Farmiblogia syvältä suomesta

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Jellona77
Viestit: 311
Liittynyt: 01.12.2012 17:31
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Farmiblogia syvältä suomesta

Viesti Kirjoittaja Jellona77 »

Hyvää iltaa kanssa viljelijät.

Hiukan kiirettä ollut tässä kevään korvalla (tämä blogi pitänyt aloittaa jo aikoja sitten). Kuinka päin persettä voikaan ihmisen elämä mennä? Voiko vastoin käymisiä olla yhdelle ihmiselle liikaa? No meni miten meni ja tässä hiukan omia mietteitä, touhuja maalla, metsässä ja ties missä heinäladossa.

Aloitetaan hiukan itsestä ja omasta historiasta kertomalla.
Synnyin rakastavaan perheeseen vuonna -83, tosiaan olen ainoa lapsi. (Isäni olisi aina halunnut pojan, mutta sitä ei luoja suonut.)
Ensimmäiset 5 vuotta vartuin maatilalla, sitten vanhemmilleni tuli avioero. Ja tietysti sitten äitini kanssa jouduin lähtemään kaupunkiin. Peruskoulu tuli käytyä siihen malliin että nipin napin pääsi lukioon. Jossain sumussa/ usvassa meni tuo peruskoulu aika, ainoat mieluisat muistot ovat kesälomilta kun pääsi ukin / isän tilalle. No lukiohan sitten meni jo paremmin kuin hyvin ja siitä sitten jatko-opinnot johtivat minut pankkialalle (elämä hymyili ja muutenkin meni hyvin). Lasteni isän tapasin jossain festivaaleilla juhannuksena. Tytär on nyt 3v. ja poika täyttää kohta 2v. Kuvittelin aina että asun kaupungissa loppuikäni ja kaikki on ruusuista, mutta kuinka ollakkaan ei asiat aina mene halutulla tavalla. Eräänä joulukuun alkupuolen sunnuntaina isäni oli viemässä mummia kirkkoon joululauluille rankassa lumipyryssä. Vastaan tullut jostain idän maalta ollut puoliperävaunu lähti heittelehtimään lumisella tiellä, törmäten tuhoisin seurauksin isäni autoon (kaksi vainajaa). Parisuhteeni alkoi rakoilemaan lasten isään (marraskuisen poikien saunaillan jälkeen, jossa oli tapahtunut syrjähyppy).

No Ukkihan oli kuin maansa myynyt ja ymmärtäähän sen kun menettää rakkaimpansa. Hän sitten oli yhteyksissä tapahtuneesta ja murheen murtama. Itsehän pakkasin lapset ja itseni autoon. Niin alkoi matka kohti maaseutua (tässä vaiheessa en vielä tiennyt miten kaikki päättyy).
Maalle sitten päästyäni Ukki tuli halaamaan jo pihalle päästyäni ja totesi hyvä ettei tarvitse yksin olla täällä. Onhan hänellä jo ikää riittävästi. Niin siellä sitten unohtui myös omat huolet ja murheet. Vaan ei aina ole lomaa / vapaata olla maalla ikuisuuksia, siinä ilta ennen takaisin kaupunkiin lähtöä ukki alkoi kyselemään tulevaisuuden suunnitelmia. Totesin vaan että työt kutsuvat kaupungissa ja selvittämättömät asiat. Lupasin heti uudeksi vuodeksi mennä takaisin maalle. Ja miettiväni asioita samalla.

No tuli sitten se joulu ja ties mikä pyhä, mutta uuden vuoden aattona olin ukin pihalla niinkuin lupasin. Heti pihalle päästyäni alkoi ukki taas kyselemään niitä tulevaisuuden suunnitelmia. Nyt oli hiukan helpompi vastata kun asiat oli selvät kaupungissa ihmissuhteiden osalta. Kysyin vaan että kuinkas se nyt sinua noin paljon kiinnostaa? No tähän sitten tulikin vastaus kun apteekin hyllyltä: Alkaa tuo ikä painamaan ja jne......

Tähän totesin että minulla ja lapsilla on maailma avoinna. Ukki hiukan säikähti vastaustani ja ilmeisesti alkoi pelkäämään että lähden kokonaan suomesta pois töiden perässä. No ilta kului siinä tarinoidessa ja lapsuuden toilailuitani muistellessa. Kunnes sitten 1.1 sai ukki kysytyksi että muuttaisinko lasten kanssa maalle jatkamaan tilaa? Kun hän olisi jo tosiaan eläke iässä. Hiukan siinä "ääneen" pohtiessani nykyisin maanviljelyn / elukoiden pidon kannattavuutta ja miettiessäni kone kannan vanhuutta (olin jo melkein sanomassa että ei oo mun juttu). Kun ukki heitti että kaadetaan perämetsää sen verran että saadaan likalle uutta kalustoa, rakennusta yms...

No hiukan selvää ottaessa naapurien tilanteesta ja kalustosta. Niin alkoi mieli muuttumaan, jos voisi hyödyntää omaa kalustoa urakoinnissa naapureille (Tosin pari naapuria vuokrasi nuo lähipellot mulle). Tietysti nyt joutui koetukselle sitten entiset työsuhteet ja kontaktit yms....

No Serla Wood tuli ja osti iki metsää riittävästi, että sai hankinnat tehtyä. Tilahan on yhä edelleen ukin nimissä ja tulee olemaan niin kauan kuin hän haluaa. Toki hiukan tuli käytettyä EX-miehenkin kontakteja, olihan hän kumminkin rakennusalalla toiminut.

No tähän ukin rakentamaan tiilitaloon sitten tuli muutettua lasten kanssa hänen seurakseen:

Kuva

Tosin talohan on jo rakennettu 80-luvun alkupuolella. Lasten liukumäki ja keinut odottavat postissa hakua.

Tietysti maitohan se on joka näyttelee suurinta osaa tilalla.

Kuva

Sen verran sain ukkia ylipuhuttua että sonnivasikoille / sonneille tehdään oma pihatto. Kun kumminkin nuo lehmät poikivat niitä mullikoita aina välillä.

Kuva

Tietysti ukin suhteilla saatiin hiukan valtraa edukkaammin NH:n vehkeitä tilalle, tässä T6 175 hp ja kurottaja
Kuva

T7 250 hp ja kalkki / apulannan levitin (Levitin on koekäytössä)
Kuva

Kylvinkoneeksi tilasin tällaisen: (En tiedä onko hyvä vai ei, mutta ehkä asiansa ajaa)
Kuva

Kalkit levitetty pelloille, minkä takia blogin hiukan viivästyi.
Nyt odotellaan että kelit hiukan lämpiää, että päästään kylvämään.
Sen verran autan paikallista ammattikoulua, että sieltä saa automaalarit harjoituskohteita. Ja ennenkaikkea itse saan naapurista erottuvat sävyt koneisiin / laitteisiin. (tämä ihan ilmaiseksi minulle, ei ole tietääkseni suomessa vielä nähty NH Blue väderstatin kylvinkonetta. :D) Tämä ja jyvien / lannoitteiden pitäisi saapu hetkellä minä tahansa.

PS... Iso kiitos ukille, että annoit tähän mahdollisuuden. Toki on pankillakin hiukan näppinsä pelissä. Joten ihmiset syökää naudan lihaa, niin jatkuu tämäkin.....
Ryzen1700 3.9GhZ |2*8GB G.skill Tridenzt 3066 MHz | Asus ROG Strix B350-F Gaming |2* Samsung 850 evo 250GB | WD Blue 1TB | Seasonic Focus+ 750 gold | Asus ROG Strix RX Vega 56 8Gb
espe76
Viestit: 88
Liittynyt: 06.09.2012 10:36
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: lohtaja

Re: Farmiblogia syvältä suomesta

Viesti Kirjoittaja espe76 »

Olihan kerranki erinlainen alotus. Ehottomasti jatkua.
Avatar
Jellona77
Viestit: 311
Liittynyt: 01.12.2012 17:31
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Farmiblogia syvältä suomesta

Viesti Kirjoittaja Jellona77 »

Se olisi ilta taas kerran ja lehmien hyvinvoinnista huolehtimista (kuvaakin yritin ottaa kuivikkeen levityksestä), mutta eikös just ollut kamerasta akku loppu. Lasten liukumäki / keinukin saapui, samassa kuormassa sain itselleni kasvihuoneen. Kyllä nyt kelpaa tomaatteja kasvatella.

Kuva

Pari lehmääkin olisi tiineenä, nyt vaan jännitetään että tuleeko sieltä lisää lypsäviä vai lihakarjaa. Huomenna pitäisi kylvinkoneen saapua ja tietysti apulannat / jyvät. Niin pääsee sitten kylvö puuhiin. Jo tuossa naapurikin kaupalla käydessä kyseli kylvöhommiin. Lupasin käydä hänelle yhden lohkon kylvämässä. Kun on ukin maiden välissä se lohko, niin menee siinä samalla kuin omatkin pellot.
Ryzen1700 3.9GhZ |2*8GB G.skill Tridenzt 3066 MHz | Asus ROG Strix B350-F Gaming |2* Samsung 850 evo 250GB | WD Blue 1TB | Seasonic Focus+ 750 gold | Asus ROG Strix RX Vega 56 8Gb
Avatar
Vapo_
Viestit: 2659
Liittynyt: 23.06.2013 21:59
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja erittäin vähän ruotsia
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Veeteeässä

Re: Farmiblogia syvältä suomesta

Viesti Kirjoittaja Vapo_ »

Hyvä startti! Kerrankin emännän näkökulmasta :D
Kuva
Make LS-FIN.COM great again!
https://www.facebook.com/VapoModding/
Avatar
Jellona77
Viestit: 311
Liittynyt: 01.12.2012 17:31
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Farmiblogia syvältä suomesta

Viesti Kirjoittaja Jellona77 »

Ukki toimi lasten hoitajana sillä aikaa kun itse olin jyviä piilottamassa maahan. Tässä juuri pestynä kylvö yhdistelmä.

Kuva

Ukki halusi lähteä jyräämään.
Kuva

Minä sitten lähdin viettämään laatu aikaa lasten kanssa ja tietysti metsän hiljaisuuteen lähdettiin. Samalla hiukan katselin että pitäisi talven tullen alkaa tekemään hiukan harvennusta. Ja olihan siellä metsän siimeksessä joku vanha hirsimökkikin. Tietysti nuotio tehtiin ja makkarat siinä paisteltiin.
Kuva
Ryzen1700 3.9GhZ |2*8GB G.skill Tridenzt 3066 MHz | Asus ROG Strix B350-F Gaming |2* Samsung 850 evo 250GB | WD Blue 1TB | Seasonic Focus+ 750 gold | Asus ROG Strix RX Vega 56 8Gb
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”