Terve! Sitä on nyt melkein kolmisen vuotta kun viimeksi ollaan blokissa käyty. Tässä on sattunut enemmän ja vähemmän kaikennäköstä.
Tossa kuukauden päästä viimeisimmästä päivityksestä tuli tieto, että veli oli menehtynyt kolarissa. Oli kaverinsa kanssa olleet ajelulla ja oli sitten auto lähtenyt heittelemään tiellä ja oli osunut ojarumpuun ja kimmokkeesta lentänyt 20m päähän auto katolleen. Veli kuoli vasta sairaalassa vammoihinsa. Noh, veli oli minulle hyvin tärkiä ihminen. Siinä ei millään ajatus pysynyt missään muussa kuin veljen onnettomuudessa ja auttamatta tilanne meni siihen, että kierteet aukes viru valgesta ja alkoholisoiduin. Onneksi sitä ei jatkunut kuin vajaan vuoden verran kun huomasin itse ongelmani ja menin katkolle. Onneksi vaimo ja poikani pysy kasassa, ettei lähteneen suksimaan kuuseen. Varppeenkujan maatilan laitoin myyntiin ja koneet myös. Ajattelin, etten enää näitä viljelyshommia tee edes osa-aikaisesti. Kuitenkin vuosi sitten tammikuussa tajusin, että sitä on niin kasvanut tähän elämäntapaan kiinni että pakko päästä pellolle hommiin. Vaimon kanssa katseltiin myynnissä olevia tiloja ja sitten löytyikin mieluisa mesta Tervasmäeltä. Vanha 1961 vuonna valmistunut pieni tila 24km päästä vanhasta. Tila oli kuitenkin ollut asuttamatta useamman vuoden ja rakennukset rapistuneet kehnoon kuntoon. Vanha navetta oli ulkopuolelta säilynyt hyvin, nykyisin se toimii varastona. Siinä sitten soittelin rakennusurakoitsijalle ja kyselin tarjousta tilan pihan ja rakennusten kunnostuksesta. Hyvä tarjous tuli ja hommat päästiin noin 1,3kk päästä aloittamaan. Itse rakensin sukulaisten kanssa talkoovoimin ton oman asuinrakennuksen kuntoon. Vanhojen hirsien päälle rakensin kun oli hyvin säilyneet. Rakennusmiehet huolehti konehallit ja konekatoksen kuntoon koska itsellä ei olis millään riittänyt aika ja voimat kun on puufirmassa töitäkin.
Koneet tuli uusittua lähes kaikki. Sitä mun ylistämää Valmet 755:sta ei mun omistuksesta enää löydy
Koneina tällä hetkellä löytyy Valmet 865 ja Massey Ferguson 3060E. Tällä hetkellä on tilalla lainassa myös Valmet 6400 etukuormaimella kun on juurikas-sesonki päällänsä. Tosin nyt jo mennään loppusuoralla tällä tilalla sen suhteen. Tosiaankin edelleen viljelen sokerijuurikasta ja vehnää, ohraa ja rypsiä. Paikallisen vihannesfirman kanssa on ollut juttua pienimuotoisesta perunanviljelystäkin, mutta saa nähdä viljelläänkö enempää kuin omiin tarpeisiin.
Puimuri on puintiaikoina ollut lainassa myös. Ei ole oikeen varaa ollut ostaa omaa, eikä toisaalta ole sopivaakaan kohdalle löytynyt.
Työlaitteista sen verran, että Varppeenkujalta sain säästettyä Isäni tekemiä äkeitä ja perälevyn. Viljakärryistä J120 Junkkarit sain säästettyä ja jotain muitakin kärryjä on säästynyt.
No, jos vähän kuviakin laittais tähän väliin. Montaa kuvaa en pellolta räpsinyt kun yksin olin hommissa.
Viimestä juurikasplänttiä lähdettiin syysaamuna nostamaan yhden 1-rivisen nostokoneen kanssa. Tällä kertaa jouduin hommat tekemään yksin koska poikani oli risteilyllä muijansa kanssa.

Siinä ekaa tyhjästä suorittamassa. Vähän pienehkö säiliö tossa on, mutta ainakin toistaseks ollaan pärjätty isommillakin pärjätty.

Ja nostohommat jatkuu tyhjäyksen jälkeen.

Jätin fergun pellolle ja lähin kävellen kotia hakemaan 6400 lainavalmettia kuormauskoneeksi, kun jurtit lähtee lähes samantein tehtalle kun ne on nostetty. Varsinkin nyt kun ei isoa kasaa noista juurikkaista tullut.
Siinä laittelin juurikaskauhan kiinni ensimmäitteksi.

Kuinkahan mones kauha menossa? No kasa ainakin aloittaessa oli isompi

Tehtaalta kippauksesta joku räpsäsy.
Seuraavaksi saakin sitten kaivella lumiaurat esille. Talvi se kuitenkin aina yllättää
Seuraavassa päivityksessä taitaa olla kevättöitä.
Tämmönen pikanen postaus iltaan. Kattoo nytten miten moti riittää pelailla ja tehä tätä blokia tänne. Tarinaa olis vaikka kuinka, muttei aina jaksa julkasta kuvia tänne.