Tervalehden yhteisö blogi

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
RehuriFin
Viestit: 1936
Liittynyt: 28.12.2014 19:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Suomen Texas
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi.Englanti,Ruotsi ja ihan muutama sana Espanjaa
Multiplayer tunnuksesi?: Samu.L
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: No sitähän sinun ei tarvitse tietää, mutta kysy, jos kiinnostaa.

Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja RehuriFin »

Tervehdys kaikille ja tervetuloa seuraamaan uutta blogiani nimeltä Tervalehden yhteisö :) !

Tässä blogissa emme käsittelekkään perinteisesti yhden ja tietyn viljelijän elämää, perhettä ja tapahtumia vaan saamme seurata kolmen eri tilallisen touhuiluja vuoro vuorolta. Emme myöskään tule esittelemään blogissa kenenkään koneita kaikkineen tai käymään teknisiä tietoja lävitse vaan kunkin tilan koneet selviävät sitten niitä tiloja koskevien päivitysten myötä.

Mutta tietysti jokaisesta tilasta kerron hieman taustaa ketkä sielä asustaa sekä hieman muuta yleistietoa kustakin tilasta ja jonkin näköistä kuvaa myös laitan näin alkuun, jotta saatte hieman koppia mitä koneistusta kullakin on.

Eikös sitten olisi jo aika esitellä blogin pääesiintyjät eli itse tilalliset? Tässä he tulevat järjestyksessä: :arrow:

1. Sampo & Anni Raattala: Sampo ja Anni Raattala ovat nuori noin 30-34v ikäluokkaa oleva pariskunta, jotka pitävät alueella pientä 43 lehmän lypsykarjatilaa. He ovat tilalla toinen valtaan astuva sukupolvi ja itse tila on aloittanut toimintansa vuonna-1983 noin 5 lehmän pien lypsykarjatilana. Peltoalaa Raattalan tilalla on vajaan 43ha + tilaa ympäröivä metsäala, jota ei olla vielä tarkkaan mitattu. Tilalla viljellään lisäksi myös kauraa ja ohraa myytäväksi.

Alla näkyvässä piilolaatikossa on muutama kuva Raattalan pariskunnasta appeenteko puuhissa.
Kuva

Kuva

Kuva
2. Tapio Rautakoski: Tapio Rautakoski on lähemmäs 43v tilallinen sekä paikallinen lieteurakoitsija. Hän omistaa yhteisön suurimman tilan, joka sisältää yli 403 päisen sikalan, 2 hevosen aitauksen sekä peltoalaa lähemmälti 200ha. Kokonais peltoalasta vain osa sijaitsee Tervalehden pitäjässä ja loput peltoalasta sijaitsee joitain kymmeniä kilometrejä kaupungin rajan ulkopuolella. Tapiolla on kaikista tienoon tiloista suurin kalusto 6 traktorin arsenaalilla, joista suurimmassa on 300hv vakiona ja jota hän käyttää lähinnä lieteurakointi tarkoituksiin sekä muihin tilan raskaisiin töihin. Rautakosken tilalla viljelyyn kuuluu soijapapu, rapsi, rehujuurikas sian ruuaksi sekä ohra. Tapio on tilalla jo kunnioitettavasti kolmatta sukupolvea oleva isäntä ja tilan aloitusvuosi ei ole koskaan selvinnyt, mutta tiedetään sen sijoittuvan aikaan ennen traktoreiden olemassaoloa. Rautakosken sikala on tienoon vanhimpia tiloja ja ajan saatossa on kyennyt kasvamaan niin suureksi, kuin se tällä hetkellä on.

Alla hieman edellistä enemmän kuvaa Rautakosken kalustosta ja sen koosta.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
3. Mikko Väisänen: Kolmantena, mutta ei suinkaan vähäisimpänä tarkastelussa on Mikko Väisänen 38v kanatilallinen sekä paikallisen kananmunan tuottaja. Väisäsen tila on kooltaan keskikokoa oleva pääasiassa vehnää kananrehuksi viljelevä noin 65ha:n tila ja hänen kalustonsa on suhteellisen isohko, mutta hänen traktoreidensa teholukemat eivät silti hyppää kuuta kiertävälle radalle vaan pysyttelevät jossain 40hv:n ja 200hv:n välillä. Mitä tulee merkkiuskollisuuteen niin Väisänen on valinnut saksalaista laatutekniikkaa ja on niillä varsin hyvin pärjännyt koko uransa ajan. Väisänen on myös tienoon tiloista kaikkein uusin ja on ensimmäisen sukupolven isäntä tilalla. Hän on aloittanut viljelyn 2001 ollessaan 20-vuotias ja otti pankista ison lainan, jolla osti kaluston itselleen. Kanalan hän on rakennuttanut 2015.

Alla näkyy vielä tiiviisti kolmessa kuvassa miltä Väisäsen kalusto pääpiirteittäin näyttää.
Kuva

Kuva

Kuva
Tässä nyt näin alkuun tietoa vähän jokaisesta tilallisesta ja toivottavasti kiinnostuit blogin ideasta ja kulusta :) . Jätähhän alas jokin rakentava kommentti ja huomautattehan minulle ystävällisesti, jos minulla on käynyt jonkin sortin virhe lukemien loogisuuden kanssa niin tiedän korjata tiedot hieman paremmiksi? Ensikertaan saakka näemme taas!
Kuva
Suur kiitokset Jespalle allarista.
Merkillä ei ole väliä kuhan se ei oo Valtra :D
Todennäköisesti foorumin nyrpeentynein käyttäjä :lol: .
MaPa
Viestit: 1081
Liittynyt: 07.01.2018 19:48
Tämänhetkinen kaupunki:: Mikkeli
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, enklanti ja hyvällä tuurilla ruottia.
Multiplayer tunnuksesi?: MaPa
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja MaPa »

Pitääpä alkaa seuraamaan! :kippis:
p.s. hyvä sukunimi Mikolla :lol:
Valatra miehen tiellä pittee
Mukana #MakeLsFinGreatAgain!

Ei oo T-Sarjalaista voittanutta!
Avatar
casepoju
Viestit: 38
Liittynyt: 26.07.2015 15:46
Tämänhetkinen kaupunki:: Mänttä-vilppula
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja englanti ja ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Juuso
Erikoisosaamiseni: Modaaminen
Paikkakunta: Mänttä-vilppula

Re: Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja casepoju »

Laitetaanpa seurantaa
#MakeLsFinGreatAgain
matias.jauhiainen
Viestit: 50
Liittynyt: 12.03.2017 17:55
Tämänhetkinen kaupunki:: Valtimo
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, rallienglanti, ruotti ja norjaa wc-ankan kanssa.
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja matias.jauhiainen »

Hyvää alkua. Odotan hyvillä mielin lisää.
Never stop the madness ja kohta vedetään taas!
https://discord.gg/PaKNzYD
Kuva
8Tractor
Viestit: 21
Liittynyt: 26.11.2017 16:17
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?

Re: Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja 8Tractor »

hyvä oon oottanu jotai tän tyylisii blogei ps tuun kattoo tätä aina kun tulee uusii juttui
pyry123
Viestit: 134
Liittynyt: 05.05.2016 22:12
Tämänhetkinen kaupunki:: Pattijoki
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti ja Ruotsi
Multiplayer tunnuksesi?: Ville
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Raahe

Re: Tervalehden yhteisö blogi

Viesti Kirjoittaja pyry123 »

Hyvältä näyttää ja seuraan innolla.
Vaikka olisikin kolmisenkymmentä astetta pakkasta, ota pihasta Valmetti, ei nopein, mutta perille pääsy taattu

#MakeLsFinGreatAgain
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”