Blender

Hyödyllisiä ohjeita ja oppaita liittyen Farming Simulator peliin.

Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 23.09.2011 18:38

Blender exporttaus ja sen valmistelu! Mallien tekemiseen liittyvä säätö alareunassa, teen myös itse jonkin kunnon tutoriaalin kuinka tehdään modi blenderillä.

Blender pitää olla 2.49b ja Python 2.6.

En nyt rupea selittämään mallinnus prosessia, mutta alhaalla on hyviä linkkejä!

OHJEITA MODEIHIN BLENDERILLÄ

Blenderin sisällä, modi (esim. traktori) kannattaa olla samaa objektia, ja pitää painaa CTRL+A ja 'Apply scale and rotation to object data', niin tulee oikeassa koossaan tuo modi.

Että materiaalit ja textuurit saa oikein, pitää olla modi UV-Unwrapped. (kts. textuurit) Sekä materiaalit laitettuna oikein.
Jos ei ole materiaalia niin modin exporttaus ei onnistu!!!

EXPORTTAUS JA i3D-SÄÄTÖ

Sitten kun alkaa exporttaamaan, niin kannattaa poistaa kaikki turha, jota et tarvitse. (Lamput, Kamerat yms.) Sitten Export-ikkunassa määrität mitä haluat (yleensä vaihdan vai polun Browse-kohdasta) ja paina Export.

Lopuksi on vain enää muokattava notepadilla sitä textuurien polkua oikeaksi, esimerksi vaihtaa "assets/" kohtaan "textures/" Ja siirtää kaikki kuvamateriaali textures -nimiseen kansioon. Tai sitten poistaa kokonaan tiedostosta "assets/" osa kuvien poluista pois, ja laittaa kaikki kuvamateriaali samaan kansioon .i3D-tiedoston kanssa.

Linkkejä:
Mallinus:
Aloittelijoista parhaisiin (suomeksi):
http://opendimension.org/blender/pages/mallinnus.php
Aloittelijoista parhaisiin (eng):
http://www.blender.org/education-help/tutorials/modeling/
Kesitasosta parhaisiin (eng):
http://www.blenderguru.com/category/tutorials/modeling-tutorials/

Materiaalit, Textuurit
Aloittelijasta parhaisiin (suomeksi):
http://opendimension.org/blender/pages/materiaalit.php
http://opendimension.org/blender/pages/tekstuurit.php
Keskitasosta parhaisiin (eng):
http://www.blender.org/education-help/tutorials/materials/
Keskitason käyttajille (eng):
http://www.blenderguru.com/category/tutorials/materials/
http://www.blenderguru.com/category/tutorials/texturing/

Toivottavasti on jotain hyötyä! Jos jotain puuttuu niin ilmoittakaa mistä haluatte ohjeita. Niitä sitten tulee! :D
Viimeksi muokannut Tepa00 päivämäärä 23.09.2011 19:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Valtra_S352 » 23.09.2011 19:22

Kiitos, ku teit tän!
Ite kokeilin nyt jtn..
Mää en osannu tehä muuta, kun tän.. :lol:

Kuva
Kuva
Avatar
Valtra_S352
Kunniakäyttäjä
 
Viestit: 3094
Liittynyt: 16.08.2009 08:41

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 23.09.2011 19:24

Valtra_S352 kirjoitti:Kiitos, ku teit tän!
Ite kokeilin nyt jtn..
Mää en osannu tehä muuta, kun tän.. :lol:

Kuva
Aloitus tuokin ;) Se vain näyttää niin tyhmältä että on pakko nauraa :D Nauraminen :lol:
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Valtra_S352 » 23.09.2011 19:53

Öö... Joo, kyl tää on aika sairaan vaikeeta..
Ku tietäis, milleen se vaikka peräkärryn tekeminen lähtis..
En saa, ku tollassii epämääräsiä jatkoja vaan lisää ja miten saan sen pallon, ym..?

Kuva
Kuva
Avatar
Valtra_S352
Kunniakäyttäjä
 
Viestit: 3094
Liittynyt: 16.08.2009 08:41

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 24.09.2011 14:20

Valtra_S352 kirjoitti:Öö... Joo, kyl tää on aika sairaan vaikeeta..
Ku tietäis, milleen se vaikka peräkärryn tekeminen lähtis..
En saa, ku tollassii epämääräsiä jatkoja vaan lisää ja miten saan sen pallon, ym..?

http://i9.aijaa.com/b/00250/8745273.png

Jos jaksatta oottaa jonkin aikaa, teen oikein kunnon kuvasarja -tyyppisen tutuoriaalin kuinka mallinnetaan esimerkiksi jokin modi Blenderillä. Ehdotuksia otan myös vastaan sen suhteen.
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Jeppe » 24.09.2011 14:24

Teeppäs kuule Zetor 6211! :D Tekstuurit saat multa, jos haluat.
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Avatar
Jeppe
Moderaattori
 
Viestit: 7440
Liittynyt: 10.10.2010 20:15
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Valtra_S352 » 24.09.2011 14:27

EIII!! Nyt on ihan pakko saada se tumen nova combi!! Sen, kun teet, niin AVOT! :P
Kuva
Avatar
Valtra_S352
Kunniakäyttäjä
 
Viestit: 3094
Liittynyt: 16.08.2009 08:41

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Jeppe » 24.09.2011 14:28

NO SE KYLLÄ ENNEMMIN! ;)
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Avatar
Jeppe
Moderaattori
 
Viestit: 7440
Liittynyt: 10.10.2010 20:15
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 24.09.2011 14:30

Valtra_S352 kirjoitti:EIII!! Nyt on ihan pakko saada se tumen nova combi!! Sen, kun teet, niin AVOT! :P

JOS laitat LOISTAVAT kuvat mulle jokaisesta mahollisesta ja mahottomasta paikasta niin sitte :D Mutta mietin jotain yksinkertasita traktoria tai peräkärryä...
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Jeppe » 24.09.2011 15:05

No tuo setka ?
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Avatar
Jeppe
Moderaattori
 
Viestit: 7440
Liittynyt: 10.10.2010 20:15
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 24.09.2011 15:12

Kolmas tulos kuvahaulla :lol: http://www.ls2009-mod.com/2010/01/21/zetor-6211 En...
Semmonen pyöryläpaalain olisisi myös mahdollisuus jos jollakin on laittaa kuvat semmottisesta.

Ottakaa myös huomioon että käytän enemmän tuota Blenderin uusinta versiota joka on huomattavasti parempi tähän hommaan. Exporttaan sitten kuitenkin vanhalla versiolla.
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Jeppe » 24.09.2011 15:13

Laitas linksu uusimmasta. :p
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Avatar
Jeppe
Moderaattori
 
Viestit: 7440
Liittynyt: 10.10.2010 20:15
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 24.09.2011 15:14

Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Jeppe » 24.09.2011 15:28

Emmää jaksanu ettiä. :D
Kuva
#vagfin #a4b5 #lisääbassoa #bassheadsoffinland #dd4life
Avatar
Jeppe
Moderaattori
 
Viestit: 7440
Liittynyt: 10.10.2010 20:15
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Farmari344 » 24.09.2011 16:31

Nonii. Ja tepa tees sitte se tuto. Haluaa nähä sun tutoo. 8-)
Kuva
i5 3570k|z77 pro3|8Gb|Gigabyte GTX 1070|Super Flower 450w GGP|Bitfenix Shinobi
Farmari344
 
Viestit: 4164
Liittynyt: 03.06.2011 14:20
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Valtra_S352 » 24.09.2011 21:55

Se tumehan on ihan sairaan iisi, mulla pitäis olla pari kuvaa ehkä..
Jakumutkutuotasiisnokunhäh.. Se on niin helppo, ku joku peräkärrikin.
Ainoo siinä on vaikeeta se, että saa sen toimimaan pelissä ja ne skriptit laitettuu hyvin ja bugit sais pois..
Kuva
Avatar
Valtra_S352
Kunniakäyttäjä
 
Viestit: 3094
Liittynyt: 16.08.2009 08:41

Re: Blender

ViestiKirjoittaja Tepa00 » 25.09.2011 08:58

Valtra_S352 kirjoitti:Se tumehan on ihan sairaan iisi, mulla pitäis olla pari kuvaa ehkä..
Jakumutkutuotasiisnokunhäh.. Se on niin helppo, ku joku peräkärrikin.
Ainoo siinä on vaikeeta se, että saa sen toimimaan pelissä ja ne skriptit laitettuu hyvin ja bugit sais pois..

Anna loistavat kuvat mulle jokasuunnasta niin semmonen tulee ;)

VARMISTETTU!!! Luultavasti tämmönen tuleepi:
Kuva
Kuva
Avatar
Tepa00
 
Viestit: 875
Liittynyt: 12.10.2010 16:36
Paikkakunta: Pohojammaan Persrööri

Re: Blender

ViestiKirjoittaja valtra 6550 » 21.11.2011 17:47

Wow makeeta. Kippis
Kuva
Avatar
valtra 6550
 
Viestit: 630
Liittynyt: 17.07.2011 09:57
Paikkakunta: nivala


Paluu Ohjeet ja oppaat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa