V A valmet kirjoitti:Toinen halpa puimuri pitäs hankkia lähivuosina kun naapurustosta saa vuokralle lissää peltoo, ja viljankuivaamoo pitäs laajentaa tai hankkia vaunukuivuri kaveriks.
Saako udella montako hehtaaria tulee lisää maata? Ja laittasitte kerralla vähän paremman puimurin nii ei tarvi vanhojen romujen kans tapella.
Kolmisiipisellä kääntiksellä pääsee melkolailla samaan tuntitulokseen ku nelisiipisellä sarka-auralla, ainaki meidän pikkulänteillä. Ja kolmisiipinen on kevyempi nostettava ja sitte hintaki tuppaa pompsahtamaan ku lyö yhen siipiparin lisää. Kun kynnettävää ei vuodessa ole kun 8-13ha ,ei sille nelisiipistä tartte. Pääseepähä rattorit vähemmällä.
E: vanha jää itelle sarkapeltojen ja raivioitten kyntöön. Ei siitä mitään vaihdossa kyllä saiskaan.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Hyvissä olosuhteissa kyntää nopeampaakin kun sarka-auroilla minun kokemuksen mukaan. Jää se tyhjä ajo pois. Ja Maatilan tilalla on kanssa sellasia peltoja johon on turha lähtee auroihin nähden liian pienen veturin kanssa leikkimään. Meillä vedetään ~130heppasella 3siipisiä ja ei kyllä tulis näillä main isompia mieleenkää ostaa. Täytyy myös huomioida ettei se traktorin teho aina riitä vaan täytyy olla myös painoa että pysyy kaltevilla pelloilla pystyssä auroja kääntäessä.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Mehtä kirjoitti:Hyvissä olosuhteissa kyntää nopeampaakin kun sarka-auroilla minun kokemuksen mukaan. Jää se tyhjä ajo pois. Ja Maatilan tilalla on kanssa sellasia peltoja johon on turha lähtee auroihin nähden liian pienen veturin kanssa leikkimään. Meillä vedetään ~130heppasella 3siipisiä ja ei kyllä tulis näillä main isompia mieleenkää ostaa. Täytyy myös huomioida ettei se traktorin teho aina riitä vaan täytyy olla myös painoa että pysyy kaltevilla pelloilla pystyssä auroja kääntäessä.
Nimenomaan. Jämäkkää savimaata tosi isoksi osaksi, on sitä tuolla rantapellolla sutattu monet kerrat liukkaalla pinnalla ylämäkeen ja kohoteltu auraa että on päässy eteenpäin. Ei tosin nuita mäkiä oo ku tuolla yhellä palasella, mutta nuo savimaat on kuitenki niin jäykkiä tahtoo kuivallakin pinnalla vähän suttailla. Ja juurikin tuo päiste ajo verraten sarkikseen ja jää tuo vesivakojen tukkiminenki vähemmälle.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Sekä voi kynnellä lohkoja ihan uusiin suuntii mikä parantaa pinnanmuotoja. Pois en enää antas noita meidän auroja. Olis pitänyt jo aikaa sitten ostaa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Saa nähä, isäntä puhunut jontikan vaihtamisesta halvempaan mezzo valmettiin ja uusia jonku työkoneen samassa kaupassa. Kuulemma kyllästyttää polttoainepuolen jatkuva rassaaminen. Ite en innostu ,kun paras kuormain traktori ja muutenki paras vehje ajaa. Itse mieluummin käyttäisin jossain nyrkkipajalla jotka vääntelis metalliputkista linjastot ja heivais helevettiin ne jatkuvasti vuotavat letkut. Ei näytä olevan merkitystä millaset laatuletkut vetää, ainut huonopuoli tuo polttoaine puoli..
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Maatila kirjoitti:Saa nähä, isäntä puhunut jontikan vaihtamisesta halvempaan mezzo valmettiin ja uusia jonku työkoneen samassa kaupassa. Kuulemma kyllästyttää polttoainepuolen jatkuva rassaaminen. Ite en innostu ,kun paras kuormain traktori ja muutenki paras vehje ajaa. Itse mieluummin käyttäisin jossain nyrkkipajalla jotka vääntelis metalliputkista linjastot ja heivais helevettiin ne jatkuvasti vuotavat letkut. Ei näytä olevan merkitystä millaset laatuletkut vetää, ainut huonopuoli tuo polttoaine puoli..
Minkäs vuuen jontikka teillä nykyään on?
En usko että vanhempaan tai ainakaan enemmän ajettuun kannatais vaihtaa, tulee niitä vähän isompia yllätyksiä sitten.
Valatra miehen tiellä pittee Mukana #MakeLsFinGreatAgain!
Semmonen tässä olis ajatuksena, että vaihtas vanhempaan kuitenki kohtuudela ajettuun mezzoon ja samalla esim ostettas joku täysin uusi työkone. Mutta eipä yks kauppias 2 alkavaa lukua enempää suoralla käteisellä verollisena tarjoa kun kuulemma se 3 alkavaa luku on itsellekkin tiukassa. Joten ite kyllä antasin olla. Isäntä luulee ,että tuossa jontikassa kuulemma tulee olemaan kalliita yllätyksiä kun vielä tuosta vanhenee jonka takia se pitäs vaihtaa patarautavalmettiin jossa ei yllätyksiä olis.. Tuo on siis 2007.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Eikös se teidän Jontikka oo kuitenkin jotain ihan perusmallia, ettei siinäkään mitään turhia hienouksia ole? Kai tommosessa Valmetissakin jo suurinpiirtein kaikki toiminnot on sähköjen varassa, niin ei kai sillä niin paljoa eroa olisi noiden kivojen pikku yllätysten suhteen. Suoraan vaan sitten jotain 70-luvun konetta, niin ei ainakaan sähköpuolella tule ongelmia vastaan.
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Traktorimies_ kirjoitti:Eikös se teidän Jontikka oo kuitenkin jotain ihan perusmallia, ettei siinäkään mitään turhia hienouksia ole? Kai tommosessa Valmetissakin jo suurinpiirtein kaikki toiminnot on sähköjen varassa, niin ei kai sillä niin paljoa eroa olisi noiden kivojen pikku yllätysten suhteen. Suoraan vaan sitten jotain 70-luvun konetta, niin ei ainakaan sähköpuolella tule ongelmia vastaan.
Sähköistä puheen ollen tänää mukava yllätys kun koulun mustakoppisella 705 työntelin lumia ni hävis kaikki sähköt yks kaks. Sulakkeitten yms syöttö johto irtos. Sinääsä helppo vika oki korjata. Ite oon ainaki vähä sitä mieltä et kyllä se mezzo on parempi kun jontikka.
Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.
Traktorimies_ kirjoitti:Eikös se teidän Jontikka oo kuitenkin jotain ihan perusmallia, ettei siinäkään mitään turhia hienouksia ole? Kai tommosessa Valmetissakin jo suurinpiirtein kaikki toiminnot on sähköjen varassa, niin ei kai sillä niin paljoa eroa olisi noiden kivojen pikku yllätysten suhteen. Suoraan vaan sitten jotain 70-luvun konetta, niin ei ainakaan sähköpuolella tule ongelmia vastaan.
Sähköistä puheen ollen tänää mukava yllätys kun koulun mustakoppisella 705 työntelin lumia ni hävis kaikki sähköt yks kaks. Sulakkeitten yms syöttö johto irtos. Sinääsä helppo vika oki korjata. Ite oon ainaki vähä sitä mieltä et kyllä se mezzo on parempi kun jontikka.
Traktorimies_ kirjoitti:Eikös se teidän Jontikka oo kuitenkin jotain ihan perusmallia, ettei siinäkään mitään turhia hienouksia ole? Kai tommosessa Valmetissakin jo suurinpiirtein kaikki toiminnot on sähköjen varassa, niin ei kai sillä niin paljoa eroa olisi noiden kivojen pikku yllätysten suhteen. Suoraan vaan sitten jotain 70-luvun konetta, niin ei ainakaan sähköpuolella tule ongelmia vastaan.
Sähköistä puheen ollen tänää mukava yllätys kun koulun mustakoppisella 705 työntelin lumia ni hävis kaikki sähköt yks kaks. Sulakkeitten yms syöttö johto irtos. Sinääsä helppo vika oki korjata. Ite oon ainaki vähä sitä mieltä et kyllä se mezzo on parempi kun jontikka.
Lyödään lusikka soppaan. Millä perusteilla?
Tuli todettua tämmönen kun viime kesänä ajoin jontikoilla. Mutta tämähän on vain minun mielipide ja muut saa ajaa millä tykkää ajaa.
Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.
Mielipiteensä kullakin ja mikäs siinä. Itse en näe järkeä pistää rahaa vaihtaakseen muka varmempaan traktoriin. Käytettynä voi jäädä käteen täysi pommikin. Ja en usko että Maatilan jontikaan tulisi mitää vikaa ellei sitä käsitellä huolimattomasti. Toki voi tullakin, yhtälailla se voi tulla käytettyynkin. Etukuormaintöissä voi etuakseksin puslat kulua mutta en jaksa siihenkään uskoa. Moottori kestää ellei sitä ole kylmästä pistetty monesti käyntiin tai retuutettu. Ureaa tuossa ei ole kiusana. Vaihteistoa ei saa rikki ellei oikeasti sitä riko. Perästä se laite sitten hajoaa jos hajoaa. Tuo taitaa olla sillä eurooppalaisella perällä?
Jontikoiden tyyppivikana on nuo mittaristot. Häviää aikaa myöten pikselit. Siellä on joku johdin joka hajoaa. Meille vaihdettiin se johdin tässä talvella . Jos marmoritiskiltä hakee uuden mittaristonniin siinä saa sitten oikeasti kärsiä.
Kyllä jontikka on monin verron parempi ajaa mitä ykskään 6000 sarjalainen. Kyllä tuntu niin taivaalliselle ku viikkokaupalla 6550 haitekilla raiviolla tonki ja sitte ku sai jontikan alle. Ja muutenki oli homma mikä tahansa nii tuo täyskarvalakki jonttu tuntu paremmalle ku tuo paremmin varusteltu valtra. Meilläki jontikasta meni niin vähäksi pikselit ,ettei tienny paljonko oli tunteja, polttoainetta ja lämpöä, ennen joulua käytettiin ele huollossa mittaristo. En tiiä mitä isäntä tuossa oikeen pelkää. Mutta tuohon polttoaine puoleen se on kyllä niin viimesen päälle kyllästynyt. Valtrassa on kyllä parempi mittaristo ,sähköt ja tuo polttoainepuoli. Epäilen myös että parempi moottorikin.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
4,5m karhi ja trukkipiikit ois semmoset realistiset. Tasausäestäkään ei oo vielä löytynyt, kaikki nii julmetun kaukana mitä on tarjolla ollut. Oiskai nuita uusittavia vehkeitä ja rakennuksia pitkä lista, mahikset vaa on mitä on.
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Kylvökone ja puimuri olis ehkä semmoset tärkeimmät mitä tuo viljelyhomma tarviis jatkuakseen kunnolla, jos alat kasvaa vielä niin suorakylvökone kerralla tai sitten saa päivitellä muokkauskoneitakin. Jonkunlaisen lavetinkin tarviis kun tuli tuo kaivinkone hommattua