Eli kaikki lähti kuten loppuikin (mikä tosin on suhteellista koska tämä tulee todennäköisesti vielä laajenemaan), eli autiotalojen etsintäreissulla pongaamastani maalaistalosta. Talo, puut ja muut pitäisi olla melko liki, mutta konehalli on (pelattavuuden nimissä) toisenlainen ja niin edelleen. Pellot, joet ja niin edelleen on mallinnettu taas karttojen ja korkeuskäyrien mukaan, eli niidenkin pitäisi olla aika realistisen oloisia... Mutta että tuosta muutama kuva kotitilalta:

Tämä on sitten taas sellainen meikäläiselle tyypillinen kartta, eli ei muuta kuin viljat ja paalit. Eli rehua, lantaa yms. hienouksia ei löydy. Tai edes karttaa. Paalit saa myytyä avonaisiin latoihin, viljan taas tuonne:

Edellisen vierestä löytyy myöskin kyläkauppa ja siellä ostetut taas ilmestyvät edellisen etu- tahi takapihalle riippuen siitä mistä suunnasta asiaa katsoo...

Tuossa vielä yksi fiilistelykuva joen varrelta:

Ihan ensimmäinen vaihe päättyi tähän ja pelailinkin kartalla kait miltei 14 tunnin verran... ennen kuin iski se perinteinen 'jotain vois vielä tehdä' fiilis. Olin sopivasti pongannut yhdellä autiotalojen etsintäreissulla (teen kyllä muutakin vaikkei tämän perusteella ehkä siltä tunnu) pirullisen komean, mäkisen pellon. Lato siellä oli, autiotaloa ei. Olin kuitenkin mallaillut jo aiemmin yhtä tänäkesänä kuvaamaani, joten sinnehän se upposi kuin nyrkki... öh, lapaseen:

No, viimeviikolla olin 'arvaatte kyllä millä' reissulla ja satuin ajamaan ohi maalaistalosta jonka piha oli kaunis ja ympäröivät pellot mäkisiä ja pienehköjä. Siitähän se sitten lähti, eli tässä on kakkosvaihtoehto kotitilaksi. Ensimmäinenhän on vähän turhankin vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, tämä taas sellainen että jos rauhaa kaipaa niin...

Kakkoskotitilan konehalli on sentään ja tietysti taas mielikuvituksen tuotetta (aivan kuten kuivurikin - siinä kyllä oli rakennus muttei kuivuria). Siis mielikuvitusta tuohon tilaan nähden; kuivurin esikuva on pongattu Koneviestistä, mittojenkin pitäisi olla sitä ihtiään. Kerrankin on oviaukoissa sen verran leveyttä ettei pitäisi varsinaisesti ahistaa.

Tuossa vielä näkymä pihalta alamäkeen päin:

...ja mäen alta kotitila kakkosen suuntaan:

Jostain nousi noiden valmistumisen jälkeen päähäni ajatus rautatiestä... Niin että kaivelinpa netistä kaikenlaista, kuten kiskojen profiilipiirustukset ja sähkötolppien rakennepiirustukset... Ei oo hulluudella rajaa. Samoin miltei kaikki rakennukset on mallinnettu oikeitten rakennuspiirustusten mukaan, esimerkiksi Digitaaliarkisto on äärimmäisen upea aarreaitta (http://digi.narc.fi/digi/ ja sieltä esimerkiksi Maa- ja metsätalousministeriön tyyppitalopiirustuskokoelma).

Tuon ladon esikuva sijaitsee Liesjärven kansallispuistossa, Korteniemessä. Mähän olin jo mallintamassa koko metsänvartijatilan rakennuskantaa mutta tuo löysikin lopulta paikkansa tuolta pellon reunalta:

Että sellainen tapaus tällä kertaa. Mulla on nyt vahvasti sen sortin fiilis ettei tämä ole vielä tässä, vaikkei juuri nyt päässä ideoita olekaan. Niin että jos satutte tietämään hienoilla maastonmuodoilla varustettuja peltoja, komeita maatiloja tai jotain muuta lisäämisen arvoista Street Viewin ulottuvilta, niin vinkata saa. En lupaa mutta jos innostus iskee niin kukapa sitä koskaan tietää...
Mutta ladattua tuon saapi tuolta:
LATAUSLINKKI: https://drive.google.com/file/d/0B9f6gD ... sp=sharing
Paketin koko on öbaut 120 megaa.