Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos.
Morijenstaa! Minä oon Pirttilän Markku, ikää minulla on 23-vuotta ja työskentelen täällä isännän tilalla. Sukupolven vaihos alkaa olla lähellä, tarkotus ens talven aikana saaha tila minun nimmiin. Tällä tilallaha peltoa on noin 45ha reilu ja mehtää 60ha. Navetassa huutaa 20 lypsävää lehmää ja vasikoita 8 tällä hetkellä. Sonneja mylvii 3. Tilahan sijaitsee Siikalatvan ja Vuolijoen raja-mailla. Kumminkin Kainuun puolella, Vuolijoen kylän laitamilla. Tilan on perustanut isännän ukki, joka on tullut torppariksi tähän, Sirviön Heikin maalle. Kalle, joka siis oli isäni ukki, lunasti tämän tilan itellensä sitten loppujen lopuksi. Minun ukki sitten laajenti sikolättiä ja kunnosti navetan uuteen uskoon. Hommasi myös ensimmäisen traktorin, Harmaan Fergun tilalle. Isännän aikaan on tapahtunut paljon muutosta, uus asuinrakennus, konehalli ja navetta rakennettiin sekä aitta kunnostettiin. Konekalustoahin se on päivittäny. Case 510 Pro ostettiin uutena ja Taavetti laitettiin siihen vaihossa. 805 Valmetti laitettiin uutena ukin aikaan, 565 valmetti vaihtu siihen. Viimesimpänä koneena pari vuotta sitten ostettiin 3080 Massikka, lähinnä urakointi käyttöön. Työlaite kalusto on melko vanhaa, lukuun ottamatta 2 kevättä kylvettyä Rapidia jolla kylvetään urakkaa niin paljon kuin kerkiää. Myös pienimuotoista paalaus urakointia harrastetaan ja niitto. 3 vuotta sitten ostettiin naapurin kanssa porukkaan Kvernelandin hinattava niittokones. Mutta mitäpä minä vielä satuilisin teille... Pistellääs vaikka pari kuvaa ja valehellaan seuraavassa päivityksessä lissää?
Aamu alko kahvin keitolla ja lehmien ruokinnalla. Isäntä hoiti lypsyn ja mä jaoin avantilla rehut. Sen jälkeen söin aamupalan poikasta ja lähin ehtimään paskakärryä naapurilta Casen perään. Isäntä lähti kylvämään jo urakkaa heti lypsyn jälkeen. Kuhan kärryn hain kotia niin kahtelin ilmanpaineet renkaista ja rasvailin koko kärryn, rattorin ja etukuormaajan.
Sähköpumpun kahtoin myös kondikseen ja imasin kärryn täyteen ja lähin koittamaan heinäpellolle että pysyskö kärry pinnalla, on melko reippaasti satanu vettä tälle keväälle, mutta ny on yli viikon ollu aurinkoista ja tuulista säätä.
Jooh, kylläpä tuo näytästi pinnalla pysyvän, ei ainakaan mitään kunnon uria tullu pellolle, joten päätin lyyä kaikki heinikot kotipelloilta ruskeeksi.
-
Viimesellä kotipellolla levittämässä. Yheltä pellolta ei kuvia tullu otettua.
Hain Hankmon 805 perään ja rasvasin senki. Saapi paskaa mullata tuolla, parempi multaukseen tuo rullakarhi kun jousikas, mutta saapi sen jousikkaalla vetää kerran ainaki läpi ennen kylvöä. Mutta jooh, päivitys olis lopuillaan. Palataampa asiaan ens kerralla!