Päivää! Minä oon Martti Ahonen, pidän maatilaa täällä Pihlajanperässä. Tilallani asustaa vaimoni, poikani Ville ja kissa Miiru. Onhan täällä myös 53 lypsävää lehmää, 3vasikkaa ja 2sonnia. Peltoa löytyy 74ha ja metsää 37ha. Traktoreina toimii: vanha ja uskollinen Valmet 903 turbo, Massey Ferguson 6280 ja Valmet 8750. Muita työkoneita näette päivityksissä. Puimuria ja lietekärriä ei ole, mutta naapurini Pasi Kuikka ajaa lietteet ja pui minulle. Vastaavasti minä paalaan hänelle, kun paalainta hän ei omista.
Päivitys 1, paalausta Pasille.
Aamusella joskus yheksän jäläkeen Pasi soitti, ja kysyi, että tulisinko paalaamaan hänelle. No minä tietysti suostuin.
Lähössä.
Pellolla, paalaimessa oli jotain häikkää, mut kyllähän se lähti päälle loppujen lopuks.
..
..
..
..
Viimeistä viedään.
Sit vaan tilalle!
Paalain talliin ja valametti katokseen.
Päivitys 2, Niittoa ja ongelmia.
Aamusella lähin niittämää verkulla.
Pellolle päästiin ongelmitta.
..
..
En ees yhtä kiekkaa kerinny niittää, ku kuulin jonku kolahuksen. Aattelin, että ei oo mitään vakavaa.
No ei ollu vakavaa ei, vetoaisa katkes niittokoneesta, ja ojaanhanse valu.. Eikun Pasille soittamahan, että voiko huomenissa tulla niittämään uuella perhos yhistelmällään.
Iltasella joku Mauno Takkarainen soitti, että voinko tuoda yhen kuorman ohraa viljan vastaanotolle. Tuhti valametin jäläkee ja täyttämään kärriä.
Matkaan me käymme!
Kääntymistä isolle tielle.
Kippausta.
Ja takas kotio. Taisin ajaa vähä liian kovaa tohon töyssyyn, käväs valametin perä ilimassa.
Kääntymistä pienelle tielle.
Valametti parkkiin ja unta kallohon.
Ens kertaan, morjes!
Päivitys 3, Niittokoneen vienti korjaukseen.
Huomenta! Tännään sen Pasin pitäs tulla niittelemään. Jaa sieltähän se jo tulee, jontikalla ja perhosyhistelmällä.
Huusin Villelle, että menee ottamaan nyt niitä kuvia. Niittoa.
..
Nätisti pilkistää aamuaurinko.
Huomasin vasta nyt, että toisella puolella tuossa rehussa on jotain hometta, joten päätettiin, että jätetään se niittämättä.
Ei ois paljoo jälellä.
Kävin hakemassa valametin ja verkun tilalta, että suahaan niittokone ojasta pois.
Oli muute aika taitolaji nosta paalipiikeillä kyytihin toi.
Joku äijjänkäppyrä kävi nostamassa trukilla niittokoneen kyyvistä pois.
Ja Pasi niittää.
..
Sepä oli valamis äkkiä. Lupas se Pasi käyvvä karhottamassakin ton pellon jossai vaihees.
Päiväkahveeta ku olin juomas, ni rupes kuulumaa jotai pörinää ja turbon vinkumista pellolta. Pasihanse oli tullu 905:lla karhottamaan. Oli muutes aika miehekkäät äänet tossa 905:ssa.
Ja poika meni taas ottamaan kuvia.
Vekslausta.
Mustaa lykkää.
..
Äkkiäpä sekin homma oli valamis.
Semmosta tällä kertaa, ens kerralla varmaa paalausta luvassa, enskertaan, Morjes!
Päivitys 4, Ostoksia.
Huomenta! Aamusella lähin käymää konekeskolla kahtomassa, että oisko mitää uutta tullu.
Oliha tuonne tullu joku nyysky, ceissi ja jontikka.. Tarkemmin kun katoin, ni sehä oli Pasin jontikka. Soitin Pasille ja kysyin, että minkäs takia deere siellä on. Pasi vastas, että aikoo vaihtaa merkkiä, kuulema haluais jonkun valametin. Minä oon jo pitkään miettiny, että vaihtasko Pasi deeresä mun 8750. Kysyinpä siltä, ni se sano, että onnistuu vaihto.
Ajoin valametin parkkii ja rupesin kahtelee muita härveleitä. Iha makeen näköne paalikärri tuol.
Oli siellä myös EK:hon jotai härveleitäkin, komeet paalipiikit tos keskel.
Hain vielä pari suursäkkiä kyytiin. Tottakai piti ostaa myös suursäkin nostin, ku halavalla sai!
Tilallakun olin, ni nostin säkit pois kyyvistä ja laitoin seinän viereen.
Sen jälkeen valjastin paalipiikit ja paalikärryn jontikkaan, että huomenissa voi lähtee paaleja hakemahan. Ainiin, se pelto minkä Pasille paalasin, ni ostin sen. Sain paalitkin mukana! Pasikun on niin vanha jo, ni se sano, että voi jättää mulle muutamia koneita ja peltoja perinnöks, ku eise ite jaksa enää oikee viljellä.
Palaillaan, Morjes!
Päivitys 5, Paalien sorkkimista.
Kello 5 aamulla, otin deeren ja lähin hakemaa paaleja pellolta.
Pellolla, Kärrin jätin kauemmas ja lähin hakemaa paalia.
Paalia kärriin.
Posetusta.
Käänsin kärrin.
Nostelua.
Kärri täys, Otin vielä yhen paalin matkaan.
Pistin pari paalia latoon.
..
Muista paaleista tein oikein nätin pinon talon taakse.
Jätin kärrin ladon nurkalle, ja lähin siirtämään mut paalit pellon reunaan.
Siirtelyä.
Koitin nostaa paalia eri suunnasta. Ihan hyvin se nuinkin nous.
Semmone rivi tuli sinne.
Sit otin vielä yhen paalin piikkeihin ja vein tilalle lehmien syötäväks.
Palaillaan, morjes.
Kommenttia!
Viimeksi muokannut Valtra2011, 19.06.2012 17:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.