Jokirannan tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Terve vaaan täältä Jokirannantilalta Keskisuomesta Viitasaaren kupeesta. Tätä noin 115 pään nautatilaa pyrittää kolme veljestä Minä Jarkko Jokiranta, Seppo Jokiranta (Modmies) ja Jalmari Jokiranta (Nyykkärikuski). Tila jäi meidän hoitoon lopullisesti vuodenvaihteessa 2005 elikkä yhdeksän vuotta sitten jolloin tilayhtiöitettiin. Aluksi isämme Jaakko oli mukana, mutta hän on jäänyt tilan yhtiöstä pikkuhiljaa pois. Minä ja Jalmari olimme koulut käyneitä ja asepalveluskin oli suoritettu vuotta aijemmin, mutta Sepolla oli vielä maatalousoppilaitos kesken viimestä vuotta Ja tästä syystä isä jäi mukaan yhtiöön.

Minä ja Jalmari olemma tällähetkellä 28 vuotiata ja Seppo kaksi vuotta nuorempi elikkä 26v. Kaikki kolme asumme kilometrin säteellä "taisteluakentästä", isäukko ja äitee asustaa tilan päärekennuksessa. Minä oon ainut kelle tähänmennessä on emäntä löytyny Sari Koskela joka vuosi sitten muutti tähän meikäläisen pirttiin asumaan tuolta kirkonkylältä. Sari käy oikeissa töissä mutta välillä on navetalla esim rehunteon aikaan

Kuva
Tilan histroiaa sen verta, että Navetta valmistu tuohon 2003 elikkäs Jaakko ehti pyörittä itekseen tilaa vuoden kunnes myö alettiin tätä harrastamaan vakituisesti. Nykyisen navetan tilalta purettiin 2004 alkuvuodesta vanha 40 elikon parsinavetta, jossa oli paikkoja 17 lypsävälle kolmelle sonnille ja 20 nuorkarjalle.

Meidän ryhdyttyä tilaa pitämään ajateltiin, että ei tällä kolme itteensä elätä jote laitoimme ensimmäisenä vuonna vapolle suon hakemusta vetämään kun sattu pienen kolmenkytä hehtaarin suon verran olla nostokelposta suota, joka oli jääny aikanaan pois tuotannosta huonojen tieyhteyksien vuoksi. Nykyseltään suolle oli tehty uusi silta ihan meitin kylältä nin aloimme tuumasta toimeen. Kolmevuotta ehittiin siellä kaluta ennenkuin neva oli loppuun kaluttu. Monta yötä siinäkin meni... Koneet oli suolla aina paitsi rehunteon aikaan. Siinä välillä jos jotain piti tehä se tehtiin vanhemmalla kalustolla joka on siunattu meille pihakoneiks. Suohomman loputtua rakensimmen uuden konesuojan ja puolilämpimän hallinn 2009. Samana vuonna laitomme lumityöurakat pystyyn. Ekana talvena oli vain yksikone lumitöissä. Siitä se alkoi paisumaan nyt ollaaan kaikki samassa liemessä. Kaikille on jaettu noin 10h lenkkki.

Seuraavana vuonna olikin aika päivittää konekalustoa. Ja silloin meinas isä Jaakko tippua penkiltä kun lavetti ajoi 2011 tammikuussa pihaan. Samalla reissulla mukaan oli tarttunut uudenkarhea Case IH MAXXUM 110 mc ja puolivuotta esittelykäytössä ollut 200h ajettu New Holland T6020 elite.
Meidän talo on aina ennen ollut massikka uskoinen mutta silloin tuli muutos. Tällälkin hetkellellä kyseiset koneet löytyy ja tyytyväisiä ollaan oltu.
2013 tuli väderstadin suorakylvökone ja Kolme vuotta vanha NH T7030 lumihommien paistutta ja oman rehuketjun suunnittelun toteuttamista varten. Viimeisin investrointi on jf 1050 tarkkuussilppuri viisivuotta vanha, Multivan tr190 rehukärryt ja uuden karhea pöttinkerin novacat etuniittokone.

Viimevuosina olemma alkaneet harrastamaan muutakin koneurakontia. 7030 on kokokevään lietteen ajossa olbyn 15mottisen letkulevitin vaunun kanssa. Minä hoidan pääsääntöisesti kylvöt jota on urakkana noin 50 hehtaaria. Muut muokkaustyöt vaihtelee joskus on kynnölle kova kysyntä. Joskus ajetaan vaan lautasella. Äestäkin vedetään vaihtelevasti mutta vähemmän. Paalausta on vähäisesti noin 1000 paalia vuoteen naapurin sikatilalle.
Omia kylvöksiä tehdään vuodessa noin 50 hehtaaria ja apila timotei nurmiata seosta kasvaa noin 70 hehtaaria vuosittain

Tehdääs sitten pikainen katsaus koneista:

Kuva

NH T7030 pc tilan ykköskone etunostolaitteella ja triman kuormaajalla. Kuormaaja jälkiasennettu viimekesänä aurashommia silmällä pitäen. Vm2010 ajettu 3700h

Kuva

MF 6480 dynä6. Ensimmäinen kone investointi mieltä pojita 2006. Silloin oli "prototyyppi" esittelykone nin saimme huokella testikoneen. Nyt ajettu 6000h Aika tarkalleen kohtuullisesti pelannut. Laatikkoa avasivat uutuuttaan tästä ja vetolevy vaihdettu viime keväänä. Oikein pätevä yleiskone

Kuva

Maxxummi tilan kakkoskoneena toimiva raktori. Luotettava perusvarma kone, näppärä ja voimakas paketti. Piristetty rapidin tultua 180hv. Kestänyt avaamattomana jo 4000h. Minu ehdoton lemppari kone.

Kuva

6020 casen "veli" tää on koskematon pakketti ei oo piristetty eikä mitään avattu. Toiminu pihapyörittelyssä ja muissa yleishommissa läheskokoajan. Tällähetkellä ajettu 3000h.

Kuva

Viimeisänä ja vähäisimpänä 675 mf. Toiminu uuden navetan tultua apemikseri täytössä oikeastaan ainoastaan. Kone on ostettu 1996 kymmenen vuottavanhana ykkös koneeksi, mutta alentunut navetan rakentamisen jälkeen vain appeentekooon. Etuakseli on tämän koneen heikko kohta. Kolmas akseli menossa jo kymmennvuoden sisään. Koneella ajettu jo 12000 tuntia ja alkaa olla vaihtoiässä..

Kuva

Puimurista ei tällähetkellä ole parempaa kuvaa kuin tämä, joka on otettu viimesyksynä marraskuussa.. Hyvin palellut claassi ollut eikä olla ihan äkkiä pois antamas, kun vasta 2500h puitu. 94 tullut tehtaalta ja ajautunut ruotsiin josta isä tämän osti 2004.

Kuva
Vielä kuva minu piharaktorista viime kesältä. MF 365 takaveto. Kunnostettu 5 vuotta sitten jolloin tuntimittari vaihdettu uuteeb joten arviolta tunteja takana kymppitonnni.


Nyt tosiaan eletään 2014 kevättä. Toukokuun kiireet alkaa painaa päälle ja harjaukset on tehty nin josko kohta aletaan etsimään levike pyöriä
Ensikerralla ollaan toivottavasti jo pellolla..
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Morjesta. Vielä ei olla pahemmin pellolle päästy rymyämää muutakun vesivakoja vähä oon tasaillu ja yhen pellon Seppo kävi naapuri kylässä avaamas lautasäkeellä. Mutta hetkeks voitas palata viime kesään. Pahemmin ei tullut aikasemmista systeemeistä satuiltua ni nyt vois olla aika avata

Eli alotetaan rehu systeemeistä. Alunalkain parsimavetan aikaan kaikki rehut tehtiin ite kelasilppurilla ja welgerin pikkupaalaajalla. Kun robottinavetta valmistui siirryimme paali rehuun oli claassin pyöröpaalain ja erillinen käärin. Hommaa tehtiin kaks vuotta ja sitte todettiin että liian työlästä joten kasattiin rehuporukka jossa hommattiin vanha ajosilppuri. Jokainen tila niitti itse meillä oli yks roottirinen karhotin jota vedettiin kaikille niittokoneen peräs. Silppurihan sitte Karkkolan navetan vieres paloi 2010. TIlalle investoi kaksitilaa kimpassa noukinvaunun. Meille jäi läheskokonaan niitto ja karhotin vahdettiin nykysieen kuhniin. Kaks vuotta ajettiin noin ja vihdoin päätimme laittaa kaluston kokonaan itselle se siitä. Tänäkesänä pääsemmekin kokeilemaan kokonaan itsetehtyä rehua.

Viljan viljely kalusto ollut aina suurinpiirtein omaa paitsi puimuri oli ekat kolmevuotta kimpassa kunnes toinen osakas siirtyi vain viljan viljelyyn ja halusi isomman ja kustannus tehokkaamman koneen. Toki toiset kyntöaurat on puoliksi yhden sikatilallisen naapurimme kanssa mutta nykyään hän kyntää vähemmän joten ei ole ongelmaa. Piensiemen kylvölaite on myös hänen kanssa porukassa ja käyttö kummallakin vähäistä joten mitään ideaa ei ole päästä pois kimpasta. Kuivuri taasen kylän yhteinen mutta tiloja enää haravassa joten hyvin toimii kun on kaksi koneistoa

Traktorit tulikin esiteltyä, mutta niiden kulusta ei niin paljon kerrottu. Katsotaas vaikka 2000 alkua kun oli neljä traktoria Ensimmäien ja tärkein: 135 verkusoni

Kuva

Nykyinen 675, 3060 ja 399
399 meni vaihdos 6480 vuonna 2006. Oli viitisentuhatta ajettu ja ihan pätevä vetokone
3060 lähti vaihdos nevahommien loputtua 2011 6020 nyykkariin
2003 tuli 6265 kuormaajalla joka vaihdettiin 2011 maxxumiin
2004 tuli pihahommiin 365 joka on mulla pihakoneena tällähetkellä.

Sit voitas kattoa muutamat kuvat viime kesän kokoviljasäilörehun teosta ja talven lumitöistä:
Kuva
Vanhin kuva mitä löytyi. Ekaa talvea asuin 2011 omassa pirtissä ja siellä käväsin massikalla ni tullu joku kuva napattua

Kuva
Tämä onki tetti pojan nappaamaa kuva viime kesältä kun kokovilja säilörehua teimme ja hän oli niittämässä

Kuva
Samalta lohkolta. kasitonnisen valmetin perässä näkyy vanha noukinvaunu ja mxm on agrimarketin esittelykone ja silppuri on miedän nykyinen sieltä talven aikana ostettu. Pyysimme silppuria testiiin nin saimme traktorin johon oli laitettu kaikki hilppeet valmiiks. Mut laitettiin sen puikkoihin sitten, mutta Seppo silppuria varmaan kesällä vetää

Kuva
Kuva
Kuva
Pientä tuumaus tauko piedettiin kun koko kylä kertäänty kahtomaan ku kerrankin jotakin tapahtui
¨
Kuva
Kuva
Lopuksi kuva kun saimme kokoviljatsiiloon

Kuva
Viimetalvelta kuva kun Seppo hommas dronen

Kuva

Viimetalven kovin myräkkä. 20CM Tuli päivään ni oli tiukka vuoro
Kuva
Kuva
Kuva

Ajettiin sitte Jalmarin kans pikkasen hietaa yhelle peltotielle
Kuva
Kuva
Jouti kotonakin käymään :iso:
Kuva

Vesivakojakojakin vähä tasalin mut ei äyttömästi ollu tarvetta..
Kuva
Kuva
Kuva

Eiköhän siinä ollut tällekertaa. Ensikertaan
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
Nyykkärikuski
Viestit: 50
Liittynyt: 21.01.2017 21:17
Tämänhetkinen kaupunki:: Iitti
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Nyykkärikuski
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Nyykkärikuski »

Joo Terveppä vaan kaikille minunkin puolesta. Eli minä oon siis Jalmari Jokiranta, ja pyöritän tota tilaa veljien kanssa muttei siitä sen enempää.

Elikkä nyttenhän eletään kevättä ja toukotyöt on jo kovassa vauhdissa, ja tässä on tullu leviteltyä syysviljoille apulantaa, nurmille ja kynnöksille on ajettu lietettä ja äestettyä muutama hupsu hehtaari. Mutta mitä sitä suotta enempää tarinoimaan vaan mennäänhän kuvien pariin.
Apulantoja syysviljoille tolla tilan romulla, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ollu kun Nyykkärit huollossa, Case oli harjahommissa ja iso massikka levittimen täyttökoneena.
Kuva
Kuva
Sitte vähäsen lietettä, osa muokatulle ja osa kynnökselle. Apulannan levityksistä lietteen levityksen alotukseen meni muutama viikko koska pellot ei meinannu kuivaa millään.
Kuva
Kuva
Sitä tuli vähäse äesteltyä kun Seppo oli navettahommissa ja piti saaha lannat mullattua.
Kuva
Kuva
Ja takaisin lietteen ajoon, sattu vähä sumuisempi keli yhdelle päivälle.
Kuva
Seppo osui äkeen kanssa samalle pellolle mille levitin lietettä.
Kuva
Sitä saatiinkin levitettyä lietteet kylvettäville pelloille, sitte aloteltiin nurmille levittäminen
Kuva
Sitten loppuun vielä muutama hupsu kuva kun kävin kuvailemassa kylvöpuuhia ja ajelemassa siemenkuormia.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Paskantaja junttieinari
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Ihan hyvää blokia, tekstiä voi olla enempi.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Päivää kaikille. Minä olen Seppo Jokiranta, ja olen mukana tilan pyörityksessä.
Elikkä peltotyöt tullut tässä aloitettua, lautasmuokkarilla kokeeltu ajella, vähä on vielä märkää mutta eiköhän se siitä kuiva. Tosiaan tälläänen Knokke lautasmuokkari uitettiin 2007 alkuvuodesta englanista. Kertakaikkiaan hyvä värkki ollu. 8-)
Kuva
Kuva
Keskipellolta alko olla jo vähä kuivempaa.
Kuva
Ensimmäisiä äestyksiä. Taustalla Jarkko ajaa Massikalla lietettä ja itte multaan heti perään Vääderillä
Kuva
Jarkko ja Jalmarikin taas sattu kuvaan ajojen välis.
Kuva
Kuva
Sitten vaihtukin jo pelto, Jalmari ajaa kovaa tahtia edellä, että kerkiää ennen mua. :lol:
Ei sattunu viime pellolta taas enempää kuvia, joten viimeeseltä tämä.
Kuva
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Päivää vaan kaikille. Nyt ois kevättyöt taputeltu. Viimeyönä sain viimeset viljat maahan puolilta öin ja yheltä alkokin sade. No onneks tuli tehtyä. EI kevättöissä menny kun viikko (kerrankin). Tai no käytännös kalusto oli lähtökuopissa jo kaks viikkoa ennen kun ekoja lietteitä alettiin ajamaan. 11.5 alotettiin lietteen ajot. Alkuun ajettiin kahella kärryllä, jotta saatin äkeelle "pohjat" ja muutama päivää jälkeen aloin ottaa kylvökoneella tahtia.
Eiköhän mennä päivitykseen
Alkuun ajoin massikalla ja haukoilla kolemmellle lohkolle ja meni siinä aikaakin.
Kuva

Kuva

Sari sattu sit tohon mun pirtin alus pellolle kattomaan nin nappas kuvan
Kuva

Sit aloin ajaan vähän kaunmille pelloille jotka oli syksyllä muokattu
Kuva

Kuva

Kuva

Mahottoman ikävä tämäkin lohko. On sarkaojaa, kiveä puutaa. Suota tämä alasosa nin mukavan pehmee..
Kuva

Nopia kus tauko
Kuva


Kuva
Siinä olikin lietteen ajot mun osalta. Seppo ja Jalmari ajovat loput

Sit koitti lauantai aamu ja ampasin viieltä navetalle. Yheksältä oliki koneet lähössä. Oli yks vaikee poikiminen ja yhtä hiehoa sai ajaa lypsylly melko pitkän kaavan kautta
Kuva

Käytiin vielä hakemas nopiasti Jalmarin kans rypsin siemeniä kun ajateltiin tänävuonna kokeilla vähän sitä
Kuva

Sitten olikin jo kylvöt kesken. Toki vasta kahelta toista päivällä..
Kuva

Kuva

Onse komiaa kun tuos lainehtii kesällä vehnnä 8-)
Kuva

Päästiinkin seuraavalle lohkolle. Tämän jälkeen onkin jo viishehtaaria ajettu
Kuva

Kuva

Kuva

Kolmannella lohkolla ulkorinkiä hain säätöjä ohralle ja helposti löyty rapitista. Vähän on nuhanen tämä kylvössä, mutta case siirrettiin äestykseen viimekeväänä kun laitoimme isomman äkeen. Massikalla aina ajettu lietettä ja ajetaan vieläkin mutta 7030 tultua ajettu vaan haukalla.
Kuva

Otin vielä kuormaajan irti viimesenä navetan jälkeen ennenkuin kotia menin. Tavatu kylvö raktorista irrottaa ja tässä ollaan etupainoa pidetty. On vähän parempi näkyvyys ja miellyttävämpi käyttää kylvökonetta sähkösestä joistikista.
Kuva

Toisen päivän aloitus. On mukava päästää kun eteen näkee hyvin ja kääntyy vähän ketterämmin.
Kuva

Kuva

Kuva

Sit meinikin iltapäivällä keli synkäks ajateltii et joko se nyt sataa mutta ei onneksi..
Kuva

Mahtu 7030 samaan kuvaan
Kuva

Jalmarin takapihalla
Kuva

Kuva

Sit siirryinkin 3km päähän ja pääs sotkemaan koneet paskaan kun ajovat nii pinnasta äkellä..
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sit joutu pari peltoa kylväään urkkana. Niistä ei sattunu kuvia kun tämä yks.
Kuva

Jokirantaa 8-)
Kuva¨

Kuva

Se tulikin valmiiks..
Kuva

¨Sepom kans tbllä kahveella ja pizzaaki tul syötyä
Kuva

Nää on näitä kun pyyetään kylvämään sit tulee puhelu ei ollukkaan siemeniä... No ostivat meiltä sitte et saatin tämä kylvöön... Samalle aukeelle itelläkin kauraa tulos pikkasen nin ei paha..
Kuva

Kuva

Viimenen päivä. Aamu ysiltä vaihteeks pellolla..
Kuva

Urakka kylvöt oli sitten siinä. Omat kaurat kaikki kylvämättä tälle pellolla tulikin mätty kaura.
Kuva

Kuva

Kuva

Ekaa kertaa tälle vuodelle tukkes kone.. Belorin lantaa oli otettu kokeeks kauralle..
Kuva

Kuva

15km siirtymä tankille syömään ja viimeset kaks ohrapeltoo jäljellä, yks vehnä ja rypsi
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oli joku kerenny massikkaa sirtää. Onneks..
Kuva

Jalmari tuli kasella käymään toi rypsin siemenet täytettiin hs laite täyteen ni riittää 10hehtaarille..
Kuva

Hyvin leijailee pöly.
Kuva

Seppo käytti mut iltanavetalla kun todettin että lietteen ajo kiireisempi kun kylvö. No lietteet saatiin kuitenkin ajettua ennen kylvöä. Vituiks meni seki suunnitelma mutta minkäs teet...
Kuva

Kuva

Komiassa kelissä saatin vehnät maahan ja oli aika alottaa rypsiä

Kuva

Kuva

Kuva

Naapurin poika ajo mopolla sitten pellonlaitaan tuli loppu illaks kyytiin kerta oli mullikoulusta vapaalla omien keväthommien takia. Nappas samalla kuvan
Kuva

Viimenen apulanta täyttö. Ajoin massikan lähtö valmiiks kun kuulema velipojat sen hakee. Muute ois naapurin Matti ajanu sen kotiin mutta ei viittiny laittaa kotariaan kyytille kärryyn....
Kuva

Kuva

Kuva

vähiin käy ennekuin loppuu :iso:
Kuva

Kunnialla saatiin kylvöt loppuun varttia ennen päiväm vaihtumista :)
Kuva

Hyvin varmaan tämän valot häikii takalasiin. Onneks tuli tähänkin nordikit ja paneeli laitettua katolle huoltojen aikaan
Kuva

Kuva
Ajoin sitten koneen kotia ku viittiny enää lähtä kävellen kotia hoipertelemaan
Ens päivityksessä jos sais koneet jo pestä ja kattoa kaikki valmiiks. Syysviljat varmaan kans pitää ruiskuttaa. No ensikertaan
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Terveppä terve pitkästä aikaa tännekin! Tosiaan kylvöt on kylvetty keväältä ja rehutkin ykkössadolta on paketissa mutta niistä päivitys myöhemmin.
Kylvöt saatiin kunnialla loppuun ja minä siinä olin paripäivää "lomalla" jotta sai palauteltua kylvöistä. Tämän ihmeellisempää ei nyt oo turistavaa nin katsellaan päivitykseen!
Kuva
6020 seiso sitten miun pihassa paripäivää kun ei pojaat uskaltanu sitä tästä hakia poiskaan.. No ei auttanu kun lähtee pesemään ja tyhjnetämään kylvökone

Kuva
Siitähän tuli puhas

Kuva
Kuormaajan nappasin kiinni ja painot otettiin pois nin pääsee appeet tällä tekemään

Kuva
Pesin sitten muitakin romuja ja törkkäsin vanhaan halliin sisälle. 135lla otin kelasilppurin ulos tuorehun ottoa varten

Kuva
Sitten nostettiin noihin uusiin multivoihin rehukontti päälle. Toinen punanen multivakin löytyy joka on vanhempi, mutta siitä ajettiin toissatalvena rehukontti mutkalle hakehommissa... No rehua sillä voi ajaa mutta viljaa ei oikeen..

Kuva
Jalmari ehtikin jo lähtee kaupunkiin murskaamaan ekoja pientareita. Helvetin tiukkapiposia nuo destian pomot noista varsien niitoista..

Kuva

Kuva
Oli tyhjä tunnelma uuessa hallissa kun ei ollu kun kevättyö koneet ja puimuri sisällä

Kuva
Hallin katolla 8-)


Sitten mennäänkin kaks viikooa eteen päin

Kuva
Vähän rakotri hässäkkää pukkaa. 675 työns etunavasta öljyt kartanolle apetta tehessä ja no saatiin ajamalla halliin ja otettiiin kuormaaja irti kun aateltiin vähän enemmän sitä huoltaa. No sieltä oli navan tiiviste pettäny koska napa oli itessään ihan tuusan paskana. Onneks satuttiin osatamaan ostamaan yks vara akseli tähän aikoinaan saatin sieltä napa ja toinenkin että jos hetken kestäs. No ei siinä vielä mitään alettiin sovittaa kuormaajaa kiinni no vittu huomattiin että pari tappia katkeamis pisteessä no ei auttanukkun alkaa harkita kuormaajan kohtaloa.. Päädyttiin siihen että tuo kuike ei enää massikan keulaan löydä. No sitten puhelu aglimarkettiin ja kysyttiin alustavasti saisko jotakin esittelykonetta lainaks rehunteon ajaksi kun ei koneet riitä muuten.

Kuva
Sellanen sieltä saatiin 6530 pres.. premium..

Kuva
675 löys paikkansa sitten kelasilppurin edestä. Ollu robotti navetan aikana aina vetää iltanavetalla apeen sekaan tuorerehua ja todettu toimivaksi'

Kuva
Syysviljoja kävin ruiskutamassa tähän väliin. Korren sääde oli kyllä tarpeen noille vehnille

Kuva

Kuva
Sit ilmeni lisää ongelmia. Seppo oli 6480 hakemassa jyväkuormaa navetalle ja massikka alko pitämään kuulemma mielenkiintosta rohinaa ja ei meinannu enää vetää. junkkarit perästä pois ja pajalle. Hetki annettiin jäähtyä ja valauttiiin peräöölit ulos ja alko valjeta. Pihalle tuli jousen pätkiä ja hammasrattaita. Huoltomies kävi kahtomas ja totes että varmaankin vaihteistossa jotain hajalla ja vetolevyn jouset. Ei maha minkään.


Kuva
Epätoivosina käytiin sitten valtran liikkees kahtomas paria teekkaria. Ei kyllä meijän taloon valmettia tule!

Kuva

No käytiin samalla reissulla kattomas yhtä 6320 pers premiumi jontikkaa. Jos kumpikin massikka antautuu. 2300 ajettu. No sovittiin, että rehunteon jälkeen voijaan hakee sopuhintaan

No katsellaan ens päivtyksessä rehuntekoja.
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Nättiä on!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Mrjakari
Viestit: 523
Liittynyt: 06.03.2015 13:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi,Englati,Ruotsi

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja Mrjakari »

Terve moro vaan kaikille! Nyt päästäänkin rehuntekopäivityksen kimppuun! Kuvia tuli vähänä vähäisesti kiireestä johtuen meinas aika loppua kesken kun sateet alko painaa päälle nin ajettiin pari päivää tukkaputkella. Ikinä ennen ei olla meijän talossa niitetty "puoliperhosella" eikä kyllä maksumillakaan olla niitetty ikää. No nyt sekin päivä koittaa. tuttuun tapaan minä oon niittomiehenä Seppo ja Jalmari karhottavat. Siiloon kun on alettu ajaman jalmari ajanu noukin vaunua ja kahella koneella polettu ja levitetty. Nyt ajetaan silppurin vierellä kärryä ja piti saaha erikseen siilolle polkemiseen yks mies lisää. Serkun poika sitten mulle soitteli että hän joutaa tulemaan polkemaan. Case ja seitentonnista käytetty yleensä siilolla mutta nyt pääs massika niihin hommiin ku vihdoin saatiin läjään.. Sieltä oli vetolevy taaas menny ja kakkospakka alko olla lopussa laatikosta. Laitettiin sitte kokonaa uus laatikko kun sellanen sattui löytymään. Mutta nyt kuviin!
Kuva
675 ja minun 365 samassa kuvassa

Kuva
Tankilla paripäivää enne rehun tekoa. Tästä nyt otetaan tää kuormaaja pois ja toden näkösesti laitetaan uuteen 6320 kuhan kotia tulee. Etunostolaitekin tilattiin siihen. Varmaan käyä tähän hakemassa kans uus kuormaaja jos tämä jontikaan laitetaan. Sais koneen väriset aisat.

Kuva
Nyt on koneet katottu iskuun. Laitettiin 6020 karhotin ja 6530 jontikkaan silppuri ihan kokeilun vuoks ja se kumminkin 40 lootalla nin ei tarvi hitaalla koneella väliä ajaa

Kuva
Seuraavana aamuna 16.6 oman pirtin luota niittoa alottamassa

Kuva
Onhan tuo etukone oma eläimensä mutta joutusa päisteautomatiikan kanssa niittää. Taustalla Jalmari hakemassa myrksynkaatamia pihapuita

Kuva
Tässä on kyllä yks miejän paraita lohkoja. Oikeen kukkamultaa ja suorakulmio :kippis:

Kuva
Tämä taas ihan toisesta päästä. Latokeskellä ja muutekin iha älyttömän ikävän mallinen

Kuva

Kuva
Ekat 15ha kaadettu

Kuva
30ha ajoin sinäpäivänä. Seppo ajokarhottimella ne ja otettiin casesta niittokoneet irti ja koukkasin punaset multivat perään

Kuva

Kuva
Eiköhän se päivitys ole siinä. Ensikerralla lisää!
Nothing runs like a Deere when Puma is hunting

Pohjalta ei voi lähteä kuin ylös päin!
Osa aikainen maatalousyrittäjä
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Jokirannan tila

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Iltaa. Nyt olis karhotus päivityksen vuoro, kun kerkeää itsekkin tänne päivittelemään jotain.
Ensin vähän puitten ajoa omalta ja Jarkon takapihalta takapihalta. Päässy kasvamaan niin isoiksi että pitää kaataa pois. Tuli heti paljon avarampi. :)
Kuva
Kuva
Kuva
Sitten tienpäältä yks kuva. Mukava tuo 6020 tie ajos. 8-)
Kuva
Jäi kuvien napsiminen vähän vähemmälle, kun oli niin tekemisen meininki päällä. :lol:
Kuva
Jarkko sattuu kuvaan kans Maxumin kans.
Kuva
Kuva
Pelto ajettuna. Jalmarikin tuli siinä sitte Golffilansa. Aikanaan rällättiin kyseesellä autolla pellolla useempaakin otteeseen, mutta se leikki loppuu siihen, ettei kerkiä tulla osumaa autoon. :mrgreen: Hellan tykit xenoni lisäpitkät kans siihen värkätty. Kyllä näköö. 8-)
Kuva
Laitellaas silppuroinnistakin kuvia. Koeajo Jontikalla vedettiin JFfää, kevyesti tuloo peräs.
Kuva
Taas seuraavalta pellolta kuvaa. Tällä kertaa Jalmari seitentonnilla kärrykuskina, kun äsken oli Jarkko.
Kuva
Päästiinkin kotipellon pariin. Tilalle laitettiin DJIn drone kasvustojen kuvaamiseen, jotenka sillä vähän kuvia.
Kuva
Kuva
Aumalta vielä viimmeenen kuva. Tänä vuonna Massikka oli siinä virassa.
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”