Taavetin Entisöinti
Taavetin Entisöinti
Tämä on muistaakseni ollut täällä jo aikaisemminkin, mutta nyt ajattelin toteuttaa tämän uudestaan hieman eri tavalla.
Eli kyseessä on 1955 vuosimallin 25 Diesel Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti:
Taavin puikoissa kesällä 2013.
Eli tähän mennessä tähän traktorivanhukseen on vaihdettu/kunnostettu:
-Vesipumppu (koneliike pihlajaniemi laittoi uudet laakerit+stefat)
-Olka-akseli (etupyörän kiinnitys akseliin oli pettänyt ja kierteet sököksi, koneistamolla tehtiin uudet)
-Vuotava syyläri paikattu kennokorjaamolla
Tällä hetkellä menossa on koneremontti, jonka vaiheista kuvia alla:
Moottori avattiin, kun kannentiiviste paloi ja alkoi puskea harmaata öljyä joka puolelta..
Kansi oli kiero, joten vietiin koneistamolle oikaistavaksi:
Venttiilitkin koneistettiin, vaikkei olisi ehkä tarvinut:
Remontti alkoi olla jo siinä vaiheessa, että päätin tipauttaa öljypohjankin pois, ja kurkata missä kunnossa männät on.
Männät oli todella hyvässä kunnossa, mutta kiertokangen laakerit meni vaihtoon:
Suuttimetkin käytettiin dieselkorjaamolla, huoltomies ihmetteli, kun olivat paremmin säädöissä kuin uudet...
Uutta kannentiivistettä kehiin, tällä kertaa kuparitiiviste.
Kansi takasin paikoilleen!
Venttiilikoneisto kasattu, ei ollut ihan helppo homma. Laitoin venakopallekin uuden tiivisteen:
Venttiilikopan kansi vielä kiinni:
Projekti etenee tästä pikku hiljaa ja päivittelen sitä mukaa kuvia tänne. Polttoainepuoli ja jäähdytysjärjestelmä pitäis vielä kasata, sitten ohjaus, kytkin, hydrauliikka, ym. Hommaa siis riittää, tavoitteena kuitenkin saada taavi edustuskuntoon ensi kesänä Isossakyrössä järjestettävää Sirpistä Puimuriin -tapahtumaa varten.
Mitäs mieltä olette?
Eli kyseessä on 1955 vuosimallin 25 Diesel Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti:
Taavin puikoissa kesällä 2013.
Eli tähän mennessä tähän traktorivanhukseen on vaihdettu/kunnostettu:
-Vesipumppu (koneliike pihlajaniemi laittoi uudet laakerit+stefat)
-Olka-akseli (etupyörän kiinnitys akseliin oli pettänyt ja kierteet sököksi, koneistamolla tehtiin uudet)
-Vuotava syyläri paikattu kennokorjaamolla
Tällä hetkellä menossa on koneremontti, jonka vaiheista kuvia alla:
Moottori avattiin, kun kannentiiviste paloi ja alkoi puskea harmaata öljyä joka puolelta..
Kansi oli kiero, joten vietiin koneistamolle oikaistavaksi:
Venttiilitkin koneistettiin, vaikkei olisi ehkä tarvinut:
Remontti alkoi olla jo siinä vaiheessa, että päätin tipauttaa öljypohjankin pois, ja kurkata missä kunnossa männät on.
Männät oli todella hyvässä kunnossa, mutta kiertokangen laakerit meni vaihtoon:
Suuttimetkin käytettiin dieselkorjaamolla, huoltomies ihmetteli, kun olivat paremmin säädöissä kuin uudet...
Uutta kannentiivistettä kehiin, tällä kertaa kuparitiiviste.
Kansi takasin paikoilleen!
Venttiilikoneisto kasattu, ei ollut ihan helppo homma. Laitoin venakopallekin uuden tiivisteen:
Venttiilikopan kansi vielä kiinni:
Projekti etenee tästä pikku hiljaa ja päivittelen sitä mukaa kuvia tänne. Polttoainepuoli ja jäähdytysjärjestelmä pitäis vielä kasata, sitten ohjaus, kytkin, hydrauliikka, ym. Hommaa siis riittää, tavoitteena kuitenkin saada taavi edustuskuntoon ensi kesänä Isossakyrössä järjestettävää Sirpistä Puimuriin -tapahtumaa varten.
Mitäs mieltä olette?
Viimeksi muokannut DavidB, 26.12.2013 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Neliveto
- Vuoden foorumilainen
- Viestit: 8752
- Liittynyt: 01.11.2012 20:38
- Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Taavetin Entisöinti
Onnea projektiin ja saatetaampa nähdä ensi kesänä Sirpistä puimuriin -tapahtumassa, toivottavasti molemmilla traktorit alla
Viimeksi muokannut Neliveto, 31.12.2013 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ezmo
- Moderaattori
- Viestit: 8124
- Liittynyt: 18.07.2010 17:33
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa
Re: Taavetin Entisöinti
Vaihoitko männänrenkaita tai kampiakselin laakereita?
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
Re: Taavetin Entisöinti
Joo kyllähän siinä hommaa riittää, mutta kun koko traktorin läpi käy, niin kestää se sitten taas seuraavat 50 vuotta!
- TurB0 P3ur2
- Viestit: 1345
- Liittynyt: 23.02.2013 21:24
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Suomi, Englanti
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
- Paikkakunta: John deeren cab
Re: Taavetin Entisöinti
Komeen näköstä! Jatka vaa.
- sutki
- Moderaattori
- Viestit: 4716
- Liittynyt: 24.09.2012 17:17
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Taavetin Entisöinti
Onkos tossa museorekisteröinnissä jota mahdollisesti meinaat niin paljoa edes hyötyä traktorissa? Mutta seurataan projektia ihan jo sen takia että papan ensinmäinen traktori oli tollanen taavi.
-viritys on onnistunut kun tehot laskee alle 10%
-viimeiset OIKEAT ford traktorit on -10sarjaa
Re: Taavetin Entisöinti
Onhan siinä museorekisteröinnissä se etu, että vakuutusmaksut on todella pienet. Vaikka tällaisen harvinaisen traktorin entisöinnissä on haasteensa, niin on siinä omat hyvät puolensakkin vrt. johonkin 135 ferguun/muuhun joita löytyy joka ladosta, niiden entisöinnistä alkaa mennä maku, kun niitä on niin paljon.
Vuosikymmenten ajan patinan ja työn jäljet saa tuhottua muutamassa tunnissa hiekkapuhaltamalla ja ruiskimalla maalit päälle ja lyömällä IKH:n tarrasarjat kylkeen mutta takaisin sitä et saa koskaan. Ja jotkut vielä kutsuvat em. touhua entisöinniksi.. Taavetista en aio varmaan maalata kuin pellit ja rungon, moottorin kyljestä öljyt vaan pois, pitää siihen jotain vanhaakin jättää.
Vuosikymmenten ajan patinan ja työn jäljet saa tuhottua muutamassa tunnissa hiekkapuhaltamalla ja ruiskimalla maalit päälle ja lyömällä IKH:n tarrasarjat kylkeen mutta takaisin sitä et saa koskaan. Ja jotkut vielä kutsuvat em. touhua entisöinniksi.. Taavetista en aio varmaan maalata kuin pellit ja rungon, moottorin kyljestä öljyt vaan pois, pitää siihen jotain vanhaakin jättää.
Viimeksi muokannut DavidB, 25.12.2013 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3326
- Liittynyt: 19.05.2012 17:08
- Paikkakunta: Erittäin lähellä ei mitään.
- Viesti:
Re: Taavetin Entisöinti
Pappalla oli joskus tuommonen. Mutta joo hiljaa hyvä tulee.
Suora putki on kaiken A ja O.
Re: Taavetin Entisöinti
Päivitystä! Tänään kasailtiin loput osat ympärille ja lyötiin taavetti tulille!
Alkuperäinen syyläri vm. 1955!
Ja sitten käyntiin!
Ekalla lähti, venttiilit kaipaa vielä säätöä, vaikka nakuttava käyntiääni onkin taavetille ominainen.
Alkuperäinen syyläri vm. 1955!
Ja sitten käyntiin!
Ekalla lähti, venttiilit kaipaa vielä säätöä, vaikka nakuttava käyntiääni onkin taavetille ominainen.
- Jeppe
- Moderaattori
- Viestit: 7437
- Liittynyt: 10.10.2010 21:15
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: Suomi Englanti
- Multiplayer tunnuksesi?: Jerppuu
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Laihia
Re: Taavetin Entisöinti
Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". Ei mut on nättiä!
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Re: Taavetin Entisöinti
Korjataan.. mutta onko Vähäkyrökin sitten ''Vähässäkyrössä''Jeppe kirjoitti:Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". Ei mut on nättiä!
- On. -Jeppe
- Killerhangar
- Viestit: 5571
- Liittynyt: 16.08.2009 20:47
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
Re: Taavetin Entisöinti
Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.
"The important thing is to keep trying" - Keiichi Tsuchiya
Lentävä lestadiolainen/FIN-SWE-NOR
- BluePower
- Viestit: 2249
- Liittynyt: 05.02.2012 11:58
- Kielet: Ruotsi, Englanti ja Suomi.
- Multiplayer tunnuksesi?: BluePower
- Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit
- Paikkakunta: Rovaniemi/Ranua
Re: Taavetin Entisöinti
Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?
Re: Taavetin Entisöinti
Joo ei siinä pahemmin paskaa oo, on vaan maali lohkeilllut irti. Pieni ''suojarasva'' kerros siinä on kuitenkin, eipähän ruostu + pellit siihen tulee päälle, mutta startti ja muut näkyvät osat toki putsataan ja maalataan.Killerhangar kirjoitti:Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.
Ei vuoda, täytettiin vaan hieman liian täyteen niin puskee ylivuotoputkesta sitä pihalle, estää sen ettei paine kasva liian suureksi, kun vesi laajenee lämmettessään.BluePower kirjoitti:Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?
- Simppa
- Viestit: 4635
- Liittynyt: 24.05.2012 13:53
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Re: Taavetin Entisöinti
Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?
-
- Viestit: 5875
- Liittynyt: 04.04.2011 14:36
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: 芬兰
- Multiplayer tunnuksesi?: En ymmärrä kysymystä
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Taavetin Entisöinti
Simppa kirjoitti:Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?
Järkiä voi käyttää.Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti
Kauan sitten muuan mies alkoi ymmärtämään naisia ja repesi nauruun.
#Kiljupönttö
#Kiljupönttö
- Neliveto
- Vuoden foorumilainen
- Viestit: 8752
- Liittynyt: 01.11.2012 20:38
- Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Taavetin Entisöinti
Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
-
- Viestit: 5875
- Liittynyt: 04.04.2011 14:36
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Kielet: 芬兰
- Multiplayer tunnuksesi?: En ymmärrä kysymystä
- Erikoisosaamiseni: Modaaminen
- Paikkakunta: Virolahti
Re: Taavetin Entisöinti
Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Kauan sitten muuan mies alkoi ymmärtämään naisia ja repesi nauruun.
#Kiljupönttö
#Kiljupönttö
- Neliveto
- Vuoden foorumilainen
- Viestit: 8752
- Liittynyt: 01.11.2012 20:38
- Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Taavetin Entisöinti
Niinhän sen pitäisi ja kuulemma tarkastajatkin tietävät noista jotain ja huomaavat kyllä pikkuvirheet. Eli toisin sanoen helpommin sanottu kuin tehty.Massey_man kirjoitti:Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
- sutki
- Moderaattori
- Viestit: 4716
- Liittynyt: 24.09.2012 17:17
- Olen kiinnostunut: Naisista
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Jämsänkoski
Re: Taavetin Entisöinti
Eihän sen ihan tehtaan jälkeä vastaava tarvi olla vaan voi olla varusteltu sellaisilla varusteilla joita siihen aikaan oli mahdollisesti. Ainakin autoissa on museorekisteröitynäkin jälkiasennettuja varusteita joita oli silloin kun auto oli uusi. Ja jonkin verran saa olla pikkuvirheitä.
-viritys on onnistunut kun tehot laskee alle 10%
-viimeiset OIKEAT ford traktorit on -10sarjaa
- Neliveto
- Vuoden foorumilainen
- Viestit: 8752
- Liittynyt: 01.11.2012 20:38
- Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
- Erikoisosaamiseni: Testaus
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Taavetin Entisöinti
Tämä on käsittääkseni yksi edellytys, että ei saa olla mitään nuorempaan aikakauteen viittaavaa varustetta. Esim. jos laitat Majoriin taakse vähänkin erimoisen työvalon, mitä silloin 50 -luvulla on ollut, niin en usko että läpi menee. Tietysti museotarkastajan vierailun ja hyväksynnän jälkeen mikään ei estä sellaista laittamasta. Jotkut pikkuvirheet varmaankin hyväksytään, muuten ei koko maassa olisi varmaankaan ainuttakaan museorekisterissä olevaa traktoria.
Tiedä sitten mitä hyötyä tuosta museorekisteristä on, kun muutenkin halvat vakuutukset traktoreissa.
Tuohan se tietenkin entisöijälle onnistumisen tunteen lisäksi mainetta(?) ja kunniaa(?).
Tiedä sitten mitä hyötyä tuosta museorekisteristä on, kun muutenkin halvat vakuutukset traktoreissa.
Tuohan se tietenkin entisöijälle onnistumisen tunteen lisäksi mainetta(?) ja kunniaa(?).
- RAHTARI FH16
- Viestit: 631
- Liittynyt: 14.07.2012 20:30
- Multiplayer tunnuksesi?: RAHTARI(FIN)
- Erikoisosaamiseni: Testaus
Re: Taavetin Entisöinti
Piilolaatikon teksti ei sitten liity milläänlailla raktoreihin.
Vasemmalta oikealle:Man, Kontio, Jyry, ML
S-etukortilla nostot ja panot
Re: Taavetin Entisöinti
Joo kyllähän siellä museokatsastuksessa aika tarkkoja ollaan.
Kyllä meinataan tuo kokonaan maalata, mutta tarkoitin lähinnä sitä, ettei vain hiekkapuhalleta paskoja pois ja ruiskita maalia päälle irroittamatta mitään osia.
Museokatsastuksessa saa muistaakseni olla n. 1% muita, kuin alkuperäisosia.
Esimerkiksi nykyaikaisia kiiltäviä teräspultteja ei saisi olla missään, vaan kaikki pitää olla vanhaa kunnon mustaa rautaa. No, eipä ne teräspultit muutenkaan mitään kestä. Alkuperäisiä osia ei saa myöskään puuttua. Onneksi on kaikki tallessa.
Ja museokatsastettu on aika hurjallakin maalipinnalla olevia yksilöitä. Osat lienee se tärkein juttu.
Kyllä meinataan tuo kokonaan maalata, mutta tarkoitin lähinnä sitä, ettei vain hiekkapuhalleta paskoja pois ja ruiskita maalia päälle irroittamatta mitään osia.
Museokatsastuksessa saa muistaakseni olla n. 1% muita, kuin alkuperäisosia.
Esimerkiksi nykyaikaisia kiiltäviä teräspultteja ei saisi olla missään, vaan kaikki pitää olla vanhaa kunnon mustaa rautaa. No, eipä ne teräspultit muutenkaan mitään kestä. Alkuperäisiä osia ei saa myöskään puuttua. Onneksi on kaikki tallessa.
Ja museokatsastettu on aika hurjallakin maalipinnalla olevia yksilöitä. Osat lienee se tärkein juttu.