Taavetin Entisöinti

Haluatko muidenkin tietää mitä tilallanne yleisesti tapahtuu tai kuuluu?
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Tämä on muistaakseni ollut täällä jo aikaisemminkin, mutta nyt ajattelin toteuttaa tämän uudestaan hieman eri tavalla.
Eli kyseessä on 1955 vuosimallin 25 Diesel Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti:

Kuva
Taavin puikoissa kesällä 2013.

Eli tähän mennessä tähän traktorivanhukseen on vaihdettu/kunnostettu:

-Vesipumppu (koneliike pihlajaniemi laittoi uudet laakerit+stefat)
-Olka-akseli (etupyörän kiinnitys akseliin oli pettänyt ja kierteet sököksi, koneistamolla tehtiin uudet)
-Vuotava syyläri paikattu kennokorjaamolla

Tällä hetkellä menossa on koneremontti, jonka vaiheista kuvia alla:

Moottori avattiin, kun kannentiiviste paloi ja alkoi puskea harmaata öljyä joka puolelta..
Kuva

Kansi oli kiero, joten vietiin koneistamolle oikaistavaksi:
Kuva

Venttiilitkin koneistettiin, vaikkei olisi ehkä tarvinut:
Kuva

Remontti alkoi olla jo siinä vaiheessa, että päätin tipauttaa öljypohjankin pois, ja kurkata missä kunnossa männät on.
Männät oli todella hyvässä kunnossa, mutta kiertokangen laakerit meni vaihtoon:
Kuva

Suuttimetkin käytettiin dieselkorjaamolla, huoltomies ihmetteli, kun olivat paremmin säädöissä kuin uudet...

Uutta kannentiivistettä kehiin, tällä kertaa kuparitiiviste.
Kuva

Kansi takasin paikoilleen!
Kuva

Venttiilikoneisto kasattu, ei ollut ihan helppo homma. Laitoin venakopallekin uuden tiivisteen:
Kuva

Venttiilikopan kansi vielä kiinni:
Kuva

Projekti etenee tästä pikku hiljaa ja päivittelen sitä mukaa kuvia tänne. Polttoainepuoli ja jäähdytysjärjestelmä pitäis vielä kasata, sitten ohjaus, kytkin, hydrauliikka, ym. Hommaa siis riittää, tavoitteena kuitenkin saada taavi edustuskuntoon ensi kesänä Isossakyrössä järjestettävää Sirpistä Puimuriin -tapahtumaa varten. ;)

Mitäs mieltä olette?
Viimeksi muokannut DavidB, 26.12.2013 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Neliveto
Vuoden foorumilainen
Viestit: 8752
Liittynyt: 01.11.2012 20:38
Tämänhetkinen kaupunki:: Seinäjoki
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Neliveto »

Onnea projektiin ja saatetaampa nähdä ensi kesänä Sirpistä puimuriin -tapahtumassa, toivottavasti molemmilla traktorit alla ;)
Viimeksi muokannut Neliveto, 31.12.2013 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Kuva
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Vaihoitko männänrenkaita tai kampiakselin laakereita?
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Joo kyllähän siinä hommaa riittää, mutta kun koko traktorin läpi käy, niin kestää se sitten taas seuraavat 50 vuotta! :)
Avatar
TurB0 P3ur2
Viestit: 1345
Liittynyt: 23.02.2013 21:24
Tämänhetkinen kaupunki:: Tornio
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: John deeren cab

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja TurB0 P3ur2 »

Komeen näköstä! :) Jatka vaa. :iso:
Kuva
Avatar
sutki
Moderaattori
Viestit: 4716
Liittynyt: 24.09.2012 17:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja sutki »

Onkos tossa museorekisteröinnissä jota mahdollisesti meinaat niin paljoa edes hyötyä traktorissa? Mutta seurataan projektia ihan jo sen takia että papan ensinmäinen traktori oli tollanen taavi.
Kuva
-viritys on onnistunut kun tehot laskee alle 10%
-viimeiset OIKEAT ford traktorit on -10sarjaa
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Onhan siinä museorekisteröinnissä se etu, että vakuutusmaksut on todella pienet. Vaikka tällaisen harvinaisen traktorin entisöinnissä on haasteensa, niin on siinä omat hyvät puolensakkin vrt. johonkin 135 ferguun/muuhun joita löytyy joka ladosta, niiden entisöinnistä alkaa mennä maku, kun niitä on niin paljon.

Vuosikymmenten ajan patinan ja työn jäljet saa tuhottua muutamassa tunnissa hiekkapuhaltamalla ja ruiskimalla maalit päälle ja lyömällä IKH:n tarrasarjat kylkeen mutta takaisin sitä et saa koskaan. Ja jotkut vielä kutsuvat em. touhua entisöinniksi.. Taavetista en aio varmaan maalata kuin pellit ja rungon, moottorin kyljestä öljyt vaan pois, pitää siihen jotain vanhaakin jättää. ;)
Viimeksi muokannut DavidB, 25.12.2013 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arska fs11
Viestit: 3325
Liittynyt: 19.05.2012 17:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kankaanpää
Paikkakunta: Erittäin lähellä ei mitään.
Viesti:

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja arska fs11 »

Pappalla oli joskus tuommonen. Mutta joo hiljaa hyvä tulee.
Kuva

Suora putki on kaiken A ja O.
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Päivitystä! Tänään kasailtiin loput osat ympärille ja lyötiin taavetti tulille!

Alkuperäinen syyläri vm. 1955!
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja sitten käyntiin!



Ekalla lähti, venttiilit kaipaa vielä säätöä, vaikka nakuttava käyntiääni onkin taavetille ominainen.
Avatar
Jeppe
Moderaattori
Viestit: 7437
Liittynyt: 10.10.2010 21:15
Tämänhetkinen kaupunki:: Vähis
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Jerppuu
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laihia

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Jeppe »

Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". ;) Ei mut on nättiä! :)
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Jeppe kirjoitti:Fail. Se ei ole "Isokyrössä" vaan "Isossakyrössä". ;) Ei mut on nättiä! :)
Korjataan.. mutta onko Vähäkyrökin sitten ''Vähässäkyrössä'' :shock:

- On. ;) -Jeppe
Avatar
Killerhangar
Viestit: 5571
Liittynyt: 16.08.2009 20:47
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Killerhangar »

Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.
Kuva
"The important thing is to keep trying" - Keiichi Tsuchiya
Lentävä lestadiolainen/FIN-SWE-NOR
Avatar
BluePower
Viestit: 2249
Liittynyt: 05.02.2012 11:58
Tämänhetkinen kaupunki:: Rovaniemi/Ranua
Kielet: Ruotsi, Englanti ja Suomi.
Multiplayer tunnuksesi?: BluePower
Erikoisosaamiseni: Karttaobjektit
Paikkakunta: Rovaniemi/Ranua

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja BluePower »

Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?
Kuva
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Killerhangar kirjoitti:Eks noi kaikki paskat ois kuitenki kannattanu pestä koneesta pois vai onko toi maali vaa noi pahasti lohkeillu.
Joo ei siinä pahemmin paskaa oo, on vaan maali lohkeilllut irti. Pieni ''suojarasva'' kerros siinä on kuitenkin, eipähän ruostu + pellit siihen tulee päälle, mutta startti ja muut näkyvät osat toki putsataan ja maalataan.
BluePower kirjoitti:Vuotaako syyläri ku jotaki nestettä tippu sen alta tossa videon alussa?
Ei vuoda, täytettiin vaan hieman liian täyteen niin puskee ylivuotoputkesta sitä pihalle, estää sen ettei paine kasva liian suureksi, kun vesi laajenee lämmettessään.
Avatar
Simppa
Viestit: 4635
Liittynyt: 24.05.2012 13:53
Olen kiinnostunut: Naisista
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Simppa »

Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?
Kuva
Massey_man
Viestit: 5875
Liittynyt: 04.04.2011 14:36
Tämänhetkinen kaupunki:: Pihlaja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: 芬兰
Multiplayer tunnuksesi?: En ymmärrä kysymystä
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Virolahti

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Massey_man »

Simppa kirjoitti:Meinasikko kunnolla maalata koko raktorin? Mukaan lukien vanteet, konepelti, akselit yms?
Taavetin entisöinti, ja mahdollinen museorekisteröinti
Järkiä voi käyttää. :D
Kauan sitten muuan mies alkoi ymmärtämään naisia ja repesi nauruun.
#Kiljupönttö
Avatar
Neliveto
Vuoden foorumilainen
Viestit: 8752
Liittynyt: 01.11.2012 20:38
Tämänhetkinen kaupunki:: Seinäjoki
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Neliveto »

Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Kuva
Kuva
Massey_man
Viestit: 5875
Liittynyt: 04.04.2011 14:36
Tämänhetkinen kaupunki:: Pihlaja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: 芬兰
Multiplayer tunnuksesi?: En ymmärrä kysymystä
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Virolahti

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Massey_man »

Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.
Kauan sitten muuan mies alkoi ymmärtämään naisia ja repesi nauruun.
#Kiljupönttö
Avatar
Neliveto
Vuoden foorumilainen
Viestit: 8752
Liittynyt: 01.11.2012 20:38
Tämänhetkinen kaupunki:: Seinäjoki
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Neliveto »

Massey_man kirjoitti:
Neliveto kirjoitti:Entisöinti hieman harhaanjohtava sana, jos traktoria ei kokonaan laiteta uuteen kuosiin, vaan jätetään joitain osia maalaamatta. Entisöinnistä puhuttaessa koneen tulee olla prikulleen samanlainen, kuin aikoinaan tehtaalta tullessaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla osuvampi käyttää sanaa käyttöentisöinti tai käyttökunnostus.
Mut jos mahdollisest museorekisteröidään nii kyllä sen pitäs olla samanlainen kun tehtaalta tullessaan.
Niinhän sen pitäisi ja kuulemma tarkastajatkin tietävät noista jotain ja huomaavat kyllä pikkuvirheet. Eli toisin sanoen helpommin sanottu kuin tehty.
Kuva
Kuva
Avatar
sutki
Moderaattori
Viestit: 4716
Liittynyt: 24.09.2012 17:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja sutki »

Eihän sen ihan tehtaan jälkeä vastaava tarvi olla vaan voi olla varusteltu sellaisilla varusteilla joita siihen aikaan oli mahdollisesti. Ainakin autoissa on museorekisteröitynäkin jälkiasennettuja varusteita joita oli silloin kun auto oli uusi. Ja jonkin verran saa olla pikkuvirheitä.
Kuva
-viritys on onnistunut kun tehot laskee alle 10%
-viimeiset OIKEAT ford traktorit on -10sarjaa
Avatar
Neliveto
Vuoden foorumilainen
Viestit: 8752
Liittynyt: 01.11.2012 20:38
Tämänhetkinen kaupunki:: Seinäjoki
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Neliveto
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja Neliveto »

Tämä on käsittääkseni yksi edellytys, että ei saa olla mitään nuorempaan aikakauteen viittaavaa varustetta. Esim. jos laitat Majoriin taakse vähänkin erimoisen työvalon, mitä silloin 50 -luvulla on ollut, niin en usko että läpi menee. Tietysti museotarkastajan vierailun ja hyväksynnän jälkeen mikään ei estä sellaista laittamasta. Jotkut pikkuvirheet varmaankin hyväksytään, muuten ei koko maassa olisi varmaankaan ainuttakaan museorekisterissä olevaa traktoria.
Tiedä sitten mitä hyötyä tuosta museorekisteristä on, kun muutenkin halvat vakuutukset traktoreissa.
Tuohan se tietenkin entisöijälle onnistumisen tunteen lisäksi mainetta(?) ja kunniaa(?).
Kuva
Kuva
Avatar
RAHTARI FH16
Viestit: 631
Liittynyt: 14.07.2012 20:30
Multiplayer tunnuksesi?: RAHTARI(FIN)
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja RAHTARI FH16 »

Piilolaatikon teksti ei sitten liity milläänlailla raktoreihin.
Se jolta ostettiin tuo allekirjoituksessa oleva jyry oli ainakin laittanu siihen roiskeläpät joissa on sisu tekstin lisäksi sisun logo ja takavalot joita ei ollut 70 luvulla.Silti se on museorekisterissä.
E.Olihan siinä vielä ryssäläiset Kama-renkaat.
Kuva
Vasemmalta oikealle:Man, Kontio, Jyry, ML
S-etukortilla nostot ja panot :mrgreen:
DavidB
Viestit: 472
Liittynyt: 27.11.2012 15:15

Re: Taavetin Entisöinti

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Joo kyllähän siellä museokatsastuksessa aika tarkkoja ollaan.
Kyllä meinataan tuo kokonaan maalata, mutta tarkoitin lähinnä sitä, ettei vain hiekkapuhalleta paskoja pois ja ruiskita maalia päälle irroittamatta mitään osia.
Museokatsastuksessa saa muistaakseni olla n. 1% muita, kuin alkuperäisosia.
Esimerkiksi nykyaikaisia kiiltäviä teräspultteja ei saisi olla missään, vaan kaikki pitää olla vanhaa kunnon mustaa rautaa. No, eipä ne teräspultit muutenkaan mitään kestä. Alkuperäisiä osia ei saa myöskään puuttua. Onneksi on kaikki tallessa.
Ja museokatsastettu on aika hurjallakin maalipinnalla olevia yksilöitä. Osat lienee se tärkein juttu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maatalousblogi”