Maatilan plogi

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Noniin ,kokeillaas ja katellaas miten joutais plogia tekemään. Yhtäkkiä pelikärpänen puri ja eihän sitä pelata osaa ilman ,että plogia suunnittelee. :D

Kuoppalan karjatila

Moro, olen Arto kuoppala ja tämä on kuoppalan tila. Ryhdyin isännäksi vuonna 1992, pienen karjatilan isäntänä oli helppo hymyillä. Oli lähestulkoon uusi talo, muutaman vuoden vanha navetta, vasta taloon muuttanut kuvankaunis morsian ja piha täynnä kohtuu tuoreita koneita ja terve hyvälaatuinen karja navetalla. Oli siinä parikymppisellä miehen alulla avaimet menestykseen. Vanhan isännän kanssa pistettiin tuulemaan, rahat kuluivat lisämaan ostoon, niin metsä kuin peltopuolella. Karjan jalostukseen kului rahaa , ihan kanadasta ja ranskasta hommattiin siementä uuteen parempaan karjaan. Kaikki oli todella hyvällä mallilla. No, reilut kymmenen vuotta isäntänä on kulunut. Ensimmäisen viiden vuoden kova rutistus hieman laantunui jäädessäni yksin tilanpidon kanssa. Isäukko sai aivoinfarktin ja hänestä ei juuri sen jälkeen enää avuksi ollut. Eikä tuo nykyinen kihlattuni Sarikaan maataloushommista välitä. Tekee omia töitänsä paikallisessa terveyskeskuksessa ja pitää huushollin asuttavana. Mutta ei voi sanoa ,että menisi huonostikkaan. Kesäisin minulla on maatalouskoulun harjoittelioita ja ympäri vuoden minulla käy apuna eräs luottomies joka tuli ensimmäisenä harjoittelijana minulle kesäksi töihin. Kova luotto Jarmoon ja hänen ideoihin uusien asioiden suhteen. Ilman häntä tilanne voisi olla jotenkin eri.

Mutta kerrotaanpa tietoja hieman tästä tilasta. Tila pyörii siis toisessa sukupolvessa, vielä ei ole sitä niin sanottua kolmatta sukupolvea edes suunnitteilla. Isäukko osti 80- luvun alussa loppuun palaneen maatilan josta alkoi rakentamaan uutta. 20 ha lähdettiin liikkeelle joista 4ha oli metsää, isä purki vanhan navetan ja rakensi uuden sekä huomattavasti isomman navetan edelliseen verraten. Meni vuosia ,ennenkuin navetta saatiin täyteen ja sopiva määrä hehtaareja ruokkimaan sinne sopiva karja. No mutta kuitenkin, siinä tilan kasvatuksen ohella rakennettiin myös uusi talo ja kun uusi saatiin asuinkelpoiseksi, vanha talo purettiin. Nimittäin ei oikeen ollut silmiä hivelevä näky kun vanha ränsistynyt hirsitalo oli uuden talon ikkunalasia vasten suurin piirtein.. Tilan siirtyessä minulle kera uudehkon talon ,navetan ja huikean 35ha turvin lisänä lähes uusi 705 valmetti ,täysin uusi massikan 20 leikkuupuimuri ja 10 vuotta vanha 590. Ensitöikseni rakennettiin iso konehalli ,johon sen aikaset koneet sopivat oikeinkin väljästi ja nykysetkin sopisi sisälle vielä kohtuudella jos ylimääräset rakennusromut ja varaosat heitettäisiin hallista mäkeen. Navettaan tehtiin jatkoa ja tällä hetkellä navetta vetää n30 lypsävää + nuoret. Latoon suunnitteilla laajempi kestokuivike pohjainen karsina ja hommata ulos uusi täysrehusiilo. Maata tosiaan tuli ensimmäisen 6 vuoden aikana lähes 130ha lisää. Joista metsää oli suurin osa. Peltoa on nyt 65ha ja metsää joku 75ha karkeasti. Urakointia harrastelin alkuvuosina kovalla kädellä ja talvet rapattiin metsästä lisätuloja. Joilla uusittiin koneita ja maksettiin velkoja, välillä touhu oli todella rohkeaa. Rahtipuinnin lopetin viime syksyyn, se oli isoin urakointi muoto tosi pitkään. Kylvö ja niitto myös, talvisin tuli aurailtua paikallisia metsäautoteitä suhteellisen hyvällä taksalla.. Mutta nyt tosiaan ylimääräiset urakoinnit jäänyt isoilta osin pois ja keskityn vain karjanpitoon ja tilan sekä emännän hyvänä pitämiseen. Kaivelin kameralta kuvia viimevuodelta ja samalla esittelisi tilan tärkeimmän kaluston.

Massey Ferguson 590, 1979, 12500h. Nykyisin lähinnä vain apevaunun edessä. Apehommat tulivat tilalle vasta tämän vuoden alussa, kun laitoin ihan täysin uuden trioletin apevaunun. Näitä ei suomessa vielä montaa olekkaan. Ostin sen yhden ulkomaan välittäjän kautta, kun kovasti kehui hintalaatusuhdetta ja nämä kotimaassa myytävät ei oikein yksikään kiinnostanut. Massikkaan palatakseni lupasin tämän massikan palkkana tämän kesän suurelle opiskelija lupaukselle rahan sijaan. Joten parempikuntoisen ja uudemman traktorin etsintään joutuu jossain vaiheessa kesää ja syksyä.

Kuva

Valmet 705 + James190 ,1989, 11000h. Tämä traktori oli isäukon ensimmäinen uutena ostettu traktori, autocontrol nostolaite ja sähköinen pikavaihde kera nelivedon sekä etukuormaimen toi suuren helpotuksen sen aikaisiin töihin. Metsäominaisuudet oli myös suurta herkkua verraten vanhaan takavetomassikkaan. Tosi paljon urakkaa nähnyt valmetti, monet peltopalaset on tällä raivattu ,vähällä tämä ei ole päässyt eikä tule jatkossakaan pääsemään. Todellinen luottopeli ,oli pakkanen mikä tahansa tai tilanne mikä hyvänsä on tähän voinut aina luottaa. Isäukko haluais viedä tämän mukanansa hautaan, sillä kuulemma sieltäkin pois selviäisi.

Kuva

Valmet 805 + triman kuormain, 1991, 8800h. Tämän traktorin minä ostin vähän käytettynä ja parivuotta vanhana. Tämän hetkinen ykkös traktori jolla tehdään kaikki raskaimmat työt. Tämä oli tullessaan kovaa valuuttaa urakonnissa, niittomurskaukset , rehunajo, lietteen levitys ja kylvö oli tämän koneen urakoinnin ykköshommat. Nykyisin hieman on osat vaihtuneet, kun toimenkuvat tilalla ovat muuttuneet. Tämä esiintyikin jo ensimmäisessä kuvassa ,mutta toinen kuva alkuun tuskin haittaa.

Kuva

Deutz-Fahr DX4.30, 1989, 3500h. Tämän ostin 5 vuotta sitten tilan pienimpiin hommiin. Tämä oli tosi edullinen ,sillä tämä tietenkin mukaan tarttui. Kun olin 805 urakoimassa, tämä oli isännän käytössä tilan omissa töissä. Pikku näppärä, erittäin ketterä. Tämä mahtuu massikan tapaan navettaan, eli tämä on varmaan sitten seuraava apemyllyn pyörittämiseen tarkoitettu traktori. Tällä on viimevuosina lähinnä vaan kylvetty ja kääritty paalit + muut pikkuhommat.

Kuva

Loppuun vielä kuvia hieman keväältä. Kuviin onnistui vangitsemaan myös naapurin jorman kalustoa, kun hän kävi hallilla jutulla. Hänelle olen vuosien saatossa tehnyt paljolti urakkaa sillä välin kun hän keskittyi toiminnan laajentamiseen. Hänellä on täysin uusi pihatto kaikkine nykyaikaisine herkkuineen ja uusine koneineen. Enään ei minun koneiden koko piisaa hänelle urakointiin ,muutakun hätätapauksissa. Tosin en paljoa enään kerkiäisikään. Olen minä rehunteossa apuna ollut ,kärrymiehenä käynyt mikäli ollaan oman tilan rehut saatu tehtyä häntä aiemmin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tästäpä lähtee maatilan uusin plogi pyörimään, toivottavasti tämän kanssa jaksais värkätä mahdollisimman pitkään.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Olinkin jo kaivannut sun blogeja, innolla odotellaan jatkoa. :)
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Mönkijämies
Viestit: 1796
Liittynyt: 26.11.2015 17:43
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valtteri
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Näitä on aina ilo lukea!
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Yhdyn edellisiin :D
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Olikin pitkän aikaa hiljaista plogien puolella, tätä kyllä seuraa mielenkiinnolla 8-)
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Näin se vaan kesä ja kiireet alkaa painaa päälle. Justiinsa kun kerkesi hieman rauhoittua venähtäneiltä kylvöiltä ja sen jälkeisiltä koneiden siistimiseltä. Juhannuskin tässä meinaa päälle painaa, mutta eipä sillä ennenkään ole vaikustusta rehuntekoihin ollut. Jos on ollut sen aika ja kelit on sallinut niin ei rehunteon aloitusta ole siirretty tai vastaavasti keskeytetty. Nyt näyttäisi asiat olevan sen verran hyvällä mallilla, että jos vaan koneet toimii eka sato on paketissa ennen keskikesän juhlaa. Eilen aloittelimme harjoittelija pojan kanssa kaluston huoltoa rehuntekoa varten. Laitettiin paalaajan eteen vakio paalausrattoriksi nimitetty 705. Tosiaan tällä tialla ei olla kovinkaan pitkään paalirehuntekoa harrastettu. Ennen rehut tehtiin aumoihin , mutta sen jälkeen kun isäntä sairastui piti laittaa käärintälaite ja luopua kasipätkä jiiäffän silppurista. Paalirehu on vain niin paljon helpompaa vajaalla miehityksellä. Claassin 46 paalaajakin ostettiin uutena jostain kamppanja tarjouksesta ja vanha hesstonin hihnapaalaaja sai väistyä. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen claassiin, hyvä varaosien saanti ja edullinen pitää kunnossa. Toistaiseksi paalaajalla paalattu rapiat 6000 paalia.

Kuva

Tilan niittokalustoon kuuluu JF GMS 2800 ja edessä vakkari veturi 805. Ysärin lopulla tämä tuli tilalle vähän käytettynä ja korvasi ikivanhan johndeeren hinattavan. Olihan se valtava ero, jf:ssä laajakulmanivelakseli ja hytraulisesti säädettävä puomin kääntö. Myös kevyempi pyöritettävä kun järeästä raudasta väkerretty deere. Vetotraktorissa kun olisi enemmän kaakkeja niin kyllä tällä pääsis aika hyväänkin tuntitulokseen. Vaan saa tuo vajaa 100 heppanen riittää vielä jonkin aikaa.

Kuva

Jäljelle jääkin puolanpoikain valmistama nostolaite käärijä. Uutena sen ostin, markkinoiden halvin ja no ehkä hintalaatusuhdetta voi sanoa kohtuulliseksi. Mutta paskahan se on, todella paska.. Voisin sanoa heti ,että jos joku rehunteko ketjusta pitäisi sanoa epävarmimmaksi niin kyllä se on ehdottomasti tämä kääriä. Huti ostos ,ei pitäisi kenenkään sekaantua! Mutta kalusto alkaa olla toisiinsa kytkettynä, niittomurksaimen kattelin ite läpitte ja tuvan kautta niittämään. Harjoittelijalle annoin ohjekirja läjän ,että katteleppas sinä nuo muut koneet valmiiksi niin minä lähden lyömään nurmea matalaksi.

Kuva

Tuoreen heinäpellon tuoksu on varmaan kesän paras asia. Tuuhea timotei apilanurmi nöyrtyy tarkasti leikkaavien terien edessä, muovisormin varustetun murkaimen kautta nätille karholle. Kotimaisen 4 sylinterisen traktorin ja ominainen perän vaimea ulvonta, sekä radiossa raikaava pooki radio saa hymyn huulille. Tämä se on sitä kesän tuntua, ei voi kun nauttia!

Kuva

Kuva

Jormakin poikkesi kaupunki reissultaan pellon laidalla esittelemässä uusimman ostoksensa. Oli laittanut täysin uuden johndeeren niitomurskaimen. Komea laitos ja leveyttäkin kolmisen metriä. Hän ehdotti jos kokeiltaisiin konetta siinä minun keskeneräisellä peltopalasella, kun itse hän rehuntekoa oli suunnitellut vasta juhannuksen jälkeiselle viikolle ja testaaminen polttelisi. No mikäpä siinä kone työasentoon ja lähettiin koittaan. Tuota traktoria olen kadehtinut jo pitkään, ehdottomasti traktoreiden parhaimmistoon kuuluu kyllä tehoiltaan ja ominaisuuksiltaan. Muutaman kerran tuotakin yksilöä tullut ohjastettua.

Kuva

Kuva

No unelmista todellisuuteen ja 805 puikkoihin. Myös harjoittelija poika tallusteli hallin takana sijaitsevalle pellolle, oli kuulemma saanut homman valmiiksi. No seuraava homma oli jatkaa siitä mihin itse jäin. Opetin muutaman vedon verran miten kyseinen kalusto käyttäytyy ja miten sitä tulee käyttää. Katselin muutaman vedon vielä kyydissä kun poika alkoi hommaa harjoittelemaan.

Kuva

Kuva

Siinä sitten kelloa katselin ja muistui mieleen naiseni vapaapäivä. Joten lähdin ehdottamaan reissua lähikaupunkiin, hänellä kun oli tuurinvaihto vapaa. Muutaman tunnin kerkiäis ennen navetointia irtautua työhommista. Olihan se hyvänä ,kun järjestin meille edes vähän kesänkiireissä yhteistä aikaa. Reissusta palatessani ja lypsyt hoidettuani kävin vielä niittämässä hieman lisää. Se olis suunnilleen neljäsosa heinämaista nurin..

Kuva

Kuva

Kävin tuota hallintakustaa vielä katsomassa ,että miten on pojalla tullut harhaliikkeitä. No ei ,nätisti oli vedellyt uskaltaa yhdistelmän toisenkin kerran hänelle luovuttaa.

Kuva

Kuva

Nojoo, tässä taitaisi olla sopivasti tälle kertaa. Seuraavana onkin sitten vuorossa arvatenkin sitä paalaushommaa ja käärintää..
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Valmetti jätkä
Viestit: 625
Liittynyt: 18.09.2015 15:42
Tämänhetkinen kaupunki:: Laitilan peräkylillä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmet
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laitila

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Valmetti jätkä »

Komiaa Blogia!
Jatkoa odotellessa.
Kuva<-Aralle kiitokset!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Näin se olisi taas hommia jatkettava. Tänään tuo harjoittelija poika ,no käytetään nyt sitten etunimeä elikkä Jari tulee myöhemmin töihin. Sanoin eilen hänelle ,että hän vois tulla vasta puolenpäivän maissa niin tehtäisiin töitä pidemmälle iltaa. Navetta hommat kävin tavalliseen tapaan hoitamassa, äiti ja isäukkokin oli ilmaantunut pirttiin navettatöiden aikana. Nuo ne jaksaa sitten olla aikaisin täällä vaikka hyvin tietävät ,että tulen navetalta vasta kahdeksan ja yhdeksän välillä. No ei voi valittaa kun äitimuori tekee aina aamiaisen ,saapi tulla valmiiseen pöytään suoraan. Siinä isäukko pöydässä selasi suomalaista maaseutua ja katteli traktori mainoksia. Tuumasin hänelle ,että pitäis katella tuoreempi raktori ,kun tuo Jari saa tuon massikan palkaksi harjoittelusta. Samantien alkoi sivujen selaus ja ehdottelu. Tottakai hän tuumas ,että uus sun pitää laittaa ja vinkkaskin uutta A95 Valtraa. Tuumasin ,että ei sitä suinpäin ensimmäistä vastaan tulijaa lukkoon voi lyödä ,kun tuntui olevan niin tosissaan. Ja mieluusti voisi olla yli sen 100 hevosvoiman kone, eikä se uusi pakollinen ole. Tökkäs se myös uutta TS sarjan hollantiakin, että nuohan on halpoja. Ei taida ukko muistaa ,että hänellä oli ennen infarktia kovin ehdoton asenne ford konsernia kohtaan. Aikanaan kun oli 5610 foordi käynyt kokeilussa ja oli kuulemma ollut surkein raktori ikinä millä oli tullut ajettua. Enkä itsekkään oikein tiedä mitä mieltä tulisi tuon konsernin raktoreista olla. No siinä aamiaisen jälkeen lähdin niittämään kolme kauvimmaista peltopalasta ennen päivän paalaus urakkaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pakko tähän väliin hieman tuumailla. Tämän tien varressa tehtiin peltojen uusjako parivuotta sitten, muka viljelijöiden etua ajatellen. No meidän tilalla ei juuri muuten tilanne parantunut, no päästiin sarkapelloista lähes kokonaan eroon. Välimatka tosin kauvimmalle lohkolle kasvoi lähes kolme kilometriä sekä lohkojen määrä lähes kolminkertaistui. Nuita kärpäsenpaskan kokoisia lohkoja tuli useita joita on mahdottomuus yhdistää luonnon purojen takia. No hyviin puoliin myös toki liittyy ,että kaikki uusjaossa tulleen palaset kalkittiin kuntoon ja salaojituksia uusittiin muutamaan palaseen. Mutta sepä siitä, nyt olisi lähdettävä paalaushommia aloittelemaan ja katteleen miten loppuosa rehuntekokalustosta pellaa.. Jari olikin jo tankkaamassa 705 lähtövalmiiksi ja niin sitä lähdettiin koittamaan. Piti jarille ohjeistaa ,että ajelee varovasti kun paali on käärimellä. Saattaa montussa hitsaukset pettää ja käärintäpöytä hajoaa..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hädintuskin kolmasosaa saatiin pakettiin ,kun sari yllättäen kaartaa mun caprisella pellolle ihan ruuan kanssa. Mikähän homma se tämä on, ei se tavallisesti mun työrötkylällä ajele tai tuo lämmintäruokaa tai ylipäänsä evästä lähipellolle. Normaalisti hän aamuvuoron jälkeen jää rauhassa pirttiin lukemaan lehteä tai jotain muuta omaa hommaa touhuilemaan. Mutta kuulemma halusi yllättää ja oli niin mukava ilma ,että halusi syödä ulkona. No mikäpä siinä, minusta tuntui hieman turhalle ,kun kohta pitää navetta töille taas suunnata. Sama olis ollut sisälläkin syödä, mutta menköön näin tällä kertaa.

Kuva

Syönnin jälkeen tuumasin Jarille ,että jätetäänpä vehkeet tänne pellolle ja lähetään autokyydillä syoraan navetalle. Ja niin me sitten navettatöiden jälkeen jatkettiin urakkaa, ihan ei tuota tilan suurinta n.9,5ha palasta saatu valmiiksi.

Kuva

Kuva

Huomenna aamupäivällä melkein pitäis lähteä käymään kaupungilla kietelemässä koneliikkeitä ja keräilemässä esitteitä muutamista traktori malleista. Ja alkaa miettimään ,mitä traktori ongelmalle tekisi. No, hommat jatkuu huomenna.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Jälleen uusi päivä ja uudet kujeet. Aamu navetoinnin jälkeen lähdin käymään hieman kaupungilla hakemassa navetalle pesuaineita ,talikkoa ja uusia lypsyrättejä sun muita pieniä tarpeellisia asioita. Samalla kävin hieman traktorimyyjiä jututtamassa ja potkiskelemassa näytillä olevia uusia traktoreita parissa liikkeessä. Vielä en koeajolle alkanut yhdelläkään lähtemään tämän pienen kiireen takia, mutta otin muutamia esitteitä reissusta mukaan. Ja valtran liikkeestä kehottivat räätälöimään uuden traktorin netissä, että sieltä saisin hyvän suunnan ja näkisin mitä kaikkea heillä on uusiin traktoreihin tarjolla. Ja kyllähän minä tuossa kahvittelun lomassa ruksin varustelistaa A95 ja 6650hitec valtrasta. A95 olisi vielä kohtuu hintainen, mutta en tiedä jääkö se auttamattoman pieneksi. Ja tuo hitec oli vaan vähän kokeilu ,että mitä tulisi tuollainen maksamaan. No asiaa pitää vielä katella hyvinkin tarkkaan. Agrimarketissa oli uusia 10 sarjan deerejä näytillä, semmonen se kovasti kiinnostais mutta hinta tahtoo karata nuissa paremmissa malleissa. Pitäs netistä selailla onko käytettyjä 6x00 sarjan deerejä millä tavalla tarjolla. Myös 43xx sarjan massikoita katselin kiinnostunein silmin. Vielä pitäis casen ja nh:n edustusliikkeissä käydä vieraileen. Mutta tältä reissulta kuitenkin tarttui iltalukemista mukaan ja täytyy pistää myös jari luemaan esitteet tarkoin ja kuunnella mitä hänellä on sanottavaa.

Kuva

No, rehuhommien merkeissä mennään loppupäivä ,niinkuin voi varmaan arvatakkin. Öljyt ja nesteet tarkisteltiin traktoreista ja yllätyksekseni sain huomata ,että 705 on alkanut syömään öljyä. No ,tunteihin nähden en ole yllättynyt. Eihän tuota moottoria ole kertaakaan aukaistu. Ei tämä öljyn syönti vielä vaarallista ole kun vertaa 590 öljyn kulutukseen , saa kuukausittain lisätä joskus jopa useamman litran. Noh, hädintuskin kerettiin aloittaa kun 805 tulee yllätäen ajamaan paaleja käärimen läheisyyteen. Jarmohan sieltä avuksi tuli, kävin jututtamassa ja tämä kertoi olevansa tulossa tyttöystävänsä vanhempien luota. Ja kun huomasi meidän olevan pellolla ,ajatteli hän tulla käymään hieman apuna. Kysyin häneltä sitten mikä homma se olis mieluisinta ,että senku valittee niin järjestetään. No paalaamaan piti päästä , vaihdettiin sitten koneita ja itse joudun tyytymään tuohon ykstoikkosimpaan hommaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jarmo sai tämän isohkon pellon valmiisi ja suuntaa seuraavaan kohteeseen. Vielä tälle päivää jos sais pakettiin navetan takana olevan pienen peltopalasen. Ollaan aina koitettu ajaa kauvimmaisilta pelloilta paalit ilman muovia tuolle kotipellolle ja kääritty sitten siellä. Helpottaa talven töitä huomattavasti ,kun ei tarvitse liukkailla paaleja kuskata.

Kuva

Kuva

Kuva

Päivän tavoite paalauksien osalta saavutettu. Laitoin vielä niittomurskaimen 805 perääntakaisin ja Jarille ohjeistin seuraavan niittokohteen. Nyt laitetaan isompi pykälä silmään ja koitetaan saada mahdollisimman paljon pakettiin, kun jarmo aikoi tulla huomennakin paalaamaan. Itse lähden käväseen navetta hommat läpi ja navetan jälkeen jatkan niittoa vielä hieman tuolla koivuniemessä joka sijaitsee tuolla naapuritilan läheisyydessä. Sekään palanen ei ole koolla pilattu semmonen reilu hehtaarin pala sekin..

Kuva

Kuva

Vielä päivän päätteeksi vaihdoin paalaajan 805 perään, hieman mukavampi traktori laittaa Jarmolle paalaajan eteen, tuo 705 hytti alkaa olla parhaat päivänsä nähnyt. Paalikärrynkin hain navetan takaa, tarkastin rengaspaineet ja valojen toimivuuden. Kaikki alkaisi olla valmiina huomista varten! Siinäpä ois juttua taas yhdelle kertaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
ViljamiFIN
Viestit: 2062
Liittynyt: 16.11.2014 14:15
Tämänhetkinen kaupunki:: Sievi/Tammela
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, English, ingen bra Svenska.
Multiplayer tunnuksesi?: Vilis_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Tammelan pitäjässä

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja ViljamiFIN »

Tätä on mukava lukia, hyvät kuvat ja tarina.
Kuva
Kotoisin Suomen Sievimmästä kylästä
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Tosi hieno idea laittaa mukaan nuo esitteet kerran sellasia löytyy, tulee paljon aitouden tuntua mukaan.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Siitäpä se päivästä kertominen taas lähtee. Aamunavetoinnit suoritettu, pikaiset aamukahvit renkipoikain kans ja sen jälkeen Jari lähti 805:lla edeltä ottamaan paalaajalla kaulaa paalinkäärintä porukkaan. Annoin esitekasan jarmolle deutziin ,että saa odotellessa tutustua uusiin traktoreihin ja kertoa minkä ominaisuudet olisi lähimpänä omaa tarvettani.

Kuva

Paalikärryyn pitäisi joutessaan askarrella etu ja takalaidat. Helpottaisi kuormaamista, eikä tarvitsisi sitoa kesken lastauksen. Tosiaan tuo paalikärry on itsetekoinen, silloin kun isäntä oli vielä tikissään , tämäkin kärry touhuttiin talven aikana. Tuo on edelleen suurin paalikärry koko kylässä, ei tosin mikään pehmeiden peltojen kärry renkaiden puolesta. Mutta kuljettaja jolla on hommaan silmää osaa jättää kärryn kantavalle paikalle josta on helppo lähteä suoraan tielle. Tällä kärryllä myös olen aikanaan tehnyt paljon urakkaa, niinkun voi hyvin arvata. Tahtoo 705 olla nuhanen raskaan rehukuorman kanssa, mutten minä laitakkaan kun alakerrokseen vain näitä raskaita rehupaaleja. Olkia ollaan kuskattu sitten kahdessa täydessä kerroksessa. Eli 22 paalia kerralla , rehua sitten 12.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ollaan hyvässä vauhdissa, paalaaja toimii kuin ajatus. Käärimessä toistaiseksi ei moitittavaa. Hyvällä tuurilla saamme tänään rehut pakettiin ja pääsemme aikaistettuun juhannuksen viettoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hieman kiireellä ehkä rustattu päivititys tapahtumista, mutta saatiin rehut paketoitua. Jari kun sai paalattua, hän lähetti Jarmon aloittelemaan navetointia ja itse jäi käärintää jatkamaan. Ykkös sadosta saatiin ihan normaalin suuruinen rehusato ja laadultaan aikalailla sellainen kun oli odotuksetkin. Vielä jäi yksi heinäpelto kasvamaan, siitä tehdään hiehoille ja umpilehmille heinää myöhemmässä vaiheessa, samoin yksi vehnäpelto tehdään kokoviljasäilörehuksi. Kävin vielä iltanavetoinnilla ja sen jälkeen puotin rehuntekokoneet pois traktoreiden perästä. Sekä kävin hakemassa rehukärryn huollettavaksi naapurin rehuntekoa ajatellen. Ihan illan viimeisenä hommana kävin vielä jormaa porisuttamassa ja katsomassa joko hänellä on kalusto valmiina juhannuksen jälkeiseen rehuntekoon ja kyllähän siellä hyvältä näytti.

Kuva

Kuva

Huomenna olisi tarkoitus pitää semmonen rauhallisempi päivä. Käydään Jarmon kanssa kaupungilla potkiskelemassa traktorien renkaita ja jututtamassa kauppamiehiä. Jospa saataisiin traktorin hankintaa etenemään johonkin suuntaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Niin se juhannus oli ja meni,nyt olisi jälleen palattava sorvin äärelle. Ennen juhannusta tosiaan käytiin jarmon kanssa kaupunkireissulla, käytiin raktoreita kattoon ja koeajamassa. Pari käytettyä vahvaa ehdokasta oli ,mutta ne oli kutoskoneella. Kyllähän se kutonen olis kuumottanut, varsinki se mx110 case toinen mitä katottiin oli m115 nyykkäri.. Käytiin esittelykoneita kokeilemassa ja valtran liikkeessä sitten lyötiin kättäpäälle tuliterästä mezzosta. Mahtaa tullakin jo parinviikon sisään ,sillä se oli joku varaston ylijäämä traktori. Alkuvuodesta tullut linjalta ulos, väri on vähän mitä on kun en saanut itse päättää. Tehtiin kyllä räätälöinti liikkeessä , kyseisessä traktorissa oli kaikki mitä olisin ruksittanut ainut tosiaan väri mikä ei ole oma valitsema. Nyt olis yks ongelma tosiaan vähemmän ja on yksi traktori johon ei pitäisi tulla ihan heti murheita ja voimankaan ei pitäisi loppua ainakaan nykyisten koneiden kanssa.
Nii että mitäpä juhannuksena sitten. Eipä juuri mitään mikä töihin juurikaan vaikuttaisi, rauhallisesti meni ,anoppilan mökillä käytiin morsmaikun kans päiväreissun. Minulla kun ei lomaa ollut lainkaan.. No naapurilla ei piisannu hermot ja sehän oli juhannuspäivänä niittämässä tuossa pikitientakana ja siitä seuraavana päivänä alettiin ajamaan tavaraa siiloon. Juhannuksen jälkeinen maanantai oli yks vastus tosiaan ,590 alkoi vuotamaan jostain holona polttoainetta. Kaasuvivun juuresta syöttöpumpusta nyt ainakin, liekkö muutkin pumpun tiivisteet falskannut kun oli märkä koko moottorin kylki syöttiksen kohdalta. No onhan nuita traktoreita pyörittelin deutzilla appeet, hyvä kun tuokin mahtuu navettaan niin ei tartte käsin alkaa rehua jakamaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Joo sitä tosiaan aloiteltiin naapurissa silppurointia. Oli jorma aloittanut jo vanhimman poikansa kans silppuroinnin. Tuo se on jo vanha silppuri ja traktorin perään aika mitätön. Jorma onkin puhunut siirtymisestä noukinvaunurehuun ja ennen aumaan tehdyt umpparirehut korvais paalirehulla. Tietäisi pientä lisäurakkaa minulle, aikoi kuulemma minulle sen paalaamisen ulkoistaa niinkuin tähän asti on olkien paalauksien kanssa tehty.

Kuva

Kuva

Kuva

Kärryä odotellessa kävin neuvomassa Jarmoa lietekaluston huoltojen kanssa ja katsottiin miten lietteensekoitin asetetaan altaaseen. Ja kuinka pumppu toimii ,että saadaan lietteenlevitykset alkuun.

Kuva

Kuva

Kuva

Pidettiin pieni evästauko ja sari tuli käymään pellolla myös tuomassa lisäevästä ja kyseleen miten menee.

Kuva

Kuva

Siiloltakin kuorman levityksestä ja tallaamisesta kuvaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Päivän päätteeksi pieni palaveri siilolla. Seuraavana päivänä tosiaan jatkuu vasta myöhemmin kun ei ole ollut niittäjää. Jorma meinas joutessaan kouluttaa nuorimman poikansa niittämään , eihän sillä korttia oo että traktori pitää pellolle viedä valmiiksi. Mutta kyllähän sekin jouduttaisi hieman. Mutta joo taas tuli kuvia ja kerrottavaa, seuraavalla kerralla taas lisää. Kiitos vaan kaikille jotka tätä lukee.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Hienoa on! Mikäs toi mappi on vai onko etes jaossa? :kippis:
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
HachiRoku
Viestit: 152
Liittynyt: 10.09.2018 21:20
Tämänhetkinen kaupunki:: Lohja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Saksa ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Paikkakunta: Lohja

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja HachiRoku »

MaPa kirjoitti:Hienoa on! Mikäs toi mappi on vai onko etes jaossa? :kippis:
Viljamin editoimalta aukealalta näyttäisi.
| I5-9600K | Asus Cerberus GTX 1070Ti | Asus Strix Z390-F | Corsair Vengeange PRO RGB 16GB 2666MHZ | Kingston 240GB SSD | SAMSUNG 500GB EVO SSD | Seagate Barracuda 1TB | Fractal Design Define C TG | Cooler Master 212 EVO | Corsair RM750X |
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Rehunteko hommat eivät loppua näe, mutta lomittajien tulo ja jorman perheen suoma navetta vapaa hieman vauhdittavat homman valmistumista. Tarkoitus olisi ajaa pitkä päivä, että saataisiin mahdollisimman paljon ajettua siiloon ennen sateita. Sää ennuste lupailee sadetta useiksi päiviksi. Päivää lähdetään toteuttamaan siihen tapaan ,että tehdään aamupäivä samoin kun eilenkin. Eli ajetaan rehua kahden traktorin ja kolmen kärryn voimin. Myöhemmin iltapäivällä Jorman poika lähtee jatkamaan isolla casella niittoa ja siilolle tulee korvaamaan meidän 705 sekä jarmo tulee myös avuksi kärryttämään ja siilolle. Alkuun meinasi tuottaa ongelmia massikan kanssa, sähköt meinasi reistailla ja konetta ei meinannut käyntiin saada. Tämän jälkeen traktoria ei aiota sammuttaa pikku seisokin takia. Myös silppuri tuotti päänvaivaa, oliksiko jorma yrittänyt alkuun liian kovaa. Torven joutui putsaamaan tukosta pariin otteeseen heti päivän alussa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Puoliltapäivin tuli soitto myös valtran traktorikauppiaalta. Soitti kysyäkseen halukkuutta tehdasvierailuun valtran tehtaalle, no toki pitää lähteä katselemaan miltä siellä näyttää. Kuulemma myös traktori olisi valmis luovutettavaksi. Oli nimittäin aikomus itse ajaa traktori kotiin ,tosin se oli tarkoitus ajaa myymälän pihasta. Mutta kun kilsoja ei tule juurikaan enempää tehtaalta ,mitä itse myyntipisteestä päätin ajaa sen vierailun päätteeksi kotiin. Eipähän tarvitse odotella sitä milloin traktori toimitetaan myymälään. No ,tehdasvierailu sovittiin tälle viikolle. Rehut saadaan varmasti pakettiin naapurissa siihen mennessä. Mutta takaisin tähän päivään. Kuvia ei kiireen takija tullut paljoakaan koko päivältä. Mutta yötöiksi meni niin kuin alussa tuumasinkin ,että teemme pitkän päivän. Pilviä kertyi taivalle ja oli yllättävän pimeää näin kesäkuun lopuksi.. Yön yli pärjäiltiin kahden kärryn ja ison casen voimin, nopein traktori mitä käytössä on.. Välillä minä vedin silppuria ja välillä jorma taas ajoi välejä. Virkistävämpää välillä vaihtaa kuskeja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikkiahan ei saatu siiloon ajettua vaikka aamuyölle ajettiinkin. Pari hehtaaria jäi vielä odottamaan joka on ihan jorman tilan vieressä. Apua he eivät enempää tarvitsekkaan , sanoin kuitenkin jos peittelyyn tarvitsee lisäkäsiä niin soittavat vain. Mutta tähän väliin on hyvä pitää pikku paussi, lomittajat ovat navetassa loppuviikon. Lähdemmä käymään morsmaikun kanssa hieman reissussa, loppuviikosta traktorin hakuun ja sitten paluu arkeen lietteen ja apulannan levittämisen merkeissä. Hieman meinaa olla malttamattomuutta tuon uuden traktorin suhteen, ensimmäinen ite uutena ostettu traktori. Eikä tilalle täysin uusia ole ostettukaan kun yhden kerran aiemmin. Mutta kuulemisiin!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
HachiRoku
Viestit: 152
Liittynyt: 10.09.2018 21:20
Tämänhetkinen kaupunki:: Lohja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Saksa ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Paikkakunta: Lohja

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja HachiRoku »

Komiat kuvat ja mukavaa luettavaa. Kaikin puolin mainio blogi!
| I5-9600K | Asus Cerberus GTX 1070Ti | Asus Strix Z390-F | Corsair Vengeange PRO RGB 16GB 2666MHZ | Kingston 240GB SSD | SAMSUNG 500GB EVO SSD | Seagate Barracuda 1TB | Fractal Design Define C TG | Cooler Master 212 EVO | Corsair RM750X |
Avatar
seppo191
Viestit: 167
Liittynyt: 03.09.2013 15:26
Tämänhetkinen kaupunki:: Mietoinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja seppo191 »

Nyt on komiaa! Jatka samahan malliin :D
Kuva
Kiitokset N141H!
Good things come to those who work.
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Tää on tosiaan mukavaa luettavaa kun rehun teosta (ja uskon että tulevaisuudessa myös muista töistä) tulee useampi päivitys, tuo enemmän realistisuuden tunnetta mukaan.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Komiaa on! Oliko tuo alotusviestissä näkyvä Farmarin Rysky joskus joulukalenterissa vai onko se ikään edes jaossa ollutkaan? :D
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Lapinpoika_
Viestit: 1017
Liittynyt: 15.07.2016 10:10
Tämänhetkinen kaupunki:: Rauma
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, ruotsi, saksa ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Lapinpoika_
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Rauma

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Lapinpoika_ »

Pelaaja80 kirjoitti:Komiaa on! Oliko tuo alotusviestissä näkyvä Farmarin Rysky joskus joulukalenterissa vai onko se ikään edes jaossa ollutkaan? :D
FS Finin joulukalenterissa muistaakseni oli tuo.
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Se olisi hieman synkkä heinäkuinen aamu. Aika synkeä näky, kun pitäisi olla kesän lämpimintä ja hienointa aikaa. Sankka sumu peittänyt maat ja mantereet, Minä tavalliseen tapaani menossa aamunavetalle , hieman ehkä hitaammin askelin kun normaalisti kun kummastelen tätä hieman erikoista näkyä. Lämpötilakaan ei ole kovinkaan kesäinen, elohopea näytti keittiönakkunalla huikeaa 5 astetta lämmintä. Mutta on tässä synkeässä aamussa jokin piristäväkin näky joka saa hymyn huulille. Kiiltävän keltainen ,ihan uusi valtra komeili polttoainesäiliön vierellä. Ensimmäinen itse ostavani uusi traktori.

Kuva

Kuva

Navetasta päästyäni ja malttamattomana suuntasin heti uuden koneen hyttiin. Lähdin hakemaan niittomurskaimen pellolta edestä pois, että saataisiin voidella pellon pintaa hieman lietteellä. Hytti tuoksuu niin uudelle, että tuntuu hullulle hypätä haisevissa työvaatteissa puhtaaseen hyttiin. Noh, mutta enempää en kiusaa vaan alan esittelemään konetta. Eli tämähän on Valtra 6800 mezzo, alkaahan tämä olla jo vanhaa mallia ja hieman vanhan aikainen, kun nykyään ihmiset mieluummin laittavat noita haitekkeja. Ja tämä on viimeinen vuosi kun näitä 6800 saa tilattua.. No traktori oli aika edullinen, tämä on jonkin aikaa ollut ajamattomana tehtaan varastoalueella. Tämä traktori on siis aiemmin suunniteltu ja tehty jollekkin toiselle asiakkaalle, jolle kyseinen kone ei ikinä saapunut. Kuulemma tilanpidon joutunut terveys syistä lopettamaan. Ja minähän ruksitin juurikin samat speksit toivekoneeseen ja sain ehdolle tämän valmiin yksilön. On ilmapenkkiä, ilmastointia, dps- vaihteisto eli kolmiportainen pikavaihde ja mekaaninen suunnavaihto, yläajovalot, etulokasuojat ja keskilevyiset takalokarit, 4 hytrauliikkalohkoa, hytraulinentyöntövarsi ja keulapainot 225kg. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin väri ei miellyttänyt ,olisin mieluummin ostanut sinisen tai viininpunaisen. Viininpunainen olisi ollut ehkä se mieluisampi. Mutta tällä mennään ja toistaiseksi olen tosi tyytyväinen koneeseen. Sumukin oli hälventynyt navetoinnin aikana.

Kuva

Kuva

Kuva

Jarmo onkin tämän alkuviikon pois , oli jotain omia menoja ja minähän lupasin ahkeralle työmiehelle vapaata. Onhan tässä pitkiä päiviä ollutkin, että kyllä hän on sen ansainnut. Lietteen ajoon ajattelin ryhtyä, vielä olisi tuo hallin takusta tehtävänä. Sen jälkeen alkaa niittämään karkeampi umppareiden rehuksi tarkoitettu heinäpelto nurin ja käydä katselemassa milloin tehdään se yksi vehnäpelto rehuksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

On se kyllä mukava ajoinen traktori täytyy sanoa, mukavampi ajaa ja hiljaisempi mitä nuo patarauta 05 sarjalaiset. Vielä ennen iltanavettaa hain vielä appeeseen viimevuotisia paaleja. Vielä olisi muutama niitäkin jäljellä.

Kuva

Siinäpä olisi tälle erää taas teille luettavaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
HachiRoku
Viestit: 152
Liittynyt: 10.09.2018 21:20
Tämänhetkinen kaupunki:: Lohja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Saksa ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Paikkakunta: Lohja

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja HachiRoku »

Erittäin asiallista luettavaa :) .
| I5-9600K | Asus Cerberus GTX 1070Ti | Asus Strix Z390-F | Corsair Vengeange PRO RGB 16GB 2666MHZ | Kingston 240GB SSD | SAMSUNG 500GB EVO SSD | Seagate Barracuda 1TB | Fractal Design Define C TG | Cooler Master 212 EVO | Corsair RM750X |
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Ihan hyvää luettavaa on. Tuo on kyllä veikee väri sävy 6800. Tuommone oikein kirkkaan keltane. Ihan blogin tunnelmissa esitän kysymyksen meinasitko maalata tuota sitten kun on joutavaa aikaa?
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan plogi

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Kyllä se jää tuohon väriin, mitä sitä suotta uutta maalipintaa alkaa uusiksi veteleen. Tuo 705 mahtais ensimmäinen olla jonka maaleille pitäs jotain alkaa tekemään ,eikä sekään homma taida ihan ensimmäisenä olla mielessä. Pitää sitten uudelleen miettiä kun jotain leviää totaallisesti, että kunnostaako koko koneen kerralla. Mutta noniin ,touhuja pitäsi taas vaihteeksi jatkaa. Suunnitelmissa ajella aamupäivä lietettä ja iltapäivällä käydä karkea säilörehu vetämässä nurin. Pitäs alkaa tekemään tuolle lietealtaalle jotain, jää tuo täyttötraktori pahasti eteen. Pitäis tuo aitauksen oviaukko siirtää eri kantille, sekin ollut jo vuosia tarkoitus tehdä. Aika vaan ei meinaa kaikkeen riittää. Ja oikeastaan pitäisi tehdä pienehkö etä allas jonnekkin, meinaa nimittäin olla aina niin rajoilla ,että kaikki talven liete sopii tuonne. Joinain vuosina on pitänyt ajaa naapurin viljatilallisen vanhaan altaaseen , kun oma on meinannut tulvia yli.

Kuva

Kuva

Naapurikin aloittanut lietteenajon. Aiemmin urakoin tosiaan tuota lietehommaakin aina aika-ajoin ja jorma oli siinäkin vakioasiakas. Nyt jormalla on reilun kuution isompi kärry kuin minulla ja työvoimaakin omastatakaa. Ei enään minun apua lietteenlevitykseen ole tarvinnut.

Kuva

Montaa kuvaa en viihtinyt napsia tuosta lietehommasta, sama pelto ja samanlaista hommaa kun edellisessäkin päivityksessä. Ei viiti montaa päivitystä tehdä samasta asiasta kymmenien kuvien kera. Mutta joo, meinasin vielä tämän karkeanrehunteon tehdä vanhalla kokoonpanolla. Pitää vielä vähän miettiä miten nuo traktorit sijoittelis tulevaisuudessa. Vetokoukku on vähän erilainen tuossa uudessa valtrassa mitä mitä nuissa vanhoissa ,paalaajan veton kun tarvitsee tuon maatalousvetolaitteen.

Kuva

Kuva

Kuva

Isohko kivikin oli jostain eksynyt pellolle, särki niittokoneesta pari terää ja murkaimen sormia. Terät vaihdoin pellolla, mutta murkaimen piikit täytyy käydä kaupungista hakemassa. Onneksi murkain ei ihan helpolla epätaspainoon mene , muovisormet kun eivät paina juuri mitään. Menetyskään ei järin suuri ollut kun sormet ovat muutenkin aika kuluneet. Pitää kaikki vaihtaa kakkos satoon sitten.¨

Kuva

Kuva

Kuva

Loppuun vielä paalaus ja käärintävehkeet valmiiksi huomista varten. Paalaajaankin pitäisi noukkimen piikkejä vaihtaa , on nimittäin päässyt hammaspeikko iskemään. Kakkos satoon tehdä sitten isompi huolto tähän. Oikeastaan paalainkin pitäisi päivittää silppuavaan, menisi paaliin enemmän tavaraa ja apevaunun hommaakin helpottaisi varsinkin sulanrehun aikaan. Mutta menköön vielä , hyvinhä tuo muuten toimii ei taida paalain olla muutenkaan ihan ensimmäisenä uusimislistalla.

Kuva

Kuva

Kävin vielä vehniä katsomassa. Totesin ,ettei kannata alkaa rehuksi tekemään. Sen verran hyvän näköinen kasvusto ,että antaa kypsyä ja puidaan syksyllä pois. Tehdään sitten tarvittaessa kolmos-satoakin ,mikäli näyttää ettei rehua tule tarpeeksi. Ei muutakun ensi kertaan!

Kuva
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”