Noniin, terve! Ajattelin aloitella täältä meidän tilalta tälläistä plokia. Minun nimeni on Sami Juntila, ja olen 24-vuotias. Asun tilalla tyttöystäväni Iineksen kanssa. Hän auttelee minua kaikenlaisissa hommissa, mutta koneelliset hommat saan tehdä itse. Melkein naapurissa asuva hyvä ystäväni Tuukka, sekä hänen isänsä Tomi auttaa jonkun verran kaikissa rehunteoissa ja isoimmissa konehommissa. Ollaan oltu Tuukan kanssa pienestä pitäen kavereita. Heillä on pari vuotta sitten lopetettu Karjatila, josta on tullut sitten jonkun verran koneita lopetuksen jälkeen meille. Olen tässä nyt 4 vuotta tilaa hoitanut, isä ei suostunut meidän pientä viljatilaa minulle myymään ja kauhea hinku oli ostaa oma tila, joten päädyttiin sitten pitkän etsiskelyn jälkeen tähän. Lapsuuden kodissa siis vanha navetta, jossa ei ole eläimiä papan jälkeen ollut. Minä oisin sinne elukoita halunnut, mutta isälle se ei sopinut enkä tilaa saanut ostettua niin piti oma etsiä. Tämä on ollut oikein täydellinen ostos, joka löytyi onneksi läheltä. Tästä lapsuudenkotiin noin kolme kilometriä. Elukoita mulla on tässä 16, pari sonnivasikkaa ja loput lehmiä. Pelto pinta-alaa on karvan alle 25ha, ja metsää 60ha.
Tilan perustamisajasta ei ole tietoa, mutta vanhasta konekannasta jonkun verran. Halli on rakennettu tuohon 2004, ja laakasiilo kautta konekatos 2006. Ensimmäisenä traktorina tilalle tuli Valmet 20. Siitä ei ole tietoa ostettiinko uutena vai käytettynä, ja minä vuonna. Tilan toinen traktori oli sitten Massey Ferguson 165, joka tuli silloin tilalle uutena vuonna 1964. Se oli tilalla pitkään kunnes 1999 Myytiin pois. Siitä muutama vuosi eteenpäin hommattiin tilalle Fahr M66S. Se on edelleen tilalla käytössä, ja erittäin hyvässä kunnossa. Vuonna 1978 tuli hieman käytetty Massey Ferguson 575. Näillä traktoreilla mentiin pitkään. Paalit tehtiin pikkupaaliin, ei ollut silppuria. Siitä en tiedä mihin viljat säilöttiin, oliko joku vanha kuivuri jossain. 1988 hommattiin tilalle Valmet 604 4wd kuomaajalla. Kuormaaja toi helpotusta arkeen, ja neliveto helpotusta peltotöihin. Sitten hommattiin tilalle vuonna 1999 Valmet 6300. Siihen tuli jälkeenpäin MP-Liftin kuormaaja. Tämäkin kone löytyy tilalta. 2010 osti tilan omistaja Tomilta Valmet 1102 Turbon. Samana vuonna tilalta lähti 575 massikka. Eli tässä tilanteessa tilalla on Valmet 6300, Valmet 1102 ja Valmet 604. Minä kun tilalle muutin, otti entinen omistaja 604 Valmetin itselleen pihakoneeksi. Minä otin kotoota mukaan Ursus C-330. Ollut silloin tällöin vain halkomakoneen edessä, joten kysäsin isältä saanko ottaa sen mukaan. Pari vuotta sitten ostin Tomilta 165 Massikan Pika-Jameksella. Ollut ihan kätevä pikku hommissa. Sitten vuosi sitten ostin toisen nelikko raktorin. Pitkään pähkäilin 865 Valmetin ja 110-90 Nyykkärin välillä. Nyykkäriin kuitenkin päädyttiin ja se on ollut vähän niinkuin pääkoneen roolissa nyt. Mutta mennään nyt kuviin.
Tässä Valmet 6300 MP-Liftin kuormaajalla. Ollut tosiaan tilalla vuodesta 1999. Aikalailla pienillä ongelmilla ollut, kulutus osia vaihdeltu ja kytkinremontti tehty kerran. Lapsuuden kodista löytyy 6400 Valmetti ilman kuormaajaa eli ihan tuttu peli jo lapsuudesta tämmöinen. Tämä 6300 on vuosimallia 1992 ja tunteja kertynyt 9142h.
Tässä sitten tämä lapsuuden kodin Ursus. Tällä en ole sielä paljoa itse ajellut, ennenkö sitten ollut täällä käytössä. Tällä tehdään kaikki pienimmät hommat, paalien kuskausta sun muuta. Toki enään ei tällä paaleja tulla kuskaamaan, kun viime talvena ostin Tomilta Claassin pyöröpaalaimen niin tulee isompia paaleja. Jyräyksessä tämä myös on ollut. Tämä vuosimallia 1986 ja tuntimittaria tässä ei ole.
Sitten Fahr M66S. Ollut tilalla jo pitkään käytössä ja pieniä käytönjälkiä on, mutta hyvin hyvin pieniä. Vuosimallia 1973, eli viimeiseltä vuodelta. Tässäkään ei tuntimittaria ole.
Sitten Lassiloiden vanha Valmet 1102. Ai että aina kun tällä ajelee tulee lapsuuden muistot mieleen, kun paalikuormia ajeltiin tällä. Oltiin aina auttamassa rehunteossa ja yleensä pääsin puikkoihin kun miehet lastasi kuormaa. Tuukka ajoi silloin aina 980DT Fiiatilla. Tämä vuosimallia 1975 ja tunteja kertynyt 11 870h. Kova kone ollut heillä.
Tääsä tämä 165 jonka ostin kun eläimet tuli. Kätevä kuormainkone on ollut. Tällä päästään sitten kuljettamaan paalia navettaan kun se aika koittaa. Tässä ollut nyt rehunteossa tamppaamassa. tähän löytyy paripyörätkin mutta en ole niitä kertaakaan vielä käyttänyt. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa. Tämä on viimeisiä 165 Massikoita mitä on tuotettu, eli vuosimallia 1971. Tunneista ei ole tietoa.
New Holland 110-90. Vuosimallia 2002, ja tunteja 5610h. Ollut minulla vasta vähän aikaa ja hyvä on ollut. Tällä hetkellä silppurin edessä.
Sitten vielä vähän yleistä kuvaa tilasta. Tässä siis maitohuone.
Navetan sisäpuoli
Hallin sisustaa ja kaikenmoisia koneita. Tuorein ostos tuo VM 300 SK. Ennen sitä oli Tume HKL 250.
Navetan parvi, pöyhin, perunanistutuskone, perunan nostokone.
Päärakennus.
Pienen pellon laidassa oleva kuivuri. yhteiskuivaaja, mutta nykyään kuivailen vain yksin.
Rehunteosta tulee varmasti päivitystä huomenna tai illemmalla.
Simolan Tila
-
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
-
Re: Simolan Tila
Päivitys 1
Nyt olis tosiaan rehua tehty siiloon. Vähän toi siilo on pieni mutta kyllä sinnekkin jonkun verran mahtuu. Loput niitellään sitten paaliksi. Laitellaas vähän kuvia silppuroinnista.
Siinä ollaan toisella pellolla silppuroimassa. Tossa päärakennuksen vieressä on semmonen pikku palsta jota oon miettinyt laitumeksi, mutta en ole sitä asiaa vielä edistänyt. Vedettiin se siis ekaksi ja sitten tämä. Tämäkin pelto on hyvin lähellä tilaa. Tämä on tavallaan vähän navetan takana ja oikeella. Noin 500 metriä tietä pitkin.
Välillä käytiin sitten tankkamaassa, kahvilla ja evästämässä.
Siinä ollaan sitten saatu kuivurin takus pelto pakettiin. Tämäkin hyvin pieni palsta mutta saa siitä vähän vajaa kärryllisen tavaraa. Tämäkin pelto sijaitsee lähellä kotia, varmaan kanssa noin 500 metriä kotoota. Täälä meinasi silppuri mennä välillä ihan ihmeellisesti tukkoon, mutta kun antoi hetken rullata paikoillaan niin aukesi.
Tämä kuva on sitten kuivurin tietä vähäsen matkaa eteenpäin. Meillä kutsutaan peräpelloksi. Täältä tein sitten yhden kärryllisen ja loput pistän paaliin. Turha siiloon on enempää tavaraa änkeä kun voi lyödä paaliinkin.
Sitten vaan silppuri pois perästä ja muovien laittoon. Ei olekkaan yhtäkään kuvaa muovien laitosta mutta sille nyt ei voi mitään. Onneksi oli ongelmia ihmeellisen vähäisesti vaikka hetken aikaa tuo silppuri seissyt. Kyllä mä sitä availin ja huolsin ennen tekoa.
Kävin sitten aamusta vielä navetan yhteydessä nyppäämässä kärryn pois edestä. Vanhan puulaitakärryn jätin vielä sinne, mutta sekin täytyy sieltä pois ottaa. Tänne tarkoitus mahduttaa niin paljon paaleja kun mahtuu, loput sitten parvelle. Täytyy parvelta ottaa vaan perunalavat vielä pois, varmaan puulaitakärryn kyytiin niin saa siihen tehdä sitten myöhemmin kuorman.
Ensi kerralla sitten vähän niittohommia, katotaan jos saadaan samaan päivitykseen mahdutettua vähän paalausta.
Nyt olis tosiaan rehua tehty siiloon. Vähän toi siilo on pieni mutta kyllä sinnekkin jonkun verran mahtuu. Loput niitellään sitten paaliksi. Laitellaas vähän kuvia silppuroinnista.
Siinä ollaan toisella pellolla silppuroimassa. Tossa päärakennuksen vieressä on semmonen pikku palsta jota oon miettinyt laitumeksi, mutta en ole sitä asiaa vielä edistänyt. Vedettiin se siis ekaksi ja sitten tämä. Tämäkin pelto on hyvin lähellä tilaa. Tämä on tavallaan vähän navetan takana ja oikeella. Noin 500 metriä tietä pitkin.
Välillä käytiin sitten tankkamaassa, kahvilla ja evästämässä.
Siinä ollaan sitten saatu kuivurin takus pelto pakettiin. Tämäkin hyvin pieni palsta mutta saa siitä vähän vajaa kärryllisen tavaraa. Tämäkin pelto sijaitsee lähellä kotia, varmaan kanssa noin 500 metriä kotoota. Täälä meinasi silppuri mennä välillä ihan ihmeellisesti tukkoon, mutta kun antoi hetken rullata paikoillaan niin aukesi.
Tämä kuva on sitten kuivurin tietä vähäsen matkaa eteenpäin. Meillä kutsutaan peräpelloksi. Täältä tein sitten yhden kärryllisen ja loput pistän paaliin. Turha siiloon on enempää tavaraa änkeä kun voi lyödä paaliinkin.
Sitten vaan silppuri pois perästä ja muovien laittoon. Ei olekkaan yhtäkään kuvaa muovien laitosta mutta sille nyt ei voi mitään. Onneksi oli ongelmia ihmeellisen vähäisesti vaikka hetken aikaa tuo silppuri seissyt. Kyllä mä sitä availin ja huolsin ennen tekoa.
Kävin sitten aamusta vielä navetan yhteydessä nyppäämässä kärryn pois edestä. Vanhan puulaitakärryn jätin vielä sinne, mutta sekin täytyy sieltä pois ottaa. Tänne tarkoitus mahduttaa niin paljon paaleja kun mahtuu, loput sitten parvelle. Täytyy parvelta ottaa vaan perunalavat vielä pois, varmaan puulaitakärryn kyytiin niin saa siihen tehdä sitten myöhemmin kuorman.
Ensi kerralla sitten vähän niittohommia, katotaan jos saadaan samaan päivitykseen mahdutettua vähän paalausta.
-
Päivitys 2
Viimeksi muokannut Futariplays, 11.01.2025 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Päivitys 3
Viimeksi muokannut Futariplays, 11.01.2025 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.