Modiin liikkeitä
Modiin liikkeitä
Saisiko jostain tietoa miten saisi esim kärryn kipin nousemaan eli pystyykö pelkällä giants editorilla ja xml tiedostolla sen tekemään? ja muutenkin kaikesta modi teko sivuille olisi hyvä saada linkkiä, itse yrittänyt käydä katselemassa eri modi sivuja mutta ei oikeen saanut selvää miten tehdä.
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: 10.06.2014 17:59
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Modiin liikkeitä
Pystyy. Kippausanimaatiot määritellään kärryn XML-tiedostossa tipAnimations-elementissä. Lyhennetty esimerkki multivaTR190.xml:stä:tero_711 kirjoitti:Saisiko jostain tietoa miten saisi esim kärryn kipin nousemaan eli pystyykö pelkällä giants editorilla ja xml tiedostolla sen tekemään?
Punaisella merkitty arvo määrittää kippausanimaation nimen animations-elementissä. Toinen lyhennetty (jätetty lukot ja kippauspartikkelit huomioimatta) esimerkki:<tipAnimations>
<tipAnimation speedScale="0.75" animationName="tipAnimationBack" dischargeStartTime="1" dischargeEndTime="10" >
</tipAnimation>
</tipAnimations>
Koodi: Valitse kaikki
<animations>
<!-- backtipping -->
<animation name="tipAnimationBack">
<part node="0>1|1|0" startTime="1" endTime="4" startRot="0 0 0" endRot="90 0 0" /> <!-- doorTank -->
<part node="0>1|1" startTime="2" endTime="13" startRot="0 0 0" endRot="-55 0 0" /> <!-- tank -->
</animation>
</animations>
- node: indeksipolku liikuteltavaan objektiin.
- startTime: animaation aloitusaika sekunneissa.
- endTime: animaation lopetusaika sekunneissa.
- startRot: objektin kierto alussa – valitse kierrettävä objekti GE:n Scenegraphissa ja lue oikea lukema arvoista Rotate X/Y/Z.
- endRot: objektin kierto lopussa – kierrä objektia GE:ssä manipulaattorista (ympyrää kiertämällä) tai Rotate-arvoja muuttamalla kunnes tankki on täydessä kippausasennossa syötä arvot endRot-arvoon. Esimerkissä siis säiliötä kierretään X-akselin ympäri 55 astetta ja säiliön ovea kierretään 90 astetta vastakkaiseen suuntaan.

OEB:n tutoriaalia olen suositellut monelle: https://www.youtube.com/watch?v=Wa503cSy12g Siinä mallinnetaan yksinkertainen kärry alusta loppuun Blenderissä ja ingametetaan kippausanimaatiot ja kaikki muut perusjutut eli hyödyllinen tutoriaali, vaikkei mitään mallintaisikaan.tero_711 kirjoitti:ja muutenkin kaikesta modi teko sivuille olisi hyvä saada linkkiä, itse yrittänyt käydä katselemassa eri modi sivuja mutta ei oikeen saanut selvää miten tehdä.
Farming Simulator for Dummies -kirjasta ja Giantsin videotutoriaaleista voi olla jotain apua.
Youtubesta voi yrittää löytää jotain tutoriaaleja ja yksittäisiin pieniin pulmiin saattaa hyvällä säkällä löytää kirjallisia tutoriaaleja. Itse olen opetellut lähes kaiken itse modeja ja oletusajoneuvoja (löytyvät FS:n asennushakemiston alta "\Farming Simulator 15\data\vehicles\" jne.) tutkailemalla, Googlettamalla lokitiedostossa näkyviä virheilmoituksia ja yleisellä uteliaisuudella.

-
- Viestit: 3327
- Liittynyt: 19.05.2012 17:08
- Paikkakunta: Erittäin lähellä ei mitään.
- Viesti:
Re: Modiin liikkeitä
No kuinkas sitten kärryn kipin saa hiirellä nousemaan mukaan lukien kippisylinteri?
Esim. Kipattava paalinkuljetuslava.
Esim. Kipattava paalinkuljetuslava.

Suora putki on kaiken A ja O.
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: 10.06.2014 17:59
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Modiin liikkeitä
Otetaan taas Multiva esimerkiksi ja tehdään sille pikamodaus.
1) Lisätään modDesciin spesialisaatio hiirikontrollia varten:
2) Siirrytään multivaTR190.xml:ään ja määritellään apulaatikossa näkyvä ikoni. Käytetään esimerkin vuoksi etukuormaajalle valmiiksi löytyvää ikonia (jonka voi tietty korvata myöhemmin omatekoisella):
3) Etsitään tämä rivi:
...ja korvataan tällä:
Sylinteri toimii edelleen, koska movingToolia seuraavalla rivillä on dependentPart, joka määrää, että sylinteri on riippuvainen säiliön liikkeestä. Nyt tosin muistin, että sylintereistä loppuu täydellä kipillä pituus, millä ei tosin normaalisti ole väliä, koska kärry ei koskaan kippaa täyttä 55 astetta. 
Jos kärryn sylinterillä ei ollut vielä ingamea, se tehdään ihan samalla tavalla kuin normaalille kippikärrylle, ja sen voi vaikka nyysiä toisesta kärrystä.
1) Lisätään modDesciin spesialisaatio hiirikontrollia varten:
Koodi: Valitse kaikki
<specialization name="mouseControlsVehicle" />
Koodi: Valitse kaikki
<mouseControls>
<mouseControl iconFilename="$dataS2/menu/mouseControlsHelp/arm1_rotX.png" axis="AXIS_FRONTLOADER_ARM" />
</mouseControls>
Koodi: Valitse kaikki
<movingTool index="0>1|1"> <!-- tank -->
Koodi: Valitse kaikki
<movingTool index="0>1|1" rotSpeed="20" rotAcceleration="170" rotMax="0" rotMin="-55" rotationAxis="1" axis="AXIS_FRONTLOADER_ARM" invertAxis="true" mouseAxis="AXIS_FRONTLOADER_ARM" invertMouseAxis="true" speedFactor="1"> <!-- tank -->

Jos kärryn sylinterillä ei ollut vielä ingamea, se tehdään ihan samalla tavalla kuin normaalille kippikärrylle, ja sen voi vaikka nyysiä toisesta kärrystä.
Re: Modiin liikkeitä
Kiitos valtavasti tiedosta! mutta yksi jäi mietityttämään nuissa pelin alkuperäisessä ettei esim buffalon tolppia pysty poistamaan kun ovat yhtä nosturin kanssa ainakin mitä yritin poistaa keskimmäistä tolppaa. Osaatko sanoa miten tämmöinen tehdään?
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: 10.06.2014 17:59
- Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
- Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Modiin liikkeitä
Tolpat eivät ole irrallisia, joten ne pitää poistaa mallista 3D-mallinnusohjelmassa. Ja tolppien collisionit GE:ssä.
Poistin kokeeksi tolpat Blenderissä, mikä hoitui ilman mitään ongelmia, koska malliin ei muodostunut mitään reikiä, joita pitäisi paikkailla reikiä, joten tekstuureille ei tarvinut tehdä mitään.
En usko, että yksityiskohtia kannattaa ruveta selittämään, jos mallintaminen ei ole tuttua... Minulta saa linkin muokattuun Buffaloon YV:nä. Se on siis ihan vakioBuffalosta muokattu modi.
Poistin kokeeksi tolpat Blenderissä, mikä hoitui ilman mitään ongelmia, koska malliin ei muodostunut mitään reikiä, joita pitäisi paikkailla reikiä, joten tekstuureille ei tarvinut tehdä mitään.
En usko, että yksityiskohtia kannattaa ruveta selittämään, jos mallintaminen ei ole tuttua... Minulta saa linkin muokattuun Buffaloon YV:nä. Se on siis ihan vakioBuffalosta muokattu modi.