Moro. Olen Jorma Latvala ja ajattelin iltojeni kuluksi alkaa väsäilemään tämöstä pientä plokia. On pientä ilta lukemista tietämättömille kaupunkilaisille ja miksei myöski kohtalo tovereilleni. Ja vähän itestäni ja muista eli alotin viljelyn 1980 ja oon nytten 50 vuotias äijä. Asustan tilalla emännän Julian sekä Seri koiran kanssa kanssa. Seri on saksanpaimen koira ja meikäläisen paras kaveri niinkuin koirasta voidaan puhuakkin. Ja on mulla 22 vuotias tyttöki ,joka on taksikuskina tällä hetkellä sillä on oma taksi. Ja käyhän se myöski maatalouskoulua aikuispuolella siinä sivussa. Se likka on pienestä pitäen ollu minun mukana töissä. Ukkoa sillä ei vielä oo eikä tunnu ihan heti ottavankaan. Kovasti kylän pojjaat sitä on koittanu iskeä enkä yhtään ihmette ,kun hän on niin kaunis kun äitinsä hänen ikäisenä. Siinäpä tuosta perhe piiristä..
No tila taas ei ole mikään suuruuden perikuva, päin vastoin. Tilalla on yhteensä 30ha peltoa ,mutta metsää löytyy kutakuinkin kiitettävästi 250ha.. Tuo vaimokullan isä kuoli se oli tehnyt jonku sortin testamentin ja mainitsi ,että metsät pitää myydä minulle tiettyyn hintaan sitä en täällä kuitenkaan julkaise. Osto metsää oli kaikkiaan 100ha ja omasta takaa oli silloin 150ha. Yhteensä metsät ovat kohtuu hyväkasvuisia. Ja pelloista sanon, että ne ovat enimmäkseen hiekkapohjaisia maita joissa vesitallous toimii moitteitta löytyy myös nuita erittäin runsas multaisiakin maita. Se maista..
Tämähän on entinen maitotila ,jos näin aluksi kerrotaan. Kesällä 2000 meillä paloi tuo ikivanha parsinavetta ja vasikat ja hiehot sen mukana. Lypsävät oli onneksi ulkona ja ne myytiin palon seurauksena lähitiloille. Mentiin sitten seuraava vuosi viljan viljelyn siivittämänä ja totesin ,että näihin hommiin ei aleta. Ja oli siinä muukin syy ja se on monimutkainen juttu se. Kerron siitä joskus. No nyky tilanteessa mennäänkin pienen emokarjan siivitämänä. 2001 syksyllä alettiin rakentamaan pientä pihattoa ja laitettiin yksi kantava emolehmä, yksi sonni sekä vasika. Ja ne olivat rotua Hereford.. Kesällä 2002 ostettiin pari hiehoa lisää jotka oli astutus iässä. Ja meillä syntyi keväällä myös pari vasikkaa. Joten olisikohan nyky hetkessä 10 emolehmää ja no nyt tällä hetkellä ei ole lehmävasikoita vaan kaikki ovat sonneja ja lähdössä syksyllä kasvattamoon. Eli ovat jo vierotettuna emistään.. No rehuhan on tehty 15ha ja 2 satoa ja joskus myös 3 satoa ollaan tehty. Loput 15ha on ollutkin viljalla ,jos näin tarkennetaan niin n.10ha on ollut vehnällä ja n.5ha on taas ollut ohralla ja ohran kanssa olemma myös perustaneet uuden heinän. Sepä niistä, vielä koneet ja muut pikku jutut.
Tillalahan onainiaan suosittu massikkaa tilan ensimmäinen traktori oli harmaja fergu ja siitä sen jälkeen on erilaisia massikoita ja on niitä muitaki ollu aina välillä. Mutta massikka vallalla ollaan menty. Eli eka traktori oli se harmaja verku. No teen nyt jonkulaisen listan nuista raktoreista. Samaan aikaan olleet ovat saman viivan takana ja yleensä samat mallimerkinnät ovat yksi ja sama traktori. Merkkaan mallinumeron perään pisteen mikäli se on jo mainittu. -
-Harmaja verku
- 65 ja 168 massikat
- 65. ja 265 massikat
- 265. , 590 ja Leyland 270
- 265. , 590. ja Valmet 604
- 590. , 675 Mp ja Valmet 604
- 675 Mp. , Valmet 604. ja 690 4wd
- Valmet 604. , 690 4wd. ja 3060 4wd
Nykyhetki: Valmet 604. , 690 4wd. , 3060 4wd. ja David Braun 1490.
Ja jos nuista kaikista saa lempparin valita nii ehottomasti 675 Multipoveri..
Ja nuitten traktoreitten lisäksi löytyy myös leikkuupuimuri merkiltään Volvo BM.. Ja toki myös kaikki muu tarvittava koneistus. Ja muita tietoja saatan kertoa päivityste yhteydessä. Mutta ykköseen en faktoja jaksa paljo kirjotella. Ja loppuun vielä kuvia.

Päivitys 1