Rantalan maitotila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme.
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
elppi
Viestit: 561
Liittynyt: 06.04.2016 19:02
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, pari sanaaa Ruotsia
Multiplayer tunnuksesi?: Elppi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja elppi »

Ihan komiaa settiä!
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 13
Uutta pukkaa tuleemaan ja komiaa tuppaa olemaan vai miten se meni. No apulantojenlevitys päivitys luvassa, sitä tässä parina päivänä harrastellut ja 15 säkkiä lyöty apulantaa levälleen. Ja näin ollen heinänkasvu taattu myös kakkos sadolle tupla varmistuksella. Käväsin pikkunyykkärillä hakemassa naapurista vanhan unian levittimen, apulannanlevitin on siis porukassa yhden isohkon lihakarjatilan kanssa. Eli tuon koneen läpi on mennyt jo useampia kymmeniä tuhansia kiloja rakeita, remontin tekoahan se on toki paljon vaatinut. Kutosnyykkärillä kävin sitten hakemassa tuon trukkipiikin lainaan yhdeltä sikatilallliselta. Oma trukkipiikki meni solmuun useampi vuosi sitten ja en ole kerennyt sitäkin korjaamaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo tosiaan tuolla järvipellolla meinas tulla pikku vaaratilanne. Pellon viereiseen taloon on muuttanut reilu parikymppinen nuorinainen. Ja tämä kuleskeli uimapukupäällä pihassa ja otti aurinkoa. No se punanen uimapuku ja mustat hiukset veti minun huomion ja meinasin unohtaa kääntää päisteessä. Toinen eturengas putosi ojaan ja jouduin sitten pakittamaan ja kyllähän se kuumotti ,kun kauniimpi osapuoli ihmetyksissään kiinnitti huomionsa ojanpenkalta nousevaa traktoriin joka vielä sammui liian suuren vaihteen takia.. Tänään käväsin asioikseni hakemassa kyseiseltä pellolta perimmäisestä nurkasta paalin ja vilkasemassa samalla pihapiiriin. Jossa sama henkilö kulki tällä kertaa vaatteet päällä. Kyseistä kuvaa en tänne netin ihmeelliseen mailmaan viiittinyt laittaa.
Kuva
Kuva
Mutta tosiaan pitkästä aikaa tämä kiinnostus omaan elämään alkoi kukoistamaan muussakin asiassa kun työnteossa. Nimittäin kadoksissa ollut kiinnostus naisiin heräsi juuri. Ja suorastaan odottelen jo seuraavaa kertaa kun täytyy tuonne työntouhuun mennä. Mutta siitäpä saammekin lisää väriä plogiin mikäli juttusille uskallan. Eikuin seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Komiaa on, pitääkin ruveta seuraamaan!
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 14
Joo taas tovi vierähti ja mitäkö on tullut tässä parinviikon aikana tehtyä. Noh ,tyhjennettyä vanhan navetan varastoja. Mätin palavaa tavaraa kingcatin kauhaan ja kuskasin polttopaikalle. Vielä kun uskaltais polttaa ,kun ei ole satanut lähes kuukauteen.. Eilen lähti vanhimmat sonnit teuraaksi ja vielä navettaan jäi 5 kipaletta vähän nuorempia. Joskus puintien jälkeen nekin pääsevät teurastettavaksi.
Kuva
Käväsin tuossa viimeviikolla nurmirehupäivillä kahtomassa uusia koneita ja hakemassa hieman ideoita oman rehunteon helpotukseksi. No siltä reissulta tuli sitten sopivasti rehuntekoon kaveriksi uuden karhea John Deere 6620. Ei siis omaksi vaan viikoksi koekäytölle. Kerrasaan mahtava peli, löytyy etujouset, hytinjouset ja ilmastoinnit. Ja erinomaisen tarkka sähkönostolaite ainakin takaa, etunostolaitetta en ole kokeillutkaan. Enkä kokeile, muuten se tulisi seuraavaan traktoriin pakolliseksi varusteeksi.. Nuo kaiken mailman mukavuudet hieman häiritsee, tuleekohan sitä liika nirsoksi.. Noh onneksi ei oo vara noihin hienostovehkeisiin.
Kuva
Kuva
On se hieno peli, takalasissa lukee 40 ,mutta raktori itessään kulkee navigaattorin mukaan yli 60km/h.. Joo rehunteko hommia pitäs jatkaa kakkos-sadon muodossa. Laitoin niittomurskaimen koeajo raktorin perään ja muut laitteet sitte nyykkärien perään..
Kuva
Joku näppäsy yöltä kun piti kävästä pihalla lenkki ,kun en saanut nukutuksi. Oli muuten ihmeen pimeää..
Kuva
Aamula lähin kokeilemaan miten 6620 vie niittomurskainta perässään. Ja hyvin kyllä kulkee.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo tuossa päivällä kun olin kotipeltoa niittämässä tuo uusi naapurin nuorikko ajeli polkupyörällä ohi. Hän pysähtyi tienreunaan ja katteli kauvan aikaa. Lopulta kun tulin traktorilla ihan vierelle, pysäytin ja sammutin. Mutta kun kerkesin oven avata se lähti jo veivaamaan vauhilla pois. Kasvatti kyllä itseluottamusta, kun lähti karkuun ennenkun kerkesin mitään sanoa. Iltasella käväsin hieman lisää niittämässä, pienemmän järven vierus palasen ja törmäsin tähän taas kun olin ajamassa kujaa pitkin kohti maantietä. Jälleen pysäytin , sammutin ja avasin oven. No sitten hän ei lähtenyt heti karkuun ,kerkesin jopa tervehtiä, kysyä kuka tämä on ja mistä on lähtösin. Vaan kun hän ei heti vastannut ja katteli nolona metsään ,tokasin tälle että olen kiinnostunut hänestä. Jonka jälkeen vetäsin nopeasti oven kiinni ja käynnistin raktorin ja lähin pois. Elikkä jänistin ,en ehtiny edes reaktiota katsoa. Mutta kiinnitin kyllä huomioni siihen kuinka hyvän näkönen tämä henkiö oli ja se lisäsi kiinnostusta vielä enemmän. Mutta päätin ,etten enään häntä häiritse jos tämä ei kiinnostustaan näytä. Mutta joo sellainen päivitys tältä erää!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Komeaa! 8-) Raktorin vaihto vai naapurin neitonen enemmän mielessä tällä hetkellä? :P
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 15
Uusi päivä jälleen koittaa ja rehunteko hommiin olisi lähdettävä. Mutta tuohon edelliseen kommenttiin jos ekana noteerais ,niin eiköhän ne nais asiat kiinnosta enemmän ku kasa rautaa ja tekniikkaa. Noh jos tässä ensimmäisenä näin navettahommien päätteeksi hitsailis paalipiikin kasaan. Ei tulis niin kauhiasti ees taas ajoa.
Kuva
Tämän homman jälkeen hyppäsin jondeeren puikkoihin ja käväsin niittämässä järventyköä suuremmalta palaselta muutaman saran.
Kuva
Kuva
Kuva
Iltapäivällä lähin harjoittamaan paalaus hommia ,josko sais tänään edes tuon kotipalasen valmiiksi asti.
Kuva
Kuva
Noh tältä pellolta ei yhtään sen enempää tullut paaleja mitä kevät sadossa. Seuraavaksi kääris loput paalit pois ennen iltanavetointia..
Kuva
Kuva
Sikatilallinenkin pöräytti foordillaan hakemaan trukkipiikkiään ja kävi samalla jututtamassa. Kertoi, että äitini oli paikallisella maatalouskaupalla huolestuneesti tokassut ,että meikäläiselle pitäs löytää apua. Kuulemma olen polttamassa itseni loppuun, kun navetan rakennustakin alotellaan jne.. Sikamies tarjosi itseään avuksi rehunteko hommiin, tottakai itse heti aloin tyrmäämään ajatusta. Koska en hevillä myönnä avun tarvettani varsinkaan jos joku sitä kylillä huutelee. Lopulta se isäntä sanoi ,että loppuun palaminen ei ole leikin asia ja sanoi että olenko sanomisissani tosissaan. No mietin hetken ja sanoin ,että kyllä apu olisi ehkä kuitenkin tarpeen. Sikatilallinen lupasi olla loppurehunteon apuna ja sen jälkeen hän lähtee alottelemaan omantilan puinteja. No tämä mies elikkä kutsutaan häntä Janneksi, lähti samantien niittämään loput rantapellosta. Ite jatkoin käärinnät loppuun.
Kuva
Kuva
Kuva
Navetta hommien jälkeen ajattelin pitää illan vapaata ja levähdellä. Jotta jaksan tehdä huomisesta pitkän päivän. Tavoitteena paalata mahdollisimman pitkään iltaan.. Tämä päivitys oli tässä tältä erää.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 16
Uuden päivityksen vuoro ja jälleen kerran harjoitetaan paalausta ja käärintää. Jannekin tuli jo aamusta niittämään lisää jotta saataisiin paalaamista myös huomiseksi. Joo tosiaan on tarkotus tehdä tänään vähän pidempi päivä. Äiti oli hommannut iltanavetalle apulaisen ,ettei mun tartte välissä lähteä käymään navetalla. Aamukasteen hieman häivyttyä suuntasin kutosen keulan kohti järvimaita.
Kuva
Kuva
Kun sain pikku palasen valmiiksi tuli Jannekin niittämästä ja alkoi käärimään paaleja. Itse siirryin isommalle sarkapalaselle jossa hommaa riittääkin..
Kuva
Kuva
Koko homman puolessa välissä tuli äiti käväseen jontikalla pellonlaidassa ja toi meille vähän evästä. Ite kävin koukkaamassa yhen tuoreen paalin varmon piikkeihin niin saavat vanhalle navetalle levittää tuoreen paalin. Naapuritalon pihassa taas nuori neitokainen veti katseeni puoleensa evästauvolla ja äiti sen huomas ja alko isoon ääneen huutamaan "taitaa Toni poika olla ihastunu". Likka meni vaan sisätiloihin kun kuuli huudon, hän oli tovin aikaa jo touhujamme seurannut.No evästauvon jälkeen koneet liikkeelle jälleen..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
No ei tästä päivästä ehkä yhtään sen pidempi tullut kun yleensäkkään, mutta hehtaari saavutus tällepäivää ihan hyvä.
Seuraavana aamuna jatkettiin peltotien perällä olevalta salaojapalaselta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kun sain paalattua jatkoin käärinnällä ja Janne lähti niittämään loput pois.
Kuva
Kuva
Joo alkaa rehuntekohommat olla loppusuoralla. Enään yksi isompi peltopalanen jäljellä. Sitten varmaan saisikin jo peseskellä käärimen ja niittomurskaimen talviteloille. Huomenna mahdollisesti tulee teurasauto hakemaan viimeset sonnit pois ja sen jälkeen äidin veljet tulee purkamaan navetan sisätiloja pois. Päästään sitte näyttämään kaivuria loppu rakennukselle. Mutta tässä taitas olla tavaraa tälle päivitykselle tarpeeksi. Joten seuraavaan kertaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Hyvää luettavaa! :)
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 17
Näin se lähtis kesän viimenen rehunteko päivitys vetämään. Halusin jontikalla kokeilla paalausta ,kun se viimestä kokonaista päivää olis pihassa. Helppo homma laittaa paalaajan tietsikkaki paikolleen ku oli valmiiksi paikka johon teline oli helppo pultata kiinni ja vetolaitekkin oli traktorin matkassa.
Kuva
Ja sitten kokeilemaan. Hyvältä jonttu tuntui paalaajankin edessä!
Kuva
Kuva
Kaivurikuski toi kaivurinsa kuorkilla pihaan ja kohta se pölähti 6600 pellonlaitaan. Tuli kertomaan ,että hän alottelee purkua katosta. Lupasin hänelle kattopellit jos hän saa vaan ne kohtuu ehjänä irti. Kuulemma jonkunlaiseen romukatokseen tartti jonkulaiset kattopellit ja nuo kelpas. Eihän ne toki maksuksi työstä riitä, mutta vähentää kuitenkin laskua.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kesän 2005 rehusadot paketissa! Kohtuudella saatiin rehut pakettiin ilman suurempaa vastustamista ja rehuakin tuli riittävästi. Seuraavaksi pitäs alkaa kynnettäville heinäpalasille lyömään myrkyt niskaan ja purkaa toki navettaakin. Äiti oli kohtuullisen talkoo porukan kasannut ,kun oli luvannut palkkioksi navetasta irtoavan puutavaran. Otetaan sirkkeli 590 perään ja aletaan silppuamaan kaikki puutavara kärryihin ja viedään tarvitsijoille. Päästään puupaskasta eroon ja samalla tulee ongelmajätteetkin nakeltua porukalla jätelavalle. Mahdollisesti tulee urakoitsija puimaan ,jos itse en ehdi tai en löydä jotain luotettavaa puimurikuskia. Mutta viimeseksi kuva kahdesta keltavihreästä. Huomenna 6620 lähtee seuraavalle tilalle kokeiluun. Vähän ikävää luopua tuosta kun siihen niin tykästyin vaikken hirveästi ehtinyt itse sillä ajamaan. Lämmöllä muistelen ja vielä jonain päivänä varmaan hommaan uudemman deeeren pihaan.. Mutta se tästä päivityksestä!
Kuva
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 18
Uusi päivitys ja uudet kujeet. Naapurin perikunnan tyypit kyseli haluanko tehä sen pienen heinäpalasen siitä talon takapihalta ja tuumasin ,että tottakai, hyvää evästä hiehoille. Kaivoin intikan perään taarupin ja laitoin ryskyyn laidat paikoilleen sitten lähin rymmyyttään. Kivistähän ei ole tietoa ,mutta ei ihan pienet kelasilppuria haittaakkaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Seuraavaksi hain isomman kauhan sikamieheltä lainaan, enot alkoivat sitten ottamaan loisteputkivalaisimia navetan katosta pois. Itsellä oli täksipäiväksi hommana kävästä ruutailemassa heinikoille myrkyt. Viimepäivinä on kovasti tuuleskellut.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Illalla sitten alettiin kahteleen kärryt valmiiksi kun huomenna aletaan näyttämään puutörylle sirkkeliä ja viemään kuormia avustajien pihaan. Kärryinä käytössä oma kipan kärry, yhen tutun ylö ja yks talkoolainen toi 755 ja oman kärrynsä. Kuulemma avustaa myös tavaran kuljetuksessa jos sai yhden täyden kärryllisen tavaraa.
Kuva
Kuva
Illasta kaivinkone kuski kävi vähän alottamassa purkuhommia. Jyräytti ookkerin käyntiin ja rymäytti kauhan katon läpitte. Ja siitä se sitten lähti.
Kuva
Kuva
Joo, seuraavassa päivityksessä selvittelen puintien kohtaloa. Jos urakoitsija kerkiää niin alotamme puinnit samantien. Pitäs vaan löytää kärryt siihen hommaan, kun omat on varattu. Mutta tämmönen päivitys tällä kertaa!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Zetor 6211
Viestit: 476
Liittynyt: 05.01.2016 15:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Lappeenranta
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja muutama sana Ruottia.
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Zetor 6211 »

Mukavaa luettavaa! :)
Kuva
-TEIN ITSE SÄÄSTIN
Kuva
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Vihdoin päivitystä tännekkin. On ollut motivaatio vähän hukassa..
Päivitys 19
Näin ollaan päästy päivityksissä puinteihin saakka. Piti soittaa Jannelle, joko hällä puinnit on mallillaan. Kuulemma viimeset vehnät odottaa, eivät kuulemma ole vielä ihan puintikunnossa. No hän sitten jouti puimaan nuo meikäläisen ohrat pois.. Illalla tulikin kone puimaan ensimmäistä palasta, tavote oli saada illan aikana kärryllinen ohraa puitua. Huomenna tulee sähköasentaja tarkistamaan kuivurin sähköt, oli hiiret tehneet tuhoja kun kävin itse aamusella tekemässä päällisin puolin tarkastuksia.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tuo sininen puulaitanen kärry on isännän aikasia teoksia. Hyvä kärry vetää tiellä vaan pitäs hitsata aisaan pikkusen jatkoa. Vähän liian lyhyt aisa ,hankala joillekkin pelloille mennä ku raktorinrenkaan rivat rapsuttaa kärryn lavaa. No illasta kävin vielä viemässä kärryt pellolle valmiiksi. Jannelta sain tuhtin lainaan ja kipahan oli omasta takaa. Navetan purkutyötkin on niin hyvällä mallilla ,että pärjää vähempienki kärryjen kans.
Kuva
Seuraavana päivänä puinnit jatkuu ja muutaman kuvanki kävin nappaamassa purkuhommien rinnalla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Joo puinnit tuli iltasella valmiiksi ja ensimmäisen satsinki tuppasin kuivuriin. Nelisen kärryllistä lähti tänävuonna tavaraa. Raiviolta ei kyllä lähtenyt muutakun oravankynsiä joilla ei oo juurikaan minkäänlaista arvoa. Mutta sadosta voi sanoa ,että oli kyllä ihan ok vaikka enemmänkin olisi voinut lähteä.
Seuraavaa hommaa tässä alotellaan ,elikkä olkien paalausta. Yks kaveri tuolta kymmenen kilometrin päästä on käynyt mulle oljet karhottamassa ja samalla linjalla mennään tänäkin vuonna. Hän kävi tänään illalla karhottamassa ensimmäisen palasen ja toi koneen mun pihaan säilöön.
Kuva
Mulla oli ennnen tuota tl90 nyykkäriä samanmallinen case kun tämä. Se tosin oli 4240 ja siinä oli tuo 140 mp-lifti paikollaan mikä on nyt hollantilaisessa. Se tuli joskus vähän käytettynä isännälle ilman kuormaajaa ja vähän sen jälkeen ostettiin tuo mp-lifti nokalle. Mutta joo, seuraavassa päivityksessä paalattais niitä olkia. Eiköhän tämän päivityksen päätös ole tässä.
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
mod mies
Viestit: 407
Liittynyt: 06.07.2013 20:08
Tämänhetkinen kaupunki:: Kauhava
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Suomela
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja mod mies »

Mahtavaa blogia! :D
Kuva
Asus Geforce GTX 1060 Dual OC 6 GB, Ryzen 5 1600, MSI A320M PRO-VD PLUS, 8GB RAM, 120 GB + 480GB SSD, 1TB HDD
YT:https://www.youtube.com/channel/UCZtAW_ ... 0Aa5wcjP-g
superpottu
Viestit: 1426
Liittynyt: 12.03.2014 16:46
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja superpottu »

Hienoa blogia jälleen kerran! :) Paljonkos kertyy vuodessa traktoreihin tunteja noin suurinpiirtein?
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 20
Uutta päivitystä pukkais jälleen. Edelliseen kommenttiin huomioiden, kun kysyttiin raktoreiden tunneista. Noh ,jos ajatellaan näin ,että:
7840 on tällä hetkellä se suurin tuntien kerääjä ,koska on suurin ja parhain ajettava. Viimevuonna siihen taisi tulla suunnilleen 650h..
TL90 kertyy taas toiseksi eniten tunteja kuormaajan ja nelivedon takia. Viime vuonna siihen taisi tulla 450h luokkaa ehkä vähän vajaa..
3030 taitaa kertyä kaikkein vähiten tunteja tällä hetkellä.. Viimevuonna maksimissaan 150h tuli mittariin tosin joutaahan tuo jo eläkkeelle. Pahimpina vuosina ,kun isäntä raivasi sillä ja teki kaikki peltojen muotilut ym. näiden raskaimpien hommien lisäksi. Uskoisin ,ettäjopa 800h olis pahimpana vuonna tullut siihen..
Isompaan takavetoon eli viimevuoden tapauksessa ursukseen tuli 150h - 200h ehkä jopa enemmänkin.. Yleensäkun takavedolla ollaan suoritettu niitot ja muita pikkuhommia.
No yhteensä laskin karkeasti ,että tunteja tulisi 1400h - 1500h..
Mutta päivän asiaan! Eli olkien paalausta olisi luvassa.. Lähin navetoinnin jälkeen paalaamaan eilen jo karhotetulta palaselta. Pienemmillä palasilla laitetaan kaks karhetta sarasta riippuen yhteen ja isommilla palasilla ,salaojalohkoilla ja leveimmilä saroilla laitetaan jopa kolmea karhoa yhteen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Oljet olis nyt rullattu. Joka palaselta en viittiny kuvia ottaa. Mutta nopiaa hommaa kun paalailee nuita karhotettuja. Ja laatukin paranee ,kun karhotin pöllyyttää turhat pölyt pois.. No sen sais paalaimenki putsailla nyt talviteloille. Alkaa suunnittelemaan paskanlevityksiä ja kyntöjä.. Käväsin vielä illalla hakemassa pari paalia järvenrannalta. Ja piti vähän huokasta, että kohta se on sesonki aika ohitte.
Kuva
Kuva
Navetan purkutyötki on nyt sillä mallilla ,että kaivurilla aletaan repimään perustukset helsvettiin. Siinä ei luulis kauvaa menevän. Korkeintaan parinpäivän homma. Sitten kaivinkoneella alkavat pohjia kaivamaan ja ajamaan murketta perustuksiin. Noh ei muutakun ensikertaan vain!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Mehtä
Kunniakäyttäjä
Viestit: 2955
Liittynyt: 05.03.2011 13:45
Multiplayer tunnuksesi?: Mehtä
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Mehtä »

Komeaa on ja kunnioitettavaa että olet näin pitkään jaksanut pitää plokia.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä että turha työ menee hukkaan!"
"Mykkä kertoi kuurolle että sokea oli nähnyt ramman juoksevan"
Avatar
Korva
Viestit: 1913
Liittynyt: 18.02.2012 19:31
Tämänhetkinen kaupunki:: Alvajärvi
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja huonosti Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Korva
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Alvajärvi

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Korva »

Mukavaa luettavaa. :)
Kuva
i7 9700K|MSI Z390 Gaming Plus|Gigabyte Geforce RTX2070|16Gb DDR4|Corsair 650W|275Gb SSD+1TB HDD
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 21
Jatkellaas jälleen uuden päivityksen merkeissä. Olkipaalien ajoa pitäs alkaa suorittamaan ,käväsin hakemassa yheltä tutulta paalikärryn lainaan ja ajan kaverin kans osan tuonne kankaalle. Osa taas ajetaan vain pellonreunaan ja ajellaan sitte talvella ,kun on enemmän joutoaikaa. Ja eihän nuo kaikki sopisikaan järkevästi tuonne kankaalle. Kaveri ajeli 590 kärryn kans ja ite lastasin kutos nyykkärillä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kaveri lähti siirtelemään loput paalit pellon reunaan ja ite palautin kärryn takaisin omistajalleen. Seuraavaksi hommaksi otin trukkipiikkien hitsaamisen. Toinen piikki ratkesi irti edellis kesänä ,kun nostin apulantasäkkiä koneeseen. Tuo on ite tekonen kuten paalipiikkikin, samalaisesta palkista tehty jotka isäntä joskus aikanaan jostain romuttamolta haki. Joksikin opin-näytetyöksi amiksessa nuo työkalut värkkäsin..
Kuva
Sitten alkaa siirtelemään tavaraa katoksesta pois.
Kuva
Kuivurin tuottamat ongelmat hidasti kuormien kuivaamista ja nyt se olisi jälleen kunnossa. Sähkö ongelmista kärsittiin jälleen, pitäs tuoki kuivuri saaha uus..
Kuva
Illalla vielä pesasin niittomurskaimen talviteloille. Jossain vaiheessa alkaa koneet järjestelemään halliin..
Kuva
Nojoo. Seuraavassa päivityksessä varmaanki alotellaan paskanlevityksiä ja mahdollisesti myös kyntöjä mikäli kaveri joutaa avuksi. Mutta katotaan!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 22
Syksy painais todenteolla päälle ja syystöitä pitäs alkaa tekemään.. Tänä kovin sumuisena päivänä aloin paskakärryä rassaamaan tulevaa koitosta varten. Sitte hain myös kyntöauran tuolta pusikosta ison nyykkärin perään. Kaveri aikoi iltapäivällä tulla kyntämään jos saan paskanlevitykset hyvin alulle.
Kuva
Kuva
Sen verran on ollut kuiva kesä ,että uskaltaa paskakärryäkin vetää takavedolla.
Kuva
Kuva
Kuva
Useamman kuorman jälkeen kaverikin tuli kyntämään jo levitettyjä sarkoja.
Kuva
Syöntireissulla törmäsin myös naapurin viljamieheen joka tuli ajamaan omille palasilleen tuon mun lietealtaan tyhjäksi. Itse en ehdi sitä levitellä kun pitäisi alkaa navetan rakennushommiin , kunhan valutyöt on valmiit ja kuivuneet..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Pitkän päivän jälkeen ne vähäset paskat on viimein levällään. Seuraavana päivänä kynnin itse tuon palasen loppuun, mahdollisesti loput jää kevääseen..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Syksyn kynnöt kynnetty ja romut pesty. Seuraavaksi alkaa sovittelemaan koneita halliin ja jotain pientä syksyn viimeiseen päivitykseen. Se onki ehkä valtaosin kirjallinen ,että kuvia ei paljoa mahdollisesti tule. Mutta seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 23
Syksyn viimeistä päivitystä pukkaa. Ompahan ollutkin taas yhenlainen sesonki aika. Tämän päivän hommiin ei kuulunutkaan oikeen muuta kun koneiden järjestely halliin ja otin viljakärrystä laidat pois. Ennen en olekkaan tuota operaatiota tehnyt, paaleja olis tarkotus alkaa tuolla kärryllä ajamaan. Yleensä oon yhtä tai kahta paalia kerrallaan ajellut kotiin. Mielenvikasta hommaa nyt kun ajattelee.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ja loppuun kuva täpötäydestä hallista. Tarkoitus olis joutessaan alkaa vaihtelemaan öljyt joka vehkeeseen.. Nojoo seuraavaan asiaan, kun kävin tarkastelemassa navettatyömaan touhuja alkaa hommat olla kovassa vauhdissa. Osittain ovat nostelleet seiniä pystyyn ja ekoja kattotuolejakin sovittelivat paikoilleen.. Noh naapurissa tuli käymään lapsuuden kaverini Sanna kavereineen. Aikoinaan leikittiin paljon kun hän veljiensä kanssa kävi mummolassa. No sannahan tuli siinä jututtamaan ja kertoi ,että tyttöjen kanssa tulivat viettämään syyslomaa tänne. Utelin siinä samalla sitten ,joko on talon kohtalo selvinnyt. Meinas ,että sotkulla koko homma ja ei etene oikeen yhtään minnekkään. No hän sitten kyseli illalla minua mukaan heidän illan vietoon ja lupasin ,että voishan tuota tullakkin, kun lomittajat tuolla navetassa meuhkaa. Saa nähä jaksaako kotkottavaa kanalaumaa kauvaa kuunnella vaan mennään nyt kun hyvän näkösiäkin joukossa on.
Seuraavaan asiaan joka koskee tulevaa. Joo tuo yks naapuri tuolta mettäpuskan takaa kyseli ,milloin meinaan hävittää tuon metän meidän rajojen välistä. Kuulemma alkaa pihaa varjostamaan ja sääskiäkin on kuulemma aikalailla pihapiirissä metsän takia. Kuulemma olis mukavampaa jos näkisi paremmin aukiolle. No hyvissä väleissähän minä sen naapurin kanssa olen ja halusin tuottaa hänellekkin iloa ja hieman itelle lisätuloja menojen keskelle. Joten tuo kujanvieressä oleva metsä lyödään nurin ja tehdään pelloksi kevään mittaan. Eihän tuo ole vuosiin enään kasvanut ja tukkiakin voisi lähteä aikalailla. Toinen asia joka tapahtuu keväällä on tuon raivion salaojitus. Saan valtiolta tuen kun otan suunnittelian avuksi ja mahdollisesti tehdään säätösalaojiin niin saa tulevaisuudessa tukia siitäkin. Talvella taas suunnitellusti pitäs saada navetta lähes valmiiksi jopa keväällä vois syntyneet sonnivasikat sonnit siirtää sinne kasvamaan.. Ja tosiaan ennen vuodenvaihdetta pitäis tuo jontikkakin vaihtaa työkykysempään. Joten menoja on kyllä tiedossa.. En tiiä pitäneekö vielä tehdä lisääkin puukauppoja.. Noh siinäpä olis suunnitelmia kerrakseen.. Ja minä kiitän ja kuittaan.
Noh laittakaahan mielipiteitä tähän asti tehdyistä päivityksistä. Minä alan mapin muokkaus hommiin ja valmistautumaan "tulevaan vuoteen." :)
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Valmetti jätkä
Viestit: 625
Liittynyt: 18.09.2015 15:42
Tämänhetkinen kaupunki:: Laitilan peräkylillä
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi
Multiplayer tunnuksesi?: Valmet
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Laitila

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Valmetti jätkä »

Nyt on kyllä niin aidon tuntusta blogia että huh huh!
Jatka samaan malliin.
Kuva<-Aralle kiitokset!
Kuuspytty
Viestit: 1790
Liittynyt: 13.01.2013 19:17
Olen kiinnostunut: Naisista
Erikoisosaamiseni: Modaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Kuuspytty »

Komeeta blogia! Mites on hommat edenny sen järvenrannan muijjan kanssa? :D
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 24
Noniin se on alkanut kevät jälleen saapumaan ja talven sekä todella aikasin tulleen kevään myötä ollaan saatu hommia etiä päin. Uusi pihatto valmistu maaliskuun lopulla ja saatiin hiehot siirrettyä väliaikaisesta tilasta tuohon uuteen navettaan. Katokseen syntynyt olkipatja revittiin samantien pois ja patteroitiin pellonlaitaan. Navetasta tuli tosiaan hyvä ainakin näin hyvin alkaneen alun jälkeen. Mitään vikaa ei ole vielä ilmaantunut. Navetasta tosiaan rakennettiin sellainen ,että olisi mahdollista myös apevaunun kans ajella sen läpi.
Seuraavaan asiaan joka liittyi tuon pienen tilan vieressä olleen metsäpalan raivaamiseen. Loppu syksystä kävi koneet lyömässä metsän nurin ja jyrsinnät aloittivat heti kun oli kaikki kerätty pois. Juuri ja juuri ennen suurempaa lumen tuloa saivat tuon palasen jyrsittyä. Nyt sitten kun tuo routa suli niin tuo edellinen raivio otettiin ja salaojitettiin. Maata ajettiin naapureiden ojanperkkauksista omien sarkaojien peitoksi, tuli kohtuu tasanen vaikkei olla suuremmin lanattukkaan.. Se näistä maallisista hommista.
Sitten loppu vuoden konehankintoihin. Tuli ostettua yheltä tutulta isännältä paskanmultaus hommiin tuommonen vanhahko vähän ajettu hankmon rullakarhi.. Muttei ne ostelut siihen loppuneet. Olihan mulla suunnitelmissa jontikan vaihtokin.. No vaihdokkihan löytyi, reipas kymppitonni piti välejä laittaa. Omasta mielestä ihan onnistunut kauppa kun kyseessä oli kuitenkin paljon ajettu jontikka joka meni vaihdossa. Tosiaan se kone mikä pihaan tuli on tuommonen Casen 956Xl, 6500h ajettu, vm tais olla 89, kohtuu renkailla ja paripyörät tuli eteen ja taakse mukaan.. Legendaarinen kone kuulopuheiden mukaan vielä vois jossain vaiheessa turbottaa nii sais vähän potkua lisää..
Muuta suurta ja hälyyttävää ei taida olla tähän päivitykseen joten laitan tähän loppuun kuvat..
Uusin peltoraivio
Kuva
Kuva
Tässä uusin tulokas. Eikö oo ihan siisti?
Kuva
Kuva
Uusi navetta.
Kuva
Kuva
Kuva
Juuri valmiiksi saatu salaojatyömaa..
Kuva
Siinäpä sitä. Toukokuun puoltaväliä pukkaa eikä oo vielä varsinaisesti peltohommia alotettu salaojitushomman takia. Eli seuraavassa päivityksessä alkaa vauhilla lyömään paskaa levälleen ja alkaa kyntämään ettei kovin hommat viivästyisi. No seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Nättiä on! Komian Casenkin oot löytäny eikä uus navettakaan näytä hullummalta. :)
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Rantalan maitotila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Päivitys 25
Uusi aamu jälleen koittaa ja tänään olisi tarkoitus alkaa tohinalla touhuamaan toukotöitä alulle. Tosiaan viime päivityksessä ei tullut vielä kerrottua ,että olen löytänyt harjoittelian sesonki ajalle kaveriksi. Parin kilsan päästä yks vähän isomman lypsykarjatilan poika Arttu tuli kysymään minulta vuoden alussa harjoittelupaikkaa. Ihan pätevänä olen poikaa pitänyt ja tottakai sitten otin hänet töihin. On hän nyt pari viikkoa töissä kulkenut. Enimmäkseen hän on ollut navetta hommissa ja ajellut paaleja kotiin kun olen itse ollut muissa hommissa. No päivän ensimmäinen homma oli lietealtaan sekoitus, laitettiin sitten Artun kans yhdessä caseen ja kutos nyykkäriin paripyörät. Casella kynnetään joten laitettiin vain toiselle puolelle parit.
Kuva
Kuva
Hain kyntöaurankin valmiiksi jo casen perään sekä lietekärryn pihaan huollettavaksi.
Kuva
Kuva
590 laitettiin sitten pikku nyykkärin paripyörät. Koskaan en vielä oo missään käyttänyt niitä paikoillaan.. Tarkotus olis sillä kuivapaskaa lyyä levälleen kun kutos nyykkäri on lietekärryn edessä.. Kaveri aikoi tulla casella sitten kyntämään kun ollaan saatu paskanlevitykset hyvin alulle. Arttu lähtee ajamaan lietettä sänkipellolle ja itse huollan kuivapaskakärryn toimintakuntoon.
Kuva
Ajelin tunkiolta myös talvella patteriin paskaa niin ei onneksi tartte kauvimmaisille palasille suoraan tunkiolta ajaa. Säästyy hieman aikaa..
Kuva
Kuva
Kuva
Kaveri alotteli kynnöt parisarkaselta johon Arttu sotki lietettä ja sen jälkeen case ilmestyi vasta salaojitetulle raiviolle piilottamaan kuivapaskaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Tosiaan ,huomenna ajattelin itse alkaa levittämään tuota lietettä nurmille niin saa tuo arttu ajella tuota kuivaa tavaraa niin näkee senkin homman. Noh oliskoha tuota päivitystä tarpeeksi tälle kerralle. Seuraavaan päivitykseen!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”