Ahtolan karjatila

Haluatko muidenkin tietävän mitä farmillasi tapahtuu? Aloita uusi aihe ja pidä muutkin jäsenet ajantasalla tilasi tapahtumista. Suosittelemme!
Alueen säännöt
§1 Farmiblogin kirjoittaminen ja viestien kirjoittaminen.
§1.1 Kun kirjoitat farmiblogia kirjoita sitä selkeästi ja helposti ymmärrettävästi, kun lisäät kuvia lataa ne toimivaan kuvapalveluun että kuvat latautuvat nopeasti ja ovat näkyvissä pitkänkin ajan kuluttua eivätkä poistu saatavilta.
§1.2 Vältä turhien ja lyhyiden viestien kirjoittelua blogeihin esim: "komeeta" tai "mikä mappi" koska ne rasittaa vain viestiketjuja eli pyri kirjoittamaan selkeästi ja pitkäluontoisesti.
§1.3 Jos huomaat puutteita blogissa tai vioittuneita kuvia ilmoita asiasta ystävällisesti viestiketjuun.
Kiitos paljon!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Morjesta päivää kaikille! Minä olen Rantasen Tauno 35v ja pyöritän yhdessä veljeni Matin 40v kanssa tämmöstä keskikokoista karjatillaa tällää Itä-rajan tuntumassa, tarkemmin ottaen Vainikkalassa. Nuijamaan raja-asemalle on matkaa reilut 20 kilometriä, eli noin puoli tuntia menee autolla ajella sinne ja melko usein tulee käytyäkin lähinnä halvemman polttoaineen perässä. Aikoinaan löysin myös Vaimoni Anastasian yhdestä Viipurilaisesta yökerhosta. Aloin tässä justiinsa mietiskellä, että herranjestas siitähän on jo 16 vuotta aikaa kun tapasin hänet ensimmäistä kertaa. Kaksi yhteistä lastakin on, Anna 11v ja Julia 8v. Suhteen alkuajasta meni suuri osa ajasta molempien omiin opiskeluihin ja sen takia lapset on suhteessa noin nuoria.

Mutta sitten itse asiaan, eli täältä kaikki alkoi, tämä on toisin sanoen meidän kotitila. Matti asuu tällä edelleen ja itse ostin oman taloni tuosta ihan naapurista, vajaa 100 metriä on matkaa. Sattus sopivasti, että yks vanha maanviljelijä jäi tuolta eläkkeelle ja sain naapurin poikana ostettua tilan itselleni sopuhintaan, vuosi oli sillon 2010. Peltoa ei kauppaan kuulunut ja sitä on vuosien varrelta yritetty haalia kaikki mitä on on lähellä myytävänä ollut ja nyt sitä on 60 hehtaaria. Tuohon meidän kotitilaan ei kuulunut kuin 10 hehtaaria, joten siitä ei ihan hirveän koviksi bisneksiksi olis laitettu.
Kuva

No juu, tässä olis kuvatusta tilan päärakennuksesta. Joskus 60-luvulla rakennettu tuo talo ja sen jälkeen on muutamaan otteeseen suoritettu peruskorjausta.
Kuva

Navettana toimii tällainen alunperin 90-luvun puoliväliin parsinavettana toiminut ylväs tiilirakennus. 90-luvulla on parret purettu pois ja muutettu pihatoksi. Kätevämpi niin ja mukavampi sekä eläimille että itselle. Lehmiä ei oo kuin kolmisenkymmentä lypsävää, mutta silti löytyy Lelyn lypsyrobotti, joka on työllistänyt Lelyn huoltomiestä enemmän kuin ketään muuta..
Kuva

Uusin traktori on vuosimallin 91 Ford 7810, 100hv. Tunteja on 6500 ja tämä tuli ostettua kymmenen vuotta sitten vähän ajettuna läheiseltä viljatilalta. Hyvin on kyllä hommansa hoitanut, ei juurikaan ole moitittavaa.
Kuva

Myös tämmönen Ursus 914 löytyy tilan konearsenaalista, ollut uudesta saakka meillä. Maa tuskin kantaa päällään lujempaa konetta.
Kuva

Kolmantena traktori on aikansa suurtehoisimpiin kuulunut traktori, eli Ford 7000, vuosimallia 72 ja tunteja yli 15 000. Isä osti tämän 80-luvun alussa on sen jälkeen ollu tärkeä osa tilan kalustoa. Läpikotainen kunnostus valmistui kymmenisen vuotta sitten, jolloin uusiks meni aika paljon tavaraa.
Kuva

Kuormaajakoneena on tämmönen Ford 655C traktorikaivinkone. Hyvä kone sen puolesta, että painoa riittää, joten takapyörät ei ihan heti keiku ilmassa.
Kuva

Puimuri on tälle tilalle hieman ylimitoitettu Claas Domiator 88S. Saatiin se halvalla yhdestä huutokaupasta eikä kyllä ole ollu huono ostos. 4,2 metrin pöytä on aika passeli, niin saa melko rivakasti suoritettua puinnit sitten kun kelit sen sallii.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Tuputin
Viestit: 816
Liittynyt: 05.09.2015 17:06
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi ja Englanti
Multiplayer tunnuksesi?: Tuputin
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Tuputin »

Hyvää plokia! Jatkoa ootellessa 8-)
Avatar
lucosol
Viestit: 536
Liittynyt: 28.06.2015 10:50
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Suomi, Englanti, Ruotsi
Erikoisosaamiseni: Muokkaus

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja lucosol »

Hienoa on!
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Terve! Nyt olisi asiat sillä tolalla, että kesä alkaa pikku hiljaa jäädä jälleen kerran taakse kauniiksi muistoksi vaan ja syksy tekee tuloaan. Ohrat ja vehnät alkoi olemaan sillä mallilla, että niitä pitäisi puimaan lähteä. Kesähän oli tällä kertaa tosiaan melko suotuisa viljeleyn kannalta, melko lämmintä oli, mutta toisaalta vettäkin sateli melko sopivasti melko tasaisin väliajoin, joten näyttää siltä, että tänä vuonna tulee hyvä sato ainakin muista viljoista paitsi rapsista, johon tuholaiset sai lievästi sanottuna yliotteen.. Noh, joskos niistäkin jotain sais silti talteen. Alotin puintien suunnittelun yksinkertaisesti sillä, että suoritin Dominaattorille yleishuollon. Ihan perus öljynvaihdot koneeseen ja laakerin rasvaukset ynnä muuta sellaista ja pari silppurin terää oli myös vaihtokunnossa, onneksi oli vielä pajalla niitä varastossa, niin ei tarvinnut kylille lähteä niitä varten. Lastenkin koulu alko taas justiinsa pari päivää sitten ja ovat sen verran innokkaita, että pyysivät aamulla lähtiessään josko voisin odottaa heidän tulevan koulusta kotiin ennekuin alotan puinnit. Sattumalta molemmilta loppus koulut juuri tänään jo yhdeltä, joten se sopi ihan hyvin. Läksyjen teon jälkeen molemmat olivatkin sitten koko loppupäivän Dominaattorin hytissä mukana. Varsinaisia töitä en ole vielä heidän antanut tehdä, kun ovat vielä sen verran nuoria, traktoria ovat toki kumpikin pihalla vähän ajaneet.

Mutta sitten kuvien pariin. Ensimmäisen kuvan otin pajalta samalla kun pidin pientä kahvipaussia. Vähän huono, kun oviaukko on niin kapea, ettei mahdu pöytineen sisään tuonne, mutta ei se onneksi kauhea urakka ole pöytää irrottaa. Tosin joskus olen tyytynyt huoltamaan koko värkin pihallakin, mutta tänään oli niin aurinkoinen päivä, etten jaksanut alkaa siellä pahteessa värkkäämään tuon kanssa.
Kuva

Ja sitten päästiinkin jo pellolle. Säädin jo kotona valmiiksi sopiviin säätöihin tuon ja pellolla riitti enää tarkistus, että kaikki on ok.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt ei sattunutkaan tyhjennysten välistä tulemaan yhtään enää puintikuvaa, mutta ensi kerralla jatketaan vielä puintien merkeissä, joten eipä kai se haittaa. Kärryt tuli tosiaan jokseenkin täyteen ja piti niitä lähteä viemään kuivurille. Matti oli jo tämän päivän kyntötöissä, joten hän ei kerennyt näihin touhuihin mukaan tällä kertaa. Eikun vaan sitten ens kertaan morjens.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

No niin jatketaas sitten taas vähäsen, eli morjes vaan kaikille. Kuten jo viime kerralla sanoin, niin puinnit jäi vielä sitä päivitystä tehdessä kesken ja nyt olisi sitten loputkin viljat puitu talteen. Kohtuu hyvät sadot tuli oikeastaan kaikista lajikkeista, rapsistakin tuli loppujen lopuksi yllättävän paljon, vaikka odotukset olivatkin heikot. Myös ilmat oli nyt myös puintien aikaan hyvät, ei oikeastaan mitään kunnon sadetta tullut koko puintien aikana ja suurinta osaa ei tarvinnu varsinaisesti edes kuivattaa, riitti kun vaan hiukan pyöritteli kuivurissa. Mutta hyvä niin, niin polttoöljyä säästyi melko lailla märempään vuoteen verrattuna.

No juu, Matti oli välillä Dominatorin hytissä istuskelemassa ja itse olin paalaamassa. Alkaahan tuolla Rollantillakin olla jo ikää, vaan ihan hyvin on toiminut ja suhteellisen vähän paalattu tuolla tuonkin ikäiseksi värkiksi. Ei siinä ihmeellistä sitten ollutkaan, nätisti toimis tuon vähäisen olkien paalausten ajan. Verkon kanssa oli aluksi vähän ongelmaa, mutta kyllä sekin siitä sitten alkoi luonnistumaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Tuli oljet pyöriteltyä paaleihin ja lähdin siinä sitten kattomaan miten Matilla sujuu. Eipä siinä mitään ihmeempää ollu, mutta jäin siinä muutamaksi tunniksi istuskelemaan pellon laitaan ja tein siinä samalla hiukan laskelmia talouteen ja mahdollisiin tulevaisuuden hankintoihin liittyen, mutta ei niistä nyt tällä kertaa vielä sen enempää.
Kuva

Kuva

Siinä alko pikku hiljaa aurinko laskemaan ja puinnitkin alko jo olemaan voiton puolella. Seuraavalla kerralla ollaankin todennäköisesti sitten kyntöjen parissa tai rehunteon parissa, kun kolmas satokin olisi kaiketi kannattavaa vielä tehdä. Mutta siihen saakka kiitos ja näkemisiin.
Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
Maatila
Moderaattori
Viestit: 7545
Liittynyt: 16.12.2010 18:28
Olen kiinnostunut: Naisista
Multiplayer tunnuksesi?: Tunnuksesi?
Erikoisosaamiseni: Testaus
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Maatila »

Mukavaa luettavaa!
Kuva
- Vakityö, putkitehtaan lähettämössä.
- Metsä, maatalous ja koneharrastaja.
- rivitalokaksio, kymppihehtaari maata, pari autoa ja rattori.
Avatar
Traktorimies_
Viestit: 4056
Liittynyt: 01.02.2012 16:33
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: suomi, englanti, ruotsi, saksa, ranska
Erikoisosaamiseni: Pelaaminen

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja Traktorimies_ »

Morjesta päivää taas. Viime päivityksen lopussa olikin jo juttua mahdollisesta kolmannesta rehusadosta ja niin siinä kävi, että tuli se kolmaskin sato tehtyä tänä vuonna. Eihän tuo heinä kauheen pitkäksi enää ollut kerennyt, mutta kuitenkin sen verran, että kannatti tehdä ja ihan hyvä sato tulikin. Nyt voi taas olla rauhassa, kun tietää, että riittää omat rehut hyvin ainakin sen vuoden, ettei tartte alkaa erinäisiltä heinähuijareilta niitä alkaa hankkimaan. Mutta eipä siinä ihmeempiä, pistin vanhan Ylön lautasniittokoneen 7000:sen perään ja laitoin tuulemaan. Onha tuo Ylö ihan onneton kapistus, vaan ei oo vielä tullu kunnollista niittomurskainta tullut ostettua, vaikka semmonen on jo kiikarissa hyvän aikaa ollutkin. Mutta on tuokin nyt paremman puutteessa toiminut, joskaan ei ihan kamalan varmatoiminen kone ole ollut..

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Melkeen 4 päivää saivatkin karhot kuivua pellolla, kun oli vuodenaikaan nähden epätyypillisen aurinkoista säätä vaan. Eihän noista syysöiden suuren kosteusprosentin takia mitään kuivaheinää tullu, mutta aika kuivaa kuitenkin. Vähön on tämä suoraan niittokoneen jättämästä karhosta paalaaminen onnetonta touhua, vaan saapa ainakin aika haipakkaa ajettua, kun ei noin ohut karho ota juurikaan voiman päälle, eikä toisaalta paalaintakaan kovin helpolla saa tukkoon näinkin kuivaa tavaraa paalatessa. Käärintä touhuista ei nyt tullut yhtään kuvaa, kun taivas rupesi uhkaavasti tummumaan ja sadekuurojakin meteorologi oli luvannut ja sadettahan sieltä sitten tulikin juuri kun kurvasin pellolta takas kotipihaan. Ei olisi paljoa täydellisempää ajoitusta voinut olla. Mutta se niistä heinäturinoista ja nokka kohti uusia haasteita, eli kyntöhommia, Morjens!
Kuva

Kuva

Kuva
Kuva
Ford 7000, 72´ 90hv, 33km/h
Mercedes Benz W203 C220 CDI, 00´
Avatar
fiiatti-ukko
Viestit: 399
Liittynyt: 10.09.2017 13:24
Olen kiinnostunut: Naisista
Kielet: Savvoo, ralli englantia ja google kääntäjällä ruotsia
Erikoisosaamiseni: Muokkaus
Paikkakunta: Savon Pariisi

Re: Ahtolan karjatila

Viesti Kirjoittaja fiiatti-ukko »

Mukavaa luettavaa ja katseltavaa. Tarinaa saisi olla ehkä enemmänkin, mutta jokainen kirjoittaa niin kuin itse tykkää ;) .
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Farmiblogi”