Peränteen tila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Moro! Oon 34-vuotias Juha Varsinais-Suomesta, Niinijoen kunnasta. Multa löytyy vaimo, Johanna sekä kaksi lasta, Ville ja Samu. Samu on 10.v ja tosi ahkera auttamaan tilan hommissa. Ville taas on 15.v ja juuri saanut traktorikortin. Hänkin auttaa peltotöissä, kortin johdosta vielä enemmän kun voi itse liikkua pellolta toiselle. Lehmiä meiltä löytyy 50kpl, ja peltoa semmoset 74ha, joista 7ha on riistapeltoa ja 30ha heinällä. Isäni on vielä hengissä, mutta äiti kuoli viitisen vuotta sitten. Velikin multa löytyy mutta hän asuu Helsingissä ja käy yleensä kerran vuodessa meillä perheineen.

Sitte tilan historiaan. Isän isä alotti tilan pidon vuonna -54 ja piti tilaa vuoteen -70 jolloin isäni siirtyi pitämään tilaa. Minä taas siirryin tilan pitoon vuonna 2003. Koneena silloin aikanaan kun isän isä aloittii niin oli upo uusi Nuffield DM4 ja peltoa oli 10ha. Sitten kun isä alkoi tilaa pitämään niin silloin koneina oli Valmet 700 ja 4000 Fordi. Sen jälkeen koneet onki vaihdelleet. On ollut yksi Fiiatti, on ollut Valmetteja sekä yksi Case. Nykyiset koneet ovat seuraavat:

John Deere 3040 vm -85, 5060h.
Ford 7610 vm -87, tilan uusin ostos, 7550h.
Ford 5000 vm -70, ostettiin tilan pikku hommia varten. Mittarin mukaan 6500h.
Valmet 655 vm -90, tuli tilalle 4560h kohdalla, nyt 7050h.
Puimurina Claas Dominator 88s vm -89, jossa 1450h.
Suurimman osan työkoneista näättekin kuvissa, joten niistä en ala sen enempää selostamaan.

Valmet 1110 Ukkomestari 475 traktorikaivurikin löytyy, jossa normi kauhan lisäksi ojakauha.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ensimmäinen päivitys tulee kun tulee, toivottavasti mahdollisimman pian.
Kuva
Kuva
Avatar
Kasitonni
Viestit: 8420
Liittynyt: 22.10.2011 19:27
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Testaus

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja Kasitonni »

Hyvä alku! ;)
Kuva
Kiitos Finski!

SM320 8x2
SM300 8x4
Avatar
seppo191
Viestit: 167
Liittynyt: 03.09.2013 15:26
Tämänhetkinen kaupunki:: Mietoinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja seppo191 »

Hieno ensivaikutelma. Pitää seurata :)
Kuva
Kiitokset N141H!
Good things come to those who work.
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Päivitys 1

Moro moro! Täsä päivitykses olis sitte äjestysten vuoro. Äjestetään pari peltoa ja sitte kerätään kivet sieltä. Kätevä tuolla kivitalikolla niitä kerätä kun sellanenkin vuosi sitten hommattiin. Syynä siihen oli se että kiviä alkoi ilmestyä pinnalle enemmän ja enemmän ja käsin niitä olis vähän turhan raskasta viskoa. Jonkin sortin maakärry olis kans kätevä. Sais kiviä ja maata ajettua kevyesti. Joku Velsa tms. viljakärry matalilla laidoilla vois toimia sellasena. Vähän laitoihin hitsais vahvistuksia että kestäis paremmin. Täytyy kattoa jos jostain sellanen vastaan tulis sopuhintaan. Sen enempää selostamatta, mennään ite päivitykseen:
Aluksi Jontikkaan parit Valmetilla avustaen, ja sitten tankin kautta ensimmäiselle pellolle.
Kuva
Hyvin se Jontikka jakso vetää, vaikka vähän pehmiään onkin.
Kuva¨
Mukava tällä Jontikalla äjestää menemään ku Suomipop pauhaa kajareista. Ylivoimasesti paras radio kanava. 8-)
Kuva
Tässä onki sitte vähän märempi paikka. Pari vuotta takaperin kyntäessä sain Fordinki istutettua tuohon. Ei auttanu ku soittaa kyläläinen 8400 Valmetilla vetämään. Sillä se sitten lähtikin kevyesti. Pitäs tähänkin pellolle kaivaa salaoja, niin jos sitten tuokin paikka kuivuisi.
Kuva
Eka pelto paketissa, sitten eiku seuraavalle pellolle. Rupes tuo radiokin ensiksi särisemään, kunnes se pimeni kokonaan. Olis vissiin uuden ration hommaaminen edessä.
Kuva
Kevyesti jaksaa Jondiere vetää tämmöstä pientä äestä. Isompikin varmasti menis, mutta semmoselle ei oo tarvetta.
Kuva
Kuva
Sitten ois äestykset tältä päivältä pulkassa. Jondeere pihalle parkkiin ja Valmetista piikit pois ja kivitalikko tilalle, ja sitten ei muutakun pellolle.
Kuva
Ensimmäisiä kiviä talikossa tältä vuodelta. Ihmeen paljon niitä nousikin nyt äestäessä. Syksyllä kyntäessä varmaan nouseen enemmänkin. Noh, sen näkee sitten.
Kuva
Jonkin näköistä pro kuvaa yritin mutta tais epäonnistua. Epäselvä ja vähän tärähtänyt. Harvinaisen huono kamera täsä mun Nokiassa, olis varmaan uuden luurin hommaus joskus edessä.
Kuva
Aikamoisia kiviä tältäkin pellolta nousi. Heitin nuo suurimmat sitten tuohon pellon reunaan.
Kuva
Kivetkin tuli kerättyä, Valmet talliin suojaan. Jos vaikka illalla käväsis pitkästä aikaa saunassa, kun ei sielläkään ole tullu oltua kun sitäkin remontoitiin tuossa vähän aikaa sitten.
Kuva
Sellanen päivitys. Ensi päivityksessä sitten varmaa äestysten lopettelua, ja kylvöjen alottelua. Ensi päivitykseen, Moro!
Kuva
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Tämä on kyllä todella hyvänolonen plogi!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Vapo_
Viestit: 2659
Liittynyt: 23.06.2013 21:59
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja erittäin vähän ruotsia
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Veeteeässä

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja Vapo_ »

Mahtavaa tarinaa kyllä tulee ;D
Kuva
Make LS-FIN.COM great again!
https://www.facebook.com/VapoModding/
Avatar
N141H
Viestit: 1143
Liittynyt: 13.10.2013 12:09
Tämänhetkinen kaupunki:: Mynämäki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja N141H »

Päivitys 2

Terve pitkästä aikaa. Viime päivityksestä onkin aikaa. Äjestykset saatu muutama päivä sitten päätökseen ,ja täs päivitykses ois tarkotus alottaa tämän vuoden kylvöt. Tuo Tume joka meillä ollut muutaman vuoden niin on toiminut moitteettomasti muutamaa rikkoa lukuun ottamatta. Viime kesänä yksi vantaista jouduttiin uusimaan kun vanha tipahti pellolle, ja pyörien alle jäätyään oli niin mahottoman solmussa että järkevintä oli uuden osto. Aisan sylinterikin jouduttiin vaihtamaan kun vuosi niin mahottomasti.
Kuva kun kävin yks ilta k-maataloudelta hakemassa muutamat apulantasäkit. Hiljasta sinä iltana oli, ei paljoa liikennettä näkynyt. Muutama hassu auto vastaan tuli, ja yksi pyöräiliä.
Kuva
Sitten kylvökuvien pariin. Aamulla kylvökone Fordin perään ja Valmetilla apulannat sisään. Sen jälkeen kuivurilta siemenet pönttöön.
Kuva
Ensimmäiseks menin tuohon tilan viereseen isoon peltoon säätämään koneen oikeisiin säätöihin. Paljoa ei sitäkään tarvinnu säätää. Hyvin tää kone on palvellut mitä nyt muutama vuos ollut.
Kuva
Hyvin rupes tuo kylvökin säätöjen jälkeen rullaamaan. Mukava painaa menemään kun ei kiviäkään ole ja kuivaa maata.
Kuva
Hyppäys iltaan, kun toisiksi viimistä peltoa oon kylvämässä. Pitkää päivää tänäänki painettu ku 10.00 alotelin ja nyt kello on 19.30.
Kuva
Tälläkin pellolla tuommonen kauhia kuralätäkkö. Vissiin joku lähteen silmä tai jotain kun tuollasena ollut monta vuotta. Kerran omaa tyhmyyttään sain Valmetin siihen jumiin kun kyntää koitin siitä läheltä.
Kuva
Viimistä viedään tältä illalta, ja eihän se kello ole kun 21.20. Tuo talo tuola taustalla paloi tuossa viime kesänä. Siinä asui joku vanha mummo, joka onneksi selviytyi palosta, ja asuu nyt vissiin jossai palvelutalossa. Lähellä oli ettei palo levinnyt tuohon viereiseen metsää. Kuulemma kynttilästä palo syttyny.
Kuva
Kotiin ku lähin ni päätin napata kuvan kun ei kukaan tullut vastaa eikä perässä. Että hiljasta on.
Kuva
Vehkeet katon alle suojaan ja suihkun kautta illan viettoon. Luultavimmin televisiota katotaan vaimon kanssa. Eväinä tietysti olutta ja makkaraa.
Kuva
Jos ensi päivityksessä kylvöt päätökseen ja pihan siistimistä. Sitä seuraavat kaksi päivitystä varmaankin ruiskutuksista. Tältä osaa se ois moikka moi, morjens.
Kuva
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Hienoa on.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Valmetp0ika
Viestit: 103
Liittynyt: 05.02.2016 13:21
Tämänhetkinen kaupunki:: Salo
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, englanti ja ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmetp0ika[Fin]
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Sirkkula

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja Valmetp0ika »

Hieno kylvökone!! Saisko linkkiä :D :D
"Nothing drives better than Valtra"
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Hienoa blogia, tume vähän ehkä liian leveä hkl 3000?
valmetti 1502 t
Viestit: 2404
Liittynyt: 11.06.2015 20:18
Tämänhetkinen kaupunki:: Sitä ei moni tiijä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi ja enklanti
Multiplayer tunnuksesi?: valmetti (FIN)
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Voihan sitä aina kysyä, en kerro kuitenkaan...

Re: Peränteen tila

Viesti Kirjoittaja valmetti 1502 t »

Hyvää blogia. Onko jontikka ja 7610 omaa tuotantoa? Hienoja ovat.
Kuva

Traktori on parhaimmillaan kun se tulee Suolahdelta.

Amatööri modaaja
Käyhän katsomassa wippejä->
 Lataa tästä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”