Terve! Minä oon Latokulman Tauno ja pidän tällaista vanhaa sukutilaa yhdessä veljeni Matin kanssa täällä Ahtaanmaalla. Lähinnä harrastukseksi pidetään tätä tilaa, kun ei näin pienimuotoisella toiminnalla enää nykypäivänä elantoaan oikeen mielekkäästi tienaa.. Itse asun tässä varsinaisella tilalla ja Matti asustaa tuolla muutaman sadan metrin päässä, eli ihan tuossa lähellä. Peltoa löytyy tällä hetkellä vajaa 80 hehtaaria, joista kolmisenkymmentä hehtaaria on heinällä. Lopuilla sitten viljellään kaikennäköstä, yleisimmin on ollu rypsii, vehnää ja ohraa. Muutamalla hehtaarilla viljellään myös erilaisia yrttejä, jotka menee sitten hyvään hintaan myyntiin pitkin Suomea.
Lehmiä löytyy parikymmentä ja kanojakin tuos pihalla tepastelee. Parikymmentä vuotta sitten sukupolven vaihdoksen yhteydessä tämä tila siirty meille ja lehmät on siitä lähtien ollu luomuja. Muutakin tuotantoa ollaan koko ajan siirtämässä luomuksi, sillä nykyään ihmisiä kiinnostaa puhdas ruoka ja luonnonmukaisuus, joten sillä tavoin on parhaat mahdollisuudet menestyä tässä maailmassa ja itelläkin on parempi mieli.
Ja sitten vielä jonkun verran tilasta ja koneistuksesta,
Kuvauskopterin hankkimista olen harkinnut jo kauan, mutta vielä ei ole tähän taloon sellasta eksynyt, joten en nyt saanut tähän mitään kamalan hyvää kuvaa, mutta tässä nyt kuitenkin jonkinlainen kuva tilalle päin. Melkeen kaikki tilan rakennukset on melko tuoretta tuotantoa, ainoa mikä on hiukan vanhempi, niin on tuo joskus 70-luvulla rakennettu paja-rakennus, joka ei nyt tässä kuvassa näy, mutta kuitenkin. Kuten tosiaan näkyy, niin lehmille on tommonen pihatto tuossa ja sitten ihan perushalleja tuosta tilalta löytyy pari kappaletta.

Alotetaan ehkä vähän normaalista poiketen tilan vanhimmasta koneesta, eli viistonnisesta. Tää on vuosmallia 71' ja tuntimittari on toisen kierroksen paremmalla puoliskolla. Isä pappa osti tän uutena ja on kyllä hyvin palvellut. Etukuormaaja laitettiin joskus 80-luvun lopulla ja sen jälkeen onki etuakseliin saanu säännöllisesti vaihdella käytännössä jokasta vähänkin liikkuvaa osaa, mutta muuten kyllä ihan pätevä kone kuormaamiseenkin.

Ford 7810, vm 91', 100hv. Kymppisarjan Fordeihin ihastuttiin tässäkin talossa ihan kunnolla heti kasarin alussa ja vielä viimesenä valmistusvuonna piti ostaa tämmönen ittelle. Tunteja on tähänkin päässyt kertymään, mutta hellällä kädellä huoltapitäen ollaan menty ja pientä remonttia ollaan tehty niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

Ja sitte tuleekin tämä aikansa edistyksellisin, eli Fendt 312 LSA Turbomatik, vm 93'. Matti osti tämän itselleen aikoinaan firmansa käyttöön, mutta nyt se on jo hyvän tovin ollu enää vaan maatalouskäytössä. Usein kuulee sanottavan, että näissä olis hirveesti kaikkia probleemia sähköjen kanssa, mutta ei tässä mitään kummempaa oo ollu.

Tilan uusin raktori on vuosmallin 94' Massey Ferguson 3085 Turbo. Hevosvoimia on otettu maltillisesti vaan 115, mutta vääntöä piisaa tarpeeksi tämän tilan tarpeisiin. Ostettiin tämä viitisen vuotta sitten yhdeltä vanhalta isännältä, joka lopetti maataloustoimintansa. Hänellä tämä oli ollut lähinnä nurkkakoneena, kun hänen toiminta oli pikkasen suurempaa ja tilalla näytti vielä tämän ostohetkellä komeilevan 939 Fenttikin. Tunteja tässä ei oo kun karvan alle viistuhatta ja ongelmitta toiminut ainakin tähän saakka. Kytkin on joskus kuulemma vaihdettu ja samalla "huollettu" vähän vaihdelaatikkoakin pikavaihteiden osalta, niin luulis senkin nyt sitten pysyvän kasassa.

Puimurit onkin sitten suomalaista tuotantoa, joten pitäähän niitä vähintään 2 olla. 500 on lähinnä Matin, itse puin tuolla 690:llä. Sopusuhtasilla remonteilla kumpikin menny, ihan hirveesti ei oo valittamista. Jotain Dominaattori ollaan aina välillä mietitty, mutta eipä taida olla kannattava ostos niillä hinnoilla, mitä niistä pyydetään. Tuos 690:ssä on sentään ihan kiitettävän leveä pöytäkin, kun on sentään 3,4metrinen.