![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Empä oo koskaa kokenu tarpeelliseksi sarka-auran kans hytraulista kaltevuuden säädintä. Ikkää oo tarvinu nostovarsia ees säätää.Suomi mies kirjoitti: Kyllä tuo kaltevuuden säädin pitää ainakin olla jos on sarka-aurat ja lietteen sekotukseenki hyvä sekä lanatessa. Työntövarsi taas on hyvä joka hommassa kuten apulannanlevityksessä, kynnössä, äestyksessä, ruiskutuksissa, lanatessa, lietettä sekottaessa, kylväessä, paalienajossa ja piennarmurskaimen kanssa.
Aikamoinen pistekuorma tulee, kun se 3 tonnia lasketaan sille 15x20cm lätkälle, jota nykysin kärrynjaloissa käyttävät. 50x50x3 vanerikin napsahtaa kahdesta kohtaa poikki ja jalka uppoaa maahan, kun sen laskee sopivan pehmiään kohtaan.jiitu kirjoitti:Koukkupainoahan sais tulla 3 tonnia, niin ei kovin kummosta vanerilätkää tarvihe että kestää...
Jos oikiasti meinataan tehdä jotakin niin ei olla kokoajan ruuvailemassa eri koneita perään. Ja jos koneet irrottaa hyvälle paikalle niin ei tarvii vartta pyöritellä. Muuta kun pudottaa varren paikalleen. Kallistajakin ajateltiin ottaa irti kun ei sillekkään ole käyttöä.Neliveto kirjoitti:Kyllä hydraulinen työntövarsi on aivan ehdoton jos koneilla oikeasti jotain tehdään eikä vain seisoteta. Maksaa kyllä hyvin nopeasti itsensä takaisin käytännöllisyydessä ja ajan säästössä. Eri asia nää harrastusvehkeet kun muutamaa konetta tarvii harvoin perään vaihdella, siinä hommassa muutaman kympin mekaaninen ajaa asiansa verrattuna muutaman sadan hydrauliseen.
Joskus nevalla oli toisen kesäesan jäljiltä kääntäjän aisa jätetty maata vasten makaamaan vaan kylläpä oli vaivaton napata se perään ulostyöntyvällä koukulla. En sitä sitte tiedä onko se 2003 mallin teeämmässä vakiovaruste vai lisävaruste mutta varmasti kätevä joka enemmän kärryjen ja muiden hinattavien laitteiden kanssa pelaa.
Hyvä alusta jossa joka koneelle on sopiva kallistus, että saa saman mittasella varrella perään? Joka laitteella tahtoo olla oma työntövarrenkiinnikkeen sioittelu, joten pakko on säätää. Mulla pitää äkeele olla pitkä. Lautasmuokkaimella riippuu säädetystä syvyydestä ja kylvökone on yleensä lyhyellä. Joka koneelle pitäs olla oma mekaanintyöntövarsi, niin silloin se ois joutusaa. Kylvökoneellakin pitää vähän säätää asentoa ajossa, sen mukaan miten sattuu paatamaan.Maon^ kirjoitti:Jos oikiasti meinataan tehdä jotakin niin ei olla kokoajan ruuvailemassa eri koneita perään. Ja jos koneet irrottaa hyvälle paikalle niin ei tarvii vartta pyöritellä. Muuta kun pudottaa varren paikalleen. Kallistajakin ajateltiin ottaa irti kun ei sillekkään ole käyttöä.Neliveto kirjoitti:Kyllä hydraulinen työntövarsi on aivan ehdoton jos koneilla oikeasti jotain tehdään eikä vain seisoteta. Maksaa kyllä hyvin nopeasti itsensä takaisin käytännöllisyydessä ja ajan säästössä. Eri asia nää harrastusvehkeet kun muutamaa konetta tarvii harvoin perään vaihdella, siinä hommassa muutaman kympin mekaaninen ajaa asiansa verrattuna muutaman sadan hydrauliseen.
Joskus nevalla oli toisen kesäesan jäljiltä kääntäjän aisa jätetty maata vasten makaamaan vaan kylläpä oli vaivaton napata se perään ulostyöntyvällä koukulla. En sitä sitte tiedä onko se 2003 mallin teeämmässä vakiovaruste vai lisävaruste mutta varmasti kätevä joka enemmän kärryjen ja muiden hinattavien laitteiden kanssa pelaa.Ja itse en ainakaan luota hydrauliseen varteen kyntäessä kun ihan mekaaninenkin on katkennut. Ja kyntö on suurin osa mihin sitä käytetään.
Teeeämm sarjassa vaikka ei oliskaan ulostyöntyvä niin silti se tulee ulospäin laskiessa. Ja koukulle näkee suoraan.
Siinä piilekkI se ongelma kun ei oo ku yks lohko.Neliveto kirjoitti:Piisaako siinä hydrauliikka semmoiselle?
Kaikki koneet meillä menee siihen muutaman sentin sisään. Ja jos suoralle jättää niin saa kyllä ilman veivailuja perään. Mutta ei nyykkärissäkään ole lokasuojissa nappia mistä sitä sais jatkettua niin sen pyöräyttää sen parikierrosta nopiampaa kun menee hyttiin tai vaihtoehtosesti koittaa takalasin kautta ylettää vipuihin.Ezmo kirjoitti:Hyvä alusta jossa joka koneelle on sopiva kallistus, että saa saman mittasella varrella perään? Joka laitteella tahtoo olla oma työntövarrenkiinnikkeen sioittelu, joten pakko on säätää. Mulla pitää äkeele olla pitkä. Lautasmuokkaimella riippuu säädetystä syvyydestä ja kylvökone on yleensä lyhyellä. Joka koneelle pitäs olla oma mekaanintyöntövarsi, niin silloin se ois joutusaa. Kylvökoneellakin pitää vähän säätää asentoa ajossa, sen mukaan miten sattuu paatamaan.Maon^ kirjoitti:Jos oikiasti meinataan tehdä jotakin niin ei olla kokoajan ruuvailemassa eri koneita perään. Ja jos koneet irrottaa hyvälle paikalle niin ei tarvii vartta pyöritellä. Muuta kun pudottaa varren paikalleen. Kallistajakin ajateltiin ottaa irti kun ei sillekkään ole käyttöä.Neliveto kirjoitti:Kyllä hydraulinen työntövarsi on aivan ehdoton jos koneilla oikeasti jotain tehdään eikä vain seisoteta. Maksaa kyllä hyvin nopeasti itsensä takaisin käytännöllisyydessä ja ajan säästössä. Eri asia nää harrastusvehkeet kun muutamaa konetta tarvii harvoin perään vaihdella, siinä hommassa muutaman kympin mekaaninen ajaa asiansa verrattuna muutaman sadan hydrauliseen.
Joskus nevalla oli toisen kesäesan jäljiltä kääntäjän aisa jätetty maata vasten makaamaan vaan kylläpä oli vaivaton napata se perään ulostyöntyvällä koukulla. En sitä sitte tiedä onko se 2003 mallin teeämmässä vakiovaruste vai lisävaruste mutta varmasti kätevä joka enemmän kärryjen ja muiden hinattavien laitteiden kanssa pelaa.Ja itse en ainakaan luota hydrauliseen varteen kyntäessä kun ihan mekaaninenkin on katkennut. Ja kyntö on suurin osa mihin sitä käytetään.
Teeeämm sarjassa vaikka ei oliskaan ulostyöntyvä niin silti se tulee ulospäin laskiessa. Ja koukulle näkee suoraan.
Eikai sitä ulkona nappeja tarvikkaan, kun pukkaa vaikka puoleen väliin ja nostolaitteella kiinnilaittaessa nostaa riittävän takakenoon, niin se menee mukavasti paikalleen. Äkkiä sitä oppii muistamaan kuinka pitkä se suunnilleen pitää olla millekkin laitteelle. Lautasmuokkarillakin on mukavaa säätää kulkemaan suoraan, kun kopista hyppii alas sen kymmenen kertaa ja pikkusen käy pyöräyttämässä. Varsinkin säätö on mukavaa, kun reikä on tiukka, niin puolen kierroksen välein saa olla nostolaitetta rämppäämässä.Maon^ kirjoitti:Kaikki koneet meillä menee siihen muutaman sentin sisään. Ja jos suoralle jättää niin saa kyllä ilman veivailuja perään. Mutta ei nyykkärissäkään ole lokasuojissa nappia mistä sitä sais jatkettua niin sen pyöräyttää sen parikierrosta nopiampaa kun menee hyttiin tai vaihtoehtosesti koittaa takalasin kautta ylettää vipuihin.
Meillä on perhosen kans muistaakseni se järein ikhoon hytikka varsi, eikä siihen kannata kyllä tarjotakkaan mitään mekaanista. Sitä ei käy jeesus nasaretilainenkaan pyörittelemässä aina sisälle, kun lähtee tielle ajaan. Ja aivan niittojäljen ja karheen muodon vuoksikkin työntövartta pitää säätää aika useasti.mikebirdie kirjoitti:Voi jeesus mikä vääntö.![]()
Laitan vielä oman mausteen soppaan kertomalla sen, että mekaaninen tönäri on hyvä raskailla nostolaite koneilla ja eikä se hydraulinen tarpeellinen ole kun kumminki jokainen työkone säädetään kerralla kohdalleen nii saa olla siinä. Kaltevuuden sylinteri on iha jees perälevyhommissa mutta muualla sitä ei tartte ja onkin aina muuten irti varsinki kultivoidessa koska ne lukkoventtiilit ei pidä vanhemmiten niitä iskuja joita kohdistuu siihe sylkkyyn. Sitte naurattaa kun ylipaine purkautuu hydelohkoon ja lohko pahimmassa tapauksessa halki.
Toivottavasti et oo oikeasti tosissas.farmingjallu kirjoitti:Ittellä olis käyttöä tuollaiselle hyde työntövarrelle kun ei valmetis nostolaitteet nosta niin korkealle niin sai perälevyn vähä korkiammalle.
Joskus muuten kun perälevyn säätää muuten sopivalle, niin se ei tosiaan nouse kun muutaman kymmenen senttiä...Farmari99 kirjoitti:Toivottavasti et oo oikeasti tosissas.farmingjallu kirjoitti:Ittellä olis käyttöä tuollaiselle hyde työntövarrelle kun ei valmetis nostolaitteet nosta niin korkealle niin sai perälevyn vähä korkiammalle.![]()
Oon tosissani ko jäin pari päivää sitten jumii ku perälevy nousi kiven päälle niin takarenkaat nousi ilmaan...Farmari99 kirjoitti:Toivottavasti et oo oikeasti tosissas.farmingjallu kirjoitti:Ittellä olis käyttöä tuollaiselle hyde työntövarrelle kun ei valmetis nostolaitteet nosta niin korkealle niin sai perälevyn vähä korkiammalle.![]()
En tosissaan muuta tarkottanu mutta että 565:een hydrauline työntövars on kyllä aika turha.. Hommaa vaikka lyhyempi mekaanine ja sääjä se sillee että nostaa kaikkein korkeimmalle.farmingjallu kirjoitti:Oon tosissani ko jäin pari päivää sitten jumii ku perälevy nousi kiven päälle niin takarenkaat nousi ilmaan...Farmari99 kirjoitti:Toivottavasti et oo oikeasti tosissas.farmingjallu kirjoitti:Ittellä olis käyttöä tuollaiselle hyde työntövarrelle kun ei valmetis nostolaitteet nosta niin korkealle niin sai perälevyn vähä korkiammalle.![]()