Noniin vaivaan taas teitä älytömillä kysymyksillä Elikkä riitääkö pitä talvella ajetaessa takavetosella?? tuleeko pitoo jos on 18 tuumaset renkaat ja pysyykö tiellä Elikkä pysyykö tiellä takavetosella talvella , arvoon että ei pysy mutt näin pari kertaa ku joku massikka mies pommittaa tiellä ilmaketjuja..
Kyllä se aika tyhmää touhua liukkailla teillä tai mettässä, takavetosella ei oo talvella oikeestaan yhtään pitoo.
Meillä on sellanen yks pikkunen Case joka on meijän ainut takapotku, niin talveks on pakko laittaa aina ketjut, jos meinaa sillä hakea esim tukkeja mettästä.
Kyllä takapotkulla osaava kuski pärjää paremmin kuin huono nelivedolla. Meillä ei käytetä takavedoissakaan ketjuja, vaikka tehdään lumitöitä. Myös renkaalla on väliä talviominaisuuksien kannalta, esimerkiksi meillä on Zetorissa 16,9.30 ja 7,5-20 Barum renkaat ja Leukussa 13,6-36 ja 7,5-16 baarumit kapea ja korkea on parempi lumella ja jällä toisin päin myös renkaiden paineilla on väliä. Lisäksi renkaan merkillä on väliä vaarin nelikko Massikan Tauruksissa on huonompi pito kuin Good Yearissa jokka siinä oli ennemmin. Tulikahan selitetty liian vaikiasti.
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole. Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
Täällä joskus yks kävi takaveto leylandilla koulussa. Oli huvittavan näköstä kun nousi koulunmäkeä ylös ilman ketjuja. Kävi se ainakin kerran sillä ojassa kun piti aina mennä luisussa. Talvella siis...
Riippuu pitkälti maastoista, minä oon laittanu kyllä yleensä takapotkumassikkaan ketjut talveks, ei sillä täällä mäkisessä maastossa oikein muuten pääse. Tietysti toiset rengasmerkitkin ovat liukkaampia kuin toiset, esim. Michelin on talvella ihmeen liukas rengas.
TJ turvallisesti miinuksen puolella. On viisautta olla hiljaa oikeaan aikaan.
Yksi hyvä vaihtoehto on myös laitta kapeat renkaat jolloin renkaalle tulee enemmän pitoa. mx 100c:eellä haettiin kiikoisista tänä vuonna potila 700 master, ja ceisissä oli kapeat renkaat ja hyvin kulkia mäkiä ylös.
Motokuski kirjoitti: Tietysti toiset rengasmerkitkin ovat liukkaampia kuin toiset, esim. Michelin on talvella ihmeen liukas rengas.
Näin juuri. Eli Michelinit on huonot talvella, kun ne ei piä yhtään.. Barum ja Good Year on parhaita talvella, ja niillä pääsee ummessakin hyvin ilman ketjuja. Talavella myös 4-veolla ei pääse melkeen minnekkää jos on etukuormaaja ja 4-veto päällä pääsee ummessaki, eikä tartte ketjuja jos on Barumit tai Good Yearit alla
"Se tunne kun syö kebabia alasti ja ovesta tulee sisään kilpikonna ja appelsiini"
Motokuski kirjoitti: Tietysti toiset rengasmerkitkin ovat liukkaampia kuin toiset, esim. Michelin on talvella ihmeen liukas rengas.
Näin juuri. Eli Michelinit on huonot talvella, kun ne ei piä yhtään.. Barum ja Good Year on parhaita talvella, ja niillä pääsee ummessakin hyvin ilman ketjuja. Talavella myös 4-veolla ei pääse melkeen minnekkää jos on etukuormaaja ja 4-veto päällä pääsee ummessaki, eikä tartte ketjuja jos on Barumit tai Good Yearit alla
No en nyt noin yleistäisi, kyllä se ihan hommista riippuu tarviiko ketjuja vai ei. Ex- Vallussa oli juurikin kyseinen Barum / Good Year rengastus mutta ei meidän maastoilla pääse mihinkään ilman ketjuja, tiet on kuin sianselkää ja metsässä paljon lunta. Ja niinhän se on että se pyörä joka ei vedä, se jarruttaa.
TJ turvallisesti miinuksen puolella. On viisautta olla hiljaa oikeaan aikaan.
No on se välillä nelikollakin tiukkaa pidon kanssa, kaveri ajo koulun pihasta tielle ja meinasi tömäyttää vastapäätä olevaan ojaan ku loppu eturenkailta pito.
meillä pidetään ainakin koko ajan kettinkejä massikassa kun sillä ei ajetakkaan niin hirveesti kesäsin.Mutta onhan sitä ilman kettinkejäkin ajeltu keskellä talvea ja aika hyvin oli pitoo.
Kyllähän tiellä johtenkin menee,mutta kaasua kun ylämäkeen antaa niin paljastuu jää hyvinkin äkkiä...
Ja jarrutus matka on puolta pidempi,jos äkkiä joutuu jarrutaan...
Ketjuja itte olen pitäny jos tiellä pitää ajaa pihassa menee ilmankin jos jotain rehuja ottaa...
By:Valmet755 "Ei työllä, ei taidolla, ei tuskalla, ei järjellä vaan tuurilla!"
xsubbi kirjoitti:Taka-potku seisoo talven räystäs tipussa=)
Sama homma täällä. Mitä tuota takavedolla itteä rääkkäämään ku on nelivetoja talo tännä. Kylä ajos pärjää hyvin takavedolla vaa vittumainen semmosella on töitä tehä jos on vähänkää liukasta.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.