Metsäpellon maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Minä olen Tuomo (51V) , pidän velijeni Tepon (47V) kanssa vajaan 30 lehmän maitotilaa täällä keski-suomessa. Peltoa meillä on 37ha, josta 19 on heinällä. Metsää on suunilleen 30ha. Minulla on yksi lapsi, Tero(15v) Terolla on traktorikortti kaiken varalta, ja auttelee aina silloin, kun saan sen pakotettua töihin. Yleensä se vaan istuu huoneessaan tietokoneella, ja tekee jotakin virtuaalitraktoreita. Mutta oikeat työt ei kiinnosta sitä yhtään. Niin, ja vaimo oli ja meni tuossa parisen vuotta sitten ja Tero asuu minun luonani suurimman osan ajasta. Tepolla ei lapsia ole, mutta kyllä siltäkin muija löytyy. Viime rehunteossa itsellä selkä alkoi temppuilemaan, joten jouduttiin turvautumaan ulkopuoliseen apuun, josta tuli ylimääräisiä kustannuksia. Sinänsä ihan hyvä ettei tuolla pojalla ole mikään hinku tätä tilaa jatkaa, koska ei tästä touhusta nytkään mitään itselle jää. Sen kyllä huomaa vaikka siitä, että melkeimpä kaikki tilan koneet sijoittuvat viime vuosituhannelle. :D

Koneina meillä toimii tällä hetkellä: Volvo BM Valmet 605 takapotku Vm84 ( Ajettu 6820h) , Ford 7000 Vm74 (Tunneista ei tarkkaa tietoa, mutta paljon niitä on, kun apevaunun edessä suurimman osan vuodesta.) ja Fiatagri 110-90 Vm89 (Ajettu 4800h) . Valmetti tuli tilalle uutena, ja on ollut suht hyvällä pidolla. Puimuri ja kylvökone ovat naapuritilan kanssa yhteiskoneita. Yleensä vaan naapuri tekee työt silloin, kun on hyvät kelit ja tuo koneet meille sitten kun on itse saanut valmiiksi. Fordi on ollut tilalla myös niin kauan, kuin jaksan muistaa. Kuulemma fordi tuli vähänajettuna yhdeltä isolta tilalta, kun oli liian pieni niille. Fiat ostettiin kymmenisen vuotta sitten, ja fiattia ennen palveli 946 internationaali.

Tilan historiaa en sen kummemmin ala selittelemään, kun en mikään salamannopea kirjoittaja ole. Sanotaanko näin, että kaikki mahdolliset merkit on melkeimipä aikanaan kokeiltu läpi.

Tällä hetkellä on puintien aika, ja eletään vuotta 2009.
Kuva

Blogia pitää siis minä (Tuomo) ja Korva (Teppo) :) Päivityksiä tulee silloin, kun keretään tekemään. Mikään foorumin aktiivisin blogi tämä ei siis todellakaan tule olemaan. :D
Viimeksi muokannut superpottu, 25.02.2017 20:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
lerssi111
Viestit: 111
Liittynyt: 23.11.2014 21:09
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja lerssi111 »

Hyvä alku ja hienot koneet.
KuvaKiitos N141H
#KuuukkeliJutut
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Päivitys 1!

Terve! Se olisi puintien aika, mutta vastoinkäymisiltä ei olla vältytty. Tepolla on joku ihme tauti, sillä on ollut jo viikon ajan kovaa kuumetta, mutta pikkuhiljaa alkaa hellittää. Puinnit aloitin siis pääasiassa yksin. Teron sain kyllä suostuteltua lisälaitoijen asennukseen, ja fiatin se ajoi pellolle. Tämmöinen lyhykäisempi päivitys, kun Teppo siellä sairasvuoteella, niin ei ole niin kauheasti aikaa tähän kirjoitella.
Aamulla ajoin fordilla appeet, tuli hieman kiire, joten vain yksi kuva.
Kuva


Valmetilla lähdin hakemaan toisia kärryjä kuivurilta kaiken varalta. Kipassa vuotaa näköjään muutama rengas, pikainen täyttö kompuralla ja kovaa ajoa.
Kuva

Siinä teron kanssa taiteiltiin tuhtiin laidat kiinni, oli muuten työmaa.


Kuva




Kuva

Kiinni on.

Kuva

Sitten pellolle kokeilemaan miten claassi toimii, naapuri ei ole vielä puinut tänäsyksynä ollenkaan. Aina se odottelee että me aloitetaan, niin mehän ne mahdolliset viatkin sitten laitellaan kuntoon.

Kuva
Kyllähän claassi iskussa oli, hyvä ostos ollut kyllä.
Kuva



Tyhjäämässä.

Kuva

Kuva


Teron ottamia kuvia:
Kuva


Kuva

Kuva

Kuva
Kuivaajalle kippaamassa. 24% oli kosteus. Kuivaajakin hörähti käyntiin pienen temppuilun jälkeen. Saattaa joutua vielä joitakin kärryjä lainaamaan naapurilta viljan säilytykseen.
Kuva
Viimeinen otos. Claassia putsalin pihassa.
Kuva
Ensi päivityksissä mitä luultavammin puintihommat jatkuu, sekä päivytksestä tulee hieman pitempi. No, sen näkee sitten.

Kommenttia! :)
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Hyvää blogia! :kippis:
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
Avatar
Korva
Viestit: 1913
Liittynyt: 18.02.2012 19:31
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja huonosti Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Korva
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Alvajärvi

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja Korva »

Päivitys 2.

Morjesta taas! Puida raksuteltu ollaan nyt suurinpiirtein puolet. Kamera on oikutellut, niin nyt ei valitettavasti ole kun muutama puintikuva. Eikä sitä kameraa viitsi aina joka hommassa kantaakaan mukana. 605 Valmetti ainoana etukuormainkoneena alkaa pikkuhiljaa tympiä, kun niitä kuormainhommia kuitenkin on suht paljon. (mm. apehommat) Ollaankin nyt Tuomon kanssa alettu etsimään sopivanhintaista- ja kokoista traktoria paremmalla etukormaimella. Onhan 605 toisaalta jo palvellutkin vajaa 7000h. Eikä ole ollut pahasti remontttia. Etuakseliin on tehty remonttia ja kytkin meni kerran rehunteossa. Oli se kova kone silloin 85 vuonna. 8-) Kerran hinattiin sillä naapurin belarusta, oli hymy herkässä. Pieni sadekuuroki yllätti yhtenä päivänä mutta silloinkin oli sopiva homma tiedossa sille iltapäivälle.

Lootassa on minun, sekä Tuomon kuvia.
Valmetti kuivaajalla.
Kuva
Claassi valmiudessa.
Kuva
605 ja tuhti pellon laidalla. Ei ole kyllä mukava yhdistelmä Fiatin jälkeen, kun 605 kulkee 26km/h kaasu pohjassa. :D
Kuva

Kuva
Kuva
Kerkesi se vauhdissa yhden kuvankin jo ottamaan.
Kuva
Kuva

Siellä se kattelee, työnjohtaja. :D
Kuva

Kuva

Kuva
Yllättävän nopea purku tässä claassissa.
Kuva
Viljaa kuivaajaan.
Kuva

Yhtenä päivänä, kun oli aamulla ripauttanut vettä, niin käytiin yhtä vähän yli parin hehtaarin metsäpalaa katsomassa.
Kuva

Siellä se Tuomo ihmettelee jotakin erikoisia käpyjä varmaan. :)
Kuva

Fordilla kävin hakemassa viljaa navetan siiloon.
Kuva
Kippaamassa.
Kuva

Siinä olivatkin ne kuvat. Tosiaan seuraavassa päivityksessä luultavasti lopetellaan puinteja, aika näyttää mitenkä asiat muotoutuu.


Kommenttia!
Kuva
i7 9700K|MSI Z390 Gaming Plus|Gigabyte Geforce RTX2070|16Gb DDR4|Corsair 650W|275Gb SSD+1TB HDD
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Mukavan olosta plokia ja seuraan mielellään. :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Terve taas! Nyt onkin enemmän tapahtunut. Puinnit on taputeltu, ja muutama pieni ongelmakin selätetty. Kuvia on muutamia keretty ottamaan, tällä kertaa melkein kaikki on minun ottamia, paitsi Tero taisi kyllä yhden kuvan räpsäistä. Pahnat paalattu, seuraavaksi täytyy alkaa miettiä paskahommia. Fordista oli yksi aamu eturengas tyhjä kun olin apetta menossa tekemään, niin pistin sitten 605 valmetin apevaunun eteen. Onneksi "uusi" rengas löytyi kohtuuhelposti. Suht hyvä viljasato tuli, puinnitkin sujui niin hyvin, että ensimmäisenä tuli vastaan kuivaajan kapasiteetti. Vähän sitä metsäplänttiä ollaan suuniteltu, mutta saa nyt nähdä kun tuli tuo uusi investointi tehtyä. Tosiaan taaskaan en ole kerennyt kauheasti noista rutiinihommista kerennyt kuvia ottamaan, kuten apehommista. Täytyy koittaa nyt joku päivä ottaa kamera aamulla mukaan kun lähtee navettahommiin.
Tosiaan paljastan tässä sen verran, että Valmetille taisi löytyä korvaaja. Tuli taas sorruttua vajaa 30 vuotta vanhaan koneeseen, mutta ne on kohtuullisissa hinnoissa eikä ole elektroiniikkähäikköjä. Toki pankkitilinkin tilanne saattoi vaikuttaa ostokseen. :D
Ohessa kuvia puinnesta, sekä paalauksesta.
Fiat pistettiin paalaushommiin, niin Ford joutui tuuraamaan. Vähän kyllä pelotti tietyissä paikoissa, kun nuo Fordin jarrut on mitä on.
Kuva

Kuva
Fordilla tuli ajettua tässä välissä vähän enemmän kuormia, kun pihaa piti tasoitella etukuormaimella.
Kuva

Kuva
Pahnan paaluuta.
Kuva

Kuva
Kuivaajalla.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeiset on siinä.
Kuva

Kuva
Puimurin vein naapurille, ja Teppo tuli hakemaan.
Kuva
Teron ottama kuva, oli ilmeisesti havahtunut mannin mörinöihin.
Kuva
Siinä on tilan uusin tulokas, vaihdettiin sitten 605 tuohon. 5024h ajettu, kevyellä käytöllä ollut. Euro-vila sovitepalikat piti vielä hakea samana päivänä, että pääsi töihin sillä. Deutzissa tuli joka pyörään ketjut. Tiedä sitten, kuinka paljon paskempaan tuli investoitua, nelikko oli iso syy traktorin vaihtoon.
Kuva
Äkkiä valmetista kauha irti ja lavetille, päästiimpähän tuostakin romusta eroon, ja uusi tuli tilalle.
Kuva
Tuommoinen Mchalekin oli menossa naapurikylään yhdelle isolle tilalle. Valmetti lähti Tyrnävälle.
Kuva
Sinne meni.

Kuva
Poseerausta.
Kuva
Ylöstäkin petti tuo jalka niin tuli heti kuormaimelle hommia kun piti onkia tuo aisa ylös tuolta.
Kuva
Paaleja pois että vähän kevenisi.

Kuva
Patentoitu jalka ja taas kestää.
Kuva
Mönkijämies
Viestit: 1797
Liittynyt: 26.11.2015 17:43
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valtteri
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja Mönkijämies »

Komiata!
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Päivitys 4.

Ei mikään pisin päivitys taaskaan. Ja tällä kertaa ei mitään kauheita satuiluita tässä, vaan annetaan kuvien puhua puolestaan. Hieman kiirettä on pidellyt. Syystöitä pitäisi aloitella, tosiaan navettahommien kuvailu on jäänyt taas vähemmälle, kun tuo Teppo on niitä tehnyt. Yksi lehmä poiki, vasikka oli ongelmallinen tapaus. Kolme lehmää lähti myös viikko takaperin karkuteille, mutta ei ne onneksi kauas kerenneet. Tero löysi sattumalta ne kun oli ajemassa monkeylla.
Nuo romut pitäisi Deutzin perään viritellä. Taas menee puoli päivää, kun ettii sokkia ja palloja. :D
Kuva
Tosiaan kynnöt tehdään suurimmaksi osaksi kyllä Fiatilla, mutta tällä täytyy pari lohkoa kyntää missä on niin paljon kiviä niin saa kauhaan heitellä kivet.
Kuva
Nyt enää rasvailla aurat niin sitten on kyntökalusto kunnossa.
Kuva
Pimeän syysaamun hiljaisuuden rikkoi vain fordin 4,2 litrainen moottori ja siihen ääneen heräsi viimeistään kaikki tuolta meidän nurkilta. :D
Kuva
Tero oli vähän opetellut paalien pinoamista... Teron ansiosta ratkesi paalipiikkikin. No täytyy varmaan kauhalla yrittää paalia nostella. :D
Kuva
Kyllähän se pienellä kikkailulla onnistuu.
Kuva

Kuva
Sitten suunta kohti ensimmäistä peltoa. Jännityksellä odotellaan, että mitä hajoaa ensimmäiseksi.
Kuva
Suht hyvissä säädöissähän nuo on.
Kuva

Kuva
Ensimmäinen kivikin jo noukittu kyytiin.
Kuva
Tero tuli pellolle monkeyllaan ja otti muutaman kuvan.
Kuva
Kuva
Hämärähommia.
Kuva


Nyt enää päisteet ja sitten saakin suunnata deutzin nokan kohti kotia.
Kuva

Kuva
Sinne kippasin kivet.
Kuva
Seuraavana aamuna tankkasin DXän ja sitten operaatio aurojen irrotus. Pääsee fiatti kyntämään niin saa tehdä deutzilla etukuormainhommia.
Kuva
Joo nyt sitten taas kokeilemaan mitenkä aurat käyttäytyy italialaisen perässä.
Kuva
Naapurikin ajelee jotakin sorarallia tuossa, tänään mennyt jo 3 kertaa edes takaisin.
Kuva
Joo tänään päästiinkin kotio jo ennen pimeää, kyllä se kyntäminen fiatillakin onnistuu, ainakin on voimaa vähän erilailla.
Kuva
Tälläinen päivitys tällä kertaa, kommenttia! Ensi päivityksessä jatketaan luultavasti maan kääntöä.
Avatar
seppo191
Viestit: 167
Liittynyt: 03.09.2013 15:26
Tämänhetkinen kaupunki:: Mietoinen
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Metsäpellon maitotila

Viesti Kirjoittaja seppo191 »

Kertakaikkisen hienoa blogia! :)
Kuva
Kiitokset N141H!
Good things come to those who work.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”