Wildbach Tal

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Killerhangar
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Wildbach Tal

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Servus!

Olen Julian Kühling, 25-vuotias suomalais-saksalaisen pariskunnan ainoa poika ja kahdesta sisaruksesta se vanhempi. Isäni on saksalainen ja äitini suomalainen, he tapasivat joskuis aikoinaan äitini ollessa matkailemassa Baijerissa, josta isäni on kotoisin. Vartuimme Saksassa ja kävimme peruskoulumme paikallisessa koulussa, mutta myöhemmin menimme siskoni kanssa opiskelemaan lisää Suomea Ludwig-Maximilians-Universität-yliopiston kursseille Müncheniin. Tämän takia puhun ja kirjoitan varsin hyvää suomea.

Myöhemmin siskoni siirtyi opiskelemaan kauppatieteitä ja pääsi kansainvälisen yhtiön palkkalistoille työskentelmään Suomeen. Hän asuu Vääksyssä suhteellisen kodikkaassa omakotitalossa aivan Päijänteen rannassa, talo toimii minulla myös loma-asuntona, jos aikaa tulee. Itse jäin asumaan tänne Wildbachin laaksoon, äidin ja isän kanssa. Tila on isäni aikoinaan meille kodiksi ostama, pellot hän pääasiassa myi ja muutaman antoi vuokralle. Hänen kuntonsa heiketessä minä astuin "puikkoihin" ja aloin remppailemaan hieman ränsistynyttä tilaa kunnon kodiksi.

Lisäksi ostin muutaman traktorin naapurikunnan urakoitsijalta, halvalla kun sai ja kerran mekaanikoksi, erikoistuneena raskaseen kalustoon, valmistuin niin muutaman traktorin:

Fendt 615LSA Turbomatik vuosimallia 1987, 185hp
Fendt 611LS etukuormaajalla, myöskin vuodelta 1987, 120hp
Deutz DX140, vuosimallia 1979, 120hp

Kaikki ovat "puhdetyönä" nollatunneille korjattuja paikallisella kuorma/linja-autokorjaamolla missä olin muutaman vuoden töissäkin. Lisäksi sieltä on valmistumassa eräs uusi projekti rehuaumaa polkemaan. Tämä onkin hieman harvinaisempi tapaus.

Vaimoahan minulla ei ole, mutta tyttöystävä pyörii kuvioissa minkä kerkiää. Naapurikylästä on ja vieläpä edellämainitun urakoitsijan tytär. Auttaa pellolla parin kaverin kanssa kun tarvetta on. Asuu pääasiassa vielä kotonaan, mikä hieman rajoittaa työskentelyä välillä. Mutta itse asiaan:

1.
Tänään sitten tyttöystäväni, Ninan, ollessa opiskeluunsa liittyvillä asioilla ja täten miehityksen ollessa vajaa rehuntekoa ajatellen päätin vihdoinkin rahdata tämän uusimman projektini kotiin. Työpaikkani pomo lupasi oman harrastepelinsä, eli Ford 8210:n uuden Kanen lavettini veturiksi, matkahan ei ollut pitkä mutta ei tarvitsisi 615:sta ottaa pois niittokoneita. Niimpä kiinitimme Fordiin myöskin tilaamani 2000kg etupainot ja tähän projektini, josta oli sentään traktori tullut, sitä ostaessa sen olisi voinut lähinnä pistää paaliin, perään ostamani 1000l siirrettävän polttoainesäiliön. Hurauttelin sitten kotiin autolla ja pomo tuli hetken päästä perässä, oli kuulemma ollut laaksoon vievällä sillalla ahdasta projektissa kiinni olevien paripyörien takana, mutta kunnialla selvittiin. Tästä viisaimmat voivat jo arvata mikä kone on kyseessä:
Kuva

Kyseessähän on siis ihka-aito Deutz D16006 vuodelta 1970. Itse koneita valmistettiin vuosina 1970-1972. Se on runko-ohjattava ja siinä 160 hevosvoimainen ilmajäähdytteinen V8-diesel, missä on litroja 11.3. Itse koneita valmistettiin 30-34 kappaletta ja tämän löysin romuna eräästä varastosta Itävallan puolelta. Ostin tämän vähän sen jälkeen kun ostin DX140:sen. Eli 4 vuotta takaperin. Fendtit tulivat taloon vuosi takaperin. Niissä oli huomattavasti vähemmän entisöimistä kuin tässä. Mutta nyt se on täällä avo-ohjaamoinen päivineen ja kaikki toimii. Kun ajoin sitä alas lavetilta niin ei voinut kuin ihmetellä sen kokoa
Kuva

Tässä vielä kokovertailua tuon 20 vuotta uudemman Fordin vierellä. Deutzhan pohjautuu saman firman pyöräkuormaajaan, mutta on se silti ISO, mutta tehoakin on 50hp enemmän kuin Foordissa. Fordikin on kuitenkin korjailtu nollatunneille.
Kuva

Ensi kerralla tarjolla sitten tätä:
Kuva
2.
Elikkäs nyt sitä niittoa sitten. 615 toimii siis Kvernen yhdistelmän (Kverneland Taarup KD240 sekä edessä että takana, työleveyttä 8ft+8ft=16 jalkaa eli n. 5 metriä) käyttökoneena, sopivan kokonen yhdistelmä näille suhteellisen pienille aloille. Kuten huomaatte, ei kauheesti leveemmällä oikeen pääse. Onhan toi työasennossa tuo etukone mutta 100m siirtoa edelliseltä niin viitti kasaan taitella.
Kuva

Vauhti päällänsä ja todella tasasesti tääkin kutone käy. Ei ahista ei sitten mitenkään vaan tuottaa tehoa tasasti eikä kone elehdi liikoja. Vähän ois paremmin saanu tosin nää niityt kasvaa, mutta kuiva kevät ja pitkä talvi, minkäs voit...
Kuva

Ja seuraavalle niitylle...
Kuva

..Joka sijaitseekin ihan tilan vieressä. Työnopeuden ja kierroksen voi itse kukin kattoa mittaristosta.
Kuva

Viimiseksi tällänen fiilistelykuva maakellarin edestä. Kuten huomataan niin maasto täällä on jyrkkää mihin tälläinen kompakti turbo-kuutonen on kuin omiaan. Lisäksi tila tosiaan sijaitsee osaksi Naturschutzgebietilla eli luonnonsuojelualueella, mikä tietyllä tapaa muodostaa vaatimuksia toiminnalle lähinnä myrkkyjen jne suhteen. Vielä ei onneksi ole rajat tulleet vastaan ja rauhassa saadaan ollakkin, pitäähän sitä nyt vähän vastuullisuutta tuntea ympäristöstä missä asuu.
Kuva

Ens kerralla sitten ainakin karhottamista, kerran lounaalla Nina otti kameran ja katsoo mitä se tuo sitten näytille, itse menin vielä pari viimosta niittyä ajamaan.
3.
Ja sitten näitä Ninan ja mun puoliks ottamia kuvia. Hänellä oli jotain ongelmia Fendtin jäähdytyksen kanssa, kuulemma lämmöt nousi todella nopeasti. Lämpöjen nousun ymmärsin sikäli että ulkona kuitenkin +30 Celsiusta, mutta että kone meinasi keittää jatkuvasti. No hän ja Niklas, paikallinen koululainen joka välillä käy auttelemassa ja tällä kertaa tämä 17 vuotias oli Deutzin kanssa painelemassa, tutkivat ja löysivät että yksi vesiletku oli hapertunut ja vuosi vettä aika reippaastikkin. No, itse olin niittokoneista riisutulla 615:lla hakemassa Richard Westernin kärryä kaupalta. Niklas siis nouti meiltä kotoa sopivan letkunpätkän jonka sitten vaihtoivat että saatiin rehut karholle. Aina ei vaan mene putkeen...

Tilasin siksi nuo Westernin kärryt, koska millään muulla valmistajalla ei ollut kärryä, mihin olisi saanut rehulaidat ja mikä olisi ollut tarpeeksi matala. Fliegl oli toinen vaihtoehto, mutta niiden hankintaa rajoitti lähinnä hinta. Westernit olivat pari vuotta vanhat lähes käyttämättömät ja erittäin hyvässä kunnossa. Mutta niihin kuviin:

Niklas ilmeisesti sai ainakin yhden pellon karhottaa, tai ainakaan Ninaa ei hytissä näy.
Kuva

Mutta kovaa vauhtia ne päästeli, hyvä kun olin sisälle päässyt vaatteita vaihtamaan ja nauttimaan bretzelistä kun näin että Nina otti poseerauskuvaa tuossa viereisellä niityllä, nätti kuva kyllä tuli:
Kuva

Sitten sovittiin että itse pääsen karhoamaan loput 2 niittyä. Lähempänä valtatietä olisi vielä yksi, mutta siitä on kunnan kanssa parhaillaan vääntö kesken. Vuokrattu alunperin kunnalle joka nyt vaan pitää sitä kesantona, mutta ei halua luopuakkaan siitä. Vuokrasopimus oli varsin mielenkiintoinen sikäli että, maapläntin omistajuus pysyy tilan hallussa mutta kaikki muu on kunnan vapaasti päätettävissä. Vuokra on tietysti suurempi tätä myötä. Eiköhän se saada purettua ensi satoon mennessä niin saa pari hehtaaria siitä lisää. Mutta tämmösen tää mun taidekuvaaja otti kun ohitin vanhan kuivaamon/varaston:
Kuva

Viimosia viedään, nätisti kyllä pelannu tämä 611 kun saatiin se vesiletkukin vaihdettua. Vois vetästä tosin uudet letkut kumpaankin Fendtiin, molemmissa kun vaikutti olevan niin hyvässä kunnossa vesiletkut, mutta ihan vain varmuuden vuoksi. Mäkistä maastoa kun on niin ei tee mieli romuttaa konetta vaan sen takia ettei jaksa. Molemmissa Deutzeissa kun on kaikki letkut uusittu.
Kuva

Mutta on se Nina kova polkemaan fillarilla. Ehti maakellarin taakse ottamaan tälläsen kuvan kun jyristin tuossa jyrkässä mäessä mennessäni kotiin.
Kuva

Ja vielä tälläinen tähän loppuun, Niklas lupasi myös ottaa jotain kuvia kun keräilee rehua kasaan:
Kuva

Taloon on jossain lähitulevaisuudessa tulossa navettaan hieman asukkeja. Nämä rehut siis menevät tilan biokaasulaitokseen. Vielä olisi muutama hehtaari maissia ajettavana aumaan. Mutta kuitenkin, lemmuja täytyy ruokkia ja nykyiset koneet ovat hieman isohkoja pienen apevaunun eteen. Niimpä pohdin että jos ostaisi tuosta naapurikylästä Eicherin 3066A:n. Sen pitäisi riittä apevaunun eteen ja pienikokoisena myös muuhun pieneen hommaan tilalla.

Lisäksi käydessäni Ninalla syömässä illalla, tuli hänen isänsä kanssa juteltua noiden meidän maissipeltojemme ajamisesta. Hän totesi että firman pojat varmaan pystyvät tekemään päivän töitä ilman pomon valvovaa silmää ja tulisi itse ajamaan New Holland FX40-silppuriaan meille, kerran firman molemmat FR9040-silppurit ovat töissä kiinni ainakin muutaman päivän alueen suurimmalla biokaasulaitoksella. Lisäksi hänelle itselleen ei riittäisi traktoria ajettavaksi joten henkilöautohommiksi se menisi kuitenkin. Täten totesi että parempi mennä tekemään hieman voittoa firmalle tuolla arvokkaalla vanhuksella. Pääsee siis 615:n ja Westernin kärryt tositoimiin erittäin pian.
4.
Tosta itsekullekkin musaa tähä päivitykseen:

Ja tämän kultturellin kokemuksen jälkeen itse asiaan, eli kuviin. Niklas tosiaan otti kuvia tosta Deutzilla ajosta minkä kerkes. Eipä sitä paljoo tullu kun puhelimessa juteltiin niin kerto, että saa kaikkie niittyjen rehut samaan kyytiin... Deutzi itessään oli kuulemma välillä tiukilla, etenkin kun noukinvaunu oli päällä ja ajeli pienillä kierroksilla niin muutaman kerran meinas kyykkästä. Mutta hyvin pelas muuten ja ilmastointiki toimi. :D
Kuva

Ja tällä pojalla on semmonen paha tapaa että tykkää rykiä malluja kovista askeista. Tässä kyseiseen aktiin liityvä tauko menossa ennen itse Wildbachin laaksossa sijaitsevia niittyjä...
Kuva

Olin tarkistamassa peltoja ja teitä huomenna alkavaa maissinajoa varten kun kuulin Deutzin tulevan kohti ja ehdin ottaa kuvankin kun Niklas meni kohti seuraavaa peltoa.
Kuva

Tässä taas kessutauko menossa, kärry täynnä ja seuraavaksi siilolle. Nätti ilta-aurinko kyllä. Ja vielä nätimpi yhdistelmä. 8) Vaikka Deutz tuntuu antautuvan tuossa niin kyllä sen paikka on vain juuri tuon Quantumin edessä.
Kuva

Ja ite otin sitten kuvan ku tyhjensi kärryn ja sen jälkeen hyppäsin itse ison Deutzin ratin taakse ja....
Kuva

...tiivistin siilon. TAkan näkyykin toi biokaasulaitos mistä puhuin.
Kuva

Huomenna tulee tosiaan FX-hyörimään maissin kanssa ja pitäis kaupallakin käydä taas vähän tavaraa hakemassa lavetin kanssa. Tällä kertaa tosin veturiksi taitaa päätyä 611...
5.
Ja nyt sitä maissia sitte! Elikkä vähä myöhässä päästiin alottamaan ku varsinaisella työmaalla tuli jotain ongelmia koneiden kanssa ja appiukko joutu sitten siellä käymään. Iltapäivällä kuitenkin päästin alottelemaan ja illansuussa kaikki olikin paketissa, ei ollu ku pari peltoa maissilla niin ei paljoa haitannu. Piti vaan kauppareissu jättää seuraavalle päivälle.

Kopista sitten napsin kuvan ku tasasesti mentiin, on toi FX40 vaa komea laitos, jos sitä joskus ois omaki tommonen. 8-)
Kuva

Nina otti sitten kuvan kun tuli pällistelemään meidän touhuja.
Kuva

Ja otti myöskin tämän kun ekan pellon jälkeen tiivistin auman Deutzilla, niin vähän tuli kuitenkin 2sta pellosta että kummankin pellon kuormien ajon jälkeen kun päältä ajo niin tarpeeksi tiiviksi tuli.
Kuva

Viimistä kuormaa aumalle, oli kyllä lyhyt maissikausi. Vertaa vaikka siihen että appiukolla on jo 3:tta päivää koneet ajamassa maissia sinne suurelle biokaasulaitokselle ja 18 tuntia päivässä rällää 20 konetta...
Kuva

Auma peitelty ja Deutzi laitettu unille. Jos paripyörät laittais irti ja koittais laittaa sitä halliin. Jos ei onnistu niin väliaikasesti pressu päälle ja jos jonki katoksen sais joskus rakennettua. Sen verran tyhmä siis olin etten oikein mitoittanut tätä meille mihinkään. :D Ja nyt on ollut niin aurinkoista että pihalla on saanut ollakkin ja hyvät pressut kuitenkin pitää kosteuden ja muun paskan aika hyvin loitolla.
Kuva

Vielä viiminen fiilistely kuva kun olin laittanut 611:sen lavetin eteen ja ottanut piikit pois EK:lta huomista kauppareissua varten. Appiukko jäi sitten vielä syömään ennenkuin lähti takasin kotiopäin köröttelemään. Anto Ninallekkin luvan oikein jäädä yöksi. :D
Kuva

Seuraavaksi sitten tosiaan kaupalle hakemaan vähän tavaraa. Kaksi reissua pitää tehdä sillä pitää puimuri noutaa myös, saas nähdä mitä siitä tulee. Veikkauksia puimurista saa myös esittää. Sen verran kerron että sopii tilan tyyliin ja muuhun kalustoon. ;)
Viimeksi muokannut Killerhangar, 24.06.2013 00:39. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kuva
"The important thing is to keep trying" - Keiichi Tsuchiya
Lentävä lestadiolainen/FIN-SWE-NOR
Valtra_mies
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Wildbach Tal

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

Komee aloitus!

Innolla odotan tän blogin päivityksiä. ;)
Kuva
Kruisaaja

Viesti Kirjoittaja Kruisaaja »

On komeeta juuu. Ootan jo seuraavaa päikkäriä. :)
Kuva
Intel ei vään!
BluePower
Tämänhetkinen kaupunki:: Rovaniemi/Ranua
Kielet: Ruotsi, Englanti ja Suomi.
Multiplayer tunnuksesi?: BluePower
Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit

Viesti Kirjoittaja BluePower »

Kyllä näkkee, että jätkä on käyny lukion. On tuo kirjotus niinku pikkasen erillaista positiivisessa mielessä, mitä vertaa muihin tämän foorumin blokeihin. :D

Ei siinä, innolla oottelen uutta päivitystä, ku kuvatki oli nui hyvälaatusia. ;)
Kuva
Onskuli
Tämänhetkinen kaupunki:: Kuopio
Kielet: Suomi Englanti ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Onskuli11[FIN]
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Viesti Kirjoittaja Onskuli »

On todella komeeta!
Kuva
''No Zetor, no sex'' ;)
Killerhangar

Die Aktualisierung ist jetzt im der ersten Post ;)

Elikkäs päivitystä ekassa viestissä. ;)
Kuva
Valtra_mies
Multiplayer tunnuksesi?: Urakkauuno

Viesti Kirjoittaja Valtra_mies »

On kyllä komeita kuvia ja tuo tarinakin on mahtavaa! :)
Kuva
Verkku
Tämänhetkinen kaupunki:: kankaanpää
Kielet: suomi ja englanti

Viesti Kirjoittaja Verkku »

No nyt on on on! Hemmetin hianoo tarinaa.
Viki
Kielet: Suomi,Ruotsi ja Englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Viki

Viesti Kirjoittaja Viki »

Kyllä on komeeta blokia. 8-)
Kuva
Matille kaikki kunnia avartista.
-Tukkijätkä

Viesti Kirjoittaja -Tukkijätkä »

BluePower kirjoitti:Kyllä näkkee, että jätkä on käyny lukion. On tuo kirjotus niinku pikkasen erillaista positiivisessa mielessä, mitä vertaa muihin tämän foorumin blokeihin. :D

Ei siinä, innolla oottelen uutta päivitystä, ku kuvatki oli nui hyvälaatusia. ;)
Eipä tähän ole paljoa lisättävää,eli täyttä tavaraa. :kippis:
Kuva
Onskuli
Tämänhetkinen kaupunki:: Kuopio
Multiplayer tunnuksesi?: Onskuli11[FIN]

Viesti Kirjoittaja Onskuli »

Todella nättiä, rohkeneeko kysyä mikä mappi?
Kuva
''No Zetor, no sex'' ;)
Killerhangar

Sehän on mainittu jo kerra, etsivä löytää ja tyhmä ei ollenkaan ;)
Kuva
case tyyppi
Kielet: suomi
Multiplayer tunnuksesi?: case tyyppi (fin)

Viesti Kirjoittaja case tyyppi »

Epäilisin että se on Wildbach Tal? Ja hyvää plokia muuten. ;)
Kuva
Kruisaaja

Viesti Kirjoittaja Kruisaaja »

Komeeta.
Kuva
Intel ei vään!
Kone kuski
Tämänhetkinen kaupunki:: En asu kaupungissa
Kielet: Suomi,Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: kone kuski

Viesti Kirjoittaja Kone kuski »

Komeeta.
Kuva
Kiitos Mini20 !
Killerhangar

Noniin päivitystä taas. Mietin että tekisin aina 5 päivitystä/viesti. Eli tuohon aloitukseen tulisi vielä 2 päivitystä (eikä päikkäriä, päikkärihän meinaa prkl päiväunia) ja sitten seuraavat jo toiseen viestiin.
Kuva
Auramies
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: HEhEHEEHEHEHEHEHEHEH

Viesti Kirjoittaja Auramies »

On se... Jumakekkuli ku hyvää plokia pukkaa.
Kuva
''No joo se on lottovoitto työntyä suoleen!''
Kone kuski
Tämänhetkinen kaupunki:: En asu kaupungissa
Kielet: Suomi,Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: kone kuski

Viesti Kirjoittaja Kone kuski »

Killeri se vaan osaa nää hommat.
Kuva
Kiitos Mini20 !
Mattimies_
Kunniakäyttäjä
Tämänhetkinen kaupunki:: Turku
Kielet: Suamee puhun ja vähä enklantii, ruotsia kans vähä, mut en oikee hyvi. :D

Viesti Kirjoittaja Mattimies_ »

Hiaanoo hianoo!! :mrgreen:
Kuva
Ford henkeen ja vereen.
Ford 6610 "82
Ford 6700 "79
Ford 3000 "66
EX Ford 4000 "66
EX Ford County 654 "66
fove
Tämänhetkinen kaupunki:: Lahti

Viesti Kirjoittaja fove »

Komiaa blokia!
Kuva
Killerhangar

Päivitystä.

Jussin aikana ihan turha odottaakaan mitään tämän blogin suhteen. Itse olen silloin pane... siis Paraisilla joten....
Kuva
Viki
Kielet: Suomi,Ruotsi ja Englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Viki

Viesti Kirjoittaja Viki »

Komeeta on. :kippis:
Kuva
Matille kaikki kunnia avartista.
TurB0 P3ur2
Tämänhetkinen kaupunki:: Tornio
Kielet: Suomi, Englanti

Viesti Kirjoittaja TurB0 P3ur2 »

Jes vihdoin semmonen jota jaksaa lukea! :laughing:
Kuva
TuiZk1
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot

Viesti Kirjoittaja TuiZk1 »

Kiva ku tarinaa palio ku vertaa kuviin ja todella realistinen tarina. :P
Kuva
BluePower
Tämänhetkinen kaupunki:: Rovaniemi/Ranua
Kielet: Ruotsi, Englanti ja Suomi.
Multiplayer tunnuksesi?: BluePower
Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit

Viesti Kirjoittaja BluePower »

Niin, ja sitte vielä se, että ossaa kirjottaa.

Kukkaa meistä rehupunteista osaa tuollaa kirijottaa. :D
Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”