Saksan tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivää ja tervetuloa blogini pariin. Olen Tauno Latokulma, 35 vuotias maataloustoiminnan harjoittaja täältä itäisestä Suomesta, tarkemmin sanottuna Vainikkalasta, eli aivan täältä itärajan läheisyydestä. Onnekseni saan jakaa niin ilot kuin murheetkin vuotta minua nuoremman vaimoni Aleksandran kanssa. Tämä on meille kummallekin ensimmäinen liitto ja paria kuukautta aikasemmin juhlittiinkin meiän 15 vuotista yhteistä taivalta, eli kauan ollaan oltu yhdessä, ainakin tällä nykymittapuulla, jolla vaimot ja ukot tulee ja menee.. Aleksandra on syntyjään Neuvostoliitosta kotosin, mutta niitten perhe muutti Suomeen Aleksandran ollessa 2 vuotias. Aikoinaan tavattiin lukiossa ja alettiin joitain vuosia sen jälkeen olla yhdessä. Lapsiakin meillä on kolme, Alina 6v, Jelena 9v ja Katherine 14v. Nuoremmat tytötkin on toki päässy jo traktorilla ajoa kokeilemaan, mutta Katherine auttelee jonkin verrankin mitä nyt opiskeluiltaan mielekkäästi kerkee. Tosin tällä tilalla vallitsee semmonen sääntö, että ilman korttia ei yksikseen saa ajella, eli jonkun aikuisen täytyy istua vieressä, joten lähinnä tulevaisuutta katsoen olen antanu heidän ajella.

Mutta sitten jotain myös tästä tilasta. Eli tila on ollut meidän suvulta alusta saakka, ja minun ja veljeni Matin vastuulle tämä siirtyi lopullisesti pari vuotta sitten, jollon isämme jäi viettämään leppoisia eläkepäiviä. Peltoa löytyy vaivaiset parikymmentä hehtaaria ja siitäkin suuri osa on heinällä. Lehmiä on kans parisenkymmentä, eli ei pelkällä tämän tilan pyörittämisellä enää tänäpäivänä eletä. Niimpä itse istun päivät toimistossa piirtelemässä jokanäkösiä rakennuksia, eli olen siis varsinaiselta ammatiltani arkkitehti ja Aleksandra tekee puolestaan juristin hommia. Matti tekee milloin mitäkin, yleensä se istuu sohvalla kattomassa telkkaria tai sitten vaihtoehtosesti sesonkiaikaan painaa pitkää päivää pellolla rakkaan raktorinsa kanssa.

Ja loppuun vielä pientä tilaesittelyä kuvien muodossa. Eli tässä tilan päärakennus, jossa asun tällä hetkellä perheeni kanssa. Matti asustaa tuossa viidensadanmetrin päässä omassa mökkelissään. Näin siksi, että olen Mattia jonkun verran nuorempi ja Matti kerkes ostamaan oman talon ennen kun vanhemmat eivät enää jaksaneet pitää tuota kartanoa, joten päätettiin sitten, että minä jään asumaan siihen.
Kuva

Navetta on tosiaan tämmönen pihattomallien tätänykyä, saa lehmät kulkea ulos ja sisään vapaasti.
Kuva

Lemmuistakin otin sitten tämmösen kuvan, kun kamera kädessä pihalla muutenkin taapertelin.
Kuva

Tässä näkyy nyt sitten vähän tilan pihapiiriä. Oikeanpuolimmaisena näkyy tuo alle kymmenen vuotta vanha elementtihalli, joka toimii pajana.
Kuva

Ja traktoreista vielä kuvat. John Deere 6400, 105hv. Tämä tuli tilalle 6 vuotta sitten todella vähän ajettuja yhdeltä pikku tilalta. Ihan kohtuullinen kone ollut mitä nyt Jontikalle tyypillistä pientä ongelmaa joskus sähköjen kanssa ollu, mutta muuten pelannu moitteettomasti.
Kuva

Ford 7810 vuosimallia 90', 100hv. Tää ollaan ostettu uutena ja tällä hetkellä tunteja on mittaristo reilut 8tuhatta. Tällä hoidetaan edelleen suurin osa tilan hommista.
Kuva

Ford 7600, 95hv. Tässä oli ennen tota JD 6400:sen ostoa Vilskeen kuormaaja nokalla ja tällä tehtiin tilan kaikki etukuormaajantyöt, mutta päädyttiin JD:n tullessa siihen, että otetaan tästä kuormaaja kokonaan pois, kun periaatteessa sille ei enää oo tarvetta ja tää on kätevämpi kone pyöriä pihalla ja mettässä ilman kuormaajaa. Tämän toimialaan kuuluu tätä nykyä lähinnä rehuntekohommissa pöyhintä & karhottaminen ja joskus myös kylvetään tän kanssa, kun vie jonkun verran vähennän polttoainetta kuin 7810.
Kuva

Puimurina on Sampo Rosenlew 500, joka on tunnettu peltisestä rakenteestaan ja siten huonosta kestävyydestä.. Tämä yksilö on kuitenkin ainakin toistaiseksi yhtenä kappaleena ja ihan ryhdikkäässä kunnossakin. Tätä ennen oli Sampo 10, joten on tää siihen nähden melkoisesti parempi.
Kuva

Ja sitten siirrytänkin Mattilandiaan. Matilla on periaatteessa omina koneinaan Zetor 16145 ja 7245. Urakointi ajoilta on myös Ford 655, joka on ylivoimaisesti tämän tilan paras kuormainkone. Pysyy pyörät maassa vaikka nostais jotain painavampaakin, eikä tartte koko ajan pelätä aisojen solmuunmenoa. Tuon isomman Zetkan Matti on joskus Puolasta roudannu tänne ja tuo pienempi löyty joskus pilkkahintaan jostain. Jokseenkin karuja koneita molemmat, mutta tuossa isommassa on sentään ihan kunnolla potkua ja pikavaihdekin käännetty toisinpäin, eli menohalua riittää tolla kaverilla. Ei vaan tahdo löytyä tarpeeksi rohkeutta päästellä sillä sitä yli viittäkymppiä. :D
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Traktorimies_, 27.09.2019 10:09. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 1
Morjesta päivää kaikille ja tervetuloa ensimmäisen päivityksen pariin. Olen jo pidemmän aikaa harkinnut aloittavani blogin ja ajattelin, että kevät olisi siihen sopiva ajankohta ja niimpä ensimmäinen päivitys vietetään äestämisen merkeissä. Kevät tulla jolkottaa kovaa vauhtia ja kesäkin on jo ihan nurkan takana, eli vähän myöhäseen pääsi peltotöiden alotus tänä vuonna, mutta eipä sillä niin merkitystä, ollaan sitä joskus lähdetty pellolle vielä viikkoja myöhemminkin. Äkeenä on tosiaan tommonen 4,5 metrinen EsaTume. Ajaa asiansa edelleen ihan hyvin ja on jopa osoittautunut melko kestäväksikin, kun ei oo yhtään tarvinnu hitsatakaan mistään. Onneks nämä meidän pellot ei ole kivisimmästä päästä, niin ei oo kivien keräämisenkään suhteen murheita, eli saa painaa vaan menemään. Tänä vuonna ei menny edes yhtään piikkiäkään poikki, joten hienosti meni tällä erää. Yleensä hajoo aina jotain...

Kuva

Kuva

Hytistäkin otin yhden kuvan, kun oli sopivan pitkää ja suoraa laistoa ajettavana.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Muutaman päivän sain menemään äestelyihin ja pistin vielä illalla kylvökoneen valmiiksi ja huomenna olis tarkotus lähteä laulattamaan 6600:sta.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
SpepperZZ
Viestit: 21
Liittynyt: 30.12.2018 15:11
Multiplayer tunnuksesi?: SpepperZZ

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja SpepperZZ »

kivaa lukemista kahvin kanssa ruoka pausilla, Kahvi22 :)
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Nätti mappi! Taitaa olla itte tekemä?
Nätti on blogikin kanssa :)
Viimeksi muokannut MaPa, 03.10.2019 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Setori1
Viestit: 85
Liittynyt: 22.04.2018 18:00
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Ruotsi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Setori1 »

Fordia tuttuun tapaan :)
Avatar
DB990
Viestit: 224
Liittynyt: 06.10.2016 16:40
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Englanti ja äidinkieli
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja DB990 »

Selkeää ja helppolukuista blogia, ehdottomasti seurantaan :)
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Kiitos kiitos.

Päivitys 2
Päiviä vaan taas kaikille. Kuten jo viime päivityksen perusteella voi päätellä, niin nyt on sitten siementen piilotusta vuorossa. Ihan kohtuu hyvin sujunut tähän saakka, Tumet on pelannu hyvin, mutta niin myös kylvötraktorit. Viime talven aikana tuolta yhden pellon laidalta yks lato päätti antaa periksi ja makaa kaatuneena edelleen tuolla pellon laidassa. No sinne oli sitte pellon puolelle eksynyt laudanpätkä, jossa oli naulat pystyssä ja miten sattuskaan, niin se sattus just 3000 HKL:län renkaaseen ja ilmathan siitä sitten pihalle meni. Onneks on sentään rengasliike tuolla kylillä, niin ei menny kun muutama tunti, niin päästiin taas jatkamaan. Toivottavasti paikka kestää, mut kai sen pitäis.. Muuten siis sujunu kaikki hyvin, mutta tommonen harmittava pikku kiusa sattus ja olihan se toisaalta oma vika.

Matin koneesta pistettiin vielä illalla säädöt kohdalleen ja olin siinä sitten hetken kattomassa.
Kuva

Kuva

Vaikka rupeskin jo ilta hämärtämään, niin kävin sitte vielä itsekin yhden pikkulohkon kylväsemässä.
Kuva

Kuva

Loppu ehtoosta kävin vielä Matinkin hommia vilkasemassa. Tämä pelto on kyllä niin jyrkässä rinteessä, että jos on vähänkin märempi syksy, niin on viissatasella pienoisia vaikeuksia päästä tuota rinnettä ylös.
Kuva

Kuva

Oli naapurin ukko joutunu taas vaihteeksi ulkoruokintaan ja oli sitte tullu meidän hallille viettämään yönsä. Voi tuotakin raukkaa. :D
Kuva

Ja seuraavana aamuna taas jatkamaan hommia. Oli koneet niin nätisti tuossa parkissa, että nappasin tämmösenkin kuvan siinä sitten.
Kuva

Väliin sattus pari sadepäivää, niin otettiin siinä sitte 7810:stä paripyörät pois, kun ei oo enää tarvetta mennä tuon kanssa pellolle.
Kuva

Saderintamat selätetty ja kohti uusia haasteita kylvöjen parissa. Näin nättiä ja kirkasta päivää ei ookkaan ollu pitkään aikaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Vielä olis tosiaan muutama pellon rääpäle kylvämättä, ne olis tarkotus saada huomisen aikana kuntoon. Kävin muuten yks päivä naapurikylässä asioilla ja bongasin sieltä paikallisen koneliikkeen pihasta todella kiinnostavan vehkeen. Mun piti käydä tänään aamupäivällä sen kanssa koeajollakin, mutta oli akku menny tyhjäks. Yritettiin siinä sitten ladata sitä hiukan aikaa ja todettiin, että se totaallisesti kuollu. Ei kuitenkaan sattunu koneliikkeestä löytyvän yhtään uutta akkua, olivat kuulemma viimesen myyneet aamulla.. Sovittiin, että hommaavat uuden akun ja menen sitten tutkailemaan sitä lisää. Ulkonäöllisesti se ainakin näyttää olevan loistokunnossa, joten jossei mitään ihmeellisistä ilmaannu, niin hyvin suurella todennäköisyydellä se lähtee minun matkaan sieltä. Kyse on siis persveivari kaivinkoneesta, arvatkaapa vaan minkä merkkisestä. :D Hintaa on 15 tuhatta, eli ei nyt mitenkään kauheesti. Mutta se nähdään sitten. Parempi etukuormaajakone on ollu siitä saakka hakusessa, kun hommattiin tuo pyöröpaalain, sitä ennenhän tehtiin kaikki heinät pikkupaaliin. Meinaa kuitenkin nuo tuoreet rehupaalit painaa sen verran paljon, että 7810:pin perä meinaa käydän vähän turhan köykäseksi. Voishan sitä toki takapainoa käyttää, mutta ei sitä aina jaksa ottaa perään, kun tarttee kuitenkin paljon muutakin tehdä kyseisellä traktorilla.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 3
Terve taas! Viime päivitys jo olikin kylvöhommista, mutta jatketaan niiden parissa nyt tässä alkuun muutamalla kuvalla. Tämä meidän tilahan sijaitsee siis ihan rannikolla ja meillä on muutama pelto myös tuolla yhdellä saarella. Eihän siinä sinänsä oo mitään järkeä reissata ton lossin kanssa edestakasin näiden koneiden kanssa, mutta toisaalta se on ilmasta, joten miksipä ei.

Kuva

Sitten ollaankin jo rantauduttu ja päästy pellolle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuli saaren pellot kylvettyä ja samalla saatiin sitten kylvöt tältä keväältä päätökseen. Lossikuski on tosiaan yks meidän tuttu, joten kävin ohjaamossa istuskelemassa ja turinoimassa matkan ajan.
Kuva

Kuten jo ennakoisinkin, niin päädyttiin tosiaan sitten ostamaan tämmönen kapistus, eli Ford 655, vm 88. Edellinen omistaja oli muutama vuosi sitten uusinut kaikkien sylintereiden tiivisteet ja puslittanut sekä etukuormaajan että takapuomin uudelleen, eli ei ole tällä hetkellä oikein mitään välyksiä. Uskon, että tässä on konetta vielä pitkäksi aikaa. Eikä tartte murehtia, jos konepellille tippuu vähän jotain, kun tuo nokka"pelti" on reilun sentin paksua rautaa, eli ei ihan heti mene ryttyyn. 8-)
Kuva

Ensimmäistä kertaa voidaan ajaa apulannat 7810:llä, kun ei tartte sen kanssa nostella suursäkkejä. Tässä vaiheessa kylvöistä on tosiaan kulunu aikaa kolmisen viikkoa ja heinämaille olis tarkotus levitellä hieman virikettä.
Kuva

Kuva

Oli itse asiassa heinät venähtäneet jo aika pitkiksikin, niin eiköhän tässä muutaman viikon sisällä päästä ihan rehuhommiinkin. Siihen saakka morjes.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 4
Moro taas! Viime päivityksestä on mennyt vajaa kuukausi aikaa ja nyt on vuorossa ensimmäisen rehusadon teko tälle vuodelle. Kevät ja alkukesä on ollut oikeastaan aika otollisia tällä kertaa, eli lämpöä mutta toisaalta myös sadetta on riittänyt, ihanneolot siis melkeen ainakin. Niittokoneena on tosiaan tommonen Pöttingerin ihan perus 2,5 metrinen, joka ostettiin joitakin vuosia sitten uutena vanhan Ylön lautasniittokoneen tilalle, kun se alko olemaan hitusen liian epävarma toimintansa kannalta.

Aikasin aamulla alotin niittohommat, mutta koko päivähän niiden parissa lopulta kuitenkin meni. Kertaakaan en ajanu kiveen, joten terälappujen vaihtoonkaan ei tarvinnu kesken hommien ruveta.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Aika hyvin poutaa pidelly ja päätettiin sitten yrittää tehdä muutamasta pellosta oikeen kuivaheinääkin, niin voi myydä vaikka eteenpäin, kun noita hevostilojakin on tässä lähellä ja ollaan ennenkin myyty kuivaheiniä niille. 4000 kaipasi ulkoilutusta, niin päätin sitten sen kanssa retuuttaa tuota Elhoa perässä. Ollaan me kyllä yleensäkin tuon kanssa jotain heinähommia tehty, mutta aina ei oo viittinyt, kun on ergonomisempiakin vaihtoehtoja. :D
Kuva

Kuva

En oikeen tiedä miten tässä nyt näin kävi, mutta paalaamisesta ei nyt tullut tällä erää yhtään kuvaa. Johtunee siitä, että Matti paalasi suurimman osan ja hän ei oo järin innokas ottamaan kuvia. Mutta eipä se mitään, jospa sitten toiselta rehusadolta sais muutaman kuvatuksen paalausyhdistelmästäkin.
Kuva

Kuva

Ja kuivaheiniä keräilemässä. Tuo pelto oli aivan tilan vieressä, niin en jaksanut edes mitään kuormaa alkaa tekemään, vaan kuskasin tuolla tavalla ne suoraan tilalle.
Kuva

Alexandra oli just tullut töistä ja oli postinhakureissulla, kun huomas Leylandin lähestyvän kunnon kuorma päällä ja oli sitten tälläsen komian kuvan napannut, kun Matti kaartaa pihalle.
Kuva

Kuva

Sain kuivaheinät kuskattua katon alle ja menin pellolle kattomaan, onkos säilörehupaaleja vielä paljon keräämättä. Eipä ollut, vaan kuorma oli just tulossa valmiiksi. Paalipihditkin oli antaunu siinä vaiheessa, kun oli pellolla neljä paalia jäljellä ja Matti oli päätynyt siihen, että nostetaan ne loput sitten piikeillä kyytiin. Kerkee muutaman paalin kuitenkin syöttää ihan hyvin, ennen kun ne menee pilalle.
Kuva

Jonkinmoinen kasa tuotiin näitä paaleja tosiaan suoraan tähän tilallekin, valtaosa jäi toki pellon laitaan odottelemaan.
Kuva

Pitihän sitä sitten lemmuille antaa maistiaista uusista paaleista. Ei tämmätti kesäaikaan yleensä tule pahemmin ruokittua lehmiä heinän kanssa ollenkaan, kun ovat laitumella koko ajan, mutta aina sillon tällön tulee kyllä ruokittua näinkin ja on ne aina tuntunut kelpaavan, vaikka laitumella olis tuorettakin tarjolla.
Kuva

Ensimmäisen asiakas onkin jo saapumassa.
Kuva

Otin nyt sitten vielä tämän päivityksen päätteeksi tämmösen kuvan vielä.
Kuva
Viimeksi muokannut Traktorimies_, 11.02.2019 19:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Komiaa blogia! :)
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Komiaa on edelleen!
Ei taija nuo Foordit ja leukkukaan olla missään jaossa kun äsken googlailin. Nättejä vehkeitä sillä vaan.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Kiitos ja ei tosiaan oo missään jaossa, ainakaan toistaiseksi. Esittäkää toki myös jotain parannusehdotuksia, mikäli sellaisia tulee mieleen. ;)

Päivitys 5
Moro! Kesä alkaa olla takanapäin ja puinnit on tällä hetkellä ajankohtainen asia ainakin täällä etelä-Suomessa olevien tilojen kohdalla. Kesä oli tosiaan aivan järkyttävän kuiva ja lämmin ja sadot on sitte tietenkin sen mukaset, mutta eipä mahda mitään. Täytyy vaan toivoa, että edes heinäpelloista irtoais sen verran tavaraa, että riittää lemmuille evästä seuraavaks vuodeksi. Alkukesä oli ihan suht hyvä olosuhteiltaan, eli viljat on kyllä lähtenyt hyvin alkuun, mutta siemenet on jääny melko pikkuruisiksi. Koneet on kyllä pelannu hienosti ja meninpä hankkimaan taas yhden uuden tuttavuudenkin tässä kesken puintien.

Kuva

Kuva

Kaste tuli jo, joten mikäpä parempaa ilta tekemistä, kuin lähteä keräämään vastapaalatut olkipaalit pois säiden armoilta.
Kuva

Kuva

Krooninen rahapulahan vallitsee aina, mutta nyt oli sen verran kova kiirus saada rahaa tilille, että vietiin joitakin kuormia ohraa itse myyntiin. Kosteusprosentti oli puitaessa niin alhanen, ettei tarvinnu kuin oikeastaan vaan kierrättää nuo kuivurin kautta, ei paljoa tarvinnut siis kuivailla.
Kuva

Alko 500 tympimään pienehkön kokonsa takia ja alko se olemaan näille peltomäärille jo vähän alimitoitettukin, joten tämmönen vehje hommattiin. Tämä oli ollu viime syksystä saakka myynnissä ja nyt oli omistaja tiputtanut reippaasti hintaa, joten päätettiin hakea se sitten. Reilu 3000 tuntia puitu, mutta hyvin pidetty ja kolmen metrin leikkuuleveyskin alkaa olemaan ihan kohtalainen.
Kuva

Hyvin sujuu "uuden" puimurin kanssa. Hyttikin on jokseenkin mukavampi kuin viissatasen. Ei kuitenkaan raaskittu pistää pikkustakaan kokonaan pois, joten jätettiin se toiseks puimuriksi, kun ei näistä suomalaisista Valmetin moottorilla varustetuista kyhäelmistä koskaan tiedä.
Kuva

Kuva

Ja kuivurilla kippaamassa kolmatta 690:llä puitua rypsikuormaa.
Kuva

Ilta ja pimeys painaa taas päälle ja kävin paalaamassa viel toisen paalattavan pellon.
Kuva

Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Terve. Pitkähkön tauon jälkeen ajettelin taas vähän blogia kirjotella. Save on kyllä valitettavasti eri, mutta koneet on suurilta osin samoja tai ainakin samantyylisiä, eli vanhojen päivitysten turinoita ei kannata enää kattella.

Päivitys 6
Joo elikkäs sitä on kevät kerenny tänne Savoon saakka jo, ja peltotöitähän sitä piti sitten päästä alottelemaan. Tänä vuonna tuli aika aikanen kevät ja tuossa kolmisen viikkoa sitte oli yks todella lämmin jakso, mutta onneks ei sillon vielä lähetty kylvöhommiin, kun sen jälkeen oli semmonen viikon pakkasjakso puolestaan, kuten arvattavissa olikin. Uskaliaimmat viljelijät kylvi jo sillon aikasemmin ison osan maistaan ja ihmeen hyvin nekin kyllä vaikuttais pärjänneen, vaikka hallaa tulikin. Pitää vielä sen verran sanoa, että meidän kalustohan on miten sen nyt sanois, aika pientä lievästi sanottuna, mutta tarkoitus olis pikku hiljaa ostaa lisää ja isompia. Samaten peltoa on pakko yrittää haalia lisää.

Mutta sitten varsinaiseen asiaan. Meillä on tosiaan tommosia äkeitä ja kylvökoneita kaksin kappelein, joten saadaan molemmat tehtyä hommia samaan aikaan, niin sujuu nopeemmin. Ei olla koskaan ennen jätetty mitään kyntämättä, mutta nyt päätettiin kokeilla sitten sitäkin taktiikkaa. Eihän meillä mitään kunnon kultivaattoria ole, joten tolla normi äkeelle sitten vaan koitettiin ajella ja tuli siitä nyt jonkinlaista jälkeä noinkin.
Kuva

Lähdin sitte itsekin retuuttamaan pikku Potilaa perässä. Kuten huomaatte, niin maa ei juurikaan pölyä ja väristäkin jo huomaa, että hiukan märkää on. Noh kunhan sen verran murustuis, että oraat pääsee pintaan saakka niin ei kai sillä muuten niin väliä..
Kuva

Kuva

Kuva

Äestyksestä ei nyt tälle vuodelle tullu enempää kuvia otettua, joten sitte siirrytäänkin kylvöjen pariin. Ihan ekaks tietenkin koneen täyttö. Siemen ja apulantasäkit oli Matin luona. Sillä vaan, että ei oo tämä kuva mun pihalta. :D
Kuva

Ja siitä sitten lähdettiinkin pistämään siementä vakoseen ja ei siinä sitte oikeastaan mitään ihmeempää enää ollutkaan. Koneet toimis särkymättä, eli kaikin puolin hyvin meni.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraava päivitys tuleekin sitten mitä todennäköisimmin rehunteosta, eli siihen saakka morjes.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Lenni
Viestit: 1266
Liittynyt: 10.12.2011 21:09
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Olvisalmi

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Lenni »

Ompahan vimosen päälle konekanta kohillaan tässä tarinassa. 8-) Ei muutako laittele lisää kuvia, tätä kelepaa kyllä lukea ja katella. :)
Kuva
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 7
Päivää taas! Kesäkuun puolenvälin yli mentiin jo ja heinäpellot alko olemaan sillä mallilla, että tämän vuoden ensimmäistä rehusatoa piti lähteä taltioimaan. Vehkeet katteltiin tietenkin kuntoon jo hyvissä ajoin tässä kesänmittaan, kun kylvöistäkin on jo aikaa. Tohon Ylön niittokoneeseen piti vaihtaa taas uus hihna ja muutama terä, mutta eipä noissa sitten mitään kummempaa ollu. Onhan toi niittokone tuoho paalaimeen verrattuna ihan alimitoitettu, mutta sillä on kuitenkin pärjätty ainakin tähän asti, tosin olen nettikonetta kattonu sillä silmällä, jos vaikka joku vähän tuoreempi kapistus löytyis tuon tilalle.

Tässä sitten vähän niittokuvaa ekalta pellolta. Ihmeen hyvin tuosta kyllä irtos rehua, vaikka kevät on aika kuiva ollutkin. Saas nähdä miten kakkossadon kanssa sitten käy, mutta ei kai se muu auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. :roll:
Kuva

Kuva

Otin sitten hytistäkin yhden kuvan. Itse en kauheen usein viitsi ulos hyppiä kuvanottamis tarkoituksessa, mutta onneks Alisa on innokas kuvien ottaja.
Kuva

Muutaman päivän päästä kaadosta heinät alko olemaan sopivasti kuivahtaneita ja Matti lähti sitten niitä karhottelemaan.
Kuva

Kuva

Ja sitten vaan heinät paaliin. Tää NH:n paalain on tosiaan tilan uusin hankinta ja sitä varten oltiinkin hyvä tovi jo rahaa säästettykin. Sitä ennen tehtiin kaikki heinät pikkupaaleihin ja tämän uuden paalaimen hankkimisen myötä vasta tajuttiin, että ois pitäny ostaa pyöröpaalain jo aikoja sitten, niin paljon se helpottaa ja nopeuttaa hommia.
Kuva

Kuva

Ja sitte vaan kuormaa päälle. Kauemmilta pelloilta ajetaan paalit Matin kuorma-autolla, mutta tämä pelto oli ihan tässä tilan takana, niin oli kätevämpi kuskata raktorilla ne kotiin.
Kuva

Muutamalta pellolta jätettiin ihan tuoreeksi heinät ja ne piti sitten tietenkin pistää pakettiin. Käärijä on lainassa naapurin Penalta, kun ei oo vielä tullut hankittua omaakaan toisaalta kuitenkin kohtalaisen vähäisen käyttötarpeen takia ja yksinkertasesti rahallisten tekijöiden takia.
Kuva

Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Huhhuh nyt on komeeta! Nuo koneet ja mapit ilmeisesti ittes tekemiä, ois aika jees jos laittasit jakoon
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mappi on täällä jaossa, Savo & Karjala 17.

Päivitys 8
Terve terve. Niin se kesä vierähti ja vuoden loppua kohden mennään. Tänä vuonna viljakasveina meillä oli enimmäkseen härkäpapua ja rapsia, kun kokeiltiin niitä vaihteeksi. Ihan kivasti ne kyllä kasvo, eikä tuholaisetkaan iskeny pahasti vaikka ruiskutuksetkin tais jäädä aika vähälle. Sopivasti sattus tähän melkein viikon yhtämittainen poutajakso, niin sehän oli oiva aika lähteä laulattamaan 500:sta, kun viljatkin oli jo kypsäksi ehtiny. Semmonen pikku takaisku sattu, että alko valmetin 3-pyttynen vuotamaan öljyä aika lailla seulan tapaan ja oli sitte pakko keskeyttää puinnit ja lähteä etsiskelemään vuodon aiheuttajaa. Tuossa koneessa alkaa kyllä olla kaikki moottorin tiivisteet niin kuivahtaneet, että olis varmaan pakko tehdä koneremontti joskus. Tähän hätään kuitenkin onneks riitti venttiilikopantiivisteen vaihto ja saatiin sitten lopulta puinnit onnellisesti suoritettua.

Kuva

Ja erittäin kuljettajaystävällisesti kopista kuvaa. Pölyä tunkee sisään minkä kerkee ja kuumaki on..
Kuva

Kuva

Härkäpavut tuli puitua ja sitten sännättiinkin rapsien kimppuun. Tää puimuri on ollu meillä jo niin monta vuotta, että alkaa pikku hiljaa oikeat säädötkin löytymään suhteellisen pienellä vaivalla.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Puinnit on nyt tosiaan taputeltu ja 500 pistetty talviunille. Mahdollisesti talven aikana tehdään siihen koneremontti tai sitten ostetaan joku toinen hiukan tuoreempi ja suuremmalla puintikapasiteetillä varustettu vehje ja jätetään tuo 500 kakkospuimuriksi, kun ei vanhoja koneita oo koskaan liikaa. Aina joku kuitenkin hajoaa jostain ja vieläpä kriittisimmällä hetkellä, kun tarttis painaa pitkää päivää, että saa jotain joskus valmiiksikin. :D
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 9
Morjesta päivää taas! Nettikoneessa oli jo pitemmän aikaa roikkunu yhden lopettavan tilan Ford 7810 MK3 vm. 91´myynnissä ja tuli sitten semmonen olo, että uudemmalle ja ennen kaikkea nelivetotraktorille olis suurta tarvetta ja kävin sitte sitä kattomassa. Ja niin siinä sitten kävi, että isäntä vieläpä pudotti pyyntihinnastaan melkeen puoltoista tonnia pois ja minä olin ihan myyty, eli poistuin paikalta uuden traktorin kera. Siistissä kunnossa se on sekä päältä että ulkoa ja tuntimääräkään ei päätä huimaa, vaan reilut neljätuhatta tuntia, yleensä niitä tuppaa olemaan tuplat vastaavissa raktoreissa. Renkaatkin siinä oli hyvät, muutaman vuoden vanhat Continentalit.

Joo, eli tosiaan tämän näkönen kone. Suurimmaksi osaksi täysin alkuperäiskuntoinen, jopa penkin päällinen on alkuperänen. Siinä oli vielä suojamuovikin päällä ja pitkään mietin, että kehtaanko repästä sen pois, mutta päädyin siihen, että käyttöön tämä kone tulee ja penkinpäällisiä saa aina uusia, joten suojamuovi sai lähteä.
Kuva

Ja vielä sisältä kuvaa. Tämä yksilö on varustettu Super Q:lla, eli on digitaalimittaristo ja ilmaistointikin, kelpaa siis pöristellä menemään kesähelteilläkin. Mittaristokin toimii täydellisti, eikä oo kuulemma mitään yhdistyshäiriöitä tai muita kiusantekijöitä ainakaan aikaisemmin ilmennyt siinäkään. Kaikesta hienoudestaan huolimatta tää on vielä niitä vanhan liiton koneita, jotka ei tartte sähköä käydäkseen ja kaikki muu paitsi mittaristo ja tietysti valot yms toimii, kun nostolaitteetkin on mekaaniset, eli lähestulkoon pomminvarmasta koneesta kyse. Ja eipä muuten häviä hytin melutasossakaan paljoakaan uudehkolle valtralle..
Kuva

Mutta traktorinesittelystä sikseen ja varsinaiseen asiaan, eli kyntöhommiin. Ensimmäistä kertaa elämässäni, tänä syksynä, kynnöstä tulikin yhtäkkiä jotain, kun olikin kahden vetävän pyörän sijaan neljä vetävää. Kyntö tuntus suorastaan mukavalta, kun ei tarvinnu olla koko ajan keventämässä auroja pito-ongelmien vuoksi. Asiaan saattoin tosin olla osuutta silläkin, että tää syksy on ollut harvinaisen vähäsateinen, oikeastaan vähän liiankin kuivaa on ollu, jää kolmas rehusata aika pieneksi, jos sitä ylipäänsä kannattaa edes tehdä. Jo aikasemmin tehdyt rehut kyllä riittää jotenkin seuraavaan kesään, mutta olis voinu sitten vaikka myydä osan kun kiinnostuneita löytyy kuitenkin aina.

Kuva

Kuten huomaatte, niin pöly vaan nousee mennessä, eli ei ihan kauheesti oo maassa kosteutta tällä hetkellä. Renkaatkaan ei oo paatunu oikeastaan yhtään.
Kuva

Kuva

Ja Mattikin paino Leylandin kanssa menemään. En tiedä mikä siinä mahtaa olla, kun hän ajaa mielummin tuon kanssa, kun kymmenen vuotta uudemmalla nelivetosella turbo MF 690:llä. Tai onhan tuokin toki turbo ja erittäin sielukas sellainen jos nyt niin voi sanoa. :D
Kuva

Se olis tältä erää tässä ja seuraava päivitys tuleekin sitten varmaan kevättöistä, talven aikana kun ei yleensä tapahdu mitään ihmeempää. Toki mettässä rymytään, muttei niistä koskaan muista kuvaa ottaa. Siihen saakka näkemiin.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
jakemans1
Viestit: 1412
Liittynyt: 21.02.2017 20:58
Tämänhetkinen kaupunki:: Jossain
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi Englanti vähä ruotsia
Multiplayer tunnuksesi?: MJake2
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: ( Jossai Mettäreunan tuvassa Jossain päin korpi Suomea )
Viesti:

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja jakemans1 »

Hyvää Blogia ! Jatka vaa samaan malliin.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Noniin, jatketaas taas pitkästä aikaa. Asiat on suurinpiirtein samalla tolalla mitä aikasemminkin, tosin kalusto on kokenut jonkinlaista uudistusta.

Päivitys 10
Tervehdys vaan kaikille! Kesäkuu lähestyy kovaa vauhtia loppuaan ja ensimmäistä rehusatoa alettiin sitten pistämään pakettiin. Sen verran hyviä ilmoja pidelly, että rohjettiin jopa pikkupaaleiksi tehtävät kuivaheinät tehdä nytten jo pois alta, ettei tartte sitten muutaman viikon päästä jännittää onko kelejä vai ei. Mutta eipä tässä sitten oikeastaan muuta ihmeellistä oo ollutkaan. Viime päivityksestä on tosiaan päässy vierähtämään muutama vuosi aikaa ja tuommonen 6400 Jontikka ollaan sillä välin hankittu. Myös tuo niittomurskain on uus tuttavuus meidän tilalla, mutta hyvin ovat pelanneet kumpikin.

Kuva

Kuva

Ja välillä hytistä kuvaa. Viimesiä heinäntupsuja viedään tältä pellolta!
Kuva

Kävin välillä syömässä kotona ja lähdin vielä ehtoolla sitten niittämään viimeset heinät. Taivaskin alko punertumaan nätisti, on nää Suomen valoisat kesäillat kyllä aivan korvaamattomia, tämänkin kuvan oton aikaan kello oli muistaakseni jo yli kymmenen.
Kuva

Kuva

Muutaman päivän päästä kävin ekaa kertaa pöyhimässä noita kuivaheinäksi meneviä. Nyt on ollu joka päivä melkeen se +28 astetta lämmintä, joten hyvin on heinät kuivunu. Tässä välissä kerettiin tuoreemmat rehut jo paalatakin, mutta niistä touhuista ei valitettavasti tullut otettua yhden ainoaa kuvaa.
Kuva

Kuva

Ja taas kelataan muuta päivä eteenpäin ja päästään paalauksen pariin. Aluksi meinas olla Welgerin kanssa jotain ongelmaa narujen kanssa, mutta kyllä se siitä sitten saatiin taiteiltua kuntoon taas vaihteeksi..
Kuva

Kuva

Kuva

Lopuksi vielä voimakoneella paalien keruussa. Porukkaa riitti tänä vuonna pellolla ilahduttavan paljon, mutta eivät halunneet tulla kuvatuksia, joten ei nyt sitten mitään kivaa yhteiskuvaa tullut tälläkään kertaa. Mutta minä kiitän tällä erää kiinnostuksesta ja ens kertaan, morjes.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Saksan tila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Päivitys 11
Terve taas! Kesä oli ja meni ja nyt ollaan menossa kovaa vauhtia jo kohti tulevan vuoden uusia koitoksia. Tämän vuoden vähäiset puinnit saatiin päätökseen vajaa kuukausi sitten ja nyt ollaan kyntöhommia harrastettu sekä haettu hieman lisätienistejä mettästä. Nykyään tilalta löytyy tosiaan peräti oikeen 4-siipiset paluuaurat, ei tartte enää sarka-aurojen kanssa leikkiä pelkästään. Matilla tosin on Zetkan perään viissiipiset sarka-aurat edelleen, mutta ne nyt on jo sitä kokoluokkaa, että niillä tekeekin jotain. Paperilla tossa JD 6400:ssa olis 5 hv enemmän kun tässä 7810:ssä, mutta jotenkin hommat menee sujuvammin Fordilla, joten olen sillä sitten kyntänyt. Onneks on alla Trelleborgin uudehkot vyörenkaat, niin ei oo pidon kanssa pahoja ongelmia ollu.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja tähän väliin tuli pakollinen tauko, kun piti käydä lapset hakemassa koulusta. Joku lakko oli tosiaan tänä päivänä linja-auto kuskeilla ja eivät sitten saaneet kunnan puolesta uusia kyytejä järjestettyä...
Kuva

Enempää kuvia ei sitten kynnöstä tosiaan tullutkaan, vaan siirryttiin jo vihreän kullan puolelle, eli mettähommia ollaan tässä nyt tehty vähäsen, kun puun hinta on tällä hetkellä niin hyvä ja tarvittavat vehkeetkin löytyy. Meinaa Zetori hiukan huokasta tuossa mäessä tukkikuorman kanssa, mutta kyllä se sieltä tulee joskin hitaasti mutta kuitenkin melko varmasti, jos vaan pito riittää. :D
Kuva

Seuraavana aamuna taas mettässä. Lainattiin tommonen etukuormaajan tuleva tukkikoura, se on suht kätevä keräillä noita runkoja tuolta mettästä.
Kuva

Ja taas usvaa putkeen
Kuva

Kuva

Ehtoolla mentiin vielä Matin luo ja hän esitteli historiallisia lehtiään, jotka oli löytyny vintin siivouksen yhteydessä. Kuulemma monet vuoskerrat tuosta lehdestä... Tiedä sitten onko se huolestuttavaa..
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”