Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Haluatko muidenkin tietää mitä tilallanne yleisesti tapahtuu tai kuuluu?
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Sadepäivien ratoksi tyhjennellä kuvasaldoa taas vaihteeksi
Nurmien täydennyskylvöiltä

Kuva
Kuva
Kuva

Jontikka oli ollut etäpelloilla muutaman päivän, sillä itse oli tullut kuljettua Hiluxilla siemensäkkien tähden. Hakiessa tuli huomattua, että yksi paripyörän ketjuista oli irronnut kokonaan. Otin äkeen jalan tapin pultiksi u-kiinnikkeen ja ketjun väliin ja ajoin koneen ykköspyörän varaan maakiven päälle. Oikean kokoinen lenkkiavain oli onneksi kiristyksiä varten hytissä. Kerrankin olin tyytyväinen, että pellot täynnä maakiviä :D
Kuva

Fentti sai etunostolaitteet ja nappasin kuormaajan veke lietteiden ajon ajaksi.
Kuva
Kuva

Yhdellä lohkoista oli "hieman" ongelmia salaojien kanssa. Poistoputkia ei ole edellinen omistaja tainnut ikään aukoa, eikä todennäköisesti 50v vanhoista lautasista laskuaukoista mitään jäljellä olekkaan. Lisäksi piirustuksien mukaan penkalla tulisi olla kaivot, mutta näyttää suunitelmat muuttuneen jossain vaiheessa, sillä yhdessä salaojakartan kopiossa oli piirrelty kuulakärkikynällä normaalit laskuaukot, joita ei kyllä enään löydä ilman kaivinkonetta. Tuli kaivon löytymisen toivossa takalanalla nostettua penkasta pintamaata pois, mutta turhaahan se oli lopulta.
Kuva

Arvatatekkin samalla lohkolla tuli sitten mentyä pinnasta läpi. Jäi lietteet ajamatta ja laitettiin papua ja virnaa typpeä keräämään sen sijaan. Syksyllä sitten kaivaa putkia ylös ja ottaa uusi yritys...
Kuva
Kuva

Kyseinen lohko kantoi kuitenkin muuta kalustoa aivan täysin, joten 8.5 päästiin kylvämään. Virnan ja härkäpavun lisäksi laitettiin kauraa, ja kevyesti omaa timotein siementä. Ajattelin ensimmäisen korjuun jälkeen kylvää sitten muut nurmiseoksen kasvit, jotka osittain vielä auki.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Viime vuonna kuivuuden takia epäonnistuneet kauran alle perustetut nurmet kultivoitiin, ja saivat samaisen seoksen mitä aiemmallekin lohkolle. Äitienpäivä tai pikeminkin yö menikin sitten muokkausten jälkeen kylvöhommissa.
Kuva
Kuva
Kuva

Lisäksi tälle vuodelle tuli vuokrattua 8ha lisää peltoa. Kyseiset lohkot ovat olleet aika totaalisesti hoitamatta, tai kai niille jotain on ainakin paperilla tehty, kun täydet tukioikeudet olivat tallella. En halunnut kyntää rikka-, vai pitäisikö olla muodikas ja sanoa oheiskasvien siemeniä varastoon, joten päädyin kultivoimaan myös kyseiset lohkot. Kuivaa kasvijätettä, pääosin juolavehnää oli kuitenkin toisen lohkon päädyssä liikaa, ja äes oli jatkuvasti tukossa. Päädyin kasaamaan juolat kasoille, ja ajamaan seuraavana aamuna kahden maakiven päälle kasalle maatumaan, jotta saadaan koko lohko kylvettyä samaan aikaan ja samalle kasville.
Kuva

Mixerin kiinnikkeen toinen pultti poikki... Löytyi onneksi ennekuin jäi pyörän alle.
Kuva

Samalla lohkolla äkeen kanssa
Kuva

Ja viereisellä
Kuva

Tuli otettua aluksi säkin kautta siilosta koneeseen pavut, mutta siitä luovuttiin toisen täyttökerran jälkeen...
Kuva
Kuva

Myöhemmin tuli vaihdettua kauhaan, sillä pellot olivat lähes kuivurin vieressä.
Kuva
Kuva

Uusilla lohkoilla meni äitienpäivän iltana hieman myöhäiseksi. Joutui nostamaan piensiemenkylvimen pois keulalta, jotta näki ajaa.
Kuva

Viimeisen hehtaarin aikana aurinko kerkesikin jo nousta, ja kotimatka sujui valoisassa ja hienossa kevätaamussa. Pimeään aikaan ollut väsymyskin hävisi auringon noustua. :roll: Päivälle tuli mittaa 22h, mutta taisi olla sen arvoista, sillä nyt viimeiset 8 päivää onkin tullut vettä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Enimmäkseen enemmän.
Kuva

Fentti sai kuormaajan takaisin ainakin hetkeksi. Vielä olisi hieman lietteitä ajettavana lopuille kylvettäville, kunhan kuivuisi. ps. vanteen öljytahrat on eturenkaiden asennuksen jäljiltä. öljysin navan pintaa, ettei ihan kaikki maalit lähtisi, kun käytettävissä ei ollut rengasvaunua
Kuva

Ja ikuisuuden kasaamattomana ollut rehukärrykin nousi kukoistukseensa eräänä iltana.
Kuva
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Mönkijämies
Viestit: 1729
Liittynyt: 26.11.2015 17:43
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valtteri
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Nätti video keväthommista!
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Kooste viimeisistä touoista, sekä rehujen alusta.
Kuivalannat ja ruokintapöydän siivoamisen tuotokset tuli levitettyä

Kuva
Kuva
Kuva

Kevään viimeisiä lietteitä kauramaalle hiehotilalla
Kuva
Kuva

Vanhan laitumen lopetus kultivoimalla. Oraissa ei huomaa äkkiseltään ainakaan eroa vieressä olevaan syyskynnettyyn. Osa nurmikasveista jäi kyllä vielä eloon, mutten pidä huonona asiana.

Kuva
Kuva

Siemenkuljetus

Kuva

Kauran kylvöä

Kuva
Kuva
Kuva

Paripyörien irroitusta

Kuva

Multivoihin lisälaitojen rakentelua

Kuva
Kuva
Kuva

6620 pakoputken korjausta. Iski himo tehdä rosteriputki :D Toivottavasti himo laskee nopeasti

Kuva


Kalustoa rivissä

Kuva

Rehukontin asennusta

Kuva
Kuva

Niittoa

Kuva

Karhottelua

Kuva
Kuva
Kuva

Silppurointia

Kuva
Kuva
Kuva

Karhottimen piikki silppurista läpi Smoker 17/24 terää vaihtoon.

Kuva

Tämä päivä ajettiin sitten lietettä. Ensimmäistä kertaa näin lieteyhdistelmän ajossa, ennen ollut aina itse ratissa :D

Kuva
Kuva

Loppukevennys :D Ajamalla ylös onneksi
Kuva

Ykkössato on nyt siilossa, mutta vielä olisi reilu 30ha paalattavaa.
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4025
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mukavaa katteltavaa on! Tuli vaan muuten mieleen, että mitä te sillä 7610 Foortilla teette vai teettekö mitään, kun sitä ei koskaan näy tommosissa hommissa.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

7610 foortti lähti talosta viime vuonna :( Nyt olisi juuri passeli peli karhottimen eteen. Se oli aika loppu jo, eikä ihan aika riitä kaikkeen. Ollut mielessä vaihtaa 6600 vaikkapa 7700, 7710, 7610 tms. Takavedollakin pärjäisi ihan hyvin, mutta 38" renkaat ja mukavampi hydrauliikka tarvitsisi olla. Ja tietty jos mk2 hytillä löytyisi ni kelpais. Tai sitten ruveta hurjaksi ja joku kutonen silppurin eteen. :D
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Peltopuolella on pari viikkoa jo ollut melko hiljaista, kai tää lasketaan nyt sellaseks lomaks :D Korjaamon puolella touhua on kuitenkin riittänyt ja on sitä läppärinkin kanssa tutuksi tultu luomutarkastuksen ja siemenhankintojen myötä.
Lietekuski oli niin innokas, että joutui pumppaamaan pienempään säiliöön notta yltää

Kuva

Kuva

Kuva



Hiehotilalla myöhemmin tehtyjen rehujen parissa. Pääs sitä kaks kierrosta niitokoneen kanssa menemään kunnes kulmavaihteen kiinnityspultit sano sopimuksensa irti. Smoker Ei auta kuin jatkaa harjoituksia. Onneksi varakone löytyy omalta pihalta.

Kuva



Uudella paalauskalustolla hommissa. Welgeri on kyllä mieluinen siihen vanhaan verrattuna, mutta käärijä on kyllä aivan järkyttävä käyttää.

Kuva

Kuva


Varakone liikkeellä. Oishan nuo karhot voinut jonkun aikaa kuivuakkin... :D

Kuva


Yhteistyötilan pellolta ajettiin kotio käärittäväksi. Matkaa oli sen verran, että laitoin täyden kuorman. Olis kannattanu laittaa fenttiin kuormaaja kiinni eikä tolla pikkusella lähteä :D

Kuva


Yöttömässä yössä ajamassa kuivia sateen alta karkuun. Kärrin jalan olin saanut laskettua ja astuin hallista ulos niin alkoi satamaan. Ei ainakaan etuajassa oltu liikkeellä.

Kuva


Noin viikko sitten virnoja katsomassa. Kasvanut osalla tuota 10ha lohkoa pirun hienosti. Meinaa tulla kiloja 8-)

Kuva

Kuva
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Melko pitkään ollut täälläkin hiljaista. Enään meinaa muistaakkaan mitä tullut touhuttua, mutta jos kuvien myötä muistais. Sadot korjattu ja rehua tuli riittävästi ja laadullisestikkin tuli onnistuttua, vaikakkin vähän hirvitti kokoviljojen osalta. Etenkin kun niitä tuli kokonainen laakasiilo. Mutta mitäpä tässä rupattelemaan. Jatketaan tuolla kuvien välissä. Ja niitä on nyt paljon.
Aloitellaan näköjään kakkossadon korjuulla. 6210 pääs takasin tositoimiin, suoraan niittokoneen eteen niin 6200 olikin karhottimen ja kärryjen edessä.
Kuva

Toinenkin itänaapurin tekele ajossa.
Kuva

6210. Ulkonäkö muuttu kummasti, kun jätti ek:n pois ja vähän pahimpia kohtia ehosteli.
Kuva

6200 näyttämässä isommille mallia. Koukusta kun sais väljyydet pois niin ihan mielellään tolla ajelis kuormiakin, vaikka onkin mopon moottorilla. Pirun sitkeä kone.
Kuva

Kuva

Siilolla.
Kuva

Ja pellolla.
Kuva

Viiminen kuorma kauemmilta pelloilta ja oli luppoaikaa, liekö ollut ruokatauko tms. juur, niin lähdin 6430 kanssa hakemaan toisen kärryn pois.
Kuva

Kokoviljoja. Kaura, hpapu, virna.
Kuva

Kuva

Paikallista bensistäkin tuli käytyä kannattamassa, kun oma säiliö pääs tyhjäks kesken rehujen. Taisi olla palkkapäivä yrittäjällä, kun käytiin reipas 500l laskemassa jonossa tankkeihin.
Kuva

Tehtiin kokoviljat kakkosen kanssa samaan aikaan, mutta eri siiloihin.
Kuva

Viimosilla kokoviljoilla kerkes pirunmoinen rankkasade kastella pinnan velliksi, kun en ollut heinää kylvänyt alle, kun en olettanut sen pärjäävän virnan varjossa. Kantoi kuitenkin muutamaa ainmärkää paikkaa lukuunottamatta niin tuli ajettua, vaikkei mitään mukavaa touhua ollut.
Kuva

Kuva

Kokoviljoja oli n.15ha, mutta kuutioita tuli samanmoinen määrä kun rehua. Siilo saatiin lähes täyteen.
Kuva

Renkaita tuli haettua lisää.
Kuva

Niin millä sitä mattoa yleensä vedettiin :D
Kuva

Paalaamassa uusille vuokramaille kylvettyjä hpapuja, jotka epäonnistui täysin. Hiehot syövät onneksi oikein ilomielin, vaikka melko rikkapitoista on.
Kuva

Paalausyhdistelmä.
Kuva

Samaisilla vuokramailla kultivoimassa. Suoritin pikakesannoinnin.
Kuva

Päisteputkien uusintaa samalla pellolla. Näyttää kuvassa olevan ihan pinnassa, mutta on ne ihan ohjesyvyydessä.
Kuva

Keväällä ajettuja juolakasoja putkien päälle. Vanhaan tyyliin soran sijaan ruokamultaa ;)
Kuva

Paripyörät kiinni 6200. Kivempi ajella kynnöksellä.
Kuva

Heinänsiemenseosta. Keväällä taidan laittaa sementtimyllyyn tai jollain muulla tavalla. Käsineen yllättävän raskasta, kun useemman satsin sekottelee.
Kuva

Lietettä. Kokoviljat jouduttiin kultivoimaan auki, kun en uskonut kosteuden riittävän muuten.
Kuva

Vuokramaiden kyntöä.
Kuva

Ojista ylös nyittyjä pajukkoja ajoin yhteen saarekkeeseen maatumaan.
Kuva

Ettei kivaa olis niin 6620 perä paskaks... Eiköhän sieltä oo vaan ristitapit poikki, joka on tyyppivika, ja uskoisin ettei muuta oo menny, kun vauhtia ei ollu hajotessa.
Kuva

6430 tuli paikkaamaan. Yhtä hyvin kulki tuollakin. Saa kyllä joku tulla tietokoneen kanssa kattomaan tota 6620 kunhan perä ehjä ja vahvistettu. :D
Kuva

Kuva

Nurmea mustaks kakkosen jälkeen. Kylvin rukiin.
Kuva

"Uutta" tasausäestä koekäyttämässä. Ei ihan soveltunut edellisenä päivänä kynnetyn tasotteluun, mikä olikin oletettavissa, mutta testata piti kovalla innolla.
Kuva

Siemeniä koneeseen. 3.9 kylvöpäivä.
Kuva

Pimeääkin alko olemaan iltasin.
Kuva

4.9 joutui vielä jatkamaan.
Kuva

13.9 uskalsi jo väittää itäneen
Kuva

Tälläistä olisi 10ha keväällä hoidettavana... Jäi ajanpuutteen myötä heinänkylvö niin myöhäiselle, että päätin olla yrittämäti. Kaurat oli tehokkaasti varissut niittäessä peltoon ja innostuivat itämään. Sanotaan vaikka kerääjäkasviksi :D Otin kultivaattorista mikserin pois, niin sai paremmin kasvintähteet peittoon, mutta jäi tuommosille harjoille. Saa nähdä mitä tulee. Tämä on se samainen lohko, josta keväällä etsin päisteputkea. Nyt se on käyty löytämässä ja avaamassa kaivurin kanssa.
Kuva

Ruis 22.9
Kuva

Paaleja samaiselta yhteistyötilalta kotio, josta ajoin 6430 kanssa ykkössatoa. Tehtiin hiehotilalta ja täältä vain kahteen otteeseen vähän vanhempana.
Kuva

Kauran puintia. Kasvusto melko vaihtelevaa, mutta toisaalta lohkokin iso. Aluskasvusto mielyttää.
Kuva

Kuva

Kuva

"ei se ennenkään sinne oo osunut kun mulla on ollu kärry tässä kohdassa" ja kuivia papuja kippimonttuun märkien kaurojen sekaan pari mottia...
Kuva

Puimurin jätin odottelemaan kotiin ajoa vähän syrjempään.
Kuva

Ei turhan paljoa tilaa jäänyt viimeiseen kuormaan. Kuivurille matkaa kuitenkin n.17km niin kannatti kukuttaa.
Kuva

Hiehojen kakkonen ja lehmien kolmonen paalattiin näin.
Kuva

Ja tietty kääriän eteen piti laittaa myös kantikas kone.
Kuva

Kotio muutama hiehoille päivän päätteeksi.
Kuva

Oljet tuli karhotettua.
Kuva

Kuva

Kuva

Komia sumu oli järvenrannalla.
Kuva

Kolmosesta ei tän enempää kuvia tullut otettua, vaikka isäntä paalasikin niin hitaasti, että aikaa olisi ollut. Turhan märkinä tuli tehtyä, muttei tuossa lämpötilassa ne paljoa kuivunut olisikaan.
Kuva

Ruis 17.10. Samaiselta päivältä kun edeltävä rehuntekokuva.
Kuva

Paalain tuli vietyä hiehotilalle halliin,
Kuva

6620 tuli kotiutettua. Sai se melkein kaks kuukautta odotella pellonlaidalla :D Lavetti lainassa tuttavalta.
Kuva

Kesän aikana tuli myytyä hiehotilalla talven päivystänyt avantti pois ja nyt syksyllä maitotilalle ostettiin isompi säfferi. Pienempi saa olla nyt talven hiehotilalla. Mukava kun on euro-kiinikkeellä, niin passaa sorkat yms.
Kuva

Paalienhakureissulla... Ensin pamahti toinen ja melkeen olin pysähdyksissä niin päätti toinenkin pamahtaa. Ei siinä, mukava kyläläinen anto purkaa pihaansa puolet kuormasta ja jättää kärryn yönyliksi odottamaan uusia pyöriä.
Kuva

Ruis 22.11
Kuva
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4025
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mielenkiintosta katseltavaa on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 374
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Sanoha ny vielä että tuo taustalla näkyvä Gulffin baari on vielä toiminnassa, just tuommone idylline maalaiskylän pikkuhuoltamo :lol: . Niin ja mukavaa katseltavaa sekä luettavaa.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Syyskuun viimeisenä päivänä vielä myytiin polttoaineita, mutta loppui kun ympäristöviranomaiset vaati säiliöiden uusimista, mikä ei myyntimäärillä olisi kannattanut. Baari ja huoltamo kuitenkin toiminnassa. Kannattaa poiketa, jos pyörii Loviisan suunnilla. Ruotsinkylästä löytyy. Melkoinen aikamatka koko paikka.

Kiitoksia palautteesta. Näitä ihan mielellään kirjotteleekin, ja on kätevä käydä täältä lueskelemassa itsekkin mitä tullut aiempina vuosina touhuttua. :D
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 374
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Ihan sattumalta muuten löysin tuon paikan mapsista, mutta harmillista jos polttoaineen myynti loppui. Itsellenikin itseasiassa tuli mieleen tuota kuvaa katsellessa missähän kunnossa mahtaa säiliöt maan alla olla.. :lol: Baari/kahvila varmasti käymisen arvoinen.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Muhka
Viestit: 1843
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Hiehohotellin ja Maitomotellin turinoita

Viesti Kirjoittaja Muhka »

Tehdääs tämmöinen lyhyt päivitys tähän väliin. Tullut hallilla oltua ja parsittua nuita romuja kasaan. Pidemmittä puheita vähäisiin kuviin.
Tällaisessa kunnossa ruis lähti talvehtimaan 19.12. Melko hyvältä vaikuttaa talvehtimisen suhteen, sillä tänne eteläänkin saatu lunta ja pakkasta.

Kuva

6620 tuli otettua halliin peräremonttia varten joulun alla. Itse remontti aloitettiin jo perinteeksi muodostuen joulupäivän illalla, kuten vuosi sitten 6210 kansiremontti :D

Kuva

Peräreppu pois ja syy löytyi. Oli se mitä odotinkin, tyyppivika. Mitään muuta ei ollut mennyt kuin ristitappien pultti, itse tapitkin olivat säilyneet ehjänä. Nyt asennettu vahvike josko ei tarvitsisi enää aukoa.

Kuva
Kuva

Lonkat joutui irrottamaan, jotta sai vahvikkeen asentamista varten tasauspyörästön irti.
Kuva

Ensimmäisen lonkan jälkeen tuli todettua että moottorinostin on saatava.
Kuva

Laiska kuvaaja ollut. Menossa jo kasaan päin.
Kuva

Välissä tuli raivauksiakin tehtyä hyötyliikunta mielessä. Näitähän olisi rästissä n. 15ha...

Kuva

Nurkkaan jätetty mäntyjä pystyyn niin oli huomattavasti harvempaa jo valmiiksi ja paljon mukavampi raivata :D
Kuva

26.2. oli 6620 pihalla hallista. Rauhaksiin tuli tehtyä opiskelujen jälkeen iltaisin ja ensimmäistä kertaa niin vei aikaa.
Kuva

Seuraavaksi olikin vuorossa 6200 jarruremontti. Oli päässyt vettä jostain perään, eikä levyt olleet kestäneet sitä. Pikavaihteiden levyt onneksi jo vaihdettu aiemmin, tyyppivika näissä etteivät kestä yhtään vettä tai pinnat irtoaa. Jarruremonttihan oli melkeinpä sama homma kuin peräremontin kohdalla, mutta vähemmän tekemistä ja nämä melkeinpä kopioita toisistaan takakaluston osalta niin sujui jo melko joutuisasti. Samaan malliin opiskeluiden jälkeen tein illalla ja kahdeksaan päivään oli kone pihalla. Syksyllä paripyöriä asentaessa tuli laitettua tervaa väliin ja tuntui kannattaneen. Ennen joutunut nykimään koneen kanssa irti, mutta nyt lähti senkun irroitti ja ajoi eteenpäin. Toisaalta ei ne syksyllä mitään rapaa niskaansa saaneetkaan.

Kuva
Kuva

Seuraavaksi tuli otettua kersanttiin ostettu moottori kevyeen huoltoon. Väljyyttä jo havaittavissa niin tulee ainakin mrenkaat ja laakerit laitettua. Ja oli venttiileissäkin hieman hiomista. Harmillisesti ei tullut kuvaa otettua omatekoisesta venajousipuristimesta, mutta josko seuraavaan päivitykseen muistaisi. Omasta mielestä tuli erittäin toimiva.

Kuva
Kuva

Motti vielä palasina. Pitäisi päättää mitä kaikkea laittaa ja mistä tilaa. Koko moottorin korjaussarja 700e ja vero päälle, joka tuntuu hieman paljolta harrastekoneeseen, johon tulee seuraavan 100 vuoden aikana ehkä 50h. Ja onhan siinä oma työnsäkin, jos putket vaihtaa, etenkin kun ei ole ennen tullut tehtyä.

Tää oli nyt tämmöinen lyhempi kuten tulikin jo todettua. Josko seuraavaan tulisi kevättöiltä jo jotain kuvia.

Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maatalousblogi”