Tila Paimion pusikossa.

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos. :)
Avatar
R-System
Viestit: 565
Liittynyt: 01.11.2011 07:29
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja R-System »

Juu morjesta kaikille! Mää olen Virtasen Jokke ja mää pyöritän elannokseni tämmöstä pientä 25 elukan lypsytilaa täälä Paimion perukoilla, Varsinais-Suomessa. Omaa maata mulla on noin 17ha. Heinällä 10 ja loput 7ha viljalla, tarkemmin sanottuna vehnällä. Maata on vuokralla noin 8ha.

Olen tämän tilan joskus kymmenisen vuotta sitten ostanut huutokaupan kautta. Edellinen isäntä kun oli vanhaksi tullut ja suvusta ei ketään jatkajaa löytynyt, niin päätti sitten huutokaupata tilan ja repiä hyvät eläkerahat sitä kautta. Velkaa minulla on tästä pankille vielä noin 165k. Mutta hyvin on tuota lainaakin tullut jo lyhennettyäkin.

Tilan koneet ovat vanhempaa ikäluokkaa. Valmetit ovat olleet tilalla jo silloin kun tämän ostin. Fiatin olen hankkinut tilalle itse. Eli tilan koneina ovat:

-Valtra Valmet 6800 ek:lla. Sitä käytetään rehu/paalihommissa enimmäkseen.
-Valmet 705, joka hoitaa tilan ruiskutukset, apulannan levitykset ja näyttäytyy myös paalikärrin edessä aina silloin tällöin.
-Sitten on vielä Fiat 100-90 turbolla. Tämä puolestaan vastaa suurimmaksi osaksi kaikista vilja-alan töistä.
-Puimurina on vanha koinsyömä Claas Dominator 85. Ostin sen joskus käytettynä yhdeltä kyläläiseltä ukolta, kun aloin tuota vehnää viljellä.

Päivitys 1.
Elokuun loppu lähenee ja ollaan saatu viljat puitua noin viikko sitten. Tuossa nyt mennyt kuin pari päivää kun ei tuota lääniä nyt niin paljoa ole. Nyt pitäisi oljet paalata parilta pellolta ja viedä navetan nurkille lojumaan. Suurimmaksi osaksi ollaan silputtu oljet, joten ne sitten käännetään maan alle lisäravinnetta antamaan. Kuivapaskaakin pitäis ajella vielä ennen kyntöjä. Mutta tässä vähän kuvatuksia paalihommista.

Aamupäivän rassailujen jälkeen lähdin 6800:lla paalaamaan nuo oljet muutamalta lohkolta. Ilma oli otollinen, +23 näytti mittarissa klo:11 aikoihin. Pyysin eukkoa aamusella käymään yhden Väinön luona hakemassa paskakärriä valmiiksi tilalle että pääsee paalin ajojen jälkeen sontaa levittämään.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Paalit tuli tehtyä ja kävin Claassin heittämässä latoon. Samalla vaihdoin ek:hon paalipihdit paikoilleen. Oli eukko sitten käyny näköjään satasella hakemassa sen paskakärrin lainahan. Oli näköjään paritkin pyöräyttänyt paikoilleen oma oppisesti. Rukkia vissiin apuna käyttänyt. Nyt pääsee sitten paskan levityksiin heti paalihommien jälkeen.
Kuva

Ja ei muuta kuin paalia lavalle. Emäntä oli valmetin puikoissa. Huuteli siinä heti alkuunsa että paskalle pitäs päästä mutta kun mulla niin kiire oli päästä noita paaleja ajamaan niin ei sitten kerennyt sisällä käydä. Tokasin siihen sitte vaan että väännä tonne metikköön kun tuossa vieressä on.
Kuva

Kuva

Eukko sai torttunsa pusikkoon väännettyä ja minä olin saanut jo kierroksen valmiiksi.
Kuva

Kuorma olikin sitte valmiina ja käytiin heittämässä se navetalle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Samassa tuoksinnassa juotiin kahveet tuvassa ja siinä sitten kävi niin että unohtui kamera sisälle. Joten enempää kuvia ei tähän päivitykseen tullut otettua. Haettiin sitten muutama paali vielä toiselta lohkolta. Hyvin vähän noita nyt tuli tänä vuonna. Pitää ensi vuonna enempi noita paaleja tehdä. Pitää soittaa muutamalle tutulle että oisko mahdollista saada vähän olkipaaleja pientä maksua vastaan.

Ensi päivityksessä sitten varmaan päästäänkin paskan ajoon. Se on moro nyt, ja kommenttia saa antaa! ;)
Kuva
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Ei mitään valitettavaa!Komeaa on! ;)
Kuva
Kuva -En säker kompis!
141
Viestit: 2470
Liittynyt: 15.10.2013 08:20
Tämänhetkinen kaupunki:: pälkäne
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi
Multiplayer tunnuksesi?: valtsu
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: pälkäne

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja 141 »

Pelaaja80 kirjoitti:Ei mitään valitettavaa!Komeaa on! ;)
Kylläpä kyllä. :)
Avatar
Maattanee
Viestit: 2192
Liittynyt: 29.10.2013 19:04

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja Maattanee »

Missäs päin täällä pusikossa asustelet voin tulla morjenstamaa :yhteistyö: Mutta hienoa blogia!
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

No komeeta on! Ja kaiken kruunaa, että on Paimio. :D
Kuva
Avatar
R-System
Viestit: 565
Liittynyt: 01.11.2011 07:29
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja R-System »

Päivitys 2. "Paskaa 1/2"
Kuivapaskan levityksiä sitten aloiteltiin eukon kanssa eräänä lauantai aamuna. Se on kylällä näköjään muillakin juuri työnalla kun paskärriä on yks jos toinen kuskannut tästä meidän ohitse lähipäivinä. Sovittiin eukon kanssa että tämä kävisi levittämässä ensimmäisen kuorman tuonne vuokramaille. Sinä aikana kerkiäisin hyvin ruokkimaan elukat ja samassa tuoksinnassa ehtisi kantaa klapeja pari korillista tuvan puolelle ja saunaan.

Siinä sitten paskaa lavalle lappaamaan. Kyllä tuota kekoa on sitten aikakin jo vähän pienentää.
Kuva

Kuva

Emäntä läksi sitten painelemaan vuokramaille päin. Kehus että reilun tunnin päästä tulee takaisin. No ei kai siinä muuta kuin elukoille nakkaamaan sapuskaa naaman eteen. Vuokramaiden omistajakin näköjään paineli Zetorillaan paskanlevitys puuhiin omille pelloilleen. Oli edellispäivänä kehunut että ei ole kuin pari plänttiä enää levitettävänä. Jos oikeen muistan nii tais tuolla ukolla olla 7 hehtaaria vilja-alaa tuossa lähellä.
Kuva

No hetken kuluttua sitten tapahtui jotain odottamatonta. Eukko soitti että oli kärrin pohjakulettimesta napsahtanut toinen ketju poikki. Juuri kun ensimmäinen kuorma oli lähestulkoon ajettu maille. Sai se sitten sen lopun jotenkin lapioitua sinne. Siinä sitten pienen vitutuksen saattelemana mietin että mitäs nyt sitten tehdään? No tuli sitten mieleen tuo vuorkamaiden isäntä. Nopea puhelu, ja sovittiin että tuo kärrynsä lainaan siksi aikaa että saadaan nuo paskat ajettua. Samalla soitto tuon paskaksi menneen kärryn omistajalle että nyt kävi näin ja tuodaan kärry takaisin. Kehui Väinö korjaavansa sen itte, mutta mää maksaisin kulut. Homma oli sillä selvä. Puhelu taas eukolle että vie sen kärrin sitte samalla reissulla pois kun takaisin tulee. Hiukan tässä nyt hävettää kun jo toista kärryä ollaan lainaamassa.

Vuokramaiden isäntä sitten losautti iltapäivästä pihaan ja sanoi että on omansa saanut levitettyä. Hetken siinä sitten turistiin niitä ja näitä, jonka jälkeen äijä lähti kotiaan kohti. Sanoin sille että kaks päivää ja saat kärrysi takaisin.
Kuva

Ei muuta kuin lappaamaan taas paskaa lavalle.
Kuva

Tällä kertaa hyppäsin itse Fiatin rattiin ja painelin tuonne kilometrin päähän.
Kuva

Kuva

12 tonnia paskaa kyydissä ja Fiatti jaksaa hyvin painaa. Hiukan oli märkää osittain kun vettä oli pari päivää sitten satanut kuin saavista kaatamalla.
Kuva

Kuva

Kuva

Piti täytölläkin välillä käydä.
Kuva

Kävin sitten tuolle toiselle vuokrapellolle paskat levittämässä.
Kuva

Kuva

Kuva

Neljän jälkeen saatiin nuo vuokramaat valmiiksi. Siinä sitten pikkuhiljaa lopettelin päivän puuhia ja tuumailin, että huomisella jatkaisi vielä sen verran että saisi nuo omat läänit leviteltyä niin sitten sekin olisi ohi ja saisi pestä kärrin ja palauttaa sen. Mutta se ois nyt sitten ensikertaan, morjens!
Kuva
Avatar
R-System
Viestit: 565
Liittynyt: 01.11.2011 07:29
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Tila Paimion pusikossa. Päivitys 3.

Viesti Kirjoittaja R-System »

Päivitys 3. "Paskaa 2/2".
Seuraavana päivänä ajettiin nuo lannat noille parille omalle lohkolle. Puolilta päivin viskottiin paskat lavalle ja paineltiin pellolle. Sille ukollekin pitäisi tuo kärry käydä tänään heittämässä takaisin. Yhdeltä urakoittijaltakin pitäisi alkaa kyselemään että milloin tulisi nuo mun jyvät hakemaan tuolta siilosta. Onhan nuo tuolla jo yli viikon lojunut. Kyntöjäkin pitäisi kohta aloitella. Mutta tähän väliin kuvia noista lopuista paskan levityksistä.

Kärryä täyttämässä. Ihan täyteen tuota kärryä ei tällä kertaa lastattu.
Kuva

Ja pellolla.
Kuva

Kuva

Täytölle menossa.
Kuva

Ja takaisin työntouhuissa. Ei tuossa montaa tuntia mennyt kun 7ha:lle tuota paskaa levitteli.
Kuva

Paskat tuli viskottua ja nyt ollaan pesulla. Tästä sitten suoraan viemään sille ukolle tuota kärryä.
Kuva

Onneksi asuu se ukko ihan tuossa muutaman kilometrin säteellä niin sai nopiaan heitettyä sen kärrin takaisin. Kotiin palattuani pyöräytettiin Fiatista parit pois, pestiin molemmat rattorit ja lähdettin kaffeelle. Myöhemmin iltapäivästä lähdetään ajamaan rehupaaleja navetan nurkille. Siittä lisää seuraavassa päivityksessä. Se on heipparallaa nyt!
Kuva

Kuva

Ja kommentoida saa.
Kuva
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Nättiä!
Kuva
Kuva -En säker kompis!
SampoMan
Viestit: 3792
Liittynyt: 09.02.2012 19:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Kangasniemi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English & Svenska
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja SampoMan »

No nyt on nättiä!
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7549
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Kyllähän tätä plokia tulee lueskeltua ja hyvää on. :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
141
Viestit: 2470
Liittynyt: 15.10.2013 08:20
Tämänhetkinen kaupunki:: pälkäne
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi
Multiplayer tunnuksesi?: valtsu
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: pälkäne

Re: Tila Paimion pusikossa.

Viesti Kirjoittaja 141 »

Maatila kirjoitti:Kyllähän tätä plokia tulee lueskeltua ja hyvää on. :)
Kuin myös Maatila. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”