Nurmien täydennyskylvöiltä
Jontikka oli ollut etäpelloilla muutaman päivän, sillä itse oli tullut kuljettua Hiluxilla siemensäkkien tähden. Hakiessa tuli huomattua, että yksi paripyörän ketjuista oli irronnut kokonaan. Otin äkeen jalan tapin pultiksi u-kiinnikkeen ja ketjun väliin ja ajoin koneen ykköspyörän varaan maakiven päälle. Oikean kokoinen lenkkiavain oli onneksi kiristyksiä varten hytissä. Kerrankin olin tyytyväinen, että pellot täynnä maakiviä
Fentti sai etunostolaitteet ja nappasin kuormaajan veke lietteiden ajon ajaksi.
Yhdellä lohkoista oli "hieman" ongelmia salaojien kanssa. Poistoputkia ei ole edellinen omistaja tainnut ikään aukoa, eikä todennäköisesti 50v vanhoista lautasista laskuaukoista mitään jäljellä olekkaan. Lisäksi piirustuksien mukaan penkalla tulisi olla kaivot, mutta näyttää suunitelmat muuttuneen jossain vaiheessa, sillä yhdessä salaojakartan kopiossa oli piirrelty kuulakärkikynällä normaalit laskuaukot, joita ei kyllä enään löydä ilman kaivinkonetta. Tuli kaivon löytymisen toivossa takalanalla nostettua penkasta pintamaata pois, mutta turhaahan se oli lopulta.
Arvatatekkin samalla lohkolla tuli sitten mentyä pinnasta läpi. Jäi lietteet ajamatta ja laitettiin papua ja virnaa typpeä keräämään sen sijaan. Syksyllä sitten kaivaa putkia ylös ja ottaa uusi yritys...
Kyseinen lohko kantoi kuitenkin muuta kalustoa aivan täysin, joten 8.5 päästiin kylvämään. Virnan ja härkäpavun lisäksi laitettiin kauraa, ja kevyesti omaa timotein siementä. Ajattelin ensimmäisen korjuun jälkeen kylvää sitten muut nurmiseoksen kasvit, jotka osittain vielä auki.
Viime vuonna kuivuuden takia epäonnistuneet kauran alle perustetut nurmet kultivoitiin, ja saivat samaisen seoksen mitä aiemmallekin lohkolle. Äitienpäivä tai pikeminkin yö menikin sitten muokkausten jälkeen kylvöhommissa.
Lisäksi tälle vuodelle tuli vuokrattua 8ha lisää peltoa. Kyseiset lohkot ovat olleet aika totaalisesti hoitamatta, tai kai niille jotain on ainakin paperilla tehty, kun täydet tukioikeudet olivat tallella. En halunnut kyntää rikka-, vai pitäisikö olla muodikas ja sanoa oheiskasvien siemeniä varastoon, joten päädyin kultivoimaan myös kyseiset lohkot. Kuivaa kasvijätettä, pääosin juolavehnää oli kuitenkin toisen lohkon päädyssä liikaa, ja äes oli jatkuvasti tukossa. Päädyin kasaamaan juolat kasoille, ja ajamaan seuraavana aamuna kahden maakiven päälle kasalle maatumaan, jotta saadaan koko lohko kylvettyä samaan aikaan ja samalle kasville.
Mixerin kiinnikkeen toinen pultti poikki... Löytyi onneksi ennekuin jäi pyörän alle.
Samalla lohkolla äkeen kanssa
Ja viereisellä
Tuli otettua aluksi säkin kautta siilosta koneeseen pavut, mutta siitä luovuttiin toisen täyttökerran jälkeen...
Myöhemmin tuli vaihdettua kauhaan, sillä pellot olivat lähes kuivurin vieressä.
Uusilla lohkoilla meni äitienpäivän iltana hieman myöhäiseksi. Joutui nostamaan piensiemenkylvimen pois keulalta, jotta näki ajaa.
Viimeisen hehtaarin aikana aurinko kerkesikin jo nousta, ja kotimatka sujui valoisassa ja hienossa kevätaamussa. Pimeään aikaan ollut väsymyskin hävisi auringon noustua. Päivälle tuli mittaa 22h, mutta taisi olla sen arvoista, sillä nyt viimeiset 8 päivää onkin tullut vettä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Enimmäkseen enemmän.
Fentti sai kuormaajan takaisin ainakin hetkeksi. Vielä olisi hieman lietteitä ajettavana lopuille kylvettäville, kunhan kuivuisi. ps. vanteen öljytahrat on eturenkaiden asennuksen jäljiltä. öljysin navan pintaa, ettei ihan kaikki maalit lähtisi, kun käytettävissä ei ollut rengasvaunua
Ja ikuisuuden kasaamattomana ollut rehukärrykin nousi kukoistukseensa eräänä iltana.
Jontikka oli ollut etäpelloilla muutaman päivän, sillä itse oli tullut kuljettua Hiluxilla siemensäkkien tähden. Hakiessa tuli huomattua, että yksi paripyörän ketjuista oli irronnut kokonaan. Otin äkeen jalan tapin pultiksi u-kiinnikkeen ja ketjun väliin ja ajoin koneen ykköspyörän varaan maakiven päälle. Oikean kokoinen lenkkiavain oli onneksi kiristyksiä varten hytissä. Kerrankin olin tyytyväinen, että pellot täynnä maakiviä
Fentti sai etunostolaitteet ja nappasin kuormaajan veke lietteiden ajon ajaksi.
Yhdellä lohkoista oli "hieman" ongelmia salaojien kanssa. Poistoputkia ei ole edellinen omistaja tainnut ikään aukoa, eikä todennäköisesti 50v vanhoista lautasista laskuaukoista mitään jäljellä olekkaan. Lisäksi piirustuksien mukaan penkalla tulisi olla kaivot, mutta näyttää suunitelmat muuttuneen jossain vaiheessa, sillä yhdessä salaojakartan kopiossa oli piirrelty kuulakärkikynällä normaalit laskuaukot, joita ei kyllä enään löydä ilman kaivinkonetta. Tuli kaivon löytymisen toivossa takalanalla nostettua penkasta pintamaata pois, mutta turhaahan se oli lopulta.
Arvatatekkin samalla lohkolla tuli sitten mentyä pinnasta läpi. Jäi lietteet ajamatta ja laitettiin papua ja virnaa typpeä keräämään sen sijaan. Syksyllä sitten kaivaa putkia ylös ja ottaa uusi yritys...
Kyseinen lohko kantoi kuitenkin muuta kalustoa aivan täysin, joten 8.5 päästiin kylvämään. Virnan ja härkäpavun lisäksi laitettiin kauraa, ja kevyesti omaa timotein siementä. Ajattelin ensimmäisen korjuun jälkeen kylvää sitten muut nurmiseoksen kasvit, jotka osittain vielä auki.
Viime vuonna kuivuuden takia epäonnistuneet kauran alle perustetut nurmet kultivoitiin, ja saivat samaisen seoksen mitä aiemmallekin lohkolle. Äitienpäivä tai pikeminkin yö menikin sitten muokkausten jälkeen kylvöhommissa.
Lisäksi tälle vuodelle tuli vuokrattua 8ha lisää peltoa. Kyseiset lohkot ovat olleet aika totaalisesti hoitamatta, tai kai niille jotain on ainakin paperilla tehty, kun täydet tukioikeudet olivat tallella. En halunnut kyntää rikka-, vai pitäisikö olla muodikas ja sanoa oheiskasvien siemeniä varastoon, joten päädyin kultivoimaan myös kyseiset lohkot. Kuivaa kasvijätettä, pääosin juolavehnää oli kuitenkin toisen lohkon päädyssä liikaa, ja äes oli jatkuvasti tukossa. Päädyin kasaamaan juolat kasoille, ja ajamaan seuraavana aamuna kahden maakiven päälle kasalle maatumaan, jotta saadaan koko lohko kylvettyä samaan aikaan ja samalle kasville.
Mixerin kiinnikkeen toinen pultti poikki... Löytyi onneksi ennekuin jäi pyörän alle.
Samalla lohkolla äkeen kanssa
Ja viereisellä
Tuli otettua aluksi säkin kautta siilosta koneeseen pavut, mutta siitä luovuttiin toisen täyttökerran jälkeen...
Myöhemmin tuli vaihdettua kauhaan, sillä pellot olivat lähes kuivurin vieressä.
Uusilla lohkoilla meni äitienpäivän iltana hieman myöhäiseksi. Joutui nostamaan piensiemenkylvimen pois keulalta, jotta näki ajaa.
Viimeisen hehtaarin aikana aurinko kerkesikin jo nousta, ja kotimatka sujui valoisassa ja hienossa kevätaamussa. Pimeään aikaan ollut väsymyskin hävisi auringon noustua. Päivälle tuli mittaa 22h, mutta taisi olla sen arvoista, sillä nyt viimeiset 8 päivää onkin tullut vettä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Enimmäkseen enemmän.
Fentti sai kuormaajan takaisin ainakin hetkeksi. Vielä olisi hieman lietteitä ajettavana lopuille kylvettäville, kunhan kuivuisi. ps. vanteen öljytahrat on eturenkaiden asennuksen jäljiltä. öljysin navan pintaa, ettei ihan kaikki maalit lähtisi, kun käytettävissä ei ollut rengasvaunua
Ja ikuisuuden kasaamattomana ollut rehukärrykin nousi kukoistukseensa eräänä iltana.