Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos.
Terve kaikille tasapuolisesti! Minä olen Pekka Koski (32v). Perheeseen kuuluu 6-vuotias poika nimeltänsä Tatu, ja vaimoni Satu (31v). Omistan tämmöisen 50ha:n lehmätilan, joka tuli minulle vaimoni isältä. Elukoita on semmonen 26, ja pari kissaa hiiriä pyydystämäs tuol nurkilla. Koneistus on melko uutta, tai ainakin osa. Sillä vaimoni isän oli voittanut lotossa ja laittanut noin 7 vuotta sitten uuden navetan ja ostanut kalustoa. Joten minulla on ollut melko hyvät lähtökohdat. Teetämme melko paljon urakoijtsioilla, mm. he käyvät puimassa ja keräämässä rehut aumaan. Talvisin tulee urakoitua lumenaurausta ja metsäajoa. Tulee niistäki jonku verran rahaa, että saa paremmin leivän pöytään. Siskonpoika (pian 13v) on tavannut olla mukana tilan tonkimisissa, joten hän tapaa napsia kuvia aina sillon tällöin. Mutta tilan historiasta ny en jaksa alkaa listaa tekemään, nii luettelenki vaan tilan tärkeimmät koneet.
Valtra M130 vm04 135hv + Quicke 88 vm13
New Holland TS115 vm01 126hv + etunostolaite
Väderstäd NZ500 äes
Väderstäd Rapid kylvökone, joka on yhteisenä kaverin kanssa
Potila 340 äes
Omavalmiste lietekärry
Junkkari J13 viljakärry
Kvernelandin etu- ja takaniittokoneet.
Vama 300JH1 perälevy
Amazone_ZAM1201 apulannanlevitin
Siinä tais olla tärkeimmät, ruiskua oon lainannu yleensä kaverilta, ja uakoijtsiat laittaa rehut talteen.
Ei siinä, toivottavasti tulisi blogilleni seuraajia!
Osa 1.
Heippa rallaa! Syksyä eletään ja paskaa ajetaan. Säätiedotuksessa luki, että lumi saattaa parin päivän sisään tulla maahan, joten tulikin kiire alkaa paskaa ajamaan ja muokkaamaan maita. Pian pitää alkaa kaivelemaan tuolta varastosta lumiauraa ja perälevyä, että saa kylän tiet puhtaaksi. Mutta ei siinä, menoks!
TS115 + omavalmisteinen paskakärry valmiina ajoon.
M130 + muokkari nälkäisenä odottamassa maan kimppuun pääsyä.
Ja siinä nyt kuvia paskan levityksestä. Turbo vinkuu, raktori vääntää.
Tessu parkkiin, paskat ajettuna. Muutaki Valmetti käyntiin ja maata mustaksi.
Sain pellon valmiiks, niin totesin että tuolla muokkarilla tulee ihan vitun paska jälki. Laitoinki ämmään koeajo aurat perään ja lähin niillä päästelemään.
Etzzzillälaaaaailla. Vielä ois semmonen 20ha päästeltävä, niin saa lumi tulla. Toivottavasti lumi ei ehdi maahan ennenkö on muokkaukset valmiina. Mutta ei siinä, katsellaan!
Osa 2.
Morjensta kaikille! Sain tänään kynnettyä viimeisetkin hehtaarit, onneksi. Mutta nyt aamulla oli jotai häikkää, ku ämmä ei tahtinu käynnistyä. Startissa kaiketi jotai vikaa. Sitte pikavaihteiski on jotai häikkää, selailee itestänsä pois päältä. Mutta onneks ny saatiin syyshommat valmiiks, kyntöjen nopeus oli siinä 9-12 km/h. Sitte piti vielä illalla alkaa satamaan lunta. Ei hyvää päivää, muutaku kaivelemaan alueauraa ja perälevyä esille.
Alkoi taivas näyttämään pilviselle ja synkälle, saa nähä alkaako lunta satamaan...
Siinä viien aikaan ku sain kynnettyä, alkoikin satamaan sitä helvetin lunta. Kaupunki oo ees vielä aurauskeppejä maahan laittanu.
Seuraavana aamuna: Valmetti käyntiin, ja Vama perään. Vaan eipä ämmä lähtenytkään käyntiin, kuin vasta tunnin taistelun jälkeen.
Oli ihan hanurista aurata, ku ei ollu vielä aurauskeppejäkään maas. Meinas olla hankalempi aurata pelkällä ulkomuistilla, minkä laisia tiet oli. Mutta tämmösiä tääl, katellaa ens päivitykses.
Osa 3.
Terve kaikille. Talvi meni nopeasti, elämme kevättä, ja toukotyöt on meneillään. Nää muutamat päivät on ollu äestystä, ja tänää alotettii kylvötki. Tosin nuita äestyskuvia ei ole kuin yheltä lohkolta, sillä kamerasta loppui akku, ja kännykkä jäi kotiin. Iltapäivällä äestäes näytti siltä, että alkaa satamaan pian, vaan ei sitten alkanutkaan... Illalla tuli joku kyläläinen kyselemään tessua. (En tuntenut miestä.) Hän olisi tarjonnut melkoiset summat siitä, sillä olis jo saanu uuen A - sarjan Valmetin kaikilla varusteilla, tai N - sarjalaisen ilman herkkuja... No sanoin ettei oo myynnis, mutta hän antoi numeronsa ja käski soittaa, jos mieli muuttuisi. Seuraavana päivänä tulin katuma päälle. Soitin tälle miehelle, ja sanoin myyväni sen sillä summalla mitä hän tarjosi. Nyt mietin, että miksi tein näin. Nyt vaan on pulaa apevaunun pyörittäjästä ja rehuntekokoneesta. Nyt pitäis sitte alkaa kattelemaan toista konetta tilalle... Paree ku katotaan kuvat, ja ollaan hiljaa.
Meinas joissain kohdin olla upottavaa ja märkää, mutta niistä selvittiin nelivedolla ja kuskin(minun) hyvillä taidoilla.
Siskonpoika tuli napsimaan kuvia. Piti senki antaa tuota äestämistä ensimmäistä kertaa koittaa.
Ei vaan alkanutkaan satamaan. Onneksi, hehe. Katellaan ens päivitykses, morjens!
Viimeksi muokannut Hitekki, 20.10.2013 12:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Eika mestari ollu turbotamassa tessiäs kun 106heppaa siinä on vakionaki.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Morjensta kaikille! Sain tänään kynnettyä viimeisetkin hehtaarit, onneksi. Mutta nyt aamulla oli jotai häikkää, ku ämmä ei tahtinu käynnistyä. Startissa kaiketi jotai vikaa. Sitte pikavaihteiski on jotai häikkää, selailee itestänsä pois päältä. Mutta onneks ny saatiin syyshommat valmiiks, kyntöjen nopeus oli siinä 9-12 km/h. Sitte piti vielä illalla alkaa satamaan lunta. Ei hyvää päivää, muutaku kaivelemaan alueauraa ja perälevyä esille.
Alkoi taivas näyttämään pilviselle ja synkälle, saa nähä alkaako lunta satamaan...
Siinä viien aikaan ku sain kynnettyä, alkoikin satamaan sitä helvetin lunta. Kaupunki oo ees vielä aurauskeppejä maahan laittanu.
Seuraavana aamuna: Valmetti käyntiin, ja Vama perään. Vaan eipä ämmä lähtenytkään käyntiin, kuin vasta tunnin taistelun jälkeen.
Oli ihan hanurista aurata, ku ei ollu vielä aurauskeppejäkään maas. Meinas olla hankalempi aurata pelkällä ulkomuistilla, minkä laisia tiet oli. Mutta tämmösiä tääl, katellaa ens päivitykses.