Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Yleistä keskustelua yleisistä asioista.
Avatar
Aecel
Kunniakäyttäjä
Viestit: 6784
Liittynyt: 22.08.2011 16:49
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja rallienglanti sekä saksaa. Ja, gut.
Paikkakunta: Sinisen savun laakso

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Aecel »

Maatila kirjoitti:Ite olin heti alkuun 3vk kiinni. Sitte hl kans pidennetty. Mullaki poskiontelot vaivas useempaanki kertaan palvelusaikana.
Ittellä kanssa oli heti alkuunsa tuplakinkku. :/
Tosi valaviikonloppu oliki sitte kolmipäivänen. Nykysillä morkuloilla ei ole edes sitä täällä.

Juuh, kyllä mullaki o jo tässä puolen vuode aikana ollu pari rajua flunssaa ja aamuisi oli aina vanhassa yksikössä nokka tukossa. Nykysessä se o vähä helpottanu, ja apinaviikoilla oli jopa iha terve olo, mutta jällee o ruvennu porukka pärskimää morttien tulon jälkee.
Miksei täällä humppa soi?
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Meidän aikana hl piti ottaa pois palvelusajanpitenemisenä, eikä kukaan pitäny niitä.
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
Avatar
Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 3312
Liittynyt: 12.04.2009 03:39
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi.
Multiplayer tunnuksesi?: Admin
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Admin »

Taas kipiänä intissä. 3vrk vuppia. Ei tarvi iltalomille haaveilla... Huomenna ois ollu yön yli leirille lähtö. :(
Kuva
#MakeLS-FINGreatAgain!
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Tuleekohan toi leiri sit loppu p-kaudesta kärsittäväksi lomien aikana. Meillä ne tuli kaikki, määkin jouduin käymään sanomassa etten osaa uida, kun ois muuten pitäny sairauden takia väliin jääny uinti suorittaa. Lomia ei polteta mistään hinnasta. :D
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
Avatar
urakkamies
Moderaattori
Viestit: 4102
Liittynyt: 25.04.2010 20:51
Kielet: suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja urakkamies »

Meillä joutui uimakouluun, jos ei osannut uida. Ja kaikki alle 25 metriä uineet joutui kanssa. Itte onneksi just ja just sen 25 sain uitua puolikylmässä järvivetessä :D

Lomia jäi viikko pitämättä, kun ei huvittanut olla pois. Ne sai sitten vissiin rahana, kun sattuivat olemaan HL päiviä. Piti pitää huoli että kaikki KL ynnä muut oli pidettynä, kun niistä ei saanut korvausta. Näin ei olisi saanut tehdä, mutta niin siinä vaan pääsi käymään.
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole.
Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

Mää sanoin, että pelkään vettä, niin ei tarvinnu mennä uimakouluun. :D Meillä kyllä aika moni epäonnistu uimatestissä, kun se käännös siellä matalassa päässä on hankala tehdä.
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Ezmo kirjoitti:Mää sanoin, että pelkään vettä, niin ei tarvinnu mennä uimakouluun. :D Meillä kyllä aika moni epäonnistu uimatestissä, kun se käännös siellä matalassa päässä on hankala tehdä.
On siinä mulla sankarit... :lol: Yks sanoo ettei osaa uida ja sitten kun huomataan että joutuu uimakouluun niin toinen sanoo et pelkää vettä.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Kyllä ihminen aina keinon keksii että saa vältettyä epämieluisan asian :lol:
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Advance173
Moderaattori
Viestit: 2274
Liittynyt: 24.09.2012 17:52
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhajoki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Advance173 »

Yläasteella tuli tutuksi tuo tekosyiden keksiminen ettei olisi tarvinnu uida, millon oltiin just oltu viikonloppuna kipeenä ja millon oli hammaslääkäri. :lol:
Kuva
|AMD Ryzen 5 7600 3.8GHz | Asus Geforce RTX 3060 Dual OC 12GB |
|32GB 6000MHz DDR5 | Western Digital SNX850 1TB | MSI B650 Tomahawk Wifi | Seasonic 750W | Windows 10 Pro |
Avatar
Valmeksi
Viestit: 2995
Liittynyt: 29.04.2010 15:36
Multiplayer tunnuksesi?: Valmeksi
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Valmeksi »

urakkamies kirjoitti: Ne sai sitten vissiin rahana, kun sattuivat olemaan HL päiviä. Piti pitää huoli että kaikki KL ynnä muut oli pidettynä, kun niistä ei saanut korvausta. Näin ei olisi saanut tehdä, mutta niin siinä vaan pääsi käymään.
Nykyään ei saa rahana höllejä. Mut kouluttajille tulee v!tusti kiitosta ylemmältä taholta kun ei oo pojat kotona tykänny olla :D
|i5 8600k 5,2|Nvidia gtx 1080 ti|750w Chieftec|2x8GB RAM|500GB SSD|1T HDD|
Avatar
Haxa
Viestit: 1069
Liittynyt: 20.07.2012 10:22
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Haxa »

Mihinä yksikös kajaanin miehet on?
Kuva
MSI GTX 970 4Gb| i5 4670k @ 3.4 ghz | MSI Z87-G43 | 700w | 16gb | 1TB | Bitfenix Shinobi
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6405
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Huomenna peurungassa Valtran piikkiin Fendtin käyttäjä koulutus ja yö kylpylässä, toki piti jo aikasen aamu herätyksen välttämiseksi kammeta tänään tänne yöksi. :D
Avatar
Aecel
Kunniakäyttäjä
Viestit: 6784
Liittynyt: 22.08.2011 16:49
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja rallienglanti sekä saksaa. Ja, gut.
Paikkakunta: Sinisen savun laakso

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Aecel »

Peluri4 kirjoitti:Huomenna peurungassa Valtran piikkiin Fendtin käyttäjä koulutus ja yö kylpylässä, toki piti jo aikasen aamu herätyksen välttämiseksi kammeta tänään tänne yöksi. :D
Nää käyttäjäkoulutukset tulee vissii pikkase jäljessä, ku meilläki oli ännäläisee kurssi vasta vuoden päästä ku kone oli rullannu lavalta pihaa. :D
Eipä sinne kukaa lähteny ku sieltä mitää uutta kuitenkaa olis tullu.
Miksei täällä humppa soi?
Avatar
Admin
Ylläpitäjä
Viestit: 3312
Liittynyt: 12.04.2009 03:39
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi.
Multiplayer tunnuksesi?: Admin
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Admin »

Kyllä Rovaniemellä on tunnelmaa. :D Aamulla oli -32.
Kuva
#MakeLS-FINGreatAgain!
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6405
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Aecel kirjoitti:
Peluri4 kirjoitti:Huomenna peurungassa Valtran piikkiin Fendtin käyttäjä koulutus ja yö kylpylässä, toki piti jo aikasen aamu herätyksen välttämiseksi kammeta tänään tänne yöksi. :D
Nää käyttäjäkoulutukset tulee vissii pikkase jäljessä, ku meilläki oli ännäläisee kurssi vasta vuoden päästä ku kone oli rullannu lavalta pihaa. :D
Eipä sinne kukaa lähteny ku sieltä mitää uutta kuitenkaa olis tullu.
Joo itekkin 700 tuntia kerennyt jo ajaa. Mut pitihän se lähteä nauttimaa ruuat ja kylpylä "loma", kun tarjotaan ja eihän sitä tiiä vaikka siellä koulutuksessa jonkun jipon oppiski. :D
Avatar
Aecel
Kunniakäyttäjä
Viestit: 6784
Liittynyt: 22.08.2011 16:49
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja rallienglanti sekä saksaa. Ja, gut.
Paikkakunta: Sinisen savun laakso

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Aecel »

Admin kirjoitti:Kyllä Rovaniemellä on tunnelmaa. :D Aamulla oli -32.
Olis kyllä vielä aamusempaa puuhaa jos siellä olis tämä sama lounaspussikokeilu mitä täällä. Ei toimi sitte yhtään, porukalla hirviä nälkä ja mieliala alhaalla ja on täs ny viikon aikana muutama morkula pyörtyillykki. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1517 ... c11e8c0694

Tosin, itehän oon onneks tältä säästyny ja päässy Mukesii syömää. :/ :D
Peluri4 kirjoitti: Joo itekkin 700 tuntia kerennyt jo ajaa. Mut pitihän se lähteä nauttimaa ruuat ja kylpylä "loma", kun tarjotaan ja eihän sitä tiiä vaikka siellä koulutuksessa jonkun jipon oppiski. :D
Mää en ees muista tuliko meille pitää joku jonku käyttöopastuksen vai mentiinkö sitä vaa yrityksen ja erehdyksen kautta.
Miksei täällä humppa soi?
Avatar
Peluri4
Moderaattori
Viestit: 6405
Liittynyt: 15.04.2009 16:19
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Kielet: Suomi,Huonosti englanti.
Multiplayer tunnuksesi?: Peluri4
Paikkakunta: Alvajärvi
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Peluri4 »

Meillä kävi kyllä melkein heti koneen tulon jälkeen neuvomas mut tais sillonkin olla jo reilu 100h mittarissa.
Avatar
Haxa
Viestit: 1069
Liittynyt: 20.07.2012 10:22
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Haxa »

Aecel kirjoitti:
Admin kirjoitti:Kyllä Rovaniemellä on tunnelmaa. :D Aamulla oli -32.
Olis kyllä vielä aamusempaa puuhaa jos siellä olis tämä sama lounaspussikokeilu mitä täällä. Ei toimi sitte yhtään, porukalla hirviä nälkä ja mieliala alhaalla ja on täs ny viikon aikana muutama morkula pyörtyillykki. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1517 ... c11e8c0694

Tosin, itehän oon onneks tältä säästyny ja päässy Mukesii syömää. :/ :D
Tuos mitää oo, mä söin joulukuus rovalla viikon aikana 8 välipalakeksiä, paketin jaffa keksiä ja 4 neljä purkkia gonatonaa. Tuo pussi korvaa hyvin lounaan. Että te tee sielä mitää nii raskasta vielä että pitääs enemmän saada safkaa. Teköö hyvää kaikille jokka tottunu syömää tuhdimmin.
Kuva
MSI GTX 970 4Gb| i5 4670k @ 3.4 ghz | MSI Z87-G43 | 700w | 16gb | 1TB | Bitfenix Shinobi
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Haxa kirjoitti:
Aecel kirjoitti:
Admin kirjoitti:Kyllä Rovaniemellä on tunnelmaa. :D Aamulla oli -32.
Olis kyllä vielä aamusempaa puuhaa jos siellä olis tämä sama lounaspussikokeilu mitä täällä. Ei toimi sitte yhtään, porukalla hirviä nälkä ja mieliala alhaalla ja on täs ny viikon aikana muutama morkula pyörtyillykki. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1517 ... c11e8c0694

Tosin, itehän oon onneks tältä säästyny ja päässy Mukesii syömää. :/ :D
Tuos mitää oo, mä söin joulukuus rovalla viikon aikana 8 välipalakeksiä, paketin jaffa keksiä ja 4 neljä purkkia gonatonaa. Tuo pussi korvaa hyvin lounaan. Että te tee sielä mitää nii raskasta vielä että pitääs enemmän saada safkaa. Teköö hyvää kaikille jokka tottunu syömää tuhdimmin.
Itellä ei oo hyviä kokemuksia liian vähästä syönnistä. Vuojen vaihteessa ku tuli lunta paljo et oltii melkee koko aja liikkeellä ja yöllä et ei paikat ollu auki mihkä pääsis syömää ni sitä syötii mitä kiinni saatii ja epäsäännöllisesti sekin. Tästä seurauksena oli viikon maha iha mielettömän kipee mut meni onneks ohi.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Omasta mielestä iha mukavaa että on pakkasia ja luntakii tullu hyvin. Kunnon talvi taas jo toista vuotta putkeen täällä päin ainakii. Toisaalta meinashan tossa itelläkii paikat jäätyä ku pyöräilin kaverilta kotiin 5km.
-23 näyttäis mittari tällähetkellä, ei oo alle - 30 vielä käyny kertaakaan.

Aamuja vielä inttiläisille!
Kyllä määkii sinne 5v päästä joudun/pääsen, Vekaranjärvelle luultavimmin. :)
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Muhka
Viestit: 1844
Liittynyt: 22.02.2012 16:32
Tämänhetkinen kaupunki:: Anjalankoski
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Muhka
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Muhka »

valmetti 1502 t kirjoitti:
Itellä ei oo hyviä kokemuksia liian vähästä syönnistä. Vuojen vaihteessa ku tuli lunta paljo et oltii melkee koko aja liikkeellä ja yöllä et ei paikat ollu auki mihkä pääsis syömää ni sitä syötii mitä kiinni saatii ja epäsäännöllisesti sekin. Tästä seurauksena oli viikon maha iha mielettömän kipee mut meni onneks ohi.
Meillä vaan paranee ruokailu sesonkina :D Äitee suunnittelee oikeen kuskien kanssa mitä tehdään ruuaksi. Aamusin ollu tapana syyä kaurapuurot ja päivällä kahesti lämmin ruoka. Ja jos ei olla ihan siinä kotipelloilla niin ruoka tulee kyllä pellolle asti. Ja viimevuonnakin meidän talossa leivottiin pullaa tasan yhden kerran ja oli just rehunteon aikaan :D
Kuva <<Kiitokset N141H
Perästä kuuluu -Valmetin omistaja
Avatar
Aecel
Kunniakäyttäjä
Viestit: 6784
Liittynyt: 22.08.2011 16:49
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja rallienglanti sekä saksaa. Ja, gut.
Paikkakunta: Sinisen savun laakso

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Aecel »

Haxa kirjoitti: Tuos mitää oo, mä söin joulukuus rovalla viikon aikana 8 välipalakeksiä, paketin jaffa keksiä ja 4 neljä purkkia gonatonaa. Tuo pussi korvaa hyvin lounaan. Että te tee sielä mitää nii raskasta vielä että pitääs enemmän saada safkaa. Teköö hyvää kaikille jokka tottunu syömää tuhdimmin.
Emminä tiedä mitää muuta ku sen mitä vierestä seurannu ja kuunnellu alijohtajien juttuja.
Enkä oikee osaa neuvoa ketää ravinnonkaan kanssa, kun ihmisiä on sen verta erilasia.
Miksei täällä humppa soi?
Avatar
urakkamies
Moderaattori
Viestit: 4102
Liittynyt: 25.04.2010 20:51
Kielet: suomi ja englanti
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Lakeuden laidalla

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja urakkamies »

Mä en sano muuta kuin että, lämmin ruoka lämmitti kummasti mieltä, kunhan ei ollut maksalaatikkoa :D
Setorilla voi ajaa, markariiniä voi syyä ja piikaaki voi panna, et ei se sen huonompi ole.
Kesäkuu vuonna kasikuus Kallen Fiat oli melkein uus
Avatar
Ezmo
Moderaattori
Viestit: 8124
Liittynyt: 18.07.2010 17:33
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Ezmo »

valmetti 1502 t kirjoitti:
Ezmo kirjoitti:Mää sanoin, että pelkään vettä, niin ei tarvinnu mennä uimakouluun. :D Meillä kyllä aika moni epäonnistu uimatestissä, kun se käännös siellä matalassa päässä on hankala tehdä.
On siinä mulla sankarit... :lol: Yks sanoo ettei osaa uida ja sitten kun huomataan että joutuu uimakouluun niin toinen sanoo et pelkää vettä.
Jos vaihtoehtona on kotia pääsy 2 päiväksi tai kasarmille jäänti lojumaan turhantakia, niin ei oo kovin vaikea valita.
Kuva
Intel i5 2500k 3,30GHz @ 4,53GHz, Gigabyte 760 OC 2GD , Asus P8Z68V LX, Fractal NEWTON R2 650W,Kingston SSDNow V200 120GB, Fractal Design XL .
Avatar
Verkku
Viestit: 7103
Liittynyt: 17.06.2011 18:46
Tämänhetkinen kaupunki:: kankaanpää
Kielet: suomi ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Kankaanpää, Lohikko

Re: Yleinen keskustelu (vapaa sana)

Viesti Kirjoittaja Verkku »

Tuo lounas pussi kokeilu on kyllä ihan anaalista. Koko päivän mettäs testaamista ja lounaaksi suklaata ja ehtoolla 7 aikaan pakosta mukesin paskaa makkarasoppaa. Ja aecel, vala on täälä Niinisalossa. Talvivala on aina täälä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä asiaa”