Päästiin korkkaamaan kausi yllättävän aikasin verrattuna viime vuoteen. Nythän on siis toukokuun toinen päivä ja keli on mitä mainioin. Aurinko paistaa lämpimästi ja pieni tuulen hönkä käy. Oikein turpeen kuivaus keli. Kunnostusjyrsinnät on nyt tehty niiltä osin kun niitä tarvitsi tällä suolla tehdä. Koneet kesti hyvin eikä ollut mitään ongelmia muutenkaan. Tai no kerran piti tuota T190 vetää kun maanvetovoima yllätti. Severi hoiti meillä töissä olevan kaverinsa kanssa ne hommat kun aikaa oli. Se tuli tämä hiivatin korona systeemi lyömään pakan aivan täysin sekasin. Minä taas pyörin 8550 ojakairan kanssa ojat auki. Näistä ei valitettavasti tullut otettua kuvia. Mutta sitten tähän päivään. Tai illakshan tuo alkaa jo kääntymään. Severi jyrsi kuivike kenttää auki 905 samaan aikaan kun minä olin kotosalla tekemässä öljyn vaihtoja koneisiin.

Tosiaan tästä 905 voisin muutaman sanan sanoa kun lupailin sillon kertoilla blogin myötä esiintyvistä koneista. Elikkäs tämähän on tullut meille käytettynä vuonna 1999. Sillon tais olla mittarissa jotain viis puoltuhatta tuntia. Nyt taitaa olla jossain 14300 tunnin hujakoilla. Karhetta tällä on aikanaan työnnetty paljon. Siistissä kunnossa on saatu pidettyä tämä tunteihin nähden. Pikavaihde on uusittu kerran ja kansipahvi vaihettu. Muuta isompaa tälle ei ole tehty.
Sitten koitti uusi aamu ja minä läksin viemään T191 urakointi suolle. Matkaahan on maltilliset 37 kilometriä mutta äkkiähän tuon ajaa kun tiet on aika hyvässä kunnossa ja kone kulkee sen hieman päälle 50. Kävin suolle tullessa morjenstamassa Severin kaveria Eemeliä joka oli 905 viimesiä jyrsimässä pumppaamon luona. Vaihdettiin siinä muutama sananen ja minä jatkoin matkaa varikolle että pääsee laittamaan Valtran työkuntoon.
Severin kanssa ruuvattiin paripyörät paikalleen 755 apuna käyttäen. Suju oikein mallikkaasti kun tämän paripyörät on pikakiinnityksellä. Tämä seitenviisviitonenhan on isän aikanaan ostama sillon kun oli vielä elukoitakin. Tämä on talvella mettäkärryn edessä ja kesät turvesuolla kääntäjää vetämässä. Eihän tällä ajaessa kylmä pääse tulemaan kun kesähelteillä ajaa, mutta onhan sillä pärjänny. Mittarissa on tällä hetkellä osapuilleen jotakin 7800h mutta se pysähty talvella että semmonen 8000h on todellisuus. Ja ei, kaikkia 200 tuntia ei ole ajettu metässä vaan tämä oli kevään tuolla omalla suolla kun ajettiin kivennäisiä kaivurin alta. Sitten taas tuo T191 on tullut uutena 2009. Siinä mittarissa 6200h. Talvisin Ely-urakoilla auran edessä ja kesät turvesuolla tai sitten muissa hommissa tarpeen mukaan. Sen verta karvahattuhan tämä on että tää on hitekki mutta en oo kokenu ongelmaks sitä. Mukava peli ajaa.
Sitten valjastin 191 imuvaunun eteen. Se odottaa nyt rahkasten sarkojen kuivumista siinä lähtövalmiina. Taustalla näkyy Lappi8550 mistä olikin jo avausviestissä juttua ja Eemelin Nyyskäri. Olikohan muistaakseni 8560. En muista nyt tarkkaan kun iski lyhyt sulku. Mutta ihan soiva peli on mitä Severi on puhunut. Olenhan minäkin sillä vähän ajanu. Talvellahan Eemeli hoitaa auraushommia meille tuolla.
T190 valjastettiin valmiiks mekin eteen tuossa toissapäivänä kun oli ylimäärästä aikaa. Tämä pelihän on tullut vähän ajettuna aikanaan 2008. Vuosimalliltaan tämä on 2007 eli niitä viimesiä missä on jo common raili. Tullessaan tais olla jotakin 1700h. Joku ei ollut tykännyt ja oli vaihtanut Nyykkäriin. En sitten tiedä tekikö hyvän vaihdon, mutta jokanenhan saa tehdä rahoillaan mitä lystää. Me firmassa ollaan kyllä tykätty tästä. Tällä on hoidettu kunnostusjyrsinnät koneen tulosta asti elikkäs siis 12vuotta jo. Mitään ongelmaa ei ole ollut tämän kanssa. Mittarissa tällä hetkellä hieman vajaa 8000h.
Mutta, katsellaan ensi päivityksessä lissää juttuja. Saa nähhä tuleeko siihen päivitykseen omalta suoltakin kuvia. Toivotaan että kelit jatkuu tälläsenä koko kesän niin kyllä tulis hyvä turve kesä.