Elektroniikka
-
- Kielet: suomi,englanti,ruotsi,venäjä,saksa,puola ja viro
- Multiplayer tunnuksesi?: Masaton[fin]
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Re: Elektroniikka
I5-8600K @4.0Ghz, 16gt ddr4 2666Mhz, Gtx 1070ti 8gb, 250gt evo 960 m.2 ssd & 2Tt firecuda
Löydät mut myös täältä:steam
Löydät mut myös täältä:steam
- Ezmo
- Moderaattori
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Testaus
Tänään onnistui Arduinoon pukata sellainen ohjelma, kun kahdesta kytkimestä toista painaa, niin syttyy sille kytkimelle määritelty ledi sekunniksi. Sama koodi nyt pitäisi kirjottaa koskemaan 20 lediä. Sitten olisi flipperin ohjelman runko kasassa.

Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
- kallek
- Kielet: suomi, englanti(heikko), Ruotsi(erit.heikko)
- Multiplayer tunnuksesi?: maajussi[fin]
Hieno toi ledikuutio!
Ite sain tänään tämmösen virtalähde projektin valmiiksi. Säädössä perus lm317 jänniteregulaattori eli jännite säätyy 1,25 voltista ylöspäin ja virtaa antaa noin 2,2A enimmillään. Virranrajoitus olis kanssa ihan kätevä mutta sen voi tehdä sitten seuraavaan.
Piirilevy on ensimmäinen itse syövyttämäni, ihan tussilla piirretty.
Ite sain tänään tämmösen virtalähde projektin valmiiksi. Säädössä perus lm317 jänniteregulaattori eli jännite säätyy 1,25 voltista ylöspäin ja virtaa antaa noin 2,2A enimmillään. Virranrajoitus olis kanssa ihan kätevä mutta sen voi tehdä sitten seuraavaan.

H61 | Pentium G860 3.0Ghz | 4GB 1333Mhz | GeForce Gt630 1GB
- Ezmo
- Moderaattori
Hivenen pienempi ja siistimpi kuin minun 24v 4A virtalähe. SIinä kyllä vissiin ois muuntajassa aika paljon tehoa, mutta kun ei oo mitään dataa siitä. Joskus on ollu kuviakin siitä, muttei niitä enään löydy.

Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
- kallek
Minkälaisella kytkennällä olet oman virtalähteesi toteuttanut? En tiedä pystyykö muuntajan tehoa oikein mittaamaan mitenkään, mutta kokokin kyllä kertoo jo aika paljon.
- Ezmo
- Moderaattori
Operaatiovahvistin hoitaa jännitteen vertailun ja säätää sitä kahden transistorin läpi. Jännite säätyy tehotransistorin jännitehäviötä muuttamalla. Tossa mulla on myös säädettävä virranrajoitin ja lämpösuoja. Tästä kaaviosta on lähdetty tekemään ja siihen on sitten muutoksia tehty, kun virran vakavointia piti muuttaa.

Eipä sitä pysty mittaamaan. Langan vahvuutta katsomalla voi arvioida.

Eipä sitä pysty mittaamaan. Langan vahvuutta katsomalla voi arvioida.

- kallek
Tulikin heti mieleen että onkohan se ton harraste elektroniikan ohjeen pohjalta tehty kun oli samat jännite- ja virta-arvot.
Tota itsekin hiukan mietin mutta tuntui hieman monimutkaiselta ensimmäiseksi poweriprojektiksi.

- Ezmo
- Moderaattori
Tuossa olikin osien toleransseista johtuva virhe, niin mulla se poltti aina tuon TR1 transistorin.

- kallek
Palataas aiheeseen muutaman vuoden kirjoittelutauon jälkeen uuden virtalähdeprojektin merkeissä.
Oon pitemmän aikaa jo suunnitellu säädettävää virtalähdettä jossa on kaksi erillistä lähtöä mitkä saa tarpeen mukaan kytkettyä sarjaan, rinnan tai kaksipuoliseksi virtalähteeksi. Molempien lähtöjen maksimi jännitteeksi tulee 15v ja maksimivirraksi vaan 500mA, koska virtalähde tulee lähinnä omien koekytkentöjen virtalähteeksi, mitkä ei yleensä kuluta paljoa virtaa. Yritän saada virranrajoittimen mahdollisimman nopeaksi ja tarkaksi jo alle 20mA virroilla esim. ledien testaamista varten. Mittareiksi ajattelin neljää analogista mittaria. Muuntaja mitä ajattelin käyttää on 40VA 2x15V. Muuntajan kumpaankin käämiin tulee siis samanlaiset toisistaan galvaanisesti erotetut kytkennät.
Kirjotan tänne sitten sitä mukaa kun projekti etenee.

Oon pitemmän aikaa jo suunnitellu säädettävää virtalähdettä jossa on kaksi erillistä lähtöä mitkä saa tarpeen mukaan kytkettyä sarjaan, rinnan tai kaksipuoliseksi virtalähteeksi. Molempien lähtöjen maksimi jännitteeksi tulee 15v ja maksimivirraksi vaan 500mA, koska virtalähde tulee lähinnä omien koekytkentöjen virtalähteeksi, mitkä ei yleensä kuluta paljoa virtaa. Yritän saada virranrajoittimen mahdollisimman nopeaksi ja tarkaksi jo alle 20mA virroilla esim. ledien testaamista varten. Mittareiksi ajattelin neljää analogista mittaria. Muuntaja mitä ajattelin käyttää on 40VA 2x15V. Muuntajan kumpaankin käämiin tulee siis samanlaiset toisistaan galvaanisesti erotetut kytkennät.
Kirjotan tänne sitten sitä mukaa kun projekti etenee.

- kallek
Projekti on edennyt vidoinkin. Muutama päivä sitten sain lopulta virtalähteen elektroniikkaosan valmiiksi. Sain myös postissa paneelimittarit. Tänään olen rakennellut koteloa. 

Viimeksi muokannut kallek, 27.03.2020 13:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- kallek
Nyt tuli tämäkin projekti valmiiksi.

Viimeksi muokannut kallek, 29.03.2020 09:42. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Tarttis itekki hommata joku tommonen säädettävä virtalähde noille elektroniikkka projekteille, kun tulee aina säädettyä noitten muuntajien kanssa. Noi sun kuvat ei muuten näy ainakaan mulle? 

- kallek
Säädettävä virtalähde on kyllä kätevä kaikenlaiseen testailuun.
Toimiikohan kuvat nyt? Vähän ongelmia tuon Googlen kuvapalvelun kanssa. 

- Teemu
- Kielet: Suomi, englanti & ruotsi
- Multiplayer tunnuksesi?: Teemu
- Viesti:
Ei näy 

- kallek
Kiitos tiedosta, muokkasin vielä kerran linkkejä josko nyt näkyisi.

Nyt näkyy. On kyllä siistiä jälkeä
Tarvii melkein itsekkin alkaa vääntämään tommosta. Teitkö sä ton piirilevyn kokonaan itse? Yksi kaveri piirsi jollain ohjelmalla noita piirilevyjä ja tilasi kiinasta todella edullisesti. Mulla on kyllä noita valmiita reikälevyjäkin mihin varmaan onnistuisi tehdä mutta lopputulos ei kyllä olisi noin siisti
Jos tekee tuolla harraste elektroniikka ohjeella tuon virtalähteen niin tuleeko sillä täysin toimiva systeemi vai tarviiko jotain komponentteja muuttaa?

- kallek
Kiitoksia. Piirilevy on itse tehty, mutta tosiaan kiinasta saa nykyään parempaa laatua niin halvalla, ettei itse tekemisessä kauheasti ole järkeä.
Suunnitteluun käytin KiCad:ia ja tulostin valotusmaskin kalvolle. Valotukseen käytin valmiiksi lakattua piirilevyä ja itse tehtyä valotuslaitetta missä on 24 kpl 5 mm uv-ledejä. Kehitykseen käytin kodin putkimiestä laimennettuna ja syövytykseen natriumpersulfaattia. Tuolla menetelmällä olen saanut toistaiseksi onnistumaan noin 50% levyistä eli suttua tulee aika paljon.
Kyllähän tuo reikälevyllekin onnistuu kunhan miettii tarkkaan osien paikat ensin. Tämä omani ei ole suoraan tuon ohjeen mukaan tehty, mutta siitä otin kyllä mallia jonkin verran. Tässä ei esim. ole lämpösuojaa ollenkaan kun virrat on sen verran pienet, ja virranrajoituksen toteutus on hieman erilainen. Kyllä sen varmasti pitäisi ihan toimiva kytkentä olla kunhan komponentit mitoittaa ohjeen mukaan ja mielummin yläkanttiin.

Kyllähän tuo reikälevyllekin onnistuu kunhan miettii tarkkaan osien paikat ensin. Tämä omani ei ole suoraan tuon ohjeen mukaan tehty, mutta siitä otin kyllä mallia jonkin verran. Tässä ei esim. ole lämpösuojaa ollenkaan kun virrat on sen verran pienet, ja virranrajoituksen toteutus on hieman erilainen. Kyllä sen varmasti pitäisi ihan toimiva kytkentä olla kunhan komponentit mitoittaa ohjeen mukaan ja mielummin yläkanttiin.