Maitosalo Oy

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Tonnar
Viestit: 122
Liittynyt: 20.02.2015 17:19
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Maitosalo Oy

Viesti Kirjoittaja Tonnar »

Tervehdys! Olen Alajoen Sami, 28 vuotta on ikää mittarissa. Perheeseeni kuuluu vaimo, kolme tytärtä ja kaksi poikaa.
Tilamme sijaitsee Etelä- Savossa, Joroisissa, kerisalon kylässä. Elinkeinonamme on tulevaisuudessa lypsykarjataloutta, pienimuotoista koneurakointia, polttopuiden myyntiä, sekä traktoreiden ja työkoneiden rassausta maatilan sesongin ulkopuolella.
Maatilan pihapiirin rakennukset ovat sen verran huonossa kunnossa. ettei niistä juuri esittelyä tule, vasta kuin blogin myötä, kun rakennamme uutta tilalle. :D
Kuva
-Tilan historiaa-
Appiukkoni Eki, osti tilan 1970-luvulla huutokaupasta, jolloin tilalla oli ollut peltoa n. 30 hehtaaria ja metsää 150 hehtaaria. Tilalla oli Lypsylehmiä alle 10 kpl parsinavetassa vuoteen 2012 asti, jolloin Eki luopui karjasta terveyssyistä.
2014 -vuonna Appiukkoni menehtyi pitkäaikaisen sairauden myötä, jolloin tila jäi kuolinpesän haltuun. Riitaisten pesän osakkaiden kesken päätyivät yhteisymmärrykseen maatilan myynnistä tänävuonna, jolloin ostin tilan perheni kanssa.
-Tilan konekalusto-
-Valtra Valmet 8950 -99vm +Quicke q6, hankin sen 19v iässä nevalle, siksi nuo mammuttirenkaat paikoillaan... :mrgreen:
- Fendt Favorit 515c -99vm
- Massey Ferguson 8S.305 -2021vm.
- Scäffer 9660 T-2 -2021vm kurottaja.
-Kverneland ecomat 7 siipinen paluuaura.

Päivitys 1.!
Pellot ovat edellisen kerran olleet viljelyssä 2012-vuonna, joten hieman ovat metsittyneet... Ensitöikseen on siis raivattava pellot takaisin viljelykuntoon, sekä tulevaisuudessa raivata lisää.
Kuva
Kuva
Moottorisahakin sai olla valmetin hytin lattialla mukana. :D
Kuva
Kiviäkin pellolta löytyi, joka ei tullut itselle yllätyksenä, mitä appiukon tarinoita kuunteli kuinka niitä kiviä onkin paljon aikoinaan vammaskersantilla kaivettu ylös pellosta. :D
Naapurin Jarmo tuli urakoimaan Casellaan ja Elhon kivenkeräys koneella, kun käsin kerättäessä aikaa ja vaivaa olisi kulunut liikaa, teemme jarmon kanssa muutenkin yhteistyötä, tarkoituksena on rakentaa yhteinen robottinavetta lähiaikoina. :D
Kuva
Kuva
Kuva
Jarmo ehti kylvämään myös pellon sillä aikaa kun itse olin kaupungilla asioita hoitamassa, Avenue kauraa kylvettiin nyt, kun kokemuksen mukaan on aivan järkevää kylvää ns. raiviolle, kun pellon kasvukunto ei ole vielä täysin optimaalinen. Kuumailmapallokin ikuistettiin kuvaan.
Tonnar
Viestit: 122
Liittynyt: 20.02.2015 17:19
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maitosalo Oy

Viesti Kirjoittaja Tonnar »

Tervehdys vaan kaikille! Tilalla on tekemistä riittänyt niin hyvin, ettei ole tietokoneen ääreen saanut aikaa itselle varattua. Tilan nimi jäi mainitsematta aloituspostauksessa, se on virallisesti kiinteistörekisteriotteessa Korpisalo. :D
Rakennamme robottinavettaa parhaillaan, kolmelle robotille, eli n. 220 lypsävälle löytyy paikat navetasta, käyttöönotto on tammikuussa, jota odotamme innolla!
Koneita on investoitu viimeaikoina tilalle tarpeiden mukaan, sekä tulevaisuuden tarpeisiin. Sopivaa kurottajaa katseltiin tilalle, tässä rakentamisen aikana on ollut koeajossa useampaa merkkiä, mutta tämä Schäfferin 9660 -Kurottaja jäi tilalle, josta teimme kaupat.

Päivitys 2!
Kuva
Tykästyimme tähän Schäfferin telekuormaajaan, ketteryyttä ja vakautta löytyy mukavasti, Trukkipiikit ostimme koneen mukana, muille kauhoille tarvi ostaa adapteri , jolla eurokiinnikkeellä olevat saadaan sopimaan tähän. ;) Taustalla näkyy komponenttivarasto, jossa tullaan säilyttämään appeen tekoon kuuluvia ainesosia esim. kivennäiset, olki- ja heinäpaalit.
Kuva
Tilalle tarvittiin lisää kuutosvoimaa arjen askareisiin, joten poikani Jani, löysi tämän Fendtin huutokaupasta, josta jäikin meille käteen. Mittarissa on 9700h, joten päällisin puolin traktori on hyvin säilynyt, vaihdoin toki öljyt, suodattimet, kun kone tuli pihaan, eivätkä vanhat öljyt olleet ollenkaan huonot.
Kuva
Sama Konemyyjä jolta Schäfferin ostimme, tarjosi koeajoon uutta 8S massikkaa, täytyihän sitä heti käydä kokeilemassa kuinka Kvernelandit massikan perässä tulevat.
Droneharrastusta aina silloin tällöin harrastan, joten tuli nyt kuvattua kyntöjä. :mrgreen:
Kuva
Kaurojen puinteja päästiin aloittelemaan kerisalossa yhtymän Claas Dominator 108sl -90 puimurilla, sekin taattua ysäri laatua 8-)
Kuva
Kuva
Hyvin näkyy jyviä tulevan, laskin että 7000kg/ha tältä lohkolta tuli.
Kuva
Kuva
Taas kipataan viljaa "Viljalaariin" yli yhdeksän vuoden tauon jälkeen, Elevaattorin ja viljaruuvien laakereita vaihdettin ennen sesonkia etukäteen, jotta remppaa ei tarvis tehdä kesken sesongin. :D Viljat kuivattiin maamiesseuran kuivurilla, kun tilalla olevan riittämättömän pienen kylmäilmakuivurin kanssa ei haluttu alkaa "taistelemaan".
Kuva
Kesätyöntekijät Ville 15v, ja Matti 19v, olivat tekeviä poikia, vanhasta konehallista muokkasivat puimurille sopivan säilytyspaikan, edellisten pienten oviaukkojen tilalle avattiin koko seinä, jotta nyt kyllä mahtuu kulkemaan!
Kuva
Kuva
Urakoitsija kävi Mikkelistä asti paalaamassa suurkanttipaalaimellaan, näitä paaleja on kätevä käsitellä, sekä vähemmän kerättävää pellolta, kuin pyöröpaaleissa.
Kuva
Hyvin jaksoi "mehuvetoinen" kiskoa moista olkipaalikuormaa, toki lyhyt matka, pidemmällä tieajolla kärryn kanssa voi öljyt kuumentua liikaa.
Kuva
Silokingin 22m3 apevaunu saapuikin hyvissä ajoin tilalle, esittelykoneena ollut, joten saimme alennusta. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta aperuokinnasta, yhtymän toisella osakkaalla, Jarmolla onkin vanhassa navetassaan aperuokinta, joten aivan tuntemattomaan ei tässä tarvitse hypätä.
Eräs kyläläinen, jo karjanpidon lopettanut viljelijä tarjosi meille todella vähän käytettyä Kilpi -paalileikkuria, kaupat tulivat tästäkin.
Myöhästyneet joulun toivotukset tässä toivottelen teille, ja onnellista uutta vuotta 2022!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maitosalo Oy

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Mukavaa luettavaa ja katseltavaa on, innolla odotan tuleviakin päivityksiä.
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Maitosalo Oy

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Vai että ihan naapuri kylästä.. :D Ei vaan mukavaa katseltavaa.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Tonnar
Viestit: 122
Liittynyt: 20.02.2015 17:19
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Maitosalo Oy

Viesti Kirjoittaja Tonnar »

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa täältä korpisalon tilalta. :D Alkuvuosi vierähti nopeasti talvea viettäessä, ja kevättä odotellessa, nyt olemme kesäkuussa ensimmäistä rehusatoa korjaamassa. Otimme kesän ajaksi harjoittelijan tuolta Mustialan koulusta, Taneli nimeltään. :D


Päivitys 3!
Kuva
Appeentekoa on tässä kevät opeteltu, minä olen pääosin itse tehnyt appeet, jotta hommaan tulisi rutiinia. Tilan luotto 8950 sai uuden maalipinnan, vielä täytyisi se intercooler tarra liimata sivupeltiin!
Kuva
Kuva
Kuva
Navetan puolellakin on pärjätty uusien Lelyn A5-lypsyrobottien kanssa, mutta varmasti vielä ottaa oman aikansa, kunnes niihin itsekkin tottuu. Kuva onkin otettu juuri kun lehmät päästettiin uuteen navettaan, siksi niin siistiä vielä.
Kuva
Ilmanvaihto on toteutettu verhoseinillä, sekä katolla olevalla valokatteella. Tuleva talvi varmasti opettaa kantapään kautta, kuinka nuo kuuluisi säätää, ettei koko navetta jäädy. :D
Kuva
Kuva
Laitettiin tuo 8S ferku silppurin eteen, kun ollaan jo niin tykästytty tuohon portaattomaan vaihteistoon, joka on kauppiaan puheiden mukaan suomen ensimmäinen Dyna-Vt, eli portaaton 8S-malli.
Kuva
Kuva
Fendtillä vedettiin kärryjä välienajossa, toinenkin kärry, ja traktori olisi voinut olla nopeuttamassa ajoa. Fendtiä ajoi harjoittelija, Taneli.
Kevään peltotöistä ei juuri tullut kuvia otettua, kun ei ihmeempiä tapahtunut. Taneli on tuosta vajaan 10km päästä kotoisin pieneltä viljatilalta, niin vuokrasivat mielellään 905:sen tilalle kiireapuun, kun traktoreista oli pulaa.
Kuva
Turbotuksen yhteydessä ovat laittaneen suoran putken tähän 905:seen, joten hyvin kantautui moottorin mörinät järven taakse. :mrgreen:
Kuva
Syksyllä kynnetyille lohkoille ajoimme porukalla, kolmella kärryllä lietettä uudesta navetasta. kuvaan joutunut New holland8340 on viimeisimpiä heräteostoksia ulkomailta. Näkyy olevan meikäläisellä sellainen tapa, että tulee ostettua kaikkea kun halvalla saa! Noh jokainen olemme oman elämämme Sulo Wileneitä. :D
Kuva
Alkaa jo hieman potuttaan, kun joka kuorman välissä joutuu letkua kiinnittään kaivolla kärryyn. Suunnittelimmekin jo pumppukuormainta tämän Meprozetin runkoon, imupumppuhan tässä onkin jo valmiiksi.
Kuva
Rantasaunalta napattu kuva iltamyöhään, lämmitettiin sauna, sekä paistoimme makkaraa lauantai-iltana töiden päälle!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”