GIANTSISSA VALMISTELUT:
1] Kopioi Samplemodista vehicleShaderDirt.xml ja shared-kansio modisi kansioon, jos olet tehnyt ingamen jonkun vakiokoneen päälle, on sinulla luultavasti jo nuo modisi kansiossa.

2] Avaa giants ja laita "Material Editing" välilehti näkyviin "Window" valikosta. Valitse osa jonka haluat likaantuvaksi. Valitse material kohdasta materiaaali (kuva1, sininen), Jos haluat jonkun tekstuurin likaantuvaksi muttet tiedä mitä materiaalia se vastaa, katso joko Diffuse texture palkista tai kokeile muuttaa jotain Ambient color kohtaa (kuva1, keltainen). Muista muuttaa ambient color takaisin entiselleen jos kokeilet sillä(Tekstuurin väri vaihtuu silloin kun tuota kohtaa säädetään).

3] Avaa custom shader palkki (kuva1 , punainen). Klikkaa kuvaketta (kuva2, punainen). Avautuvasta valikosta etsi modisi kansio ja sieltä tuo aiemmin kopioitu vehicleShaderDirt.xml.


4] Varmista että palkkiin (kuva3, punainen) on tullut dirt tekstuuri. Klikkaa kuvaketta (kuva3, sininen) ja avautuvasta ikkunasta kuvaketta (kuva4, keltainen). Avautuvassa ikkunassa mene sijaintiin jossa on tekstuuri jota muokkaat parhaillaan likaantuvaksi. Kopioi kyseinen tekstuuri ja nimeä se "ALKUPERÄINENNIMI_specular.dds" Sitten valitset sen ja klikkaat avaa-painiketta. Sulje vielä se edellinen auennut ikkuna. Nyt kyseisellä tekstuurilla olevat osat näyttää todennäköisesti erittäin mustalta. Kun olet saanut tehtyä specular mapin niin voit päivittää tekstuurit sieltä giantsin yläpalkista ja sitten liukusäätimellä (kuva3, keltainen) voit esikatsella tuota likaisuutta.
SPECULAR MAP:
Tässä kerron yleisesti miten tuo mappi toimii. Kannattaa käyttää sellaista kuvankäsittelyohjelmaa joka tukee tasoja. Kuvankäsittelystä tai ohjelmien yleisestä käytöstä en tässä sen enempää neuvo, opetelkaa se jostain muualta.
Specular mappi perustuu kolmeen väriin sininen, vihreä ja punainen. Punainen ja vihreä kertovat miten valo heijastuu. Jos sinulla on "aidot" tekstuurit voit suoraan laittaa nämä väriarvot arvoiksi "255" Sininen väri taas kertoo tuon kuinka paljon on likaa missäkin kohdassa. 0=ei yhtään 1-255= likaa on ja mitä suurempi sen enemmän ja aikaisemmin sitä tulee. Sitten ei muutakun käsittelemään kannattanee tehdä uusi taso mihin tekee jollain työkaluilla aidon näköiset likakohdat ja lopuksi värittää sen taustatason värillä R:255 G:255 B:0. Tässä kannattaa oikeastaan vain kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, että mikä on paras...