä.
Näin sinulla on i3d-tiedosto jonka importtaat (File--> Import) Giants editorissa karttapohjalle ja kas: rakennukset yms. on helppo sijoitella reaalimaailmaa vastaaviin paikkoihin, tiet on helppo piirrellä mallin mukaan ja niin edelleen ja mikä parasta, keskinäiset mittasuhteet vastaavat todellisuutta. Lopuksi tietysti poistat sen i3d-karttapohjatiedoston ja siinäpä se. Niin yksinkertaista että hävettää (kun ei tuota tullut jo aiemmin keksittyä).