Terve! Olen Topi Ylätalo, 65v. Olen ns. eläkkeellä ja ylläpidän tilaa vain harrastemielessä. Tila on ollu suvullamme yli 200 vuotta, rakennuksia on toki uudistettu vuosien varrella, mutta piha on pysyny muuten suht samanlaisena. On minulla sitten myös vaimo, Henrietta nimeltään. Lapsiakin on kaksi, kummatkin ovat jo aikuisia ja muuttaneet aikoja sitten jo pois kotoa. Onneksi hyvä kaverini Matti auttelee tilan töissä. Mattiki on reippaasti yli kuudenkymmenen, mutta silti vaan jaksaa touhuta ja myös juoda innokkaasti. Peltoa tilallamme on enää 50 hehtaaria, joskus oli enemmänkin, mutta tilan toimintaa pienentäessäni laitoin osan vuokralle. Mettää on 100hehtaaria ja niissä tulee yleensä joka talvi käytyä tekemässä harvennus hommia ja klapejakin tarvitaan ton vanhan ja hiukan harvan kartanon lämmitykseen. Traktorit on tuolta menneeltä vuosituhannelta, mutta kun niistä pitää hyvää huolta, niin aina vaan kestää.
Tässä pari kuvaa pihamaalta, jotta saatte edes jonkinlaisen käsityksen siitäkin:
Lehmille on tommonen muutama vuosi sitten rakenettu pihatto. Ruokkiminen tapahtuu apevaunulla.
Sitten vielä raktoreista kuvat ja pieni selostus niistä:
Ford 8210, voimanulosotolta irtoaa reilut 200hv. Tällä hoidetaanki sitte kaikki hommat, jota noilla pienemmillä ei pysty tekeen.
Ford 6610, tällä hoidetaan kuormaushommat ja pökitään talvisin lunta, mikäli sellaista joskus sattuu tulemaan.
Ford 6600, yleensä apevaunun edessä, mutta kesäsin pääsee usein myös pellolle, ku lehmät saa tarvitsemansa rehut laitumelta.