Valmetit

Keskustelua maataloudesta ja koneista.
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Vaikka molemmissa moottoreissa on 160hp (joka on neloskoneella aika maksimi), niin vääntö on kutosesassa aivan eri luokkaa. Tietysti moottorien pitää muuten olla täysin identtiset keskenään. Neloskone syö taas enemmän ainetta kuin kutonen (ainakin periaatteessa).
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
Avatar
Motokuski
Ylläpitäjä
Viestit: 4145
Liittynyt: 04.07.2009 19:06
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Motokuski »

Mut tietynlaisissa töissä pikkusen isompi kutonen menee pienemmällä polttoaineella kuin vähän pienempi nelonen.
Kuva
TJ turvallisesti miinuksen puolella.
On viisautta olla hiljaa oikeaan aikaan.
Avatar
Killerhangar
Viestit: 5571
Liittynyt: 16.08.2009 20:47
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Eikös tämä tarkota että töissä missä tarvitaan rutosti vääntöä jo ihan alhaalta lähtien? Neloskone kuitenki kiertää korkeammalle IMO...
Kuva
"The important thing is to keep trying" - Keiichi Tsuchiya
Lentävä lestadiolainen/FIN-SWE-NOR
Avatar
urakkamies
Moderaattori
Viestit: 4113
Liittynyt: 25.04.2010 20:51
Kielet: suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja urakkamies »

Killerhangar kirjoitti:Eikös tämä tarkota että töissä missä tarvitaan rutosti vääntöä jo ihan alhaalta lähtien? Neloskone kuitenki kiertää korkeammalle IMO...
Raktoris mitää kierroskonetta tarvita.
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole.
Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
Avatar
Ännä
Moderaattori
Viestit: 9284
Liittynyt: 10.05.2009 18:49
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Ännä »

Ezmo kirjoitti:Vaikka molemmissa moottoreissa on 160hp (joka on neloskoneella aika maksimi), niin vääntö on kutosesassa aivan eri luokkaa. Tietysti moottorien pitää muuten olla täysin identtiset keskenään. Neloskone syö taas enemmän ainetta kuin kutonen (ainakin periaatteessa).
No ei väännöiskää oo niinkä eroa, mutta vääntöalueessa on. Kutoskone vääntää matalilla kierroksilla paremmin ku neloskone taas saavuttaa maksimi väännön korkeimmilla kierroksilla. :ugeek:
Kuva

Minun modeja saa laittaa vapaasti jakoon, ei tarvi kysyä lupia!
Avatar
urakkamies
Moderaattori
Viestit: 4113
Liittynyt: 25.04.2010 20:51
Kielet: suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja urakkamies »

Ännä kirjoitti:
Ezmo kirjoitti:Vaikka molemmissa moottoreissa on 160hp (joka on neloskoneella aika maksimi), niin vääntö on kutosesassa aivan eri luokkaa. Tietysti moottorien pitää muuten olla täysin identtiset keskenään. Neloskone syö taas enemmän ainetta kuin kutonen (ainakin periaatteessa).
No ei väännöiskää oo niinkä eroa, mutta vääntöalueessa on. Kutoskone vääntää matalilla kierroksilla paremmin ku neloskone taas saavuttaa maksimi väännön korkeimmilla kierroksilla. :ugeek:
Lisäyksenä: Ei koske vanhaa Viiattia. Compreksi Valmetti olis kova vääntöönen kones, voittaa osan aikakautensa kutosista kirkkaasti. Olis saanu Valmetti tehdä alkuperäisen suunnitelmansa mukaan 805:stakin Compreksin.
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole.
Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
Avatar
Killerhangar
Viestit: 5571
Liittynyt: 16.08.2009 20:47
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Ännä kirjoitti:
Ezmo kirjoitti:Vaikka molemmissa moottoreissa on 160hp (joka on neloskoneella aika maksimi), niin vääntö on kutosesassa aivan eri luokkaa. Tietysti moottorien pitää muuten olla täysin identtiset keskenään. Neloskone syö taas enemmän ainetta kuin kutonen (ainakin periaatteessa).
No ei väännöiskää oo niinkä eroa, mutta vääntöalueessa on. Kutoskone vääntää matalilla kierroksilla paremmin ku neloskone taas saavuttaa maksimi väännön korkeimmilla kierroksilla. :ugeek:
Sitähän minä tossa sanoin. Kutonen ottaa vääntöä jo alhaalta mutta Nelonen ottaa todellisen "piikkinsä" huomattavasti korkeemmalta. Tällänen tullu ainakin h-auto puolella ja linkkupuolella huomattua...
Kuva
"The important thing is to keep trying" - Keiichi Tsuchiya
Lentävä lestadiolainen/FIN-SWE-NOR
Simulation
Kunniakäyttäjä
Viestit: 4417
Liittynyt: 29.06.2009 16:56
Multiplayer tunnuksesi?: S!mulation
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Simulation »

Tämä sinun "piikkisi" riippuu myös aivan siitä, onko turpoa tai ei. Jos vapari, teho/vääntö nousee melekkee koko ajan mitä enempi kierroksia.
Jos on turpo, vaikuttaa vääntöön tietyllä kierrosalueella minkäkokone turpo on. Pikkuturpo-> matalilla paljon vääntyä, isoturpo-> ottaa vasta suunnilleen +2200rpm huipputehot.
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Samanlaisissa koneissa kutosessa on joka alueella isompi vääntö, koska siellä kuitenkin yksi mäntä enemmän tekee työtä yhden kierroksen aikana. Turbolla taas pyritään tekemään mahdollisimman tasainen vääntökäyrästä, jottei tarvitsisi isoilla kierroksilla ajaa, joka rasittaa moottoria ja lisää kulutusta.
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
valtravalmet
Kunniakäyttäjä
Viestit: 8846
Liittynyt: 31.12.2009 20:12
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: LEHTIMÄKI!!!

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja valtravalmet »

Näin tiedoks vaan että se litratilavuus vaikuttaa myös. Smoker Kaverin 6.6l kutonen vääntää enempi kun meidän 7.4l kutonen....
Miksi ostaa BMW kun pituus riittää? -VOLVO
laurimarkus
Viestit: 889
Liittynyt: 11.03.2011 18:23
Tämänhetkinen kaupunki:: jossain
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: valtra N141
Erikoisosaamiseni: Skinaaminen

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja laurimarkus »

Ei kyllä pijä paikkaansa tuo.
Kuva
MP nimi: Valtra N
valtravalmet
Kunniakäyttäjä
Viestit: 8846
Liittynyt: 31.12.2009 20:12
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: LEHTIMÄKI!!!

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja valtravalmet »

Joo, jos on saman verran tehoo otettu justiin niin väntö ei oo sama. Smoker
Miksi ostaa BMW kun pituus riittää? -VOLVO
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6406
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Ja sitten tietysti nelimukisesta loppuu vetohommissa paino kesken.
laurimarkus
Viestit: 889
Liittynyt: 11.03.2011 18:23
Tämänhetkinen kaupunki:: jossain
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: valtra N141
Erikoisosaamiseni: Skinaaminen

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja laurimarkus »

No riippuu kärrystä. Ei ainakaan meillä oo ikinä N:stä tai C:stä paíno loppunu kesken ,paalien ajossa ennemmin C:stä voima loppu.
Kuva
MP nimi: Valtra N
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6406
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Varmaan rupiaa paino loppumaan 20m3 paskavaunun eessä...
Avatar
Ännä
Moderaattori
Viestit: 9284
Liittynyt: 10.05.2009 18:49
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Ännä »

Peluri4 kirjoitti:Varmaan rupiaa paino loppumaan 20m3 paskavaunun eessä...
N141 painaa kuivana 5000kg... Siihen etupainot ja vannepainot, aletaan olemaan jo 6000kg, joka on yhtä paljon, kuin T160.
Kuva

Minun modeja saa laittaa vapaasti jakoon, ei tarvi kysyä lupia!
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6406
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Jaa son niin painava, mutta ei se liian painava 20m3 paskavaunun etteen oo. :D
valtravalmet
Kunniakäyttäjä
Viestit: 8846
Liittynyt: 31.12.2009 20:12
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: LEHTIMÄKI!!!

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja valtravalmet »

Ännä kirjoitti:
Peluri4 kirjoitti:Varmaan rupiaa paino loppumaan 20m3 paskavaunun eessä...
N141 painaa kuivana 5000kg... Siihen etupainot ja vannepainot, aletaan olemaan jo 6000kg, joka on yhtä paljon, kuin T160.
Mutta 6499 fergu painaa 7t....
Miksi ostaa BMW kun pituus riittää? -VOLVO
98Farminggame
Viestit: 1424
Liittynyt: 19.09.2011 14:50
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja 98Farminggame »

Ei sillä painolla ole väliä kunhan vain pyörät pitävät.
Avatar
Ännä
Moderaattori
Viestit: 9284
Liittynyt: 10.05.2009 18:49
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Ännä »

98Farminggame kirjoitti:Ei sillä painolla ole väliä kunhan vain pyörät pitävät.
No on sillä siinä vaihees ku 20t tavaraa alakaa puskia päälle ku yrität pirättää... Smoker
Kuva

Minun modeja saa laittaa vapaasti jakoon, ei tarvi kysyä lupia!
valtravalmet
Kunniakäyttäjä
Viestit: 8846
Liittynyt: 31.12.2009 20:12
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: LEHTIMÄKI!!!

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja valtravalmet »

Siks sillä on väliä... ei pidä tee yhtään kun loppuu paino ja pito.. Pitää 26tonnin puskurattori olla vetää niin alkaa kulkee. Smoker
Miksi ostaa BMW kun pituus riittää? -VOLVO
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6406
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Jep, myökään ei sillon ku ol Vredo porukas ni paljo omalla rattorilla kärriä veelty ku porukassa oli isompiki, vaan jos sillä ol raktori jossain muussa ajossa.
Jupe
Viestit: 1556
Liittynyt: 07.05.2011 23:20

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja Jupe »

.
Viimeksi muokannut Jupe, 16.03.2024 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urakkamies
Moderaattori
Viestit: 4113
Liittynyt: 25.04.2010 20:51
Kielet: suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja urakkamies »

valtravalmet kirjoitti:Näin tiedoks vaan että se litratilavuus vaikuttaa myös. Smoker Kaverin 6.6l kutonen vääntää enempi kun meidän 7.4l kutonen....
Älä puhu paskaa, litroja ei voita mikään, kun haetaan vääntöä, ilman mitään kepulikonsteja.
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole.
Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
valtravalmet
Kunniakäyttäjä
Viestit: 8846
Liittynyt: 31.12.2009 20:12
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: LEHTIMÄKI!!!

Re: Valmetit

Viesti Kirjoittaja valtravalmet »

urakkamies kirjoitti:
valtravalmet kirjoitti:Näin tiedoks vaan että se litratilavuus vaikuttaa myös. Smoker Kaverin 6.6l kutonen vääntää enempi kun meidän 7.4l kutonen....
Älä puhu paskaa, litroja ei voita mikään, kun haetaan vääntöä, ilman mitään kepulikonsteja.
Mutta toki tohon vaikuttaa miten sitä syötetään ja kaikkee...
Miksi ostaa BMW kun pituus riittää? -VOLVO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maatalous & koneet”