Päivitys 1
Noniin, tähän alkuun kiitokset positiivisista kommenteistanne, jotka hieman yllättivät minut. Blogi vissiin antoi paremman ensivaikutelman mitä olin odottanut. Noh, hyvä että innostusta riittää, niin mun ei tarvi tyhjälle tässä kirjotella. Mutta, mennääs päivän aiheisiin.
Päivä 1 - Puinnit
Viime blogissani mainitsin tästä uudesta John deere 2058:sta, puimurin ensivaikutelma oli hyvä. Konetta oli helppo ohjata sekä se on sen verran kerretä ettei jää kiinni jokaiseen kuoppaan. Puimuri pysyy myös hyvin hallinnassa, ja tähän mennessä kaikki on sujunut ongelmitta.
Muutama kuva:
Mutta kun olin noin 20 hehtaaria puinut, vaihdelaatikko sanoi itsensä irti ja kone piti hinata takaisin hallille. Paikalle piti hankkia kaverin New holland, jolla hoidin loput puinnit.
Kuva hollandista:
Muuten puintipäivä sujui hienosti, sää suosi koko päivän ja uutta viljaa tuli 30 tonnia siiloon.
Seuraavana päivänä aloitin maanmuokkaukset heti aamusta, mutta koska nykyinen lautasmuokkain tuntui pieneltä, päätin myydä sen pois koska mikään kiirehän tässä ei ole. Juuri kun olin lähdössä viemään muokkainta, läheisen leipomon rekka tuli hakemaan viljakuormaa siilosta. Noh, koska kyseisessä rekassa oli pieni maavara niin sehän juuttui kiinni siilolle menevällä tiellä. Pitkien ponnisteluiden jälkeen saimme rekan siiloille, ja rekkaan tuli n. 100 tonnia tavaraa. Viljaahan kerkeää kertyä ihan mukavasti koska rekka käy hyvin harvoin hakemassa viljaa.
Myöhemmin päivällä ostin itselleni uuden muokkaimen, Lemken Gigantin. Leveyttä siitä ainakin on riittämiin. Lemkem tuotiin tilalleni uudlla R-sarjan jontikalla, joka hyytyi läheiselle metsätielle kun oli takaisin päin lähdössä.
Muita päivän aiheisiin liittyviä kuvia:
Ja myöhemmin illalla järjestelin suursäkkejä halliin.
Kylvöt aloitettiin jo varhain, jotta olisi kesällä enemmän aikaa tehdä muita töitä. Aloitin rypsin kylvöllä. Kylvökoneena toimii Tume HKL 3000. Pienihän se on mutta riittävä pienelle viljatilalle. Leveys 3 metriä. Säiliö saisi olla vähän isompi, mutta kyllä tuo iha siedettävä on. Mitään erikoista ei tapahtunut joten annetaan kuvien puhua puolestaan.
Meinas mennä tiukoille kesken kylvön että riittääkö siemenet loppuun asti, pelto kun oli sellaisen 25km ajomatkan päässä niin ei viitsisi lähteä ajamaan farmille pienen kylvämättömän kohdan takia. Loppujen lopuksi siemenet riitti ja jäi vähän ylikin.
Kai se päivitys oli siinä, kertokaa mielipiteitä ja jos haluutte mun muuttavan jotain tapaa tai tyyliä tehdä tätä blogia, niin kertokaa toki. Teillehän minä tätä teen, enkä itselleni. Kiitokset jos taas luit tähän asti, seuraava päivitys ilmestyy varmaankin loppuviikosta.