







Historiaa legendaarisesta -05-sarjasta:
Volvon auto-osaston muotoilema 05-sarja tuli myyntiin vuoden 1983 alussa. Nelisylinterisiä malleja oli kaksi: 705 (83 hv) ja 805 (95 hv). Molempien moottorit olivat ahdettuja. 05-sarja oli selkeästi tehty alun perin nelivetoiseksi. Lyhyen akselivälin, keskelle sijoitetun kardaaniakselin ja 50 astetta kääntyvien pyörien ansiosta se oli eräs markkinoiden ketterimmistä. 15-päätteisissä teollisuusmalleissa oli vanha, 702-903:sta peräisin oleva Carraron teollisuusakseli. Painojakauma 45/55 oli peltokäyttöön optimaalinen.
Ominaisuuksia, joissa 05-sarja edusti aikansa kärkeä oli nostovoima (4000 kg) ja välirunkoon sijoitettu peräti 180 litran polttoainesäiliö. Vaihteisto oli monen kilpailijan tavoin 8+4 -vaihteinen. Lisävarusteena toimitettiin malliin 705 alentavaa pikavaihdetta, vaikka huippunopeus jäi alle 30 km/h:n. Vain 805:een sai alun perin nopeuttavan pikavaihteen. Silloin tosin pienin nopeus jäi Valmetin tapaan varsin suureksi. 805:ssä oli myös tehokkaammat 5-levyiset jarrut.
Volvon pääosin suunnitteleman ja valmistaman tilavan ja tasalattiaisen ohjaamon ansiosta istuin mahtui kääntymään 180 astetta, mikä oli suuri etu metsäkäyttöä ajatellen tasaisen pohjan ohella. Ohjaamosta oli aluksi 2 versiota L ja GL. Erona oli mm. kello, käännettävä de luxe-istuin ja säädettävä ohjauspyörä. Vuodelle 1985 verhoilun väri vaihtui punaisesta harmaaksi ja GL-varustelu tuli vakioksi. Samaan aikaan tuli lisävarusteeksi kaivattu kattotuuletin. Kytkinlevyn halkaisija 705:ssä ja 805:ssä kasvoi 310 mm:stä 330 mm:iin. 805:n kytkinlevy oli lisäksi keraaminen.
Vuoden 1984 alussa tuli markkinoille ahtamaton 6-sylinterinen 905, jonka teho oli 105 hv. Voimansiirtoa oli vahvistettu 4-sylinterisiin verrattuna.
Vuoden 1988 alussa mallistoa täydensi ahtamaton nelisylinterinen 655, jossa oli tehoa 80 hv. Kesällä 1988 esiteltiin uudistetut mallit. Tarjolla oli viisi värivaihtoehtoa. Etuakseli uusittiin ja ohjauspumppu vaihtui tehokkaampaan. Nostovoimaa lisättiin 4400 kiloon (905:ssä 5500 kiloon) ja Autocontrol -elektroninen nostolaite tuli lisävarusteeksi. Turbot vaihtuivat Schwitzerin tuotteisiin ja moottoreihin tehtiin muitakin uudistuksia.
Vakiorengaskoot vaihtelivat, taulukossa on esitetty ensimmäiset. Esim. 705:n renkaat suurenivat vuodeksi 1985 kokoon 13,6-24 ja 18,4-34. Sen jälkeen palattiin alkuperäiseen 12,4-24 ja 16,9-34.
LATAUS: http://www.file-upload.net/download-234 ... 5.rar.html
-Muokata saa, jos kysäsee minulta luvan
PS:Muista avata RaR-arkisto ja ottaa siellä oleva kansio mods-kansioon