Teemu kirjoitti:Tekstuuriongelma johtunee myös 1.3 päivityksestä, semmosia vastauksia mieki löysin. Mut enpä oo antanu haitata pelaamista, ku niin vähän tulee lätkittyä screenshotteja näkyville.
Ei johdu. Eikä ne johdu heikosta näytönohjaimesta, tai mistään muustakaan höpöhöpö syystä.
Tekstuuriongelmat johtuu ihan siitä että on ongelmalliset tekstuurit.
Kaikki nuo värisekoilut johtuvat siitä että käytössä on .png (tai .jpg) formaatin tekstuuri. Pitäisi olla .dds
Musta väri johtuu siitä että tekstuurin koko ei ole se mikä pitäisi (eli sivu täytyy olla kahden potenssiin, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024... pikseliä)
Nuo ongelmat ovat oikeita ongelmia, mutta sen lisäksi tekstuureissa pitäisi löytyä mipmapit. Niitä ei näissä värkeissä ole vaikka oikeaa .dds tekstuuriformaattia onkin käytetty. Mipmappien puuttumista ei ehkä huomaa heti, mutta mipmapit ovat ehdoton vaatimus! Niiden poisjättämiselle ei ole minkäänlaista tekosyytä.
Tietokonepeleissä on muutama keino jolla peliä nopeutetaan. Ensimmäinen on se että modelille määritellään tekovaiheessa nk. LOD eli etäisyydestä riippuva yksityiskohtien määrä (level of detail). Toisinsanoen, kauempana ladataan näkyviin hyvin yksinkertainen modeli, tai jopa tyhjä modeli, ja lähellä taas yksityiskohtaisempi malli. Noissa tekeleissä ei ole LODeja, mutta onneksi käytetyt mallit ovat aika yksinkertaisia.
LODejakin tärkeämmät ovat Mipmapit, sillä mipmapeissa on sama periaate kuin LODeissakin, eli lähellä ladataan tarkin tekstuuri, kaukana epätarkin. Mipmappien puuttuminen tarkoittaa sitä että oli se objekti sitten kaukana tai lähellä, näkyvissä tai näkymättömissä, aina se tulee käyttämään saman verran näytönohjaimen muistia. Se käyttää siis sen saman määrän, vaikka pelaaja ei näkisikään kuin yhden pikselin siitä näytöllään joka esittää muka jotain työvälinettä. Se hidastaa peliä erittäin pahasti!