Nimenomaan ojan päällä ojan suuntasesti ajaessa ilman suksia väännättää telan ulkoreunaa ylöspäin = vänkää telan pois rattaalta tai johtopyörältä. Etenkin kun on vähänkin kuluneemmat perusketjut. Leveemmillä lapuilla aina vaan korostuu. Eihän ne telat siitä niinkään hajoo, mut tuo päältä putoaminen on se minkä takia sukset on hyvät. Mut jos ei paljon ojan päältä kaivamisia ja kivikoissa rymyjä ole, niin ihan hyvin ilman suksiakin pärjää, kun on tarkkana mistä ja miten ajaa ja muistaa pitää telat tiukalla.Valmeksi kirjoitti:Meillä 900 laput volvossa.Ei oo suksia vaikka joskus tarviaisikin,mettää kun ollaan laikutettu on vetässy kauhalla tarpeeks tasasen alustan niin pääsee ajamaan ja vähän laikutusta (pelkkiä omia) eikä sitäkään ihan mihkään hirveelle kivikolle oo tehty.Enempi on mättämistä,paljon kuskistakin kiinni hajoaako telat.
E: mitä varten ojien päällä pitäs ajella?
Tuolla työmaalla olisin kaivannu sisäpuolelle kans suksia. Mut eihän tuo telan paikalleen laitto yleensä oo kun 15-20 min homma, ja siitäkin iso osa menee rasvarässin kans heilumiseen kun kiristää telaa uuelleen. Toki jos kunnolla puottaa molemmista päistä niin alakaa aikaakin menemään.