Sivu 329/429

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 16:27
Kirjoittaja Ännä
MattiI kirjoitti:No jos pakko olis jompi kumpi olla nii mieluummin EGR. Onneks saa poistettua käytöstä molemmat jos haluaa.
Joo, vaan Valtrallaki joutuu nokka-akselin vaihtaa, jos haluaa kierätyksen pois.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 16:28
Kirjoittaja City^
Urea systeemi on luotettavampi.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 16:45
Kirjoittaja V A valmet
Ännä kirjoitti:
MattiI kirjoitti:No jos pakko olis jompi kumpi olla nii mieluummin EGR. Onneks saa poistettua käytöstä molemmat jos haluaa.
Joo, vaan Valtrallaki joutuu nokka-akselin vaihtaa, jos haluaa kierätyksen pois.
Nuissa 6000 ja 8000 valtroissa kai riittää jos ottaa vaan sen yhen letkun pois ja tulppaa reijät?

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 17:05
Kirjoittaja Aecel
Kellään tuskin kokemustakaan ja hetipikapikaa ollaan jo läppärimiehen kanssa poistamassa saastelaitteita. :D
Antaa tuonkin meillä nyt olla tuossa tulevassa Valteemissa, säästyypähän luontoa ja pysyy toivottavasti katalysaattorit
ja muu tuohon päästönalennukseen liittyvä kunnossa. Ja tiedäppä jos näitäkin ruvetaan valvomaan, Suomessa kun ollaan.
Ilmeisesti tulevaisuudessa ainoa voimasavu mitä tulee, tulee sekin ennemmin sähköpoksista kuin korsteeniin päästä. :roll:

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 17:14
Kirjoittaja Ezmo
V A valmet kirjoitti:
Ännä kirjoitti:
MattiI kirjoitti:No jos pakko olis jompi kumpi olla nii mieluummin EGR. Onneks saa poistettua käytöstä molemmat jos haluaa.
Joo, vaan Valtrallaki joutuu nokka-akselin vaihtaa, jos haluaa kierätyksen pois.
Nuissa 6000 ja 8000 valtroissa kai riittää jos ottaa vaan sen yhen letkun pois ja tulppaa reijät?
Et kai sinä oo repimässä ilmanputsarin ja pakoputken välistä letkua irti?

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 17:25
Kirjoittaja Valmeksi
Se letku ei mitään pakokaasuja kierrätä vaan imee paskaa pois ilmanputsarista... Jokainen tietty tekee koneelleen mitä lystää.

Egr on nokka-akselissa teekkareissa ja isommissa ännissä, joissa ei ole ureata. Kasitonnisissa ei vissiin vielä ole?

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 17:56
Kirjoittaja Kasitonni
Eiks urean säilyttämiseen riitä lämpimämpi ku -10 astetta? Eikä ainakaan tarvii pelätä sitä raktorin tankkiin jäätymistä.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 18:54
Kirjoittaja Ruzi
Saimpa aikaseks vaihtaa taaksekki 48w ledit, eikä takana olevat ledit aiheuta yhtää häiriötä, eessä olevat aiheuttaa hieman. :D
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 20:37
Kirjoittaja sutki
Itelläki lediä.
Kuva

Keskemmällä oleva on puuilon 15w halvin ja sillä nyt ei paljoa nähnyt ja reunempi on puuilon 24w ja siinä on parempi valo väriltäänkin. Hinta-laatusuhde nyt iha ok kun takana on neljä työvaloa ja hintaa yhteensä 45,6€ ja niillä nyt näkeekin ihan ok.
Tosta urea vs egr niin minun mielestä mikään ei pysy terveenä jos omaa paskaansa syö viittaan täällä egr... Omat vähät kokemukseni perustuu nyt vain kuorma-auto puoleen ja omia ongelmiaan toki on molemmissa. Ja ihan ekoissa urea laite volvoissa ei ole sitä tehojen pudotusta kuten uudemmissa niin ei meinaa mitään vaikka pytty tyhjä (tiedän yhen auton millä ajettu parikin vuotta pönttö tyhjänä) . Ja aika pieni se urean kulutus loppujen lopuksi on.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 20:45
Kirjoittaja Kuuspytty
Onkos nuo 48w ledit kuinka paljon paremmat, kun vakio H3? Aattelin, että jos vaihtais jossain vaihteessa vanhempaa maxumiin vähän tehokkaammat, kun ei ne taho näyttää mihkään. Smoker

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 20:53
Kirjoittaja Neliveto
On ne aivan eri maailmasta valoteholtaan, kirkkaudeltaan ja virrankulutukseltaan.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 21:22
Kirjoittaja 98Farminggame
Kasitonni kirjoitti:Eiks urean säilyttämiseen riitä lämpimämpi ku -10 astetta? Eikä ainakaan tarvii pelätä sitä raktorin tankkiin jäätymistä.
Ainakin valtralla on ureasäiliössä lämmitysvastus joka sulattaa urean jos se on jäässä. Jäätymispiste tais olla urealla -11.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 21:26
Kirjoittaja Kasitonni
98Farminggame kirjoitti:
Kasitonni kirjoitti:Eiks urean säilyttämiseen riitä lämpimämpi ku -10 astetta? Eikä ainakaan tarvii pelätä sitä raktorin tankkiin jäätymistä.
Ainakin valtralla on ureasäiliössä lämmitysvastus joka sulattaa urean jos se on jäässä. Jäätymispiste tais olla urealla -11.
Se ei kai edes ruiskuta sitä kylmänä? Sitteku ajelee vähä aikaa ja se rauhassa sulattelee sen ni rupee vasta ruiskuttamaan?

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 23.12.2015 22:23
Kirjoittaja Aecel
Eihän tuo urean jäätyminen koneen tankissa ole ongelma, kyllä siihen inssit on varmaan vastukset suunnitellut.
Taino, luin mä jostain, että jos urea on pitkään jäässä, niin saattaa rikkoutua se ennen katalysaattoria oleva suutin,
kunnei saa välttämättä jäähdytystä sumutettavasta urealiuoksesta. Siis tämä on ihan mutuilua vaan.
Ainoa vaa, että sitä ei voi säilyttää pihalla löpöpytyn vieressä pienessä säiliössä, kun se saattaa jäätyä talvella, toisin kuin talvilöpö.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 00:19
Kirjoittaja Matias98
Tutulla oli tuossa t213 millä ajoin viime kesän, taas urea pumppu rikki, 2013 vuosimallia ja neljäs pumppu pistettiin paikoilleen. :roll:

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 02:22
Kirjoittaja Verkku
Matias98 kirjoitti:Tutulla oli tuossa t213 millä ajoin viime kesän, taas urea pumppu rikki, 2013 vuosimallia ja neljäs pumppu pistettiin paikoilleen. :roll:
Tuossa vaiheessa mä repisin ureat helevettii. Työnantajalla on 140 maxxumi ja ei viikkookaa keriinny pihas oleen ku vietiin pajalle ja otettii ureavehkeet pois.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 08:24
Kirjoittaja jouni247
Sen verran noista urea vehkeistä mitä ittellä on kokkemusta niin ennakkoluulot olivat pahemmat mitä todellisuudessa on.
Kulutus on niin vähäistä(meillä ainakin) että ei tuota tuskaa tankata ureaa. Ureaa kuluu vuodessa n.120l tunteja tulee 500-600h koneena toimii n163.
Toki nurkka ajoa on paljon missä ei ureaa paljon kulu rehun ottoa yms. Talvella ureaa ei kulu juuri nimeksikään jos on vaan riittävästi pakkasta. Raskaammissa töissä toki ureaa kuluu mutta ei joka löpön tankkauskerralla tarvi ureaa tankata eikä välttämättä joka kolmannellakaan kerralla. Suurempia ongelmia urea ei ole tuottanut, jokusen kerran mittari on jumittunut näyttämään 73% mutta lähtee taas toimiin kun laittaa tankin täyteen. Kerran urea on loppunut koska mittari oli jumissa, mutta ajamista se ei estänyt vikakoodia vaan vilkutti ei sen vakavempaa. Ja mitä säilytykseen tulee niin meillä on 120l säiliö sähköpumpulla (tuli kylkiäisinä kun ostettiin 163) kylmässä konehallissa ja talveksi se tyhjennetään kanisteriin jos sinne jää jotain ja kanisteri viedään navettaan lämpimään. Jokainen saa olla mitä mieltä ureasta tahansa, mutta tämä on mun kokemus ja toivottavasti se vastaa kysymyksiin mitä on mielissä. :)
Ja jottei nyt pelkäksi keskusteluksi mee niin tossa kuva kyseisestä koneesta.
Kuva
kuva on ollut foorumilla aiemminkin, mutta ei anneta sen haitata :)

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 09:22
Kirjoittaja Valmeksi
Syksyllä oli T174 koeajossa niin siinä meni ureaa 30l/30h :D Vähän reilulta kuulostaa, vaikka kyllähän sillä oikeesti töitä tehtiin kokoajan.

Ekoissa ureavehkeissähän tais olla niitä vikoja, mutta kyllä niistä on viisastuttu tähän päivään.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 09:47
Kirjoittaja Ezmo
Case vei karhitessa ja kyntäessä ureaa noin 20l tankkia kohden. Karhitessa tankillinen menee noin 10 tuntiin, Karhottaessa ureaa ei hävinny kuuri ollenkaan.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 09:55
Kirjoittaja V A valmet
Valmeksi kirjoitti:Se letku ei mitään pakokaasuja kierrätä vaan imee paskaa pois ilmanputsarista... Jokainen tietty tekee koneelleen mitä lystää.

Egr on nokka-akselissa teekkareissa ja isommissa ännissä, joissa ei ole ureata. Kasitonnisissa ei vissiin vielä ole?
Ainaki naapuri otti 6400:sta ja eno 6350 poikkeen, minkäslainen juttu se pakokaasun kierto sitte on jos ei tuo? Ei myö olla otettu vielä mittää pois.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 10:05
Kirjoittaja Kuuspytty
En nyt tiedä paljonko meijän maxumi vie ureaa, mutta pari kertaa kesässä siihen sitä laitetaan. Kesässä tulee varmaankin siihen traktoriin noin 500h.

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 10:16
Kirjoittaja Ezmo
V A valmet kirjoitti:
Valmeksi kirjoitti:Se letku ei mitään pakokaasuja kierrätä vaan imee paskaa pois ilmanputsarista... Jokainen tietty tekee koneelleen mitä lystää.

Egr on nokka-akselissa teekkareissa ja isommissa ännissä, joissa ei ole ureata. Kasitonnisissa ei vissiin vielä ole?
Ainaki naapuri otti 6400:sta ja eno 6350 poikkeen, minkäslainen juttu se pakokaasun kierto sitte on jos ei tuo? Ei myö olla otettu vielä mittää pois.
Pakokaasun kierto ei tule ilmanputsariin. Sullahan paperisuodatin ois hetkessä tukossa ja tulessa, jos sinne kuumat pakokaasut pääsis. Pakokaasu aiheuttaa imun sinne putkeen ja se vetää pohjalta isoimpia roskia pois. Claasi on ainakin pimakoneissa käyttäny tuota keinoa jo 80 luvulla.

Tossa on aika hyvin selitetty. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasu ... r%C3%A4tys

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 12:17
Kirjoittaja juikeli
Mimmosia kokemuksia foorumin väellä on viineri viiateista, esim. tämmösestä https://huutokaupat.com/fi/v/241025 ?

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 12:22
Kirjoittaja Viki
juikeli kirjoitti:Mimmosia kokemuksia foorumin väellä on viineri viiateista, esim. tämmösestä https://huutokaupat.com/fi/v/241025 ?
Eikös Terzillä ollu ainaki joskus aika kovaa palautetta noista. :D

Re: Traktoreita/koneita

Lähetetty: 24.12.2015 12:34
Kirjoittaja Maatila
Olihan sillä. Eikö se vastustanu koko viime kesän? :D Ja ei ollu mitään halpoja remontteja minun muistaakseni, jotaki vaihteistoon liittyvää siinä ainaki oli. Mutta eikö sillä ollu ajettu aivan älyttömästi? Itekkää en oo kuullu mitään erityisen hyvää nuista.