Valmet 755 kirjoitti:Hyvän näköset kärryt, jatkeen letkut vois ehkä jotenkin siromminkin saada menemään?
Eipä noita oikeen saa, nuo kun suoristuu tuosta suoraan aika kireäks. Tietenki jos tekis samalla lailla mitä tästä paremmissa malleissa on, mut ei siinä taas järkeä ole.
Kiitokset Ruzille! Asus Prime Z370-P | Intel i5 9600KF 3.7GHz | GIGABYTE RTX 2060S 8GB GDDR6 | 2xKINGSTON 8GB 3000MHz DDR4 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + Samsung 860 EVO 500GB SSD | Toshiba 1TB 7200rpm SATA3 64Mt
En kuvasta osaa sanoa millälailla noi kiinnikkeet tarkalleen on mutta jatkopuomiin rakentaa letkuhyllyn ja muuttaa taittopuomilta kiinnikkeet niin että letkut sopii rullaamaan siististi.
En usko että tuon kanssa on ongelmia noinkaan kun vain ei ihan huolimattomasti tempase mihkään pankon ympärille tai risupuskaan.
- Valmet 755, Valmet 15, FIAT 780DT, Porsche Super Diesel, Ara AK131C -
Jos ne tulee tuossa puomin päällä putkella tai siinä on edes liitos, u-mutkat väliin, parikyt senttii jatkoo jos epäilee menevän liian kireelle ja pätkä u rautaa jatkopuomiin sopivaan kulmaan hitsaten. Ei sen tarvihe mennä edes täysin samansuuntasesti puomin kanssa tuommosessa harrastevehkeessä vaan toinen pää voi olla ylempänä jolloinka riittää pienempi pätkä.
Harvoin tullut vastaan missään, paikallisella urakoittijalla saatto olla joskus vuosia sitten sellanen. Tosin en moniakaan tunne, jolla ännäläinen olis ylipäätään käytössä. Mutta mutulla tunnustellen varmasti ihan passeli laite.
Jirisali kirjoitti:Mitäs mieltä väki täällä on Valtra N92:sesta. Vm-09.
Ännän perse ja aan keula. Jos haluaa n.100heppaisen sievän kokoisen koneen, niin eiköhän tuollakin tee työt. Riippuu niin paljon siitä, että mihinkä käyttöön kone tulossa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Jirisali kirjoitti:Mitäs mieltä väki täällä on Valtra N92:sesta. Vm-09.
Ännän perse ja aan keula. Jos haluaa n.100heppaisen sievän kokoisen koneen, niin eiköhän tuollakin tee työt. Riippuu niin paljon siitä, että mihinkä käyttöön kone tulossa.
Samaa mieltä Mehtän kans. Kai siinä etukuormain on?
Jirisali kirjoitti:Mitäs mieltä väki täällä on Valtra N92:sesta. Vm-09.
Siitä voi olla montaa mieltä. Hirveesti en ännäläisillä ajanu ylipäätää, mutta kesällä tuli ajettua 92 ännällä ku se oli palovaunun eessä. Muuten varmasti näppärä kone mutta jos pikavaihteihen automaattine vaihto päällä ni iha kauhee ajaa. Kaasu ainaki siinä oli aika jäykkä mutta en tiijä oliko vaa sen kyseisen ominaisuus. Kaverin kummilla on n92 ja kaitpa tuo on ihan hyvä ollu kun ei oo pois vaihtanu. Riippuu tietysti mihi käyttöö. Ja jokasella on mielipiteesä asiaa ku asiaa. Joku voi sanoo et 6100 valmetti on kauhee kone mutta talven auruissa oon ennemmi ajanu sillä kun t6080 nyykkärillä. On paljon näppärämpi pyöritellä. Mutta tosiaan riippuu hommasta mitä tekee. En ainakaa torju jos meinaat ostaa.
Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.
Jirisali kirjoitti:Mitäs mieltä väki täällä on Valtra N92:sesta. Vm-09.
Siitä voi olla montaa mieltä. Hirveesti en ännäläisillä ajanu ylipäätää, mutta kesällä tuli ajettua 92 ännällä ku se oli palovaunun eessä. Muuten varmasti näppärä kone mutta jos pikavaihteihen automaattine vaihto päällä ni iha kauhee ajaa. Kaasu ainaki siinä oli aika jäykkä mutta en tiijä oliko vaa sen kyseisen ominaisuus. Kaverin kummilla on n92 ja kaitpa tuo on ihan hyvä ollu kun ei oo pois vaihtanu. Riippuu tietysti mihi käyttöö. Ja jokasella on mielipiteesä asiaa ku asiaa. Joku voi sanoo et 6100 valmetti on kauhee kone mutta talven auruissa oon ennemmi ajanu sillä kun t6080 nyykkärillä. On paljon näppärämpi pyöritellä. Mutta tosiaan riippuu hommasta mitä tekee. En ainakaa torju jos meinaat ostaa.
Se tuli jo hommattua, mutta ei oo tullu pihaan vielä, tulee pienen tilan koneeks. Meillä, kun on mezzo toisena traktorina niin siinä mielessä hyvä ostos, kun tekniikka melkein samanlaista ainakin päällisin puolin. Ja pikavaihdeautomatiikkaa siinä ei ole. Ja se hyvä puoli on, että siinä on terästankki.
Muistin ettei ole tästä huutokauppaostostakaan tullut niitä kuvia laitettua foorumille.
Tässäpä muutama, eli huutokaupasta vetovikaisena huusin muistaakseni alkukesällä, 3500e tuli hinnaksi. Malli on Ara AK131C, 70-luvun loppupuolta. Joku muukin oli kiinnostunut mutta onneksi lopetti huutamisen kun hetki oltii huudettu kilpaa.
No vetovikaan oli itsellä epäilys sillä olin netistä lukenut että näissä on ollut paineilmalla aluehallinta. Tästä koneesta on kompura lainattu kauan sitten ja ollut jonkun hiekkamontun pohjalla jonkin aikaa. Avasin sitten jakolaatikon ja sielähän oli kaikki kunnossa ja rattaissa hampaat tallella, sitten ei muutakun laatikko kiinni, uudet öljyt sisään ja hitaan alueen kytkentäholkki mekaanisesti päälle ja näin vetovika tuli korjattua.
Nopeaa aluetta ei edes kaipaa koska luonnollisesti jarrutkin on ollut paineilmalla eivätkä ole toimivat. Muutoin koneessa kaikki toimii jarruja ja etuakselin jäykistystä lukuun ottamatta, joka sekin on paineilmalla ohjattu hydrauliikkapiiri. Puomi on erittäin timmi, välyksiä ei ole yhtään mihkään suuntaan, ei narise ja rasva menee jokapaikkaan. Luonnollisesti näin vanhassa koneessa alkaa tiivisteet olemaan kovettuneet ja niimpä sylinterinvarret ja kääntömoottori tihkuvat jonkin verran. Vaihdoin syksyllä uudet hydrauliöljyt ja ehjän öljysilmän.
Ensin tahtoi nostaa moottorin lämpöjä, tämä korjaantui kun purjin syylärin irti ja pesin moottorinpesuaineella rivat. Koneesta oli alkanut öljynlauhdutin vuotaa ja siitä oli lentänyt öljyä niin että jäähdytin oli mennyt tukkoon. Pesty syyläri paikalleen ja lämpöongelma korjaantui. Vuotava öljynlauhdutin oli koneesta purettu pois ja toisaalta se ei sitä tarvitsekkaan koska koneessa on julmettu hydrauliikka tilavuus järjestelmässä (260 litraa).
Tämähän on jo parempaa mallia, nelivetoinen vahvemmilla akseleilla ja voimansiirrolla kun ne ensimmäiset.
Kauhan tappi oli ollut putoamassa jo aikaisemmin ja koiranluu tuolta sylinterin ja kauhan väliltä oli aavistuksen kierossa tämän takia. Se jouduttiin leikkaamaan auki ja hitsaamaan suoraan kun saatiin tappi hakattua paikoilleen.
Pellitkin on muuten tallessa ja kokolailla suorat tätä pumpun sivupeltiä lukuunottamatta. Myös akkujen suojapelti puuttuu puomin juuresta.
Tilaahan tämä vaatii varmaan 10m että sopii pyörähtämään, eli ei mikään ihanne metsäojakone.(Ei toki pyöräkoneena muutenkaan.) Peräpuntti tekee ylitystä aikapaljon sivulle ja puomi jää etupuolella melko kauas koneesta.
Todella halpa ostos ympäripyöriväksi kaivinkoneeksi, maatilakaivinkoneet traktorin perään maksavat monesti enemmän.. Tuolla on käsittääkseni työpainoa n. 10t eli ei mene perässä ihan heppoisesti, voimaakin tuntuu olevan niin paljon että jos taakka ei liiku niin jotain saa varmasti hajalle.. Kone näy myös tasaisesti ja on hiljanen peli kaikenkaikkiaan.
Sen suurempaa käyttöä ei ole mutta omissa nurkissa on kaikenlaisia ojien aukomisia sekä siirtämisiä tiedossa sekä metsäteiden parantelua yms. omaa pikkuhommaa.
- Valmet 755, Valmet 15, FIAT 780DT, Porsche Super Diesel, Ara AK131C -
Tilasin Valmettiin noi uudet nostokynkät. Ajattelin samalla sorvauttaa pitemmät tapit nostovarsien kiinnitykseen, kun tossa vanhassa on seegeri renkaalla kiinni ja haluaisin sen uudenmallisen sokkatapin. Viittiikö joku mitata oliko se ihan vaan 10mm sokkatappi, kun en muista enää? Tosta Seegeristä haluan eroon, kun kahdesti tippunut työkone maahan sen takia.
Ihan näin ohi mennen kysyn että mitenkä on 6400 valmetissa penkki tai siis se penkin jalka systeemi kääntöineen kaikkineen kopissa kiinni? Meillä on löysällä se kiinnitys ja pultit (siis ilmeisesti kierretangon pätkät joissa mutterit hitsattu päähä edellisen omistajan toimesta) ei liikahakkaa. Tai toine liikkuu, se pyörii läpi. Jotta että olis kiva tietää mitenkä sais sen penkin kiinnityksen kuntoon. Sen verran on alkanu ketuttamaan se penkin nytkämine ja heilumine.
Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.
Ännäläiset appeenteossa, tuo sininen 174d tuli lainaksi kun teeläinen on keväthuollossa. Ihan on semmosen tuntunen traktori tuo että tekis myös jatkossa mielellään apetta ja paljon muutakin tuollasella.
On se tuo sininen vaan komea väri! Lannanlevitin sekä kylvökone remontoitu. Seuraavaksi sitten levittelemään paskaa sekä kultivaattoria ja lautasmuokkainta näyttämään sängelle.
Tuliterä äeskin odottelee käyttöä. 7m työleveyttä.