Sivu 1/1

Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 01.05.2013 17:13
Kirjoittaja Eco_Poweri
En tiedä onko täällä tälläista aihetta mutta kuitenkin.
Eli tässä aiheessa keskustellaan harvinaisista traktoreista.
Minäpä aloitan:

Tuplaturbo X05
Maanviljelijä Juha Kankkusen imago vaatii nopeita menopelejä. Valmet rakensi yhdessä Jyväskylän teknisen oppilaitoksen kanssa Juhalle traktorin jolla voi jatkaa matkaa, kun kisa-Toyota hyytyy. Menopelin nimi on X05 Bi-Turbo. Kuusipyttyisen Valmet-moottoriin on vaihdettu kaksi kolmipyttyisen koneen kantta sekä niiden välijäähdytetyt turboahtimet. Ruiskuna on Viilattu Bosch. Koneen tehoksi on mitattu 250hv/2500rpm ja maksimiväännöksi 900Nm/1400rpm. Moottorin jatkona on Hitrol-nestekytkin ja kuiva yksilevykytkin. Vaihteisto on Power-Shift tyyppinen, täysin synkronoitu 16+8 portainen.

Kuva:
Kuva

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 01.05.2013 20:52
Kirjoittaja Fergu135
Mekes 4000


Kuva




Mekes 4000 oli suomalaisen Parkanossa toimineen Mekes Oy:n 1965–1966 valmistama takavetoinen kaksipaikkainen kuljetustraktori jonka lempinimi oli Muuli. Mekes 4000 oli eräänlainen traktorin ja maastoauton välimuoto ja valmistaja kutsui sitä traktoriajoneuvoksi. Traktorin suunnittelussa tehdyt virheet kaatoivat hankkeen jo alkuvaiheissa. Koska traktorissa oli isot vetopyörät takana ja pienemmät vetämättömät pyörät edessä ohjaamon ja moottorin alla oli se maastossa epävakaa ja kaatui jo esittelyajossa ylämäessä selälleen.

Mekes 4000:n moottorina oli 28 hevosvoiman nelitahtinen kaksisylinterinen Steyr-Puch boxerimoottori. Kuljettajan ja apumiehen paikat olivat edessä ja niiden välissä oli moottoritila. Traktorin moottori ja vaihdelaatikko olivat peräisin Steyr-Puch Hafflinger maastoautosta jonka valmistamista Suomessa Mekes Oy suunnitteli myös samaan aikaan. Traktorin ajonopeus oli 30 km/h.

Mekes 4000-traktoria valmistettiin 10 kappaleen sarja ja lisäksi 2 prototyyppiä. Kaksi traktoreista on säilynyt ja toinen niistä on nykyisin Parkanon Seudun Automuseossa

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 02.05.2013 14:48
Kirjoittaja Valamettipekka
Valmet 1502

Valmet-malliston huipulle esiteltiin vuonna 1975 erikoinen teliperällä varustettu 1502. Se hyödynsi osittain metsäkoneissa käytettyjä komponentteja. Moottori oli uusi 6,6-litrainen kuutonen, teholtaan 136 hv. Ergonomialtaan kehittynyt ohjaamo oli erittäin suuri ja ylöspäin levenevä. 1502:n ongelmia olivat jättiläismäinen kääntöympyrä, yli 7000 kg:n paino, traktorin kokoluokkaan nähden vaatimattoman tehoinen hydrauliikka ja kestävyydeltään heikko vaihteisto. Vuonna 1979 tuli 1502:een vetävä etuakseli. Käytössä oli sekä Carraron että NAF:n akseleita. 1502:n myynti jäi hyvin vähäiseksi.
Kuva:
Kuva

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 02.05.2013 15:18
Kirjoittaja Valtra T202
Valmet H800

"Valmetin Traktoriryhmä perusti 1980-luvun puolivälissä erillisen projektiryhmän, joka ryhtyi työstämään ulkopuolelta hankittua traktorikonseptia sarjavalmistukseen. Traktori oli erittäin mielenkiintoinen. Se oli runko-ohjattava ja kaikki pyörät olivat yhtä suuria. Ohjaamo oli etummaisessa osassa, samassa missä moottori. Erikoispiirteenä oli, että ohjauspyörä, polkimet ja istuin muodostivat pulpetin, jota voitiin kääntää 180 astetta ohjaamon sisällä. Traktoria voitiin siis ajaa luontevasti molempiin suuntiin. Tämän takia kuormaaja sijoitettiin takaosaan, jolloin työskentely sujui kuin aidolla pyöräkuormaajalla, koska kone oli runkoohjattu ja näkyvyys kauhaan oli mainio.Moottorina oli Valmet 411 DS, turboahdettu nelisylinterinen 4,4 litran moottori, jonka teho oli 110 hv DIN. Voimansiirto oli täysin hydrostaattinen. Kun koko maailman
traktoriteollisuus joutui vaikeuksiin 1990-luvulle tultaessa, Valmet karsi H800:n ohjelmastaan.

Kuva

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 15.05.2013 23:47
Kirjoittaja sutki
ValtraUkkeli kirjoitti:
Tuplaturbo X05
Maanviljelijä Juha Kankkusen imago vaatii nopeita menopelejä. Valmet rakensi yhdessä Jyväskylän teknisen oppilaitoksen kanssa Juhalle traktorin jolla voi jatkaa matkaa, kun kisa-Toyota hyytyy. Menopelin nimi on X05 Bi-Turbo. Kuusipyttyisen Valmet-moottoriin on vaihdettu kaksi kolmipyttyisen koneen kantta sekä niiden välijäähdytetyt turboahtimet. Ruiskuna on Viilattu Bosch. Koneen tehoksi on mitattu 250hv/2500rpm ja maksimiväännöksi 900Nm/1400rpm. Moottorin jatkona on Hitrol-nestekytkin ja kuiva yksilevykytkin. Vaihteisto on Power-Shift tyyppinen, täysin synkronoitu 16+8 portainen.

Kuva:
Kuva
Tämä rupesi kiinnostamaan , onko täällä kellään tosta enempää tietoa ja missäköhän toi mahtaa olla?

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 15.05.2013 23:56
Kirjoittaja Killerhangar
PIkane guugletus toi sellasta että joskus on valmetti jollekkin sanonu että ois purettu aikoinaan:

http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... _v_risuora

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 24.05.2013 11:43
Kirjoittaja hankkijamies
Tuollanen Valmet H800 oli keltasen värisenä erään Virtolaisen konekorjaamon pihassa pari viikkoa sitten.

Re: Harvinaiset traktorit

Lähetetty: 30.05.2013 09:14
Kirjoittaja Mr_Simppa.
Täälläpäin yhellä kaatopaikalla pyörii tuommonen H800, auraavat sillä aika paljon myös teitä.