Sivu 46/50

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 02.03.2017 17:55
Kirjoittaja Verkku
Ezmo kirjoitti:
Valtra655 kirjoitti:Seuraava kysymys onkin että minkätakia perävaunu ei saa olla yli 2,6m mutta tiellä silti saa kuljetetaan 3-4m kylvinkoneita, kolmen metrin murskaimia ja leveitä äkeitä? Kun on ylileysvalot kunnossa niin kuvittelisin että saisi vaunua vetää samallalailla kuin muitakin perässä olevia koneita.
Tulee ihan siitä EU:n pykälästä, joka rajoittaa kuorma-autojakin. Traktorilla saa vetää yli 2,6m leveää lietekärryä ainoastaan. Koneenkuljetuslavetti on taas eri pykälissä. Muutenhan markkinoilla ois tehdasvalmisteita leveitä kärryjä.
Naapuri ku osti hollantilaisen JAKE merkkisen lietekärryn ni se ei oo ku 260 levee (hollannis täyttää lakipykälän) joten se onki sitte ihan saatanan korkee, metrin verran korkeempi ku 6930 jd. Muutenki ihan paska vaunu ku ei minkäänlaista aisapainoo, toisella raktorilla sai eekoolla painaa aisan koukkuun, akseleitaki siirrettii jonkiverran mutta ei se paljoo auttanu. Toki vähä ehkä pieni veturi ku 6930jdeellä sitä vedetää. Sitte jos on huonosti sekotettua lietettä ni ei ikinä multaimesta läpitte.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 02.03.2017 17:59
Kirjoittaja Mrjakari
Meille rajalaitos valitti keran ku ajettiin kotia ja ei saatu sitkainta 4m kylvö koneesta kokonaaan ylös ku otti sähkö pylvääsehe kiinne...

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 02.03.2017 20:02
Kirjoittaja sutki
Valtra655 kirjoitti:
Ezmo kirjoitti:
Peluri4 kirjoitti:Täytyy kai sen mennä jos sisämitat on mitotettu n.130cm paaleille. :D Mut heijastimet tossa oli nuissa kulmissa, eikä ainakaan poliisi mulle mitään niistä, tai edes sidonnasta sanonut, kun oli pelkkä alakerros paaleja kun pysäyttivät.
Peräkärry saa olla vain 260 leveä, joten saattaa joutua lisälaitoja tiellä irroittelemaan. Täällä pysäyttivät ison tien liikenteen ja käskivät purkaa paalikuorman, jonka jälkeen ulospäin kallistuneet laidat vettää liinalla suoraan, ettei ylitä tuota ja laittamaan vaan 4 paalia kyytiin. Rekkakuskit on kans aika hanakoita tekemään ilmoituksia poliiseille nuista.
Seuraava kysymys onkin että minkätakia perävaunu ei saa olla yli 2,6m mutta tiellä silti saa kuljetetaan 3-4m kylvinkoneita, kolmen metrin murskaimia ja leveitä äkeitä? Kun on ylileysvalot kunnossa niin kuvittelisin että saisi vaunua vetää samallalailla kuin muitakin perässä olevia koneita.
Tienhoito ja maatalous työkoneiden leveyttä ei ole niin rajoitettu, peräkärry on eriasia. Onhan sekin hauska asia kun joku maasota laite joka on yli 3,5m leveä niin kun sitä kiskoo traktorilla niin riittää ylileveän valot ja kun sen pistää auton kyytiin niin tarvii etuauton :laughing: . No tuntuu kyllä että traktorilla saa kiskoa ihan mitä vaan mikä perässä liikkuu ja valojen ei suhteenkaan ei ole niin nuukaa toimiiko ne vai ei ja kuormaa ei todellakaan tarvi sitoa kun eihän heinäpaalit paljoa maksa.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 02.03.2017 20:30
Kirjoittaja Kasitonni
Tämä sutkin mainittema asiahan niitä rekkamiehiä närästää niin tulee varmaan aika helposti niistä paalikuormista yms ilmotettua. :D

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 04.03.2017 12:37
Kirjoittaja Maatila
Kuva
En tiiä kuuluneeko tänne vai minne. Mutta rehutalikon uusi elämä paalipiikkinä. Rumahan siitä tuli vaan eiköhän tuo asiansa aja. :lol:
E: Mitä ootte mieltä pitäskö nuihin pystypalkkien päihin hitsata tukot ja maalata ,vaa antaisko olla tuommonen "rujo". :D

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 04.03.2017 18:30
Kirjoittaja Peluri4
Kai ne käy tännekkin, mutta jos en ihan väärin muista, niin jostain tuolta sivujen kätköistä saattais löytyä semmonen aihe kun "oman pajan tuotoksia", sinne kävis varmaan vielä paremmin.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 21:02
Kirjoittaja Maatila
Operaatio massikan maskin korjaus. Kehyksestä kaikki ruosteet rälläkälle helevettiin ,seuraavaksi ritilän hiekkapuhallus ,oikominen ja maalaus, kehykseen liimasin uutta peltiä ja pakkeloin muotovirheet sekä pienimmät lommot mitä ei vasaralla saanut oikastua. Keulamerkin uudelleen maalaus ja sen jälkeen alotin pakkelin hiomisen ja seuraavaksi huonosti pakkeloitujen kohtien uudelleen pakkelointi. Loppu hiomiset ja pohjamaalaukset, maalaukset ja lakkaukset kehykseen. Lopuksi ritilä paikoilleen, valot ja keulamerkki.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 21:09
Kirjoittaja Traktorimies_
Komia tuli! Mites se edes olikaan noin pahasti ruostunu.. :shock:

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 21:17
Kirjoittaja arska fs11
Joka paikkahan aina ruostuu teki mitä hyvänsä. Veikkaan että maski saanu jotain vähä väliä päälleen ja alkanu muuttaan ulkonäköä.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 21:29
Kirjoittaja Valtra655
Maskista tuli kyllä perkeleen siisti. Siitä sitten vain pikkuhiljaa jatkamaan pidemmälle. Nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä. ;)

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 21:34
Kirjoittaja Maatila
Sepä se ku ei tuo alaosa oo iskuja saanut. Joskus päälle tippu rehupaali ,muttei se senkään jäliltä alkanut ruostumaan vaikka maalit halkeili ja pikasen oikomisen jälkeen pelkästään punasta spreitä päälle ettei alkais heti ruostumaan. Tunkioraktorihan tuo toki on ,muttei siinä yleensä oo ku vanteet paskassa ja mahdollisesti etuakseli. Joku sen vaan on lahottanut, mutta jospa se menis nyt ees 15 vuotta etiäpäin :D
Valtra655 kirjoitti:Maskista tuli kyllä perkeleen siisti. Siitä sitten vain pikkuhiljaa jatkamaan pidemmälle. Nälkähän kasvaa tunnetusti syödessä. ;)
Myllytys. Ei tuolle muuta taida vielä tarvita tehä. (No ehkä uudet kaijuttimet, radio ja antenni vaan nehän ei ulkonäköön vaikuta :D) On tuossa tuo yks kauhiammanki näkönen ,musta valametti pitäs maalata uusiksi ku tuli semmosilla paskamaaleilla se aikanaan maalattua..
E: Nii no se keulansuojarautahan on ollut suunnittelilla tehä. Vaa ei oikee oo keksitty millanen olis hyvä ja helppo kotioloissa tehä.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 23.03.2017 23:54
Kirjoittaja Peluri4
Joskus tieten tunkiolla tonkiessa paskaa tippunu/lentäny siihen ja jääny joksikin aikaa siihen ni siittä sitte lähteny...

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 24.03.2017 09:02
Kirjoittaja Maatila
Juu ,ei siinä hirveesti vaihtoehtoja ole niin voi olla hyvinki mahollista. Ja vieläpä kun talvisin ei ole mahdollisuuksia pestä niin kerkiää kuukausikaupalla mähiä.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 26.03.2017 15:42
Kirjoittaja Tonnar
Mx casen kunnostelua alottelin, Vaihdoin puslat etukuormaajaan. Seuraavaksi olis varmaankin maalattava vanteet ja pistää peilit ja parempia valoja tilaukseen. ;)
Kuva
Pakko oli ottaa kuva, niin harvinaista kun se onkin että tässä ei ole aisoja paikoillaan. :lol:
Kuva
Kuormaajan takaisin asennus.
Kuva
Nyt näyttää jo tutummalta koneelta taas. :lol:

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 26.03.2017 22:53
Kirjoittaja ViljamiFIN
Hyvän olosta projektia Tonnarilla, ja hyvin onnistu maatilalla maskin korjaus. :)

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 18:40
Kirjoittaja Maatila
Kuva
Maakärry rojekti. Mutkille runnotut laidat pois ja vanhoista suorista pehtoorin viljalaidoista tehtiin kiinteät laidat. Takatolpat rakennettiin kiinteät, ja tarkotus olis vielä sivulle tehdä useampi kiinteä sivutuki ja hitsata laitojen päälle vahvikepalkit. Etulaitaa olis tarkotus korottaa ja tehdä hytraulinen takalaita sekä uus tukijalka. Kesällä pitäs sitte koko hoito maalata. Mistähän lie kannattas kysellä ryskyn tarroja? Eikö se oo nykyään sama kärry ku kire? Vaa ei Seppo Kuisman sivuilla ollut mitään mainintaa eikä kuvia kärrystä jotka olis ryskyn tarroilla.
E: Ja valot värkätään semmoset jotka sais käännettyä piiloon raiviolla möykkäämisen ajaksi.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 19:07
Kirjoittaja Maon^
Ihan hyvän näköset suunnitelmat. :)

Itse kyllä tekisin maakärryn sisäpuolelta aivan sieväksi. Ainakin paikallinen urakoitsija jolla on pikku tuhti kiinteistöhommissa oli levyt hitsannu lisäksi. Että melkeen olis sama jättää nuo laidat säästöön. Tekis vaikka viljakasetin niistä tuohon? ;) Kunnon sivutuet vaan tekis ja suoraa hartoksia kylkiin ja pohjaan. Ja laitojen alareunoihin lattarauta hitsata vinoon. Ja valojenkin luulis kestävän kun tuonne lavan alla olevaan poikkirautaan tekee kunnon kotelot ja pleksiä valojen eteen. :?

Maalaat vaan komiaksi tuon kärryn siihen mitään tarroja tarte. ;) Mutta eikö turunkonekeskus myy edelleenkin ryskyä niin eiköhän sieltä ainakin uudemman mallin tarroja saa? :?

Itelläkin on kesällä täysperävaunuun lavan kunnostus ja uuden perälaudan teko edessä. Ja pressukaaretkin on hommattuna kun sovittaisi kiinni. Onneksi on vielä kärry täynnä haketta niin ei tarvii vielä miettiä...

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 19:19
Kirjoittaja Maatila
Aluksi oli tarkotus tehä kokonaisuudessaan uudet laidat eikä alkaa mitään vanhoja hyödyntämään. Mutta isäntä halus päästä vähemmällä ja halvemmalla ja kaivo tuolta hallin takaa nuo laidat. Nuilla ei oo mitään käyttöä nii kuulemma sama hyödyntää tuossa. On nimittäin vielä ryskyn omat viljalaidat tallella jos haluaa viljalaidat siihen. Lavan sisäpuolelle joo meinattiin semmoset vinotuet lattaraudasta tehä ja ehkä jotain muutakin. Ja tuohon takalaitaan sitte viljanvalutusluukku. En usko ,että tuo mitään hartoksejakaan tarttee ku on käyttö niin vähäistä kuitenki, kuivapaskaa hyvä patteroida, muutaman kuorman hiekkaa varmaan vuodessa, ojamaita jonku verran sekä salaoja soraa pieniä määriä ja kantojen ajohommiin. Meidän pikkutilan tarpeilla ei tuota kärryä hetkessä loppuun aja.
E: Isäntä oli ostanut jonkumoiset saranat nuille valoille. Ja sitten ne sais käännettyä lavan alle niiden ansiosta, tekon uusista kärryistä ottanu mallia. Työnanatajalla roikkuu maakärryssä kumimattojen varassa valot ja ne on ollut kyllä hyvät.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 19:39
Kirjoittaja Ezmo
Kannattaako laittaa takalaitaa ollenkaan?

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 19:42
Kirjoittaja Maatila
Ei se ihan täysin välttämättömyys oo. Raiviolla ja ojamaiden ajossa sitä ei ainakaan pakolla tartte. Mutta hiekan ja paskanajossahan se olis ihan mukava, ei tarvis käsin joka välissä käydä repimässä tai pelätä ,että valuu tielle. On tuosta vanhasta paalipihistä ehjät sylinterit tallessa nii saa nätisti niistä tehtyä. Laittaa vaan yksinkertasesti tapeilla ,että saa vaikka irti jos tarttee.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 19:55
Kirjoittaja Valtra655
Ryskyhän on sama kärry kun kun kire mutta paskan ruskeana. Sieltä voisi saada maalit tai ainakin värikartan maalaukseen. Ja varmaan mahdollisesti ryskyn tarratkin.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 20:19
Kirjoittaja Neliveto
Hyvä projekti, mielenkiinnolla seurataan. Syksyllä hommaamani velsalaiset on tarkoitus pikkuhiljaa muokkailla samanlaiseen ryskäkäyttöön sopivaksi. Tähän mennessä rälläköity kiinni hitsatut viljalaidat erilleen, tehty toiset karikat matalille laidoille, uusittu pyöränpultteja ja rasvanippoja. Vielä tarttis vahvistaa runkoa sivuilta noiden keskimmäisten karikoitten kohdalta, tehdä tukijalka, laittaa valot (kumimattoidea pistetään korvan taa) ja pohjalle mahdollisesti tehdä jotain kun alkaa muistuttaa aallokkoa.

Kuva

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 12.04.2017 21:08
Kirjoittaja jiitu
Jos haluaa jonkunmoista ryskähommaa kestävän budjettiratkasun, niin heittää paksua vaneria pohjiin ja laitoihin.

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 13.04.2017 23:04
Kirjoittaja Diesel Power
On muute Nelivedolla tutun näköne kärri, samanmoiseen tehtii tässä vuos vai pari sitten vanerista viljalaidat. :D

Re: Kunnostus projektit

Lähetetty: 16.04.2017 23:23
Kirjoittaja N141H
Tuommosta kärryy olis tarkotus alkaa kunnostaa ysin päättötyöksi. Tuosta saa pienen näppärän kärryn 502 perään.
Kuva