Maatilan uusin..

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Näin loppusyksystä alkaa nämä työhommat hiukan taas vähentymään, niin on aikaa ja mielenkiintoa taas vähän pelata ja haaskata luovuuttaan kirjottamalla joutavia omista pelailuista. Eli tervetuloa taas lukemaan Maatilan rustaamaa plogia, tästä se taas lähtee.

Latvan maitotila

Kuva

Terve, ja tervetuloa lukemaan tulevan Latvantilan isännän kirjoitelmia. Eli oon Ari latva, 25 ja työskentelen vanhempieni Vesan ja Hilkan käskyn alaisena 50 pään maitotilalla. Lypsäviä siis löytyy 30 ja loput ovat nuortakarjaa, eli hiehoja ja vasikoita. Sonnivasikat lähtee pienenä jo seuraavaan sijoituspaikkaan, kun ei ole kasvatustilaa ja tarpeeksi viljelysmaata elättämään niitä. Maatahan siis tilalta löytyy sen 55ha erikokoisina peltoläntteinä ja suhteellisen hyvälaatuista metsää löytyy eri ikäisinä sen 120ha.

Kuva
Mitä maatilan rakennuksille kuuluu.. No ,tosiaan paljon on panostettu rakentamiseen tällä tilalla viimevuosina. Viimesen 15 vuoden aikana on noussut useampi katos, konehallin ja korjauspajan yhdistelmä, tuo parsinavetta ja siihen kuuluvat lannan säilytysallas, tunkio sekä yksi rehusiilo.. Tämä tilahan on tosiaan ennen ollut pelkkä viljatila ja näin vuosisadan alussa sitten tuli tuo navetan rakennus urakka.. Mutta joo kaikki rakennukset peltolatoja myöten on pidetty käyttökunnossa eikä olla päästetty repsahtamaan.

Itse koneet ja kalusto on tosi vaihtelevaa sorttia, osa on uuden veroisia, muttei todellakaan uusia. Isäukko kun ei ole koskaan ollut kiinnostunut koneiden uusimisesta.. Ja se näkyy eteenki traktoreissa, jokainen on loppuun piesty ja melko karseessa hapessa.. Toki hyvin huollettuja ja toimivia, mutta epävarmuus tahtoo näistä jokaista vaivata. Työkoneet on kaikki aika ok..

Pikaesittelyssä Fiat 880DT/5, tilan eniten ajettu, eniten selkäänsä saanut, ruma ja hidas, silti tilan tärkein traktori peltohommien kannalta. Tunteja kertynyt n.17500h ja tuskin kaikki ovat edes mittarissa.. Aikanaan isäukko osti tämän vähän käytettynä.. Paljon on osia vaihdettu, mutta moottori on koskematon ,vaikka voimaakin otettiin pumppua pyörittämällä jokunen 20hp lisää..
Kuva

Fiat 80-90CL ja jameksen 190 kuormaaja. Tilan toiseksi käytetyin traktori tällähetkellä. Tällä hoidetaan kaikki nostotyöt, osa peltohommista, mihin tuo käppänä siis pystyy.. Kova käyttö on tehnyt tuollekkin tehtävänsä, paljon on remonttia nähnyt ja kalliiksikin on käynyt täysin palasiksi räjähtäneen etuakselin ja moottorin leikatessa kiinni silppurin edessä, myös pakki on jouduttu parikertaa korjaamaan, tämä on siis mekaanisella suunnanvaihtajalla.... Kuormain on montakertaa tinattu läjään, on hieman kiero ,mutta tosin aika timmissä kunnossa uusien puslien ja tappien johdosta. Tunteja kertynyt 12800h ja tää tuli n.3000h ajettuna tiluksille..
Kuva

Viimeisimpänä sitten tämä tilan ensimmäinen traktori MF 590, paljon on tämäkin elämää nähnyt ja kovasti on tämäkin kulunut. Osia on putoillut metsätöiden ohella ja ovi repesi irti saranoineen päivineen. Tällä ei enään tehdä kovinkaan paljoa, ainoastaan kevyitä hommia. Moottori savuaa milloin mitenkin, välillä kalkattaa ilkeästi, todella väljä moottori syö öljyä melkoisesti , multipoveri ei toimi ja vaihdekepeissä on aika tolkuttomasti väljää. Tunteja on tässäkin mahdollisesti 15000h, mittari on pysähtynyt 12 vuotta sitten..
Kuva

Kaikki traktorit on ollut aika uudesta ja vähän ajetusta asti meillä, tämän enempää tällä tilalla ei traktoreita ole ollut koskaan. Mutta tulevien tilakauppojen takija tulisi hommata yksi oikeasti kelvollinen traktori ennen kauppoja ja toinen tulee sitten kauppojen jälkeen.. Pankin vaatimus, muuten velkaa en saa.

Lisää juttua ja tietoa kaikista muista koneista, elukoista ja ynnämuista asioista tulee sitten päivityksissä. Toivottavasti tämä plogi ottaisi kunnolla tuulta siipien alle ja olisi monelle mieleistä luettavaa. Palamme ensimmäisen päivityksen merkeissä myöhemmin.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

On muuten hyvä blogi! Mappi ja koneet on kyllä tosi hienoja ja sopii yhtee ku nenä päähä. Just semmone aikalailla realistinen että ei ajeta uutuuttaan kiiltävillä vaan vähän (ja vähän enemmänkin) elämää nähneillä koneilla. Tuosta verkusta tuli samanrien mieleen yks tutun tilan 590. On ku kaks marjaa. Jatkoa odotellessa.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Mielenkiintoinen aloitus. Jatkoa odotellessa ja vaikuttaa taas ihan Maatilan laatublokilta.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Niinkuin valmetti sano jotta tosi realistista ja hienoa blogioustia on. "Innolla" odotan että fiiatit alkaa leipomaan jotta joutus vanhaisäntäkii ostamaan etes vähän uudempaa kalustoa :D
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

valmetti 1502 t kirjoitti:On muuten hyvä blogi! Mappi ja koneet on kyllä tosi hienoja ja sopii yhtee ku nenä päähä. Just semmone aikalailla realistinen että ei ajeta uutuuttaan kiiltävillä vaan vähän (ja vähän enemmänkin) elämää nähneillä koneilla. Tuosta verkusta tuli samanrien mieleen yks tutun tilan 590. On ku kaks marjaa. Jatkoa odotellessa.
Viijjatteihin oisin halunnu vielä enemmän kulumisen merkejä, vaa tekstuurikuvat oli kattelussa. 880 ois pitäny saada ruosteisemmat vanteet ja hyttiin enemmän käytönjälkiä. 80-90 ois passannu maskiin semmoset ruosteensyömät ja ruttuset tekstuurit :D Vaa olkoot nyt näin.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 1
Näin pääsemme ensimmäisen päivityksen pariin. Kevättä siis elelemme ja pikkuhiljaa pitäisi kevään töitä aloitella. Ensimmäisenä pitäis tuota apulantojen levittelyä suunnitella niin pääsisivät nurmet hyvään kasvuun. Meillä on käytetty nuita venäläisiä lantoja nyt viimevuosina niiden edullisuuden takija. Meillä on ruukattu apulannat levitellä tuolla takatuupparilla näppäryyden takia. Mutta hieman tuo mietityttää kannattaako se kuitenkaan, moottorin hajoamisen pelko on syvästi mielessä. Noh, lisätään nyt vielä tämän kerran öljyä koneeseen ja koitetaan selvitä kunnialla tästä hommasta läpitte. Levittimenä toimii ikivanha kahella levitinlautasella oleva elhon 900, loppujen lopuksi ollut suhteellisen varmatoiminen kone ja ihmeen vähäruosteinen ikäänsä nähden. Mahdutetaan nyt nuo apulannan levittelyt yhteen päivitykseen, yleensä hommassa menee paripäivää. n.34ha levitysalaa per sato, joskus ei kakkos satoa olla lannoitettu ollenkaan jos ykkös sadosta on lähtenyt tarpeeksi tavaraa..

Kuva
Kuva

Viereisellä pellolla päästää naapurin Pekka viimesen päälle kunnossa olevalla 905 volvo bm valmetillaan. Pekka on yleensä vuokrannut rehunteko aikana yhtä traktoriaan , mutta viimekesän jälkeen hän tuumas ,että eikö olisi aika jo hommata kunnon traktori ,ettei aina tartte olla häneltä vailla. No jospa saataisiin ostettua itelle kunnollinen traktori ennnen rehu hommia niin ei Pekalta tartte olla aina kyselemässä..

Kuva
Kuva
Kuva

Vanha savupirtti ,tuossa asui aikanaan iso mummoni. Talo jäi autioksi ja kukaan sukulainen ei ollut halukas ottamaan tuota vastaan. Joten se tuli maakauppojen yhteydessä tilamme omistukseen mummon kuoltua. Jos aikaa olisi ollut oisi tuostakin voinut jotain ajanviettopaikkaa kehitellä. Tosin työtä se olisi mahdollisesti teettänyt turhankin kanssa, oli kuulemma todella huonossa kunnossa silloinkin kun muori siinä asusti.

Kuva
Kuva

Niin se vain massikka kesti kuin kestikin tuon rykäsyn. Kyllähän se välillä savusi erittäin pahasti, syöttöpumppukin alkoi vuotamaan, ehkä vähän liikaakin. Ilmeisesti pitää nyt hylätä tuo joksikin aikaa ,jos vaikka kylvöjen jälkeen purkais sen syöttöpumpun ja tutkis mikä siinä mättää. Mahdollisesti tiivisteet on jo niin haperot ,että alkoivat vuotamaan. Isäntäkin oli alkanut toukotyökamppeita katteleen esille. Oli vanhan venäläisen kaivanut metänkainalosta käyttöön. Sekä suunnitelmissa olisi kuulemma laittaa vitos viiattiin paripyörät. Kuivalannan ajo pitäisi sängille aloitella pikapuoliin.

Kuva

Tässä olikin päivitys tältäerää. Toivottavasti kelpaa. :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Hienoa blogia!
Pelaaja80
Viestit: 3759
Liittynyt: 01.12.2012 18:52
Olen kiinnostunut: Naisista
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Pelaaja80 »

Komiaa blogia jälleen kerran.
Kuva
Kuva -En säker kompis!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Erittäin hienoa on, innolla odottelen jatkoa. :)
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Bravo, hienoa blogia edelleen! Tollasella levittimellä mekii ajettii vielä pari vuotta taaksepäin, ja natikka 475 oli siis rattorina. Tossa 2015 tuli nuo huomattavasti isommat kuhnit ni ei enää mene viittä vuotta levittäessä.
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
HachiRoku
Viestit: 152
Liittynyt: 10.09.2018 21:20
Tämänhetkinen kaupunki:: Lohja
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Saksa ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Paikkakunta: Lohja

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja HachiRoku »

On kyllä komiaa blogia.
| I5-9600K | Asus Cerberus GTX 1070Ti | Asus Strix Z390-F | Corsair Vengeange PRO RGB 16GB 2666MHZ | Kingston 240GB SSD | SAMSUNG 500GB EVO SSD | Seagate Barracuda 1TB | Fractal Design Define C TG | Cooler Master 212 EVO | Corsair RM750X |
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 2
Alotellaampa tähän väliin toista päivitystä. Aamu alkoi hienosti fiiattien tarkistuksella, molempiin sai moottoriöljyä lisätä. Vitonenki alkanut syömään öljyä reippaammanlaisesti ,alkaa jo tuonki vanhuksen moottorissa olla melkoisesti väljää.. Samaan syssyyn pyöritettiin isännän kanssa paripyörä vasemmalle taakse kyntöä ajatellen. 80-90 piti kuormaaja rasvailla paskanlastausta silmällä pitäen.. Sitten sitä päästiinkin taas kokeilemaan miten se tuo paskavaunu tällä erää pellaa.. Tuota kuivaa tavaraa ei tulekkaan meillä kun vajaa 10 kuormaa vuoteen, kun ainoastaan vasikoiden olkipatjat ja pilaantuneet rehut on levitettävänä.. Ja siitä se sitten lähtee..

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tässä kuvassa näette taustalla tilakeskuksen yhden ensimmäisistä rakennuksista. 1989 isä osti tämän tilan ja ensitöikseen alkoi pykäämään uutta ja sille ajalle kohtuu isoa kuivurirakennusta. Siitä tämä tila lähti pikkuhiljaa kasvamaan nykyiseen muotoonsa. Nuina aikoina kuitenkin se päätulo tuli metsästä, 590 massikalla isä kulki harvennuksilla ja pikkuhiljaa raivasi lisää viljelysmaata sillä.

Kuva
Kuva

Kuivapaskat saatiin kun saatiinkin levitettyä ilman ongelmia, ihme kyllä. Sitä kun ollaan totuttu tuohon jatkuvaan vastustamiseen koneiden osalta.. Homman jälkeen lähdin käymään hakemassa navetalle pari paalia, tilallamme tosiaan on käytettävissä kahdenlaista rehua. Ykkös-sato tehdään itse siiloon ja urakoitsija on muutamana kesänä käynyt kakkosen tekemässä paaliin.. Talvella ollaan syötetty siilosta rehut pois ja kesä aikoina sitten ollaan syötetty paalirehua. Tahtoo tuo siilorehu pilaantua lämpimillä keleillä..

Kuva
Kuva

Isäukkokin oli laittanut kyntöauran vitosen perään ja touhuili kärkipalojen kanssa. Kohta puoliin sais taas kärkipalat uusia tuohonkin vehkeeseen.. Ongelmana tahtoo olla ,ettei tuohon vanhaan venäläiseen saa enään mistään uusia kulutus osia. Tähän asti ollaan pärjätty omilla varastoilla, kun aikanaan tuota konetta myynyt firma teki konkurssin ja isäukko osti koko kulutusosa varaston edukkaasti itselleen. Laatu on ollut vähän mitä ollut, niin osat eivät kovin pitkään ole kestäneet.. Kääntöaurakin olisi haaveissa, hyvää käytettyä kolmisiipistä kääntöauraa ei vain ole löydetty ja toki isäntä on ollut sillekkin hankinnalle jarruna.. Joillekkin kun se todellisuus on niin vaikeaa tajuta, kaikki lohkot salaojissa ja isä katselee vain loppuun ajettuja sarka-auroja..

Kuva

Olemme sentään saaneet katseltua vaihtotraktoreita, parista olen soitellut ja loppu viikosta isä käy kaverinsa kanssa katsomassa paria kohtuu tuntista käytettyä traktoria. Isän mukaan on hyvä laittaa joku nuista modenimmista vehkeistä tietävä mukaan. Muuten menisin itse , mutta peltotyöt pitää minut poissa tuosta touhusta. Isällä tahtoo tulla selkä kipeäksi epätasisissa hommissa.
Mutta tässä olisi kaikki tälläerää. Kiitos kommenteista ja uudet ovat tervetulleita.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Kyllä on hyvää blogia!
jaGe
Viestit: 88
Liittynyt: 05.07.2018 15:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Aitoo
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
Paikkakunta: Aitoo

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja jaGe »

juu lisää vaan :kippis:
Kuva
-Ahdin Määrää Tahdin!
Youtube Kanava: Jage T https://www.youtube.com/channel/UCCE8ZN ... TV4_a0hYZg
Setori1
Viestit: 85
Liittynyt: 22.04.2018 18:00
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Ruotsi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Setori1 »

Ootan innolla lisää :o
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 3
Uutta päivitystä pukkaa ja päivän ohjelmaan kuuluu tavalliseen tapaan peltohommia ja isäukko lähtee tänään kahtomaan yhtä massikkaa, valmettia sekä tuttua ja turvallista 90 sarjan fiiattinyykkäriä. Kaikki ovat samalla paikkakunnalla ,joten hän kerkiää kaverinsa kans syynätä jokaisen traktorin hyvinkin tarkkaan. Jospa sieltä nyt joku nuista tarttuisi mukaan niin ei tarttis olla kokoajan huolissaan millon jokainen vehe on yhtäaikaa resuna. Meikäläisen päivä puolestaan kuluu kyntöjen merkeissä ja lieteallaskin pitäis alkaa sekottamaan. Ihan ensimmäisenä olisi vuorossa kuivalannalla höystetyt peltopalaset.

Kuva
Kuva
Kuva

Osalle sänkimaista joille ei kuivalantaa tullut ,olisi pitänyt ajaa lietteet päälle. Mutta ei ollut kiinnostusta puottaa kyntöauraa perästä pois. Jos 590 olisi kunnossa se olisi joutanut lietepumpun pyörittäjäksi ja ois 80-90 ajanut levälleen. Mutta kun tilanne on tämä ajetaan sitten lietteet pintaan. Lietettä ajetaan sitten myös syyskynnetyille peltolohkoille.

Kuva
Kuva
Kuva

Kynnöt tuli kynnetyksi, isäukkokin soitteli reissultaan kertoakseen minkälaisia tarjouksia sai. Ja mitä nyt itse netin kautta olin koneisiin tutustunut yksi tuntui siltä ,että on ylitse muiden ominaisuuksiensa ansiosta. En nyt tässä vaiheessa paljasta mistä traktorista on kyse, että on lukioilla jotain mitä odottaa. Noh kuitenkin, käväsin kaverilta hakemassa tuon muutaman tilan porukassa olevan lietesekottimen. Kävin pajalla tekemässä tyypilliset huoltotoimenpiteet, jonka jälkeen vein yhistelmän sekoituspuuhiin...

Kuva
Kuva

Naapurikin oli ilmaantunut pellolleen tekemään viimesiä kyntöjään. Tosiaan unohdin mainita ,että vuoden vaihteen jälkeen nuo naapurin maat jotka ovat tilani läheisyydessä tulee olemaan meikäläisen maita. Kaupat sovittiin jo viime vuoden vaihteessa, naapurin isäntä tosiaan jää eläkkeelle ja päätti myydä maansa pois. Osa tulee minulle ja osa menee minun kaverille toiselle puolelle kylää.

Kuva

Vielä päivityksen loppuun, isäntä tosiaan teki kaupat yhdestä traktorista ja se tulee heti kun etukuormain on siihen asennettu. Ei ehkä vielä seuraavaan päivitykseen mutta ehkä seuraavaan. Mutta tässäpä olisi kaikki tällä erää.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Mikähän kones mahtaa olla kyseessä... innolla odotan tulevia blogiroisia :)
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Setori1
Viestit: 85
Liittynyt: 22.04.2018 18:00
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Ruotsi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Setori1 »

Hmm... mikäköhän kone lie kyseessä? :?:
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Komeaa blokia! Kyllä mää toivoisin että tutuissa pedoissa pysyisittä, vaan pahaa pelkään... Smoker
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Hyvää blokia on!
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
jaGe
Viestit: 88
Liittynyt: 05.07.2018 15:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Aitoo
Erikoisosaamiseni: Kuvat ja videot
Paikkakunta: Aitoo

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja jaGe »

Ostaisivat sen naapurin 05 valmetin kun kerta lopettaa viljelyn ;) no tee miten teet mutta on kyllä mainiota plokia
Kuva
-Ahdin Määrää Tahdin!
Youtube Kanava: Jage T https://www.youtube.com/channel/UCCE8ZN ... TV4_a0hYZg
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 4
Nelos päivitystä pukkaa. Sen verran tosiaan sanon tuosta traktori hommasta, ettei naapuri myy silmäteriään. Hyvä jos vuokrattua sesonkina on saanut. Kyllähän naapurilla siistejä ja vähän käytettyjä traktoreita olis pari kipaletta. Muttei tuo 905 olis järin notkea kuormaaja traktori ja etuakselikin on sitä heikointa mallia. Mutta heidän toinen traktori TS100 olis jo ihan eri peli. Mutta joo, lietteen ajot olisi nyt vuorossa. Pitänee ajaa sen verran kerrallaan ,että kerkiää saman tai seuraavaan päivän aikana mullata. Hankala tuo traktori pula, kun 80-90 on jumissa lietepumpun edessä. Ihan ensimmäisenä kuitenkin laittaa vitoseen paripyörä toisellekkin puolelle ja kävästä hakemassa kärry kuivaajan takaa sekä tehdä pajan edessä huollot ja tarkistukset siihen.

Kuva
Kuva

Jonka jälkeen upottamaan pumppu altaaseen ja homma käyntiin.

Kuva
Kuva
Kuva

Vähän meinaa olla pehmosta ja vitonen meinaa olla vähän lujilla kun reilut 9m3 suht raskas vetosessa kärryssä..

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tien takaa tuli tuo n.5 ha läntti voideltua lietteellä, seuraavana hakea esille lautaskarhi. Tuo karhi on uusin kone tällä hetkellä mikä tiluksilta löytyy. Parivuotta sitten isäntä osti uutena tuon joltain kauppamieheltä joka hakee puolasta maatalouskoneita. Toistaiseksi ihan toimiva vehjes ollut. Noh, jospa sitä huomenna kävis multaamassa tuon pellon. Muuta ohjelmaa tälle päivää.

Kuva

Isäntäkin sai tänään puhelun jota ei uskottu vielä tänään tulevan. Tuttu maatalouskone kauppias soitti, että traktori olis valmis. Kuulemma oli tullut korjaamolla hyvänlainen väli kuormaajan laitolle, kun johonkin leväällään olevaan traktoriin oli tullut väärät osat. Kyytikin oli järjestynyt jo huomiselle. Olipa kyllä hyvä ,kun tämmöseen kiire väliin olivat valmiiksi sen saaneet. Nojoo, tässäpä tämä päivitys, toivottavasti kelpaa.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Transit mies
Viestit: 271
Liittynyt: 31.05.2014 21:55
Tämänhetkinen kaupunki:: Ilmajoki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Transit mies
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Transit mies »

Komiaa blogia.
Setori1
Viestit: 85
Liittynyt: 22.04.2018 18:00
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Ruotsi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Setori1 »

Noniiiin........
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Maatilan uusin..

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 5
Uutta päivitystä pukkaa. Joo tosiaan aamusella ei ihan heti tullut lähettyä peltohommiin, vaan hieman varauduin toki uutukaisen tulemiseen touhuilemalla ihan tilan ympäristössä. Kävin tuon laitumen kiertelemässä ja kokeilemassa miten virrat kiertää. Huomenna olisi tarkoitus työntää elukat pihalle. Aitojen valmiiksi kattelujen ja ohjeaitojen teon jälkeen tulikin sitten kuitenkin lähdettyä paskanmultaus hommiin.

Kuva
Kuva

Noh, kerkesin pikkusta vajaa puolet myllätä niin sain nähdä kuinka kuljetus auto näkyy hitaasti lipuvan ,ihan niinkuin oli etsinyt jotain. Auto pysähtyi tienlaitaan ja itse suunnistin samantien pihalle, kun sattumalta satuin pellolle kulkupaikan kohdalle. Ja olihan se lopulta se odotettu auto joka pihaan kaartoi. Kuski oli isäukolle soittanut ja varmistellut osoitetta, kun navigaattori oli näyttänyt pieleen. Mutta tosiaan, kyytillä komeilee semmonen reilut 4300h ajettu , vuosimallia -96, 4 pykäläisellä powershift pikavaihdelaatikolla oleva, triman etukuormaajalla varustettu n. 95 heppanen Massey Ferguson 6150. Tuo kuormain ei kyllä mikään kaunein ole, oli löytynyt kuulemma kyseisen liikkeen takaa pitkään liikkeessä olleiden koneiden joukosta. Uudet sovitteet oli löytyneet myöskin jostain sieltä pihalta, kuin myös muutkin romppeen varastoista. Ihan toimiva suht sutjakka kuormain. Tuntuu jotenkin oudolta kun noin yhtäkkiä saadaan noinkin tuore traktori pihaan jossa on kaikkia mailman sähköhässäköitä. Melkolailla 10 vuotta uudempi kuin 80-90.

Kuva
Kuva

Heti piti lähtiä kokeileen millasen vehkeen se isäntä pihalle haalas. Toistaseksi ihan pätevän tuntonen, suunnanvaihtaja ja pikavaihteet toimii nätisti eikä nyi eikä mitään muutakaan ihmeellistä. Maantiellä näytti kulkevan vähän reipasta 43km/h.. Heti iskettiin se lietekärryn eteen ja isäntä lähti sillä lietteen levitykseen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Hiemanhan tuo toki laiskalle vaikuttaa ,saa olla melkosesti kaasua että jaksaa vetää tuota lietevaunua pellolla perässään. Tehojensa puolesta melko samantuntuinen kun vitos fiiatti..
Noh isäntä jatkaa tuota lietteen levitystä. Itse taas kävin veteleen tuon paskanmultaus homman loppuun ja sen jälkeen kävin katteleen tuon ikivanhan jousikkaan vitos fiiun perään. Tarkotus olis alkaa karhitteen nuo kevätkynnökset joille ei oo tarkotus lietettä ajaa ollenkaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivän hommat alkais olemaan pulkassa omalta osalta. Isäntäkin oli kerennyt saada lietteet levälleen ja nostanut pumpun altaasta pois. Samalla oli myös laittanut paalileikkurin ja karhin rattoreiden perään. Huomenna aletaankin vetämään peltoa kylvökuntoon!

Kuva
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”