1. Mallin teko Sketchupissa
-Muista maalata kaikki pinnat molemmin puolin
-Yritä pitää tekstuurien määrä mahdollisimman pienenä (olen ollut havaitsevinani että yli viittä erilaista tekstuuria käyttävät mallit tuottavat ongelmia)
-Muista tekstuurien koot (32x32, 64x64, 128x128, 256x256, 512x512, 1024x1024 jne. sekä edellisten variaatiot tyylin 128x256)
-Pidä tekstuurien koko mahdollisimman pienenä - esimerkiksi Photoshopissa tyhjästä väkerretyn lautaseinän ei todellakaan tarvitse olla mitään 1024x1024 kokoa vaan joku 128x64 voi riittää hyvään lopputulokseen mikäli haluttu pintakuvio on riittävän yksinkertainen (esim. justiinsa joku lautaseinä)
Kun malli on valmis:
-Valitse kaikki (vaikka hiiren vasenta nappia pohjassa pitäen)
-CTRL + X
-CTRL + V ja siirrä objektin kulma nollapisteeseen (=origin), eli siihen sinisen, punaisen ja vihreän viivan kohtauspisteeseen
-Tallenna malli, eli File-->Export-->3D Model ja tallennusmuodoksi COLLADA File (*.dae) Suosittelen tallentamaan mallin myös Sketchupin omassa tiedostomuodossa siltä varalta että muutettavaa/korjattavaa vielä ilmenee, eli File-->Save As
2. Mallin konvertointi Blenderissä
-Varmistu siitä, että Blender on versiota 2.6.2 (eli ohjelman uusin versio EI KÄY)
-Avaa Sketchupissa tekemäsi malli, eli File-->Import-->Collada 1.4 (.dae) (hakemistoissa pääset ylöspäin kahta pistettä (..) klikkailemalla. Etsit siis sen Sketchupissa tallentamasi mallin, esim. testi.dae ja klikkaat Import and close.
-Rullaile hiiren rullalla ylöspäin kunnes (toivon mukaan) näet mallisi (joka ei välttämättä näytä siltä miltä sen kuvittelisi näyttävän).
-Klikkaa mallin päällä hiiren oikeanpuoleista nappia
-Valitse Select valikosta Select/Deselect all
-Ja tee sama vielä toisenkin kerran, eli Select-->Select/Deselect (jos kaikki meni oikein, mallisi ulkoviivat loistavat violetteina vai pinkkikö se väri on)
-Klikkaa Object-->Join Objects ja klikkaa Join Selected Meshes kohtaa
-File-->Export-->Giants (.i3d)
-Muuta "Export to" kohtaan mallisi nimi
-Etsi "Brows" painikkeen kautta tallennuspaikaksi sama jonne Sketchupissa sen Collada (.dae) tallensit
-Klikkaa Export Scene painiketta
-Sulje Blender
3. .i3d-tiedoston muokkaus Muistiota apuna käyttäen (vain mikäli käytit Sketchupissa omia tekstuureita)
-Mene kansioon minne .i3d-tiedoston äsken tallensit
-Klikkaa .i3d tiedostoa hiiren oikean puoleisella nappulalla-->Avaa sovelluksessa-->Notepad. Mikäli Notepad vaihtoehtoa ei näy siinä, klikkaa "valitse ohjelma" ja etsi Notepad sieltä.
-Notepadiin avattu tiedosto on pitkä kuin nälkävuosi, mutta heti alusta löytyy rivi/rivejä jotka alkavat tyyliin <File fileId="1" filename="assets\texture0.png". Tuon asset kohdan tilalle muutat objektisi nimen.
-Tiedosto-->Tallenna
-Sulje Notepad
4. Mallin muokkaus Giants Editorissa
-Avaa .i3d tiedostosi Giants Editoriin
-Mikäli et näe Scenegraph listaa, avaa se valitsemalla Window-->Scenegraph
-Olettaen että haluat mallisi kovaksi, klikkaat kerran sitä ensimmäistä (oletettavasti) kolmen numeron sarjaa joka Scenegraph listalla näkyy
-Valitse yläreunan valikosta Window-->Attributes
-"Name" kohtaan voit muuttaa mallisi nimen, esim Talo yms. Kuittaa muutos enterillä
-"Clip Distance" kohdassa voit muuttaa etäisyyttä jolta objekti piirretään; kohteesta ja kohteen sijainnista riippuen väliltä 50-800 löytynee sopiva arvo. Mitä pienempi tuo luku on, sitä lyhyemmältä etäisyydeltä malli pelissä näkyväksi tulee, eli toisin sanoen isompi arvo = malli näkyy kauemmas
-Klikkaa ruksi kohtaan "Rigid body"
-Klikkaa Scenegraph listalla näkyvää plus-merkkiä
-Klikkaa kertaalleen äsken klikkaamasi alle ilmestyvää numeroa
-Mikäli teit mallisi Sketchupissa ns. metrimitoissa, muuta Attributes ikkunassa Scale X, Scale Y ja Scale Z kohtiin arvoksi 0.04
-Klikkaa ruksi kohtaan "Rigid body"
-Klikkaa vielä kertaalleen harmaalla alueella, siis mallisi ulkopuolella
-Tallenna tuotos File-->Save As ja tallenna .i3d tiedostosi päälle
5. Mallin lisääminen kartalle
-Kopioi ensimmäisenä mallisi (sekä samasta paikasta mahdollisesti löytyvä samoin nimetty kansio) karttasi kansioon, esim. Models, omat objektit tms.
-Avaa Giants Editor
-Avaa karttasi .i3d
-File-->Import ja valitse tekemäsi mallisinimi.i3d
-CTRL + B ja klikkaa hiiren vasemmanpuoleisella paikkaa jonne haluat objektisi ilmestyvän.
-Mikäli kartalle tulee rojua runsaanlaisesti, kannattaa vielä fiksailla mallien näkyvyyksiä niistä Clip Distance kohdista sopiviksi; esim. metsien ympäröimällä pienellä metsäaukealla sijaitsevan mallin on ihan turha näkyä kilometrien päähän kun se ei kuitenkaan niin kauas näy.
Niin että sen pituinen se. Kuullostanee monimutkaiselta, mutta kunhan sen muutamaan (kymmeneen?) kertaankin saa läpi ajatuksen kanssa vietyä, niin alkaa sujua. Toivottavasti tästä nyt apua on, jos ei muille niin itselle ainakin (kun toi muisti on mitä on).
