Tila o vähä syrijemässä täälä pohoja maalla mutta hyvä kuitenki ja iha asiallinen.
Tilan osti yheltä erakolta sejältäni tuossa vuojen päivät sitte,sejällä ei ollu mitää muuta ongelmaa maatalouessa muutako ikä ja yksinäisyys.Kun tila nyt on vähäsen syrijässä nii eihä sinne nyt taho urakoihtijatkaa tulla nii se sitte koitti ihte tehä kaikki ja olin määki sielä apuana mitä kerkis koulusta,setä nyt oli vähä erakoitunut ku ei palijua mökistä liikkunu.Omalta perunamaalta mehtistä ja kalajoesta ruokasa otti ja sitte vasta viimesen pakon eessä osuus kauppaa ku nytte eletään 96 vuonna,noo mää sain mullikoulu päätökseen ja vähäsen keresin tienatakki 3650 jontikalla jonka sain rippilahajaks enolta ku hän nuita koneita joppaa nii sattu oleen halavalla ja aika romu nii päätti sitte antaa sen mulle,aina talaven synkkinä iltoina oon jonnikkaa laittanu ja maalannu nyttehä se on niiku uus.Sillä oon sitte isännille käyny niitten omilla koneilla aijamassa ja sejälle autelemassa ooha jonnikassa ny kuitenki 230hummaa ku turbotettii ja muutenki härski laite.Sejälläki sattu oleen samanlaine mutta vaki eli 190 humma ja tietenki luotto 680 guicke 540 kuormaajalla ja koneena oli rainerin 9.5 kuution liete kärri ja sitte mulla sejältä ostettu ap 20m3 kärri oli halapa nii ostin ku kyllähän se jonteerilla liikahtaa ku vähä painottaa, ja kverne nostolaite nitomurskain aika lopuun ajettu,pitää ruveta kyselee sejältä totaki halapaa claasin tai krone hinattavaa,paalaja on krone kr125 iha hyvä mutta pitääseki vaihtaa ku tekee jo nii löysiä paaleja ja ei oo teriäkää nii ei oo oikee hyvä,kääriähä on hyvä mchalenin hinattava käärin jonka setä osti enoltani ku oli halavalla englannissa myynissä,kylyvökone on tume 2,5m iha sopiva fiiatin perää ja 3m potilan karhi se pitää ruveta kahtoo isompaa ku jontikassa on voimaa ja painua nii kulukee vähä isompiki äes,puimuria ei vielä oo mutta ois ruohtissa yks hyvä new holland tx 65 6,5metrin pöyvällä pitänee nytte kahtoo mitä se pörssi sanoo siittä
Niittämässä 680:kumpillä
Sitte lens neljä terää ja kaks lautasta paskana,kempillä liimasin ne palaset paikalleen ja takas niittää
Sain urakoihtijan aijamaa 110-180 ja jf:ällä rehua ku ei jaksanu ruveta ihte aijamaa paalii,ku krone vähäsen projektin alla nytte kyllä siittä vielä pahana kone tulee
lähin omalla jontikalla viemää kärryä.
Kyllä kulukee kärry .
Ostin enolta kahet metsjöni koukkulava kärryt vähä hyöjyllisemmät mulle mitä normi kärryt,oliha ne kalliit mutta toivottavasti ne vastaa tarkotusta seuraavat kuvat on rajattu sitte,jos haluatte ehes niitä Toivottavasti pijätte Yhteistyö
Nytte aloin niittää hiehoille vähä karkiampaa rehua ku tahtovat lihua tuolla lypsävien hyvällä rehulla ja sitte tulee ongelma että mistä mää niille saan sitä hyvää rehua 40hehtaarilta 30 lehemälle ?? nii parempi ku antaa kasvaa kaksviikkua vielä lypsävien rehunteon jäläkee nii tulee massaa,sais nähä että mite kverne kestää 230 hp
Hyvinhä tuo kulukee 3650:kymppisellä
Pitelin siinä kahavee pauseeta ja jähyttelin koppia siinä samalla.
ei jumalauta näki vaa ku suhahti neljä terää mehtää,sitte eno soitteli että oli saanu claasin nurmikoneiten markkinoinin suomessa ja aiko lähettää testiin hinattavan 3,2m konee mattoperällä.Suapanähä että mihin lehtii sitä joutuu ku se on suomen ensimmäinen mattoperä kone ja samalla ensimmäine claassi
olin varautunut terien lentoon jotenka terät olimukana ja hommajatku lohkoki loppu sitte
setä soitti että oli käyny krone hakee yhestä lavosta ja oli keittäny ketjut rasvassa ja huoltanu konee jotenka paalaukset voi alkaa
Päivitys 3
Oisha se pitäny arvata ja malttaa laittaa krone tuo sejän entisen 3650 perää eikä oman jossa 230hp,Kolakone ja kola ketjut vanhat nii eihäne kestäny.Lähin sitte agrissa käymää ja kysyy uusia ketjuja nii hinnta ois ollu 2000 eurua No menin sitte konefarmilla käymää ja kysyyn mchaleni f550 tarijousta siinä pihassa oli 500paalia paalattu kaupan varakone,ja mulla ku ny oli tilanne tämä että heinät pelolla ja paalaaja rikki.Kaupat tehtii mutta semmonen pykälä lisättiin että jos uusi paalaaja ei sovellu tilalle niin kauppa on purettavissa ja kone vaihdettavissa saman arvoiseen tarkkuus.silppuriin tai noukinvaunuun.Sitte siinä kävin agrissa sanomassa että ei tarvihe kronee tialta ketjuja koska tilalle tulee mchalen,no sitte käpäsin siinä jontikan myyjän kopissa ku näytti oleva pihalla hyvän näköne premium 6920 jontikka ja rupiaa olemaa se sejän jontikka meleko ruoska,no jonteeri tuli kokeille ja saa nähä kui käy.Vielä piti keskolla käyvä hakee varmoo suodattimia ja letkuja,Siinä pihalla oli sitte pilikka hintaa multiva trm 180 paalivaunu,kaupat oli tehtävä heti että sen saa vielä ihtelle sillä hintaa.
Oose vaa komia.
Fiiatin muistoa kunnioittaen Iso
Setä se kävi tuossa ja sano että tuttusa haluais vaihtaa 605 vähä pienempää ku ei enää tartte nii isoo ja mullaki alakaa olee fiiatti vähä alimitotettu ja keula loppumaa ku onha se ollu jo kohta 32 vuotta töissä samalla tilalla,no niimpä fiiatti vaihtu valmetti ei oo vielä tullu mutta tulee varmaa huomenna jahka kerkeen hakeen ja haen samalla sillä sen paali kärri kotio.
Kävin jontikan ja krone hakee kotia ku ei vihtiny aijaa sitä kotiin ku ne kettingit roikku silä ikävästi enkä tienny että palijoko ne maksaa että kannattaako säästää.Ja setä otti kuvan ku olin laittamassa tulille,ku ei kuulema tiiä että millon tuon viimesen luottovehkee vaihat nii jääpähä ainaki kuva..
caasiki tullu,meleko järkevän näkönehä tuo on saapanähä minkälaine on ku lähetää niittää,ainaki rehunteko kalusto on aika uus.
Viimeksi muokannut leepu, 05.12.2011 20:40. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
fordmies4610 kirjoitti:Jontikasta on teipit jäänny vaihatamatta.:DD
Unohtunu hyllyle ne tarrat,varmaa tulee toisee ek ja toiseen ostin jo etunostolaiteen nii saa painua lisää ja jos ostais etuniittokonee ku semmonen ny oli saksassa esitelty joku 96 vuojen malli,näytti iha hyvältä se viconi kone ku agri technica olin kavereitten kaa
Yhdyn Masan kommentiin, kun rupeaa miettimään että 3,20m? niittomurskain noin 70heppasessa traktorissa.
Mutta mutta tämähän on vain peli.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"