Moro, oon Sakari Järvinen. Minua kutsutaan sakeksi. No tämä sakke päätti alkaa kirjotteleen plokia tilan tapahtumista jatkuvan juopottelun sijasta. Aa kerhossa sanottiin ,että olisi hyvä olla jotakin harrastuksia tai tämmösiä. No minun tarinani on tämänlainen. Kaikki oli hyvin vielä 5 vuotta sitten vasta olin löytäny emännän ja tila kukoisti ainaki jollain tavalla. Sitten päätettiin vuonna 2007 tehä uusi navetta ja tehtiin siinä samassa sukupolven vaihdos. Siitä sitten alkoikin kova ressi. Olisi pitänyt olla pellolla ja rakennus työmaalla yhtä aikaa sekä setviä raha asioita ja laskuja. Ja kun tulin väsyneenä pirttiin emäntä kehtas vielä nalkuttaa ,kun joka päivä tuun myöhään työmaalta ja pistän heti paskaset työvaatteet päällä sohvalle pötkölleen. Vaikka siinä sohvassa oli sitä varten päällinen.. No sitä kesti huikeat 3 päivää nii korkkiaukes. Ensin se alkoi illalla ,kun töistä tulin. Sitten se alkoi olla ihan kokoaikaista. Tupakkiaki meni monta askia päivässä. Ja tuhannen päissään tuli tilattua lypsyropottikin. Vaivaiselle 30 lypsävälle... No tuli isännänki kans riitaa vähän navetan valmiiksi saannin jälkeen. Ja akkakaan ei minua kestäny ja appiukko ja sen veli raahas mut väkisellä vierotukseen. Jonka jälkeen vielä useamman kerran kävin Aa-kerhossa.. Tupakoinninki onnistuin lopettamaan vuosi sitten. Nyt on vuosi 2012 olen edelleen saman emännän kans ja mentiin kihloihinkin. Sekä sain isäukon kans sovittua ja vuokrattiin lisää peltoa melkeen 15ha.. Ihan hyvin on mennyt nämä pari vuotta juopottelun loppumisen jälkeen. Mutta nyt kerron vähän tilasta.
Joo eli lypsylehmä tila joka sijaitsee utajärvellä.. Lypsäviä 30kpl, vasikoita 7 kpl ja hiehoja sen 12kpl. Hiehot ja ummessa olevat kuskaamme mun kaverin tykö kesäisin ,jolta olen vuokrannut laidun maata ja pari sonnia. On se vähän helpompaa ,kun ei tarvi siementäjää tilailla ja ei tarvi järjestää niille laitumia.
Peltoa on omaa 30ha ja vuokralle tuli sen 15ha. Yleensä heinällä on ollut 22ha ,mutta nyt kun saatiin maata vuokralle heinälle laitettiin 27ha ja loput 18 on ohralla. Ja peltojen maalajeina toimivat eloperäiset turvemaat ja osa on sitte multamaita sekä hietamaita. Metsää on 125ha josta 25ha on kasvukelvotonta suota. Ja sitten jos hieman kuvia laittais.

Kuvassa oleva navetta on osittain vanhaa elementti navettaa. Vanhassa osassa sijaitsee vasikoitten tilat, maitohuone sekä toimisto. Ja tuo uusi osa on niin sanottu kylmäpihatto.

Asuinrakennus jota ympäröi jonku sorttinen laho aita.

Halli. Oikella puolen hallia on korjaamo puoli ja vasemmalta löytyy pieni konesuoja.

Ja tilan koneita.. Ja niistäkin ,jos saanen hieman kertoa. Joo kyllä ne ovat pieniä hehtaarimäärän nähden 2 takavetoa 680 fiijjatti ja 502 valametti. Nelikot 505 valmetti ja joku olikohan 914 ursus. 502 käytiin täysin läpi viime talven aikana ,joten pitäs olla komia ilmestys. Vuonna 2006 ostettiin tuo 505 siitä oli kone leiponu ,joten se laitettiin kuntoon ja samalla laitettiin isompi turbo sekäsyöttöjä nostettiin. Toistaiseksi meidän tilan tehokkain traktori n.95hv.
Fiiatista ei ole sen enempää kerrottavaa ,se on vaan ollut tilalla uudesta asti ja tunteja on 13000h..
No enempiä löpinöitä en esittelyyn keksi, joten niitä voi tulla päivityksien yhteydessä. Ei muutakun kommenttia ja jospa ne kuvatki näkys.

- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.